Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2009, 23:15   #21
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
LDD klopt heel dikwijls.
er op kloppen telt niet



ik snap niet goed wat dit voorstel inhoudt, zoals iemand hierboven al schreef betalen we door de aanschaf van benzine sowieso al per kilometer.
lijkt me eerder dat dit voorstel meer van hetzelfde is, met als enig verschil dat dit psychologisch misschien meer de ogen doet opengaan
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:25   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je betaalt niet meer voor het bezit van een auto maar per gereden kilometer. Dat is een stuk eerlijker.
Kijk, het liefst betaal ik niets, zoals iedereen. Maar dit zou weleens kunnen werken.
Doet u toch al in de vorm van accijnzen op brandstof ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:28   #23
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Doet u toch al in de vorm van accijnzen op brandstof ?
Als het louter om een vaste prijs per kilometer is, ja, dan is de huidige brandstofprijs al een kilometerheffing die ook eco is.

Kilometerrijden heeft wel z'n voordeel als het afgestemd is op plaats en tijdstip: dus duurder op te drukke momenten en drukke plaatsen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:29   #24
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
er op kloppen telt niet
Misschien wel, iets anders helpt in elk geval niet meer in Belgie.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:32   #25
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Degenen die het meest getroffen zullen worden zijn diegenen die voor hun beroep moeten rijden. En die gaan het ofwel aftrekken van hun belastingen, ofwel doorrekenen aan hun klanten.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:35   #26
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Degenen die het meest getroffen zullen worden zijn diegenen die voor hun beroep moeten rijden. En die gaan het ofwel aftrekken van hun belastingen, ofwel doorrekenen aan hun klanten.
Of alletwee.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:36   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Gedeeltelijk. Nu wordt het volledig.
Integendeel.
Nu worden zuipers zwaarder belast, een kilometerheffing houdt geen rekening met verbruik en gewicht van de wagen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:39   #28
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Integendeel.
Nu worden zuipers zwaarder belast, een kilometerheffing houdt geen rekening met verbruik en gewicht van de wagen.
Juist. De zuinigste wagens zullen evenveel moeten betalen als de SUV's.
DUs weer een asociale maatregel.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor

Laatst gewijzigd door rikbe : 14 november 2009 om 23:41.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:43   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Als het louter om een vaste prijs per kilometer is, ja, dan is de huidige brandstofprijs al een kilometerheffing die ook eco is.

Kilometerrijden heeft wel z'n voordeel als het afgestemd is op plaats en tijdstip: dus duurder op te drukke momenten en drukke plaatsen.
Nu ook, dan betaal ik zelfs per niet gereden km.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 09:31   #30
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Als het louter om een vaste prijs per kilometer is, ja, dan is de huidige brandstofprijs al een kilometerheffing die ook eco is.

Kilometerrijden heeft wel z'n voordeel als het afgestemd is op plaats en tijdstip: dus duurder op te drukke momenten en drukke plaatsen.

Als het de overheid ernstig is, dan is een KM heffing de slechts mogelijke oplossing.
Ik met mijn 2 PKke betaal evenveel dan iemand met een 6 liter.

Bij accijnzen op brandstof betaal je meer per KM als je wagen meer verbruikt.

Ik vrees echter dat de transporteurs dit allemaal zullen doorrekenen aan de klanten (aan ons dus), wij zullen het gelag, zoals steeds, dubbel kunnen betalen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:10   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Juist. De zuinigste wagens zullen evenveel moeten betalen als de SUV's.
DUs weer een asociale maatregel.
De hoogte van de kilometerheffing in NL zou gepland zijn naargelang bepaalde voertuigklassen.

Op het Duitse nieuws spraken ze van 1,4 cent (per x/y kilometer) voor de zuinigste mini´s tot 14,6 cent voor de "zwaarste" voertuigklasse.

Citaat:
Het kabinet heeft een akkoord bereikt over de tarieven van de kilometerheffing, die in 2012 stapsgewijs wordt ingevoerd. De branchepartijen BOVAG en RAI hebben hierop positief gereageerd.
Bij de invoering in 2012 wordt per kilometer in eerste instantie 3 cent in rekening gebracht. Naarmate de BPM, wegenbelasting en gemeentelijke opcenten volledig zijn afgebouwd betaalt de automobilist 6.7 cent per kilometer. Dit is een gemiddelde prijs die afhangt van het verbruikscijfer van de auto; zuinige auto's worden daarbij goedkoper en vervuilende duurder. Tijdens het 'spitsuur' rekent het kabinet met een ander tarief; dat bedrag is echter nog niet bekendgemaakt.

De invoering van de kilometerheffing moet leiden tot minder aanzienlijk minder files en milieuvoordeel. Eurlings benadrukt dat er geen lastenverzwaring zal optreden. Zo worden de lagere accijns-opbrengsten niet gecompenseerd.

Bron: Automotive-Online
http://www.autovandaag.nl/nieuws/tar...stgesteld.html
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:34   #32
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De hoogte van de kilometerheffing in NL zou gepland zijn naargelang bepaalde voertuigklassen.

Op het Duitse nieuws spraken ze van 1,4 cent (per x/y kilometer) voor de zuinigste mini´s tot 14,6 cent voor de "zwaarste" voertuigklasse.
Dat klinkt iets logischer maar ik zie nog altijd veel verschil met een verhoging op de taksen op brandstoffen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:41   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat klinkt iets logischer maar ik zie nog altijd veel verschil met een verhoging op de taksen op brandstoffen.
Het principe erachter is dat je de kostprijs van mobiliteit zoveel mogelijk variabel maakt.

Als je naar Antwerpen naar Brussel pendelt en 2x 40km/dag betaal je met de auto nu

40*200*2 = 16000km, of 1000euro verbruik...

En wordt uw rekening dan

1500euro...verbruik.

Uw variabele kostprijs stijgt met 50% wat een interessant gegeven is. Als je vergelijkt met de trein ga je minder appels met peren vergelijken, je zult al iets meer een appel met een appel vergelijken.

De variabiliteit laat ook toe dat je 50% meer uw gedrag gaat moduleren ... Want je gaat dus inderdaad rekenen met 10euro/100km ipv 6euro/100km Dus uw rit wordt duurder, terwijl hij altijd al zo duur geweest is, maar omdat je uw vaste kost in één keer betaalt heb je nooit zo gerekend.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:59   #34
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het principe erachter is dat je de kostprijs van mobiliteit zoveel mogelijk variabel maakt.

Als je naar Antwerpen naar Brussel pendelt en 2x 40km/dag betaal je met de auto nu

40*200*2 = 16000km, of 1000euro verbruik...

En wordt uw rekening dan

1500euro...verbruik.

Uw variabele kostprijs stijgt met 50% wat een interessant gegeven is. Als je vergelijkt met de trein ga je minder appels met peren vergelijken, je zult al iets meer een appel met een appel vergelijken.

De variabiliteit laat ook toe dat je 50% meer uw gedrag gaat moduleren ... Want je gaat dus inderdaad rekenen met 10euro/100km ipv 6euro/100km Dus uw rit wordt duurder, terwijl hij altijd al zo duur geweest is, maar omdat je uw vaste kost in één keer betaalt heb je nooit zo gerekend.
Ik zie het van het standpunt van iemand die voor zijn beroep rijdt zoals ik deed. Die mensen rijden juist het meest. Mij kon het niet schelen heoveel de brandstof kostte of op welke manier dat berekend werd. De firma, dus uiteindelijk de klant, betaalde de rekening. Dus slecht voor de economie.

Ik voorzie dat miljoenen mensen het systeem simpel zullen uitschakelen. Daar zullen dan waarschijnlijk boetes op komen maar, als miljoenen het elke dag doen, hoe gaan ze die boetes dan innen?
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 08:32   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik zie het van het standpunt van iemand die voor zijn beroep rijdt zoals ik deed. Die mensen rijden juist het meest. Mij kon het niet schelen heoveel de brandstof kostte of op welke manier dat berekend werd. De firma, dus uiteindelijk de klant, betaalde de rekening. Dus slecht voor de economie.

Ik voorzie dat miljoenen mensen het systeem simpel zullen uitschakelen. Daar zullen dan waarschijnlijk boetes op komen maar, als miljoenen het elke dag doen, hoe gaan ze die boetes dan innen?
ik zie daar geen verschil tenzij de bedrijfskosten gaan stijgen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 11:03   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die km heffing is een regelrechte gruwel, het einde van transport, goederen, diensten , werken en de volledige auto sector.

Bovendien een wakend oog die al je bewegingen in kaart zet. Een aanslag op de vrijheid en privacy.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 11:03   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat klinkt iets logischer maar ik zie nog altijd veel verschil met een verhoging op de taksen op brandstoffen.
Ik denk dat de kilometerheffing het grootste voordeel gaat hebben, dat vele zondagsrijders ...wegtoeristen.. enz... en ook vele bestuurders die de snelweg onnodig kort gebruiken om tijd te winnen/wat af te korten, naar het landschap te kijken ... dat die nu de secundaire wegen gebruiken waarvoor ze dienen, en pas op de - dan duurdere - autosnelweg rijden als ze echt verdere en snellere verplaatsingen moeten doen. Dat geldt ook voor plaatselijke bestelwagens en vrachtwagens die helemaal niet op de snelweg moeten zijn als ze kortere afstanden afleggen.

Toch als het echt een slimme kilometerheffing wordt, ik denk toch wel dat navenant classificatie van de aard weg: snelweg/autoweg 2+2/hoofdverbindingsweg/bepaalde secundaire wegen/... hun kilometerprijzen gaan bepalen. (met degelijke GPS-navigatie-software mogelijk)

Het groot probleem in Be is nu dat vele hoofd- en verbindingswegen als vlot alternatief (voor kortere afstanden) voor de snelweg, tot smallere secundaire wegen gedegradeerd zijn met versmallingen, verdrijvingsarceringen, midden-eilandjes en de hele reutemeteut. Die wegen zullen ze dan terug "vlotter" moeten maken...

In Nederland is dat niet zo, die hebben al vele 1+1-vakswegen als autoweg ingericht waar men tot 100 kmh mag.


Ref: 1+1 landelijke wegen tot 100 én 80 kmh verboden voor kwetsbare weggebruikers:
http://www.vvn-altena.nl/SiteContent...mber=57&type=2
Citaat:
Nieuwe strepen op de wegen buiten de bebouwde kom

1. Dubbele witte middenstrepen met groen
Maximum Snelheid?
Dit is een autoweg. U mag hier 100 km/uur, behalve als verkeersborden een lagere snelheid aangeven.

Inhalen?
Doorgetrokken witte middenstrepen: inhalen is hier verboden.
Onderbroken witte middenstrepen: inhalen is hier toegestaan, behalve als verkeersborden het verbieden. Haal alleen in, wanneer het veilig kan.
Welk soort verkeer?

Auto's, vrachtwagens en motoren
Niet: landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsen en voetgangers
- - - - - - - -
2. Dubbele witte middenstrepen zonder groen
Maximum Snelheid?

U mag hier 80 km/uur, behalve als verkeersborden een lagere snelheid aangeven.

Inhalen?

Doorgetrokken witte middenstrepen: inhalen is hier verboden.
Onderbroken witte middenstrepen: inhalen is hier toegestaan, behalve als verkeersborden het verbieden. Haal alleen in, wanneer het veilig kan.
Welk soort verkeer?

Auto's, vrachtwagens en motoren
Soms: landbouwvoertuigen en brommobielen
Niet: bromfietsen, fietsen en voetgangers
Meestal in Vlaanderen hebben ze dus veel werk... om die naar 70 kmh-gecastreerde 1+1-wegen naar (80?) oude 90 kmh (100?) terug te brengen; en die naar 70 en 90-gecastreerde 2+2 oude 90/120kmh-wegen allemaal op een degelijk veiligheidsniveau infrastructurieel "op te waarderen".

Gewoon zoals het in de Be-wegcode onder artikel 11 voorzien is, of ze moeten het aanpassen zoals in Nederland...
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2009 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 21:26   #38
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
1+1 landelijke wegen tot 100 én 80 kmh verboden voor kwetsbare weggebruikers
Zulke wegen hebben we hier niet.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 22:36   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.219
Standaard

't zal toch wel interessant zijn om te zien hoe dat technisch allemaal gaat volgen.

Laatst gewijzigd door Zucht : 16 november 2009 om 22:58.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 23:41   #40
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
LDD brengt nog een argument contra aan.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF14112009_044

(...)
Een hogere heffing tijdens het spitsuur is pure Kafka, aangezien de overheid de files eerst heeft veroorzaakt door jaren onvoldoende te investeren in weginfrastructuur. (...)

De stelling is wat cru, maar klopt in essentie wel.
Waarom zou een overheid haar congestieprobleem oplossen als ze daarmee haar eigen bron van inkomsten om zeep helpt?

Deze stelling klopt absoluut wel. Je moet net die drukke periode zwaarder belasten zodat mensen die op dat ogenblik alternatieven hebben, of makkelijk hun verplaatsing kunnen uitstellen, te laten betalen voor die keuze. Want het gevolg van toch in de piek te rijden is dat ze ervoor zorgen dat andere mensen, die geen alternatief hebben en die hun verplaatsing niet kunnen verschuiven in de tijd, meer tijd verliezen door in een langere file te staan.
Dus wat is het gevolg van een (hogere) heffing in de piek; mensen die het kunnen vermijden de piek en mensen die de piek niet kunnen vermijden, staan in een kortere file; goed zo!
Dit kan je trouwens niet regelen met een brandstoftaks; net als uitlaatgassen die lokale luchtkwaliteit beïnvloeden (fijn stof, NOx).

Het argument van infrastructuur is ongegrond (cfr. aanzuigeffect). Akkoord als het over bottlenecks gaat, maar niet systematisch

Eigenaardig (hoewel...) dat LDD dit omdraait...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be