![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1341 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1342 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat jullie koningin misschien meer moeite had moeten doen voor het Nederlands. Hoewel ik moet bekennen dat ik 'Germaanse talen' makkelijker vind dan 'Romaanse talen', dus ik kan me voorstellen dat het zeker niet makkelijk voor haar hoeft te zijn. Maar waarom lijken jullie allemaal de Duitstalige gemeenschap te vergeten?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1343 | |
|
![]() Citaat:
een mens leert vaak de taal die hem het interessantst lijkt. Buitenlanders in Brussel zijn ook vlugger geneigd om FR te leren. Sommigen kennen die taal al en leren dan ook nog NL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1344 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pffffffff.....
En zeggen dat de Hollandse poppenkast niet met belastingelden smijt en foefelt ??? http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...ntievilla.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#1345 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1346 |
Minister-President
|
![]() Nederland wint, Belgische Laura knap vierde
‘Ik ben héél, héél blij’ Wat een thriller is de finale van het Junior Eurovisie Songfestival in Kiev geworden! Ei zo na ging onze jodelende Laura met de zege lopen, maar tapdansende Ralf won uiteindelijk voor Nederland. Toch was Laura helemaal niet teleurgesteld. Wat op het volwassen songfestival al jaren niet meer kon, lukte wél op het zevende Junior Eurovisie Songfestival in Kiev in Oekraïne: België en Nederland namen vanaf het begin van de puntenverdeling de leiding en speelden voortdurend haasje-over. Halverwege de puntentelling lag Laura zowaar op kop. Even zag het er naar uit dat we na een Belgische president voor Europa deze week ook nog een Belgische winnares van het Junior Songfestival zouden krijgen. Jammer genoeg kwamen Armenië en Rusland op het einde nog sterk opzetten. Ze eindigden ex aequo op de tweede plaats na de Nederlandse Ralf Mackenbach, die zijn zelfgeschreven nummer Click clack van een leuke tapdansact voorzien had. Laura belandde dus net buiten de top drie. De Oekraïners hadden trouwens hun best gedaan om er een flitsende show van te maken. De kandidaten waren zoals gewoonlijk weer heel verschillend. Van aandoenlijk over oubollig, hip, grappig, irritant tot dikwijls hyperkinetisch. Maar je moet al een kniesoor zijn om die kinderen die zo vol overgave hun ding staan te doen op dat grote podium, hun three minutes of fame niet te gunnen. Heldin van Berlaar Bij Laura Omloop uit Berlaar zal het allicht niet bij die drie minuutjes blijven, want in vele Vlaamse huiskamers werd ze zowat tot de heldin van de natie uitgeroepen. Hoewel ze met haar tien jaar de jongste van alle deelnemers was, was dat absoluut niet aan Laura’s prestatie te merken. Doodkalm en professioneel zong en jodelde ze haar nummer Zo verliefd, terwijl er wereldwijd toch enkele tientallen miljoenen mensen naar haar zaten te kijken. Het heeft dus maar een haartje gescheeld, maar Laura liet het niet aan haar hart komen. ‘Ik vond het heel leuk. Ik ben echt héél, héél blij’, reageerde ze meteen na de live-uitzending. ‘Ik was supertevreden omdat mijn optreden heel vlot verlopen was, en tijdens de puntentelling zat ik eigenlijk niet aan de overwinning te denken. Het werd plots wel heel spannend, maar voor mij mocht echt iedereen winnen.’ ‘Dat het Ralf van Nederland geworden is, vind ik super. Van alle kandidaten had ik met hem deze week het meeste contact, omdat wij dezelfde taal spreken. Ik ben hem meteen gaan feliciteren en hij bedankte België voor de twaalf punten die we hem gegeven hebben. Wat ik nu ga doen? Lekker feesten met alle kandidaten. En nog een stukje jodelen!’ (lacht) Terug naar huis Een mooie afsluiter van een fantastische week die Laura in Kiev beleefde. ‘Ik heb me hier super geamuseerd’, aldus Laura. ‘Maar ik ben toch ook blij dat ik terug naar huis mag. Ik heb mijn familie en mijn klasgenoten zoveel te vertellen!’ Wie Laura welkom wil heten, kan vanavond naar de luchthaven van Zaventem afzakken. Laura wordt iets voor 18.30 uur in de aankomsthal verwacht. En dat er een flink stukje gejodeld zal worden, staat nu al vast. Jan Ruysbergh (belga/anp) http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF21112009_054 ![]() Wel wie nog eens beweert dat we niet samen gaan snapt er nix van. Geweldig van Laura en Ralf, die hebben het begrepen Het was super spannend en ik zeg : De Nederlanden hebben gewonnen. Ze hebben samen gewonnen. Zij heeft er meer van begrepen dan wie ook, "omdat we dezelfde taal spreken". Die doet niet zo zeikerig over vlaamse droogkuis en nederlandse stomerijen. Neem maar aan voorbeeld aan Laura en Ralf. Hopelijk vertegenwoordigen ze ooit samen de herenigde Nederlanden op het song festival. Tegen hun houding kan geen journalist tegen op. Laura en Ralf, gefeliciteerd van Stropke!!!!!!
