![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt, relatief of absoluut.
![]() |
#42 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Waarom zouden die studies geen kloot voorstellen?
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En het is natuurlijk in absolute reële cijfers dat van belang is. En dat is, zoals u goed weet, alleen maar gestegen de laatste decennia.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval; het gaat mij zelfs niet om het universisteitsniveau as such. Zelfs als dat terug zou stijgen, zou het publiek systeem vernietigd moeten worden. Als gij de staat wilt laten bepalen wat gij moet leren, is dat uw zaak. Ik niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat net een liberaal het belang van relatieve cijfers onkent, ontgaat me helemaal. Inflatie bestaat niet ofzo?
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is er trouwens mis met een kind dat arbeider wordt net als zijn pa? Waarom steeds dat gezeik dat er zo weinig arbeiderskinderen en allochtonen universitaire studies aanvatten en voor tso en bso kiezen, en tezelfdertijd willen laten uitschijnen alsof men het technisch onderwijs niet minderwaardig vind? Als ik de "GOK"-fanatici geloof, is de ideale wereld er eentje waar iedereen tenminste 2 master diploma's krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kan u studies geven die het tegengestelde zouden bewijzen?
![]() |
![]() |
#50 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Wat bedoelt u juist?
![]() |
#51 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet iedereen moet hooggeschoold zijn. Mensen die echter niet aan hogere studies kunnen beginnen omwille van allerleid drempels. Daar moeten die drempels voor weg genomen worden. Niet?
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Zorgt echter niet voor gelijke kansen.
![]() |
#54 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Wanneer een gezin met weinig geld evenveel studiegeld zou moeten betalen als een gezin met veel geld, dan zijn de mogelijkheden niet gelijk. Het ene kind kan studeren zolang het wilt, het andere kan omwille van de kostprijs bijvoorbeeld niet studeren. (In Belgie is er daarom het systeem van subsidies). Nu, het belangrijkste is dat gelijke voorwaarden voor iedereen, geen gelijke kansen betekenen.
![]() |
#55 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch even reageren.
Citaat:
Citaat:
Mijn vraag is daarom: met welk doel worden de werkingsmiddelen in het hoger onderwijs gedurende drie jaren niet geïndexeerd? Louter om te besparen of om andere redenen zoals we zien in het stukje over het secundair onderwijs? Citaat:
Citaat:
En ik lees in een rapport van de VLOR: Citaat:
Voor de VLHORA mag dat fonds helemaal afgeschaft worden en voor de VLOR moeten er meer middelen in gestopt worden. Dient de niet-indexering van werkingsmiddelen misschien om dat rationalisatiefonds te spekken? En dan nog dit: Citaat:
De berichtgeving klinkt heel alarmerend. Maar in feite worden we (de lezers) in het ongewisse gelaten over het hoe en waarom van een aantal zaken. Wat de rol van de VVS is hierin, weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat diezelfde VVS hand-in-hand liep met de vorige minister van onderwijs. Is het toeval dat de VVS dan nu met zo'n alarmerend bericht uitpakt? Ik weet het niet. Maar wie slechts halve informatie de wereld instuurt, wekt bij mij argwaan op. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je hebt enerzijds het verschil tussen 'reëel' en 'nominaal'. Je kan bijvoorbeeld een nominale stijging hebben van de prijs, maar een reële daling. Dat is het geval bij zowat *alles* door de inflatie, i.e. de creatie (en dus de devaluering) van geld in nominale termen. Een pintje kost in nominale termen nu meer dan vroeger (omgerekend: 90 frank al makkelijk) waar het vroeger 10 frank was. Maar in reële termen kost een pintje nu minder: men moet gemiddeld minder lang werken om 1 pintje te kopen dan vroeger. Dan heb je het verschil tussen relatief en absoluut. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik doorheen mijn leven in relatieve termen minder uitgeef (van mijn inkomen) aan drank, maar in absolute cijfers veel meer, om de simpele reden dat ik meer verdien. Als ik 100 euro per week verdien en ik geef 20 euro per week uit aan drank, is dat 20%. Maar als ik over een paar jaar 400 euro per week verdien en ik 50 euro per week aan drank uitgeef, geef ik in absolute cijfers meer uit, maar in relatieve cijfers minder: nog maar 12.5%. Het is dit concept dat belangrijk is voor de discussie 'gaat er meer geld naar onderwijs of niet'. Daarom dat ik ook heb gezegd: En het is natuurlijk in absolute reële cijfers dat van belang is. Het concept 'inflatie' heeft geen zak te maken met deze discussie. Ik snap dat jij geen knijt van economie kent, door dit aan te halen. Het kan inderdaad zijn dat in nominale termen er meer naar onderwijs gaat en in reële termen toch minder, maar dat is niet het geval. In absolute cijfers - dus in absolute werkmiddingsmiddelen - gaat er elk jaar meer naar onderwijs.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 7 november 2009 om 16:01. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We scoren goed op welbepaalde vlakken maar aan welke oppurtuniteitskost?.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als gij wilt aantonen dat 'uw' beleid zal zorgen voor minder kansenongelijkheid: bewijs het dan.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 7 november 2009 om 16:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het enige wat er mis is aan erfelijke laageschooldheid zijn de zeldzame kinderen die wel iets in hun mars hebben. Die begaafde kinderen hebben als belangrijkste drempel hun eigen ouders en het troosteloos milieu waarin ze opgroeien. Hoe kan GOK-beleid die drempels uit de weg ruimen? Ruimen we alle sjofele ouders op die studeren en het stimuleren van hun kinderen niet belangrijk vinden? Of gaan we opnieuw wat abstracte halfzachte papieren denkpistes lanceren? Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 november 2009 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het altijd grappig.
- Staat intervenieert in iets. - Staat geeft meer en meer middelen, in ruil voor meer controle en regulering. - Mensen worden verslaafd aan die middelen. - Staat moet besparen en trekt middelen terug, maar laat controle en regulering overeind. - Mensen zijn intellectueel niet in staat de link te zien tussen de controle en het feit dat het misloopt. Altijd. Overal.
![]() |
![]() |