Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2009, 22:28   #1601
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan best, maar er staan nog wel meer woorden in het Groene Boekje die niet behoren tot het Algemeen Nederlands.
Dat kan niet, dat is! Het Groene Boekje is de officiële woordenlijst van Nederlandse taal.

Wikipedia:
"De Woordenlijst Nederlandse taal is een overzicht van de officiële spelling van Nederlandse woorden zoals vastgelegd in de Spellingwet. Alleen deze wet, die voorschrijft welke spelling door de overheid en in het onderwijs dient te worden gebruikt, heeft officiële status. De Woordenlijst is daarbij een praktische handreiking. De wet ziet niet toe op het toepassen van de spelling door anderen: buiten het onderwijs en de overheid is iedereen vrij te spellen zoals hij wil. De Woordenlijst wordt echter vaak als richtlijn gebruikt.

Vanwege zijn groene kaft en stofomslag staat de woordenlijst algemeen bekend als het Groene Boekje"

Dus niet alleen weet u het beter dan:
-Willem van Oranje (onverdraagzaam heid der Calvinisten),
-Jezus van Nazaret (kinderdoop)
-Van der Elst (eerste stemmers van de VU waren veelal mensen die fout hadden gezeten. Hetgeen u ontkende.)
-Hugo Schitz eerste Voorzitter van de VU (kwam uit een collaboratiemilieu. hetgeen u ontkende)

Maar nu weet u het ook al beter dan -het Groene Boekje.

Ik krijg stilltjesaan de indruk dat u niet zozeer alles beter weet, maar dat u zich opwerpt als een betweter. En betweters hebben slechts de illusies dat ze alles beter weten, maar zij weten het niet echt beter.

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 22:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:29   #1602
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus we mogen het Groene Boekje niet serieus meer nemen ?
U gaat wel erg kort door de bocht.
Het Groene Boekje is geen referentie op dat vlak; het is wel een referentie m.b.t. de spelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:31   #1603
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat kan niet, dat is! Het Groene Boekje is de officiële woordenlijst van Nederlandse taal.
In het Groene Boekje staat meerdere woorden die niet tot het AN behoren, daar het GB niet de taak heeft het AN te beschrijven. Wel de juiste spellingsvorm aan te geven van voorkomende woorden.
Oud 28 november 2009, 22:32   #1604
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schrijf vlaams belgisch.
Hoe zou een bericht als onderstaande dan wel eruit zien in het "Hollands", het Algemeen Nederlands?

Citaat:
Jou algemeen nederlands is het nederlands van de Hollanders. Dat is een vreemd land en op vlaanderen dus niet van toepassing.
Toch vreemd hoe U bereid bent uw taalidentiteit te grabbel te gooien om maar in het achterwerk van de Nederlanders te kunnen kruipen. U moet wel een erg ongelukkige mens zijn.
Oud 28 november 2009, 22:33   #1605
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het Groene Boekje staat meerdere woorden die niet tot het AN behoren, daar het GB niet de taak heeft het AN te beschrijven. Wel de juiste spellingsvorm aan te geven van voorkomende woorden.
Verhuis dan naar het Walhalla, de bakermat van het "echte" Nederlands en probeer ons niet te overtuigen om naar een stomerij of een slagerij en wat weet ik verder nog allemaal te gaan.
Ik wil dat het Belgisch Nederlands terug in ere wordt hersteld en gerespecteerd wordt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:35   #1606
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verhuis dan naar het Walhalla, de bakermat van het "echte" Nederlands en probeer ons niet te overtuigen om naar een stomerij of een slagerij en wat weet ik verder nog allemaal te gaan.
Ik wil dat het Belgisch Nederlands terug in ere wordt hersteld en gerespecteerd wordt.
Waarin verschilt uw bericht dan wel in dat "echte" Nederlands dat u me toedicht? Kunt u uw bovenstaand bericht dus hertalen naar het AN dat u schijnbaar verwerpt?
Oud 28 november 2009, 22:36   #1607
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Pardon, van Nederlandse woorden, die tot de Nederlandse taal behoren. En 'droogkuis' behoort tot de Nederlandse taal en daarom bevindt dat woord zich in het Groene Boekje voor de spelling.

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 22:37.
Oud 28 november 2009, 22:37   #1608
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou een bericht als onderstaande dan wel eruit zien in het "Hollands", het Algemeen Nederlands?
Hollands is geen Algemeen Nederlands, net zoals Vlaams dat niet is; misschien is ter onderscheid Noordelijk Nederlands en Zuidelijk of Vlaams Nederlands beter. We spreken immers dezelfde taal (met wat verschillen, maar dat heb je in ieder taalgebied).
Oud 28 november 2009, 22:39   #1609
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hollands is geen Algemeen Nederlands, net zoals Vlaams dat niet is; misschien is ter onderscheid Noordelijk Nederlands en Zuidelijk of Vlaams Nederlands beter. We spreken immers dezelfde taal (met wat verschillen, maar dat heb je in ieder taalgebied).
Ja, dat weten we wel. Alleen stond ik even in de modus van de belgicisten.

't Grappige is dat ze hier ageren tegen het AN, maar tegelijkertijd wel in het AN schrijven. Je moet al een sterk vergrootglas bovenhalen om verschillen te merken. Juist hun taalgebruik op dit forum weerlegt hun eigen stellingen. Dat is juist het lachwekkende.
Oud 28 november 2009, 22:41   #1610
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schrijf vlaams belgisch.
dat is boude opmerking mijn gedacht. En daar klopt geen ene jota van want iedere Nederlander kan u volgen. Verder heb ik toch de indruk dat u dat namelijk stiekem toch wil.
Oud 28 november 2009, 22:44   #1611
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is boude opmerking mijn gedacht. En daar klopt geen ene jota van want iedere Nederlander kan u volgen. Verder heb ik toch de indruk dat u dat namelijk stiekem toch wil.
Daar gaat het in deze discussie evenwel niet om.
Het gaat erom dat de Hollanders hun Hollands Nederlands, of waarom niet hun Hollands Vlaams ook door onze strotten willen rammen. Daar gaat het over.
Oud 28 november 2009, 22:44   #1612
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat weten we wel. Alleen stond ik even in de modus van de belgicisten.

't Grappige is dat ze hier ageren tegen het AN, maar tegelijkertijd wel in het AN schrijven. Je moet al een sterk vergrootglas bovenhalen om verschillen te merken. Juist hun taalgebruik op dit forum weerlegt hun eigen stellingen. Dat is juist het lachwekkende.
Als ik nu alleen op deze verschillen zou wijzen , dan zou u een punt hebben. Maar als mensen zoals Emmerechts het zeggen (is maar een voorbeeld natuurlijk) dan is kan men daar toch niet naast kijken. Trouwens, het gaat nog niet zozeer niet over het feit dat er wel of geen verschillen zouden zijn. Het is evident dat er verschillen zijn. Dat hoort het kleinste kind. Het gaat echter vooral over het feit dat wij Vlamingen altijd maar Noord-Nederlandse woorden moeten overnemen en dat er maar weinig animo is van de Nederlanders om Vlaamse woorden over te nemen. Daarover gaat het.
Oud 28 november 2009, 22:46   #1613
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik schrijf ook Belgisch Nederlands. Of Vlaams. U moogt kiezen.
Oud 28 november 2009, 22:47   #1614
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schrijf ook Belgisch Nederlands. Of Vlaams. U moogt kiezen.
Bij installatie van Windows XP vraagt het installatie programma mij mijn taal te kiezen.
Begisch Vlaams Nederlands.

Dus ook Bill Gates is een oen die niets weet.
Oud 28 november 2009, 22:49   #1615
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik nu alleen op deze verschillen zou wijzen , dan zou u een punt hebben. Maar als mensen zoals Emmerechts het zeggen (is maar een voorbeeld natuurlijk) dan is kan men daar toch niet naast kijken. Trouwens, het gaat nog niet zozeer niet over het feit dat er wel of geen verschillen zouden zijn. Het is evident dat er verschillen zijn. Dat hoort het kleinste kind. Het gaat echter vooral over het feit dat wij Vlamingen altijd maar Noord-Nederlandse woorden moeten overnemen en dat er maar weinig animo is van de Nederlanders om Vlaamse woorden over te nemen. Daarover gaat het.
Daarover gaat het juist niet. Niemand meent dat men woorden als "sodemieter op" of "nou" zou moeten overnemen. Dat zijn immers Noord-Nederlandse woorden die niet tot onze algemene taal behoren.

Wel gaat het over de norm van onze cultuurtaal. Als Hemmerechts daar moeite mee heeft, tja, dan kunnen we dat slechts haar toedichten. Meer niet. De norm is de norm, en dat is ons Algemeen Nederlands, de taal die we delen met Nederland en Suriname.
Oud 28 november 2009, 22:50   #1616
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij installatie van Windows XP vraagt het installatie programma mij mijn taal te kiezen.
Begisch Vlaams Nederlands.

Dus ook Bill Gates is een oen die niets weet.
En welke verschillen merkt u?

Kunt u een paar hier ons meegeven?
Oud 28 november 2009, 22:50   #1617
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een woord dat in Nederland en vlaanderen totaal anders is is "schoonbroer".
Hollanders noemen dat "zwager". Hebben ze dat van de Duitsers gepikt of zijn ze ver-Duitst ?
Oud 28 november 2009, 22:53   #1618
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat erom dat de Hollanders hun Hollands Nederlands, of waarom niet hun Hollands Vlaams ook door onze strotten willen rammen. Daar gaat het over.
Dat is juist niet het geval. U moet heus niet "patat", "sodemieter" e.d. in hun taalgebruik opnemen. Geen Nederlander die u daartoe wil verplichten.

Wel horen we als volwassen taalgebruiker ons het AN eigen te maken, maar dat verschilt wel van wat ik hierboven schreef.
Oud 28 november 2009, 22:53   #1619
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollanders noemen dat "zwager". Hebben ze dat van de Duitsers gepikt of zijn ze ver-Duitst ?
totaaaaal anders

schoonbroer begrijpen we ook wel hoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:54   #1620
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En?

Voor ieder woord dat u hier opsomt, kan ik er onmiddelijk drie noemen die in het Oostenrijks-Duits anders.

Niemand echter in Oostenrijk die meent dat hun taal iets anders is dan Duits. En op school leren ze daar netjes Algemeen Duits.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be