![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bestaat er eigenlijk een studie over het verkeer tijdens de schoolvakantieperiodes versus het verkeer tijdens het schooljaar ???
Ik vraag mij altijd af, waarom de wegen als het ware dood liggen als er geen school is, vooral als je weet dat geeneen scholier mag rijden in auto, en als je weet dat scholen in principe allemaal bereikbaar zijn met openbaar vervoer ? Bovendien als je weet dat de uren van de school bij de meeste werkende ouders niet matchen met hun werktijden, vraag ik mij altijd af: moet er dan niemand werken tijdens de vakanties ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen plannen inderdaad een reisje tijdens de schoolvakanties. Tegenwoordig hebben mensen meer verlof door de ADV dagen die ze hebben.
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://tmleuven.be/project/verkeersindices/index.htm
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zal rap een foefke bestaan om die km heffers te saboteren...
een straf microgolf signaal of zoiets... langs een andere kant zullen er ook wel weer foefkesdetectors gemaakt worden... en dan weer foefkesdetectorsdetectors, .... alle kom iemand met wat electronicavingers kan weer geld verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Leg mij dat dan eens uit, wil je? Aan de ene kant lees ik dat het de bedoeling is om vaste kosten te vervangen door variabele, op zich een loffelijk streven. Valt ook wel mee: gemiddeld iets van een 1 �* 1,5 cent per kiliometer, voor mij niet gelaten. Maar aan de andere kant lees ik allerlei dingen over: hogere heffingen in de spits, over heffingen die verkeersontradend zouden moeten gaan werken, over extra heffingen voor meer vervuilende wagens, enz. Hola, hola, waar gaat dat toe leiden? Dat is voor niemand duidelijk. Hier een artikel uit DS van 17 nov: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() En weet je wat dat betekent voor een gemiddelde Belg die gemiddeld 15000km per jaar rijdt aan:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() "Files" en eventueel "milieu" worden denk ik alleen voor het mooi in zulke verhalen opgenomen want ik geloof nooit dat het te beuren geld daaraan besteed zal worden.
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Idem.
![]() |
#90 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vaste kosten worden vervangen door variabele kosten. Het tarief staat idealiter volledig gelijk aan de externe kost die veroorzaakt wordt door de (vracht)wagen. dwz, 1, in de spits is het hoger (want die ene (vracht)wagen veroorzaakt meer file voor andere (vracht)wagens in vgl met buiten de spits) 2, Klimaatlast, dus CO2-uitstoot (in principe werkt een brandstoftaks hier evengoed want uitstoot is proportioneel met brandstofverbruik) 3, lokale luchtkwaliteit; fijn stof, nox e.d.; idealiter is de taks hoger voor (vracht)wagens die meer uitstoten en nog correcter zou zijn de taks hoger te leggen in gebieden waar er meer gezondheidsimpact door luchtvervuiling is (want daar is de kost groter) 4, schade aan infrastructuur: hoe zwaarder de aslading, hoe meer schade aan het wegdek, hoe hoger de infrastructuurherstelkosten, hoe hoger de taks. 5, geluidsoverlast; idealiter is de taks hoger in gebieden waar de passerende (vracht)wagen veel geluidsoverlast veroorzaakt. (...en mogelijk mis ik er nog een paar) Het zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn al de externe kosten exact door te rekenen naar de gebruiker; maar er zal wel een oplossing zijn die het probleem 80% correct afdekt. Nu, het systeem kan helemaal naar de kloten geholpen worden als het niet goed wordt ingevoerd. De taks moet niet per se een signaal zijn om over te schakelen naar andere transportmodes, de gebruikers moeten echter de juiste prijs betalen die in verhouding staat met de last die ze veroorzaken bij anderen. Aan de gebruiker om te kiezen de juiste prijs te betalen of te kiezen voor een andere optie (andere vervoermiddel, verplaatsing niet uitvoeren...) Tot nu is het maar een idee, de concrete uitvoeringsmodaliteiten en tarieven staan nog niet vast; dus misschien moet ik inderdaad toch wat voorzichtiger zijn in mijn enthousiasme, het kan inderdaad nog helemaal mislopen. Maar ben je het er niet mee eens dat dit systeem in principe eerlijker is dan de vaste taksen (behalve brandstoftaks dan) die er nu zijn? Dus moeten we het niet verwelkomen en aanmoedigen?...
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() Waarom moet dat daar aan besteed worden?
![]() |
#92 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat jouw vraag betreft: Citaat:
Met de vaste belasting kan je invloed uitoefenen op de keuze die mensen maken die weinig afstand afleggen, met de variabele belasting op de keuze die mensen die lange afstanden afleggen. Beide belasting vehikels hebben hun waarde. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk niet dat het op vrachtverkeer betaald zal worden want dat wordt dan onherroepelijk verrekend in goederenprijzen zodat voetgangers/fietsers/OV-gebruikers eraan meebetalen met daaroverheen ook nog BTW.
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar het anders aan besteed moet worden? Ik neem aan dat ik uw hier niets hoeft uit te leggen over overheden en hoe ze begrotingen ''rond' krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://tmleuven.be/project/externekosten/index.htm 2, Kan je een voorbeeld geven van die EXTERNE baten van transport die je voor ogen hebt?; concreet, bvb, van een vrachtwagen die een container van Antwerpen naar Duisburg rijdt. Heeft iemand anders daar een baat bij behalve de klant die ervoor betaald? Ik kan me geen spillover bedenken eerlijk gezegd... 3, met een vaste belasting beïnvloed je toch enkel bezit, waaraan op zich geen externe kosten verbonden zijn? Waarom zou je dat gaan straffen (vb. verzamelaars van wagens...). Maar het is misschien wel zo dat je gedrag dan beter kan sturen; maar is dat de bedoeling?, Wat mij betreft hoeft dat niet. Voor mij moet de juiste prijs gezet worden voor een gegeven dienst en dan moet de gebruiker maar kiezen wat-ie doet.
![]() |
![]() |
#96 |
Minister-President
|
![]() Voor voetgangers/fietsers/OV-gebruikers (i.e. de belastingbetaler) is er enkel de kost van het systeem voor inning. Zeer waarschijnlijk wordt de taks inderdaad doorgerekend in de producten, maar daartegenover staat dat die taks publiek goed is en nuttig ingezet kan worden vb. lastenverlaging, of als het per se in transport moet blijven, fietspaden/OV/....
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() tja; als de begroting kan worden aangezuiverd met zo een rekeningrijden taks eerder dan een lastenverhoging; dan toch liever het eerste.
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze studie is veel te zeer opgemaakt naar de vraag van de klant.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hier is een andere, Europese studie dan: http://ec.europa.eu/transport/sustai...l_costs_en.htm
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals die van de verkeersveiligheid en andere nest, die veel gel kosten maar niets opbrengen. (behalve als je met verkeersveilgheid flitspalen plaatsen bedoeld). Een andere vraag, wat kosten ons de fietsers? Overal moeten fietspaden aangelegd worden, wie betaald dat? Vroeger had je tenminste nog de taksplaat die een gedeelte van die kosten op zich nam. Hoeveel fietsers blijven er dood door eigen schuld? Maar ja, die kost wordt bedekt door de mantel der liefde.
![]() |