Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2009, 22:58   #1341
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Paola sprak al Frans toen ze Albert leerde kennen.
en dan?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 23:59   #1342
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en dan?
Dat jullie koningin misschien meer moeite had moeten doen voor het Nederlands. Hoewel ik moet bekennen dat ik 'Germaanse talen' makkelijker vind dan 'Romaanse talen', dus ik kan me voorstellen dat het zeker niet makkelijk voor haar hoeft te zijn. Maar waarom lijken jullie allemaal de Duitstalige gemeenschap te vergeten?
Oud 22 november 2009, 09:33   #1343
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat jullie koningin misschien meer moeite had moeten doen voor het Nederlands. Hoewel ik moet bekennen dat ik 'Germaanse talen' makkelijker vind dan 'Romaanse talen', dus ik kan me voorstellen dat het zeker niet makkelijk voor haar hoeft te zijn. Maar waarom lijken jullie allemaal de Duitstalige gemeenschap te vergeten?
De familie van de koning is nochtans van Duitse afkomst.
een mens leert vaak de taal die hem het interessantst lijkt.

Buitenlanders in Brussel zijn ook vlugger geneigd om FR te leren.
Sommigen kennen die taal al en leren dan ook nog NL.
Oud 22 november 2009, 13:34   #1344
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pffffffff.....

En zeggen dat de Hollandse poppenkast niet met belastingelden smijt en foefelt ???

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...ntievilla.aspx
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 13:40   #1345
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Pffffffff.....

En zeggen dat de Hollandse poppenkast niet met belastingelden smijt en foefelt ???

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...ntievilla.aspx
Het Nederlandse koningshuis is net zo'n ramp als het Belgische. Mensen die dat ontkennen moeten nodig eens een hartig woordje met system spreken.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 23:25   #1346
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Nederland wint, Belgische Laura knap vierde
‘Ik ben héél, héél blij’

Wat een thriller is de finale van het Junior Eurovisie Songfestival in Kiev geworden! Ei zo na ging onze jodelende Laura met de zege lopen, maar tapdansende Ralf won uiteindelijk voor Nederland. Toch was Laura helemaal niet teleurgesteld.

Wat op het volwassen songfestival al jaren niet meer kon, lukte wél op het zevende Junior Eurovisie Songfestival in Kiev in Oekraïne: België en Nederland namen vanaf het begin van de puntenverdeling de leiding en speelden voortdurend haasje-over. Halverwege de puntentelling lag Laura zowaar op kop.

Even zag het er naar uit dat we na een Belgische president voor Europa deze week ook nog een Belgische winnares van het Junior Songfestival zouden krijgen. Jammer genoeg kwamen Armenië en Rusland op het einde nog sterk opzetten.

Ze eindigden ex aequo op de tweede plaats na de Nederlandse Ralf Mackenbach, die zijn zelfgeschreven nummer Click clack van een leuke tapdansact voorzien had. Laura belandde dus net buiten de top drie. De Oekraïners hadden trouwens hun best gedaan om er een flitsende show van te maken. De kandidaten waren zoals gewoonlijk weer heel verschillend. Van aandoenlijk over oubollig, hip, grappig, irritant tot dikwijls hyperkinetisch. Maar je moet al een kniesoor zijn om die kinderen die zo vol overgave hun ding staan te doen op dat grote podium, hun three minutes of fame niet te gunnen.

Heldin van Berlaar

Bij Laura Omloop uit Berlaar zal het allicht niet bij die drie minuutjes blijven, want in vele Vlaamse huiskamers werd ze zowat tot de heldin van de natie uitgeroepen. Hoewel ze met haar tien jaar de jongste van alle deelnemers was, was dat absoluut niet aan Laura’s prestatie te merken. Doodkalm en professioneel zong en jodelde ze haar nummer Zo verliefd, terwijl er wereldwijd toch enkele tientallen miljoenen mensen naar haar zaten te kijken.

Het heeft dus maar een haartje gescheeld, maar Laura liet het niet aan haar hart komen. ‘Ik vond het heel leuk. Ik ben echt héél, héél blij’, reageerde ze meteen na de live-uitzending. ‘Ik was supertevreden omdat mijn optreden heel vlot verlopen was, en tijdens de puntentelling zat ik eigenlijk niet aan de overwinning te denken. Het werd plots wel heel spannend, maar voor mij mocht echt iedereen winnen.’

Dat het Ralf van Nederland geworden is, vind ik super. Van alle kandidaten had ik met hem deze week het meeste contact, omdat wij dezelfde taal spreken. Ik ben hem meteen gaan feliciteren en hij bedankte België voor de twaalf punten die we hem gegeven hebben.
Wat ik nu ga doen? Lekker feesten met alle kandidaten. En nog een stukje jodelen!’ (lacht)

Terug naar huis

Een mooie afsluiter van een fantastische week die Laura in Kiev beleefde. ‘Ik heb me hier super geamuseerd’, aldus Laura. ‘Maar ik ben toch ook blij dat ik terug naar huis mag. Ik heb mijn familie en mijn klasgenoten zoveel te vertellen!’

Wie Laura welkom wil heten, kan vanavond naar de luchthaven van Zaventem afzakken. Laura wordt iets voor 18.30 uur in de aankomsthal verwacht. En dat er een flink stukje gejodeld zal worden, staat nu al vast.

Jan Ruysbergh (belga/anp)

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF21112009_054

Wel wie nog eens beweert dat we niet samen gaan snapt er nix van.
Geweldig van Laura en Ralf, die hebben het begrepen
Het was super spannend en ik zeg : De Nederlanden hebben gewonnen.
Ze hebben samen gewonnen.
Zij heeft er meer van begrepen dan wie ook, "omdat we dezelfde taal spreken".
Die doet niet zo zeikerig over vlaamse droogkuis en nederlandse stomerijen.
Neem maar aan voorbeeld aan Laura en Ralf.
Hopelijk vertegenwoordigen ze ooit samen de herenigde Nederlanden op het song festival. Tegen hun houding kan geen journalist tegen op.
Laura en Ralf, gefeliciteerd van Stropke!!!!!!
Oud 22 november 2009, 23:29   #1347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dat het Ralf van Nederland geworden is, vind ik super. Van alle kandidaten had ik met hem deze week het meeste contact, omdat wij dezelfde taal spreken. Ik ben hem meteen gaan feliciteren en hij bedankte België voor de twaalf punten die we hem gegeven hebben.
"Dat kan niet", aldus system. Vlamingen en Nederlanders spreken immers volgens hem een andere taal. De enen Vlaams, de anderen Nederlands. Talen die dermate van elkaar verschillen, dat men elkaar moet ondertitelen om tot enig begrip te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 23:37   #1348
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Dat kan niet", aldus system. Vlamingen en Nederlanders spreken immers volgens hem een andere taal. De enen Vlaams, de anderen Nederlands. Talen die dermate van elkaar verschillen, dat men elkaar moet ondertitelen om tot enig begrip te komen.
Oud 22 november 2009, 23:57   #1349
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hij, als Limburger, die zich noch met Nederland, noch met Vlaanderen identificeert, weet er inderdaad alles van.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 08:38   #1350
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Nederland wint, Belgische Laura knap vierde
‘Ik ben héél, héél blij’

Wat een thriller is de finale van het Junior Eurovisie Songfestival in Kiev geworden! Ei zo na ging onze jodelende Laura met de zege lopen, maar tapdansende Ralf won uiteindelijk voor Nederland. Toch was Laura helemaal niet teleurgesteld.

Wat op het volwassen songfestival al jaren niet meer kon, lukte wél op het zevende Junior Eurovisie Songfestival in Kiev in Oekraïne: België en Nederland namen vanaf het begin van de puntenverdeling de leiding en speelden voortdurend haasje-over. Halverwege de puntentelling lag Laura zowaar op kop.

Even zag het er naar uit dat we na een Belgische president voor Europa deze week ook nog een Belgische winnares van het Junior Songfestival zouden krijgen. Jammer genoeg kwamen Armenië en Rusland op het einde nog sterk opzetten.

Ze eindigden ex aequo op de tweede plaats na de Nederlandse Ralf Mackenbach, die zijn zelfgeschreven nummer Click clack van een leuke tapdansact voorzien had. Laura belandde dus net buiten de top drie. De Oekraïners hadden trouwens hun best gedaan om er een flitsende show van te maken. De kandidaten waren zoals gewoonlijk weer heel verschillend. Van aandoenlijk over oubollig, hip, grappig, irritant tot dikwijls hyperkinetisch. Maar je moet al een kniesoor zijn om die kinderen die zo vol overgave hun ding staan te doen op dat grote podium, hun three minutes of fame niet te gunnen.
Ja het was super,wat Laura en Ralf daar presteerden!
Daarbij ,zij wijzen ons de weg in Europa.
Natuurlijk heb ik voor Belgie gestemd en het feit dat onze landen elkaar 12 punten gaven, kan wel eens een ommekeer worden in de verhoudingen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 08:41   #1351
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik voor Belgie gestemd en het feit dat onze landen elkaar 12 punten gaven, kan wel eens een ommekeer worden in de verhoudingen.
-- --
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 08:57   #1352
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De Nederlanders die in BE wonen hebben dus voor een landgenote gestemd en omgekeerd ook
Oud 23 november 2009, 09:10   #1353
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij spreken allen Nederlands. Maar inderdaad in bepaalde opzichten een verschillende taal. En dat is de reden waarom de Vlaming verwonderd staat te kijken wanneer de Nederlander het heeft over een 'afzuigkap' of 'witgoedwinkel' of. En de Nederlanders kijken verbaasd op wanneer wij het hebben over een 'dampkap' of 'beenhouwer'.

En inderdaad, vaak moet er ook ondertiteld worden op de TV. Want de Hollanders verstaan het 'Belgisch Nederlands' niet altijd.

Ter herinnering:
http://www.youtube.com/watch?v=7z8so8fV4Ao

http://www.youtube.com/watch?v=FhBVO...layer_embedded

Maar er zijn mensen (zoals Van den Berghe en andere verstokten) die obstinaat blijven orakelen dat dit dus niet zo is. God weet waarom. Maar niet god alleen weet waarom in dit geval.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 09:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 09:28   #1354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij spreken allen Nederlands. Maar inderdaad in bepaalde opzichten een verschillende taal. En dat is de reden waarom de Vlaming verwonderd staat te kijken wanneer de Nederlander het heeft over een 'afzuigkap' of 'witgoedwinkel' of. En de Nederlanders kijken verbaasd op wanneer wij het hebben over een 'dampkap' of 'beenhouwer'.
Als dergelijke, kleine verschillen voor u al de basis vormen om te concluderen dat we "in bepaalde opzichten" te maken hebben met "een verschillende taal", dan komt u wel nooit van onder uw kerktoren vandaan.

Zoals al meermaals gezegd, zijn de verschillen tussen wat als Standaardduits geldt in resp. Duitsland en Oostenrijk vele malen groter dan wat wij als verschillen vaststellen in het Nederlands van Vlaanderen, Nederland en, laten we het niet vergeten, Suriname. In Oostenrijk zijn die verschillen in woordenschat (vele malen meer woorden dan in ons geval) en uitspraak, geen reden om ook maar te twijfelen aan de eenheid van de Duitse taal. Niemand komt daar af met een conclusie dat de Oostenrijkers "in bepaalde opzichten een verschillende taal" spreken.
Oud 23 november 2009, 09:31   #1355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En inderdaad, vaak moet er ook ondertiteld worden op de TV. Want de Hollanders verstaan het 'Belgisch Nederlands' niet altijd.
De verschillen in de standaardtaal van Vlaanderen en Nederland zijn dermate klein, dat, als er zich een probleem voordoet, dit niet aanleiding geeft tot enorme begripsproblemen die bijvoorbeeld ondertiteling noodzakelijk maken. Als een Hollander zijn taal evenwel doorspekt met regiolect uit de Randstad, kan dat voor de Vlaming wel problemen opleveren. Dan spreekt die Hollander evenwel geen standaardtaal meer.

Even opgemerkt: wat u als "standaardtaal in Vlaanderen" omschrijft en dan illustreert met woorden als "beenhouwer", is dat evenwel niet. "Beenhouwer" is Brabants. In onze streek gebruiken we dat woord niet. In ons dialect is het immers "slaght're". Een gelijkaardig woord als "slager" dus.
Oud 23 november 2009, 10:06   #1356
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Beenhouwer" is Brabants. In onze streek gebruiken we dat woord niet. In ons dialect is het immers "slaght're". Een gelijkaardig woord als "slager" dus.
Mwa, in Gent gaan we ook onze filé dÁnvers bij de bienééwer halen.
In O-Vlaandrs wordt het ook gebruikt.
Oud 23 november 2009, 10:18   #1357
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De verschillen in de standaardtaal van Vlaanderen en Nederland zijn dermate klein, dat, als er zich een probleem voordoet, dit niet aanleiding geeft tot enorme begripsproblemen die bijvoorbeeld ondertiteling noodzakelijk maken. Als een Hollander zijn taal evenwel doorspekt met regiolect uit de Randstad, kan dat voor de Vlaming wel problemen opleveren. Dan spreekt die Hollander evenwel geen standaardtaal meer.

Even opgemerkt: wat u als "standaardtaal in Vlaanderen" omschrijft en dan illustreert met woorden als "beenhouwer", is dat evenwel niet. "Beenhouwer" is Brabants. In onze streek gebruiken we dat woord niet. In ons dialect is het immers "slaght're". Een gelijkaardig woord als "slager" dus.
Wij gebuiken hier nu vooral 'beenhouwer', en zeker niet 'slager'. 'Slachter' werd vroeger wel veel gebruikt, maar nooit 'slager' Wij hebben hier nooit het woordje 'slager' gebruikt. En ik zie niet in waarom we dat Hollandse woord nu zouden moeten gebruiken. Dat zij ons woond 'beenhouwer' maar overnemen.
Oud 23 november 2009, 10:44   #1358
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij gebuiken hier nu vooral 'beenhouwer', en zeker niet 'slager'. 'Slachter' werd vroeger wel veel gebruikt, maar nooit 'slager' Wij hebben hier nooit het woordje 'slager' gebruikt. En ik zie niet in waarom we dat Hollandse woord nu zouden moeten gebruiken. Dat zij ons woond 'beenhouwer' maar overnemen.
Gelukkig spreken alle Franstaligen het perfecte Frans ! Of toch niet ?
Septante, octante, huitante, nonante
Oud 23 november 2009, 11:02   #1359
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man, wat een gezeur. Alsof een taal anders is als je in een paar benamingen verschilt. Mijn grootvader ging naar de barbier en droeg borstrokken. Wij spraken toch echt dezelfde taal. Gebruik lekker 'beenhouwer'. Eén keer horen en we weten het. Als jij dan maar weet dat we in het noorden 'slager' gebruiken.
Indische vrienden gebruiken steevast 'convocatie' voor 'uitnodiging' en 'aankeren' voor 'langskomen' (Het laatste 'aankeren' gebruikte mijn grootvader ook, trouwens). Wat maakt het uit? Het maakt onze taal rijker.

Voor wat betreft het gebruik: Sommige woorden worden nu eenmaal alleen in het zuiden gebruikt en andere alleen in het noorden, het westen of het oosten. Tegelijkertijd hebben we woorden die in het hele taalgebied worden gebruikt. Een 'roerijzer' zoals in de achterhoek wordt gebruikt is perfect Nederlands, toch beseffen de achterhoekers en Tukkers dat alleen zij degenen zijn die het gebruiken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 11:11   #1360
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Man, wat een gezeur. Alsof een taal anders is als je in een paar benamingen verschilt. Mijn grootvader ging naar de barbier en droeg borstrokken. Wij spraken toch echt dezelfde taal. Gebruik lekker 'beenhouwer'. Eén keer horen en we weten het. Als jij dan maar weet dat we in het noorden 'slager' gebruiken.
Indische vrienden gebruiken steevast 'convocatie' voor 'uitnodiging' en 'aankeren' voor 'langskomen' (Het laatste 'aankeren' gebruikte mijn grootvader ook, trouwens). Wat maakt het uit? Het maakt onze taal rijker.

Voor wat betreft het gebruik: Sommige woorden worden nu eenmaal alleen in het zuiden gebruikt en andere alleen in het noorden, het westen of het oosten. Tegelijkertijd hebben we woorden die in het hele taalgebied worden gebruikt. Een 'roerijzer' zoals in de achterhoek wordt gebruikt is perfect Nederlands, toch beseffen de achterhoekers en Tukkers dat alleen zij degenen zijn die het gebruiken.
De feiten zijn de feiten. Er zijn nu eenmaal taalverschillen tussen het Zuiden en het Noorden. De filmpjes illustreren dit op een zeer eenvoudige (zelfs wat ludieke) manier. En mij niet gelaten, maar men moet ons hier niet de Noord-Nederlandse woorden als standaardtaal proberen op de dringen. En dat is wel degelijk de tendens door die onzalige Taalunie. Dat is wel degelijk wat die vermaletijde Taalunie probeert te doen.

Dus nogmaals, nemen 'jullie' maar het woord 'beenhouwer', 'dampkap' of 'droogkuis' over. Ik zie niet in waarom wij het woord 'slager' of 'afzuigkap' of 'stomerij' van u zouden moeten overnemen.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 11:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be