![]() |
#1347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1348 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#1349 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hij, als Limburger, die zich noch met Nederland, noch met Vlaanderen identificeert, weet er inderdaad alles van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1350 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarbij ,zij wijzen ons de weg in Europa. Natuurlijk heb ik voor Belgie gestemd en het feit dat onze landen elkaar 12 punten gaven, kan wel eens een ommekeer worden in de verhoudingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1351 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1352 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1353 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En inderdaad, vaak moet er ook ondertiteld worden op de TV. Want de Hollanders verstaan het 'Belgisch Nederlands' niet altijd. Ter herinnering: http://www.youtube.com/watch?v=7z8so8fV4Ao http://www.youtube.com/watch?v=FhBVO...layer_embedded Maar er zijn mensen (zoals Van den Berghe en andere verstokten) die obstinaat blijven orakelen dat dit dus niet zo is. God weet waarom. Maar niet god alleen weet waarom in dit geval. ___ ___ Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1354 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals al meermaals gezegd, zijn de verschillen tussen wat als Standaardduits geldt in resp. Duitsland en Oostenrijk vele malen groter dan wat wij als verschillen vaststellen in het Nederlands van Vlaanderen, Nederland en, laten we het niet vergeten, Suriname. In Oostenrijk zijn die verschillen in woordenschat (vele malen meer woorden dan in ons geval) en uitspraak, geen reden om ook maar te twijfelen aan de eenheid van de Duitse taal. Niemand komt daar af met een conclusie dat de Oostenrijkers "in bepaalde opzichten een verschillende taal" spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opgemerkt: wat u als "standaardtaal in Vlaanderen" omschrijft en dan illustreert met woorden als "beenhouwer", is dat evenwel niet. "Beenhouwer" is Brabants. In onze streek gebruiken we dat woord niet. In ons dialect is het immers "slaght're". Een gelijkaardig woord als "slager" dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1356 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In O-Vlaandrs wordt het ook gebruikt.
![]() |
![]() |
#1357 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1358 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Septante, octante, huitante, nonante ![]()
![]() |
![]() |
#1359 | |
|
![]() Citaat:
Indische vrienden gebruiken steevast 'convocatie' voor 'uitnodiging' en 'aankeren' voor 'langskomen' (Het laatste 'aankeren' gebruikte mijn grootvader ook, trouwens). Wat maakt het uit? Het maakt onze taal rijker. Voor wat betreft het gebruik: Sommige woorden worden nu eenmaal alleen in het zuiden gebruikt en andere alleen in het noorden, het westen of het oosten. Tegelijkertijd hebben we woorden die in het hele taalgebied worden gebruikt. Een 'roerijzer' zoals in de achterhoek wordt gebruikt is perfect Nederlands, toch beseffen de achterhoekers en Tukkers dat alleen zij degenen zijn die het gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1360 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals, nemen 'jullie' maar het woord 'beenhouwer', 'dampkap' of 'droogkuis' over. Ik zie niet in waarom wij het woord 'slager' of 'afzuigkap' of 'stomerij' van u zouden moeten overnemen. Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |