Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2009, 16:19   #501
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het is inderdaad een ,leuke bijeenkomst en wedstrijd voor taalfanaten/hobbyisten.
De meest Nederlanders ,vinden de officiele speling veel te ingewikkeld en door de democratisering van de taal schrijft iedereen naar eigen inzicht.
Alleen schrijvers en journalisten, moeten beroepshalve het Groene boekje natuurlijk kennen.
Moeten? Alleen ambtenaren en onderwijzers zijn dat verplicht bij de uitoefening van hun beroep. Elders doen ze wat ze willen. Als kranten hun medewerkers daartoe verplichten is dat een vrije keuze van die kranten, waar journalisten jammer genoeg niks in de pap te brokken hebben. Ondertussen heb ik gehoord dat een paar kranten al niet meer zo fundamentalistisch optreden. Schrijvers zijn totaal vrij, in elk geval als ze in eigen beheer uitgeven. Opnieuw jammer genoeg worden ze dikwijls onder druk gezet van hun uitgevers. Zelfs Veto, dat het spel lang niet meespeelde is ondertussen overstag gegaan. Jammer.

Ik gebruik zelf de Geerts-spelling die door de Taalunie openbaar gemaakt werd in deel I van Voorzetten 44 (ISBN 90-12-08138-6) en vervolgens verworpen door de bevoegde ministers wat nog maar eens illustreert dat politiekers zich niet met de "inwendige keuken" van de Nederlandse taal moeten bemoeien, het wordt dan toch maar een knoeiboel. De Geerts-spelling is konsistent en konsekwent, ze zit logisch in mekaar en is snel aan te leren. De officiële spelling daarentegen is alleen goed om er wedstrijden mee te organiseren waar bij mijn weten nog niemand foutloos doorheen geraakt is, een schande voor onze taal.

Er is maar één bezwaar tegen de Geerts-spelling en dat is het dooreenhaspelen van de meervoudsregel en de tussenletters in samenstellingen. Die tussenletters zijn in wezen oude genitiefsvormen. Dat laten primeren boven het verschil in betekenis van enkelvoud tegenover meervoud is te gek voor woorden. Je moet de straat naar het station als stationstraat kunnen schrijven en de straat die twee stations verbindt de stationsstraat zonder voor foutschrijver aangemerkt te worden.

Laatst gewijzigd door Leo : 17 december 2009 om 16:39.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 11:06   #502
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
System, u begrijpt mij toch echt helemaal verkeerd. Ik heb niets tegen het woord 'droogkuis' en ik wil het zelfs gebruiken, net zoals andere woorden waaraan labels als 'barbarisme' en 'ZN" hangen, omdat zij zorgen voor de nodige schakeringen die de levendige taal nu eenmaal nodig heeft. Dikwijls gebruik ik woorden die in het Nederlands in Vlaanderen frequent(er) worden gebruikt, omdat ik die waardeer en mooi vind.

Wat ik wil opmerken, is dat uw eenzame en verbeten strijd inmiddels hilarische vormen begint aan te nemen; alles voor de 'erkenning' van dit woord om u daarmee af te zetten tegen het door u verfoeide 'Noord-Nederlands'. Ziet u dan echt niet in hoe hopeloos uw stellingen dienaangaande zijn en dat velen op dit forum de draak met uw 'droogkuis'-kruistocht steken?
Mijn strijd is niet zo eenzaam als u het zich denkt voor te stellen. Meer en meer Vlamingen beseffen dat we ons op taalgebied veel te veel laten ringeloren door de Nederlanders. En meer en meer Vlamingen beseffen tevens dat van Dale niet meer altijd de juiste referentie is om nu uit te maken wat Algemeen 'Beschaafd' Nederlands is of niet.

En wat het Groot Dictee betreft: als dit de maatschaf moet zijn voor ons 'gemeenschappelijk' Nederlands, dan frons ik toch de wenkbrauwen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 11:22   #503
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit soort reactie mochten we van jou verwachten. En het ligt voor de hand waarom. Het is immers een heel leuke bijeenkomst van Nederlanders en Vlamingen die allemaal hun gemeenschappelijke taal, het Nederlands een warm hart toedragen. Dat steekt bij jou, het benadrukt immers de eenheid van de Nederlanden.

Tiens, nu is het plots 'gemeenschappelijke taal'? Als u nu rechtlijnig zou zijn, dan had u al lang een pak woorden van het Groot-Nederlands Dictee geschrapt. Want als u bezwaren hebt tegen het woordje 'droogkuis' omdat het uit het Frans komt (maar wel vernederlandst is), dan moet u dat zeker ook hebben tegen 'eau de cologne' -én vele andere woorden!-van Komrij. Wij hebben daar een Nederlands woord voor, namelijk : 'reukwater'. Dus het wordt hoogtijd dat u een beetje consequent bent met uzelf, en heel pak woorden gaat weggommen van het 'Komrij-kladje'. Maar neen, daar kijkt u lustig over heen.

Met deze wil ik u maar wijzen op het absurde van uw houding terzake. Mij maakt het niet zoveel uit. Taal leeft nu eenmaal. Nu, zoals ik al verschillende keren diende op te merken voor wat u betreft, een erg beginselvast man op taalvlak bent u alvast niet. Verre verre van.

Laatst gewijzigd door system : 18 december 2009 om 11:29.
Oud 18 december 2009, 11:23   #504
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mijn strijd is niet zo eenzaam als u het zich denkt voor te stellen. Meer en meer Vlamingen beseffen dat we ons op taalgebied veel te veel laten ringeloren door de Nederlanders. En meer en meer Vlamingen beseffen tevens dat van Dale niet meer altijd de juiste referentie is om nu uit te maken wat Algemeen 'Beschaafd' Nederlands is of niet.
Ik ben benieuwd naar exacte cijfers, tabellen, statistieken en betrouwbare bronnen waaruit dit blijkt.

Citaat:
En wat het Groot Dictee betreft: als dit de maatschaf moet zijn voor ons 'gemeenschappelijk' Nederlands, dan frons ik toch de wenkbrauwen.
Toe, system, viel het zo zwaar tegen? Het is toch maar spel(ling)?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 11:35   #505
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ben benieuwd naar exacte cijfers, tabellen, statistieken en betrouwbare bronnen waaruit dit blijkt.

Toe, system, viel het zo zwaar tegen? Het is toch maar spel(ling)?
Ik ben benieuwd naar de cijfers, statistieken en betrouwbare bronnen van de mensen die akkoord en tevreden zijn hier in het zuiden met de taalveranderingen ons opgedrongen door de Taalunie.

Laatst gewijzigd door system : 18 december 2009 om 11:36.
Oud 18 december 2009, 11:59   #506
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer en meer Vlamingen beseffen dat we ons op taalgebied veel te veel laten ringeloren door de Nederlanders. En meer en meer Vlamingen beseffen tevens dat van Dale niet meer altijd de juiste referentie is om nu uit te maken wat Algemeen 'Beschaafd' Nederlands is of niet.
De Hollanders hebben het weer gedaan, het zal eens niet.

Wij ringeloren niemand. Jullie Vlamingen hebben zelf onze spelling en ons woordenboek overgenomen. Daar hebben wij niet om gevraagd, noch hebben wij jullie dat opgedrongen. Dan hadden jullie maar zelf een Vlaamsch woordenboek moeten maken. Liever vandaag dan morgen als het aan mij ligt. Dan hoeven wij ons ook niets meer aan jullie gelegen te laten liggen. Dat zou een hoop gezeur van Vlamingen als jij schelen. Van mij hoef je geen 'Hollands' te praten of te schijven. Al praat je Turks, daar lig ik echt niet wakker van.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:05   #507
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar de cijfers, statistieken en betrouwbare bronnen van de mensen die akkoord en tevreden zijn hier in het zuiden met de taalveranderingen ons opgedrongen door de Taalunie.
De aanval is de beste verdediging. Toch, system?

Maar geeft u nu eens gevolg aan mijn oproep.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:23   #508
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Wij ringeloren niemand. Jullie Vlamingen hebben zelf onze spelling en ons woordenboek overgenomen. Daar hebben wij niet om gevraagd, noch hebben wij jullie dat opgedrongen. Dan hadden jullie maar zelf een Vlaamsch woordenboek moeten maken. Liever vandaag dan morgen als het aan mij ligt. Dan hoeven wij ons ook niets meer aan jullie gelegen te laten liggen. Dat zou een hoop gezeur van Vlamingen als jij schelen. Van mij hoef je geen 'Hollands' te praten of te schijven. Al praat je Turks, daar lig ik echt niet wakker van.
En je gaat maar door hé. Wat hebbn jullie het toch zwaar te verduren!

Lees liever dit eens: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=376
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:31   #509
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ach, nu begrijp ik het.
Hier komt je haat tegenover Nederlanders en Duitsers vandaan.
Je leeft gewoon in het verleden.

En waarom geen haat tegenover de Fransen ?
Zij hebben 'hier' ook lelijk huisgehouden tijdens de bezetting én inlijving van onze regionen in hun Fransche Rijk.

Blijkbaar heb je een selectieve haat....
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=175

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Komt (alweer) wonderwel overeen met de officiële Belgische houding sinds 1830: Frankrijk is het voorbeeld, Olland zijn loeders.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:37   #510
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

ik zou er geen probleem bij hebben mocht Vlaanderen/België bij Nederland gaan, liefst wel als republiek

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:39   #511
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zou uw houding (t.o.v. de Vlamingen) niet veranderen indien de wens van 70% van de forummers hier bewaarheid werd ,namelijk onderwerping aan het Nederlandse gezag ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 12:43   #512
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Zou uw houding (t.o.v. de Vlamingen) niet veranderen indien de wens van 70% van de forummers hier bewaarheid werd ,namelijk onderwerping aan het Nederlandse gezag ?
Nee joh, dan nog zouden die boze Vlamingen helemaal infiltreren in dat gezag en Nederland van binnenuit helemaal kapodt maken!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 13:01   #513
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
ik zou er geen probleem bij hebben mocht Vlaanderen/België bij Nederland gaan, liefst wel als republiek
Dan heb je er ook geen problemen mee om die Coburgs in België buiten te smijten?
Oud 18 december 2009, 13:22   #514
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Tjonge jonge, je hebt weer spek voor je bek gevonden in dat artikel van de kwaliteitskrant De Telegraaf met al even 'kwaliteitsvolle' reacties. Telkenmale ik in discussie met Nederlanders de reacties van Telegraaf-lezers gebruikte werd ik door Nederlanders altijd gezegd dat ik ze absoluut niet serieus mocht nemen aangezien De Telegraaf een rioolkrant is. Nu zijn het blijkbaar stuk voor stuk keiharde bewijzen die de boosaardige aard van de Vlamingen blootleggen!
Waarom denk je dat ik alleen reacties citeer van mensen die naar eigen zeggen in Vlaanderen gewoond en/of gewerkt hebben? En ik zou me inderdaad nooit alleen op De Telegraaf baseren. Op de site van Het Laatste Nieuws zie je dezelfde vuiligheid richting de Nederlanders.

Maar willen Vlamingen als jij niet zien dat de haat van Vlamingen veel verder gaat dan dat? Wanneer laten Nederlandse politici zich ooit minachtend uit over Vlaanderen of de Vlamingen? Zeker niet met de regelmaat waarmee Vlaamse politici op Nederland schelden. Onlangs nog die Wijnants met de 'affaire' Dick Advocaat die roept dat Nederlanders je hele hand pakken als je ze een vinger geeft.

Er zijn denk ik maar heel weinig Vlamingen die in het echte leven negatief benaderd worden door Nederlanders. Andersom is dat wel even anders. Zowel politci als gewone Vlamingen gedragen zich regelmatig zeer onbeschoft tegen Nederlanders. Als het slechts op internet zou gebeuren door wat anonieme durfals, dan zou ik er geen probleem van maken.

Citaat:
Ik woon in Antwerpen, een stad met tienduizenden Nederlandse inwoners (dus GEEN toeristen). Allemaal masochisten die dagelijks worden uitgespuwd? Komaan. Ik kom er geregeld mee in contact en ken er ook een aantal persoonlijk. Telkens hebben ze het over hoe graag ze hier wonen en hoe vriendelijk de Antwerpenaren zijn...
Kijk, tot nu toe ben ik de enige die bewijs heeft laten zien. Ik heb hier al eerder op dit forum gedegen wetenschappelijk onderzoek aangehaald waaruit blijkt dat bijna 4 op de 10 Vlaamse jongeren geen Nederlanders als buren wil. Dat Antwerpenaren vriendelijk zijn(of doen?) geloof ik best. Maar dat kan net zo goed schone schijn zijn. Jij weet ook dat veel Vlamingen minder open zijn dan Nederlanders, en niet snel het achterste van hun tong laten zien.

Citaat:
Kijk, ik geloof best dat er Vlamingen zijn die weinig moeