Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 19:59   #81
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Heel China heeft enkele decennia in uniform gelopen.
Ik heb niet de indruk dat alle Chinezen nu ze zich eindelijk openstellen voor de rest van de wereld allemaal hetzelfde denken en doen. En velen van hen proberen heel erg op te vallen.
Die Chinezen die nog opgegroeid zijn met het Mao-regime zijn geen regimeslaven.
China als een voorbeeldig land naar voor durven schuiven...ge moet maar durven...er is geen beter voorbeeld van een mierenkoloniementaliteit dan in China: de economie boven alles.
Oud 9 december 2009, 20:03   #82
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dit hangt er toch vanaf hoe je het interpreteert. Er is sowieso groepsdruk op school om bepaalde kleren wel/niet te dragen en veel leerlingen die gepest worden hebben dit ook uitsluitend te danken aan hun kleding. Of dat zo optimaal is voor hun identiteitsontwikkeling betwijfel ik ten sterkste. Een schooluniform zou daar een oplossing voor kunnen zijn.

Als je een identiteit hebt die beknot wordt zodra je een bepaald type van kledij moet dragen, dan ligt het probleem bij die identiteit. Als die jongeren later ergens gaan werken zal hun klederdracht daar ook grotendeels door bepaald worden.

Je gelooft trouwens zelf toch niet dat jongeren die een uniform op het middelbaar dragen later anders gaan zijn dan jongeren die dat niet moesten op het middelbaar?
Ik ken leerlingen die gepest werden omwille van hun haarkapsel. Nu moet elke leerling zich maar kaal laten scheren zeker?
Er wordt idd. vaak gepest omwille van verschillen maar lossen we dit op door de verschillen dan maar weg te nemen?
Oud 9 december 2009, 21:35   #83
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik heb ook enkele jaren school gelopen in uniform, en bij ons was dat dus niet het geval.
Je had wel van die seuten-kliekjes die bij altijd bij elkaar stonden en zich beter voelden dan de rest, en inderdaad wisten wie wat had en wie wat niet.
juist klopt.... en datzelfde kliekje liet dat dan ook wel merken wie wat niet had en wat zij vooral wel hadden.
Dat bedoelde ik dus ergens
Het uniform lost blijkbaar voor dat probleem niet veel op

Citaat:
Maar dat was toch een minderheid hoor.
Pff, de "gewone middenklasse" pakt daar niet zo mee uit.
Net zoals in het geval van vrije kleding dus... met dat verschil dat ze het ook nog eens konden etaleren door hun kleding.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 21:46   #84
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Waarom beangstigend, ... ?

Ik vind een school dient om les te geven en les te krijgen, om een zekere teamgeest aan te kweken (kameraadschap) en om te leren u correct te gedragen naar uw gelijken (medestudenten) en uw meerderen (leeraar, directeur, ... )

Alle bazaar die daar niet voor nodig is, hoort daar niet thuis, een uniform is goed omdat het gelijkheid brengt onder mekaar, (iedereen hetzelfde) en omdat het herkenbaarheid brengt. (mensen weten van welke school je bent, ... (als ge het een of ander uitsteekt... ) maar ook wanneer je je serieus gedraagt. )

Thuis of onder je snobvrienden kan je je dan genoeg onderscheiden door te gaan golfen, tennissen, of wat dan ook.
Wat ik dan wel mis in heel je uitleg is het waarom het daar niet zou kunnen/mogen en bv op 't werk wel.

Of beter .... er is niet zoveel om te doen.
Het is wel zo dat bepaalde job-branches ook de nodige kledingvoorschriften opleggen ( tot uniformen toe... meestal dan net omwille van herkenbaarheid voor buitenstaanders als die job dat enigszins vereist ) maar gemiddeld gezien is een werknemer redelijk vrij in keuze van kleding.

Jouw aangehaalde argumenten van beoogd doel zonder heel dien bazaar, teamgeest, plaatsbepaling binnen de hiërarchie spirit, ed zijn dus net zo goed van toepassing op een bedrijf.

Mag ik er dan vanuit gaan _ nadat ik je stukje las over het meest strenge college indien ge kids zou hebben _ dat als het aan jou ligt men dat ook maar best invoert op elke mogelijke werkvloer ?

Laatst gewijzigd door praha : 9 december 2009 om 21:51.
Oud 9 december 2009, 22:00   #85
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U blijft maar hameren op al die details. Hoe ziet u het verder? Immers als we allemaal dezelfde GSM's, oorbellen en kleuren van nagellak hebben, gaat u waarschijnlijk vitten op badschuim, shampoo etc en ten slotte op het wasmiddel en de textielverzachter die we gebruiken.
U zoekt het veel te ver. Een voorbeeld : ik heb al gezegd dat ons gezin niet welgesteld was maar ik droeg altijd gouden oorbellen terwijl vele anderen met fantasie-belletjes liepen. Wie daaruit de conclusie trok dat ik rijker was dan de anderen, kwam dus erg bedrogen uit.
Uniform is goed, als de leerlingen enkele kleine details naar eigen zin invullen, kan dat geen kwaad maar zolang het binnen de perken blijft.
Zulke voorbarige conclusies kunnen ook getrokken kunnen worden uit een dure kledingdracht.... er zijn nu eenmaal mensen ( of bij deze misschien ouders ) die veel belang hechten aan kleding en voor de rest confituur op hun boterham moeten eten.

Het probleem ligt ook niet zozeer in de kleding( of wat anders ) die zouden kunnen wijzen op een rijkere afkomst maar om hetgeen er mogelijk bij komt zien : kliekjesvorming, uitsluiting, etc

ps. Dit alles zou men zelfs als een argument pro kunnen gebruiken daar je in het latere leven evenzeer zult geconfronteerd worden met je stand op de maatschappelijke ladder.
Een stuk van de opvoeding dus.
Oud 9 december 2009, 22:21   #86
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft u kinderen? Hoogstwaarschijnlijk niet, anders zou u wel enigszins kunnen begrijpen dat een uniform soms wel eens een heel adequate oplossing kan zijn voor bepaalde spanningen die zich tussen tieners kunnen voordoen.
Dat wordt gezegd ... doch ik betwijfel dat ten zeerste

Bepaalde spanningen die zich tussen tieners kunnen voordoen zouden volgens jou opgelost geraken ?
Da's allemaal nogal heel vaag gesteld van jou

Ik lees er enkel in dat :
Spanningen kunnen zich voordoen tussen jongeren... dus niet altijd en ook niet of minder geldig voor alle jongeren.
Doen zulke problemen zich dan voor dan kan het uniform een oplossing brengen.
( Mij lijkt het eerder smoren van het probleem )

Nogal moeilijk te beoordelen...
Dan zou je dus eerst een hoop tieners moeten observeren.
Vervolgens vaststellen dat een x-aantal van hen in aanmerking komen voor die oplossing vanwege voorkomende spanningen.
Vervolgens in diezelfde omgeving een uniform introduceren en dan weer die hele hoop tieners observeren.
Tot slot zou je dan nog tot een besluit moeten komen dat het aandeel waar de spanningen tussen verdwenen zijn significant is
Oud 9 december 2009, 22:26   #87
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dragen de jongeren al geen uniform? ik zie enkel nog laaghangende jeans in het straatbeeld.....
nu je zegt .... een bijzonder walgelijk uniform dan ook nog
Oud 9 december 2009, 22:32   #88
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naïeve opmerking. Kinderen worden van bij de geboorte overstelpt met allerlei reclame-boodschappen, heel veel om kleding te promoten en degene die andere zaken promoten geven door de kleding van de acteurs ook te kennen wat er moet gedragen worden.
Ze kunnen geen krant of tijdschrift openen of het wordt hen voorgeschoteld. Ze kunnen geen TV of PC aanzetten of ze zien mensen in de "juiste kledij".
Natuurlijk moet men kinderen waarschuwen en trachten te wapenen tegen al die publiciteit maar ik begin te denken dat u nooit geen kinderen hebt grootgebracht. En indien wel, dat het gebeurd is op een onbewoond eiland.
Naïef is het dan ook te stellen dat we ze dan maar moeten 'beschermen' door hen met een voorschrift om de oren te slaan als later datzelfde voorschrift er toch niet meer is en de invloed van de reclame en media evenzeer aanwezig is.
Oud 9 december 2009, 22:44   #89
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dit hangt er toch vanaf hoe je het interpreteert. Er is sowieso groepsdruk op school om bepaalde kleren wel/niet te dragen en veel leerlingen die gepest worden hebben dit ook uitsluitend te danken aan hun kleding. Of dat zo optimaal is voor hun identiteitsontwikkeling betwijfel ik ten sterkste. Een schooluniform zou daar een oplossing voor kunnen zijn.
Ik zie het niet hoor...
De zaken die ge opnoemt zijn sowieso aanwezig tussen jongeren en zouden zich dan voordoen met andere middelen dan diegene die men hen net heeft ontnomen.
Bovendien is er nog zoiets als naschoolse tijd

Citaat:
Als je een identiteit hebt die beknot wordt zodra je een bepaald type van kledij moet dragen, dan ligt het probleem bij die identiteit.
Met beknot bedoelt men dan het uiten ervan...denkelijk

Als je identiteit er ook werkelijk door zou veranderen dan 'scheelt' er inderdaad iets.
Ófwel is dat een zwakke persoonlijkheid ( wel even stellen dat het hier over kinderen tot jong-adolescenten gaat ) ófwel kan je spreken van een heuse indoctrinatie uitgaande van de school bovenop het loutere uniform.

Citaat:
Als die jongeren later ergens gaan werken zal hun klederdracht daar ook grotendeels door bepaald worden.
niet volledig mee eens

Citaat:
Je gelooft trouwens zelf toch niet dat jongeren die een uniform op het middelbaar dragen later anders gaan zijn dan jongeren die dat niet moesten op het middelbaar?
Waarom zouden we het dan invoeren als 't resultaat net hetzelfde is ?

Ik lees hier vele andere argumenten die net stellen dat het uniform ook wat bijdraagt aan opvoeding .... dus dat draag je dan na het schoolverlaten toch mee ?
Oud 9 december 2009, 23:37   #90
hamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik ken leerlingen die gepest werden omwille van hun haarkapsel. Nu moet elke leerling zich maar kaal laten scheren zeker?
Er wordt idd. vaak gepest omwille van verschillen maar lossen we dit op door de verschillen dan maar weg te nemen?
Alle jongens een broske, en de meusjes vlechtjes, en iedereen in een leuk uniformpje, zwart of grijs bvb. Modern, ghotic-achtig
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 23:41   #91
hamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
nu je zegt .... een bijzonder walgelijk uniform dan ook nog
Ja zeg, zo een jeansbroek die afzakt tot half je kont, zodat je Calvin Klein onderbroek of je string er uit komt piepen, en dan een T-shirt dat half je buik bloot laat, ofwel een te korte broek en een te klein petje op je dwaze hoofd. Belachelijke modes, goed voor clowns en narren.
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 07:07   #92
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien is het voor het uniform zijn ook een neiging om de jeugd wat "terug" te willen vernederen, als wraak dat ouderen nogal wat aan hun gezag hebben moeten inleveren de laatste decenia. Zeer kinky allemaal...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 07:10   #93
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamer Bekijk bericht
Ja zeg, zo een jeansbroek die afzakt tot half je kont, zodat je Calvin Klein onderbroek of je string er uit komt piepen, en dan een T-shirt dat half je buik bloot laat, ofwel een te korte broek en een te klein petje op je dwaze hoofd. Belachelijke modes, goed voor clowns en narren.
Of een probleem voor leraars die van jonge blaadjes houden en hun seksualiteit niet op een gezonde respectvolle manier kunnen kanaliseren. Ik dacht dat de vlaamse mannen zoveel geciviliseerder waren dan de moslimmannen?
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 09:14   #94
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
<max mode> ruk ruk ruk </max mode>
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 09:16   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Of een probleem voor leraars die van jonge blaadjes houden en hun seksualiteit niet op een gezonde respectvolle manier kunnen kanaliseren. Ik dacht dat de vlaamse mannen zoveel geciviliseerder waren dan de moslimmannen?
Enkel als ze een carriere ambieren als filmproducent...
Oud 10 december 2009, 11:37   #96
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China als een voorbeeldig land naar voor durven schuiven...ge moet maar durven...er is geen beter voorbeeld van een mierenkoloniementaliteit dan in China: de economie boven alles.
Ik zeg helemaal niet dat China een voorbeeldig land is, waar leest u dat ?
Ik wijs er enkel op dat na lange jaren van gedwongen eenvormigheid de Chinezen er duidelijk niet veel moeite mee hebben om terug hun eigen garderobe samen te stellen. Begrijpt u het nu?
Oud 10 december 2009, 19:59   #97
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg helemaal niet dat China een voorbeeldig land is, waar leest u dat ?
Ik wijs er enkel op dat na lange jaren van gedwongen eenvormigheid de Chinezen er duidelijk niet veel moeite mee hebben om terug hun eigen garderobe samen te stellen. Begrijpt u het nu?
Nog niet denk ik.

Dus we voeren de zweep terug in voor leerlingen die niet luisteren. In landen waar onlangs die zweep is afgeschaft blijkt namelijk dat diegene die van die zweep hebben gekregen al bij al nog goed zijn terecht gekomen.

Wat u doet is het nadeel van een maatregel minimaliseren, ook goed. Maar nu heb ik nog altijd geen voordeel van de herinvoering van het schooluniform gehoord. Diegene die denken dat pestgedrag hiermee vermeden zal kunnen worden, zitten er volledig naast. Als ze niet kunnen pesten omwille van de kleding, zal men het wel doen omwille van kapsel, overtuigingen, andere uiterlijkheden, lengte, gewicht,...
Oud 10 december 2009, 20:48   #98
kgeefgenefok
Banneling

Standaard

Feodaal Vlaanderen retro revival, here we come ...

Hebben onze ouders en grootouders daarvoor zo gevochten tegen uniformisten, fascisten, tirranie, de "goeie zeden en de moraal" opgelegd door een aantal gefrustreerde paters en nonnen,... enz?
kgeefgenefok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 20:52   #99
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kgeefgenefok Bekijk bericht
Feodaal Vlaanderen retro revival, here we come ...

Hebben onze ouders en grootouders daarvoor zo gevochten tegen uniformisten, fascisten, tirranie, de "goeie zeden en de moraal" opgelegd door een aantal gefrustreerde paters en nonnen,... enz?
Kheb zo den indruk dat gij wel een uniformpe zou kunnen gebruiken
Oud 10 december 2009, 20:53   #100
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bovendien is het voor het uniform zijn ook een neiging om de jeugd wat "terug" te willen vernederen, als wraak dat ouderen nogal wat aan hun gezag hebben moeten inleveren de laatste decenia. Zeer kinky allemaal...
Een uniform dragen heeft ook een ander effect. Vrouwen kunnen niet van uw kont afblijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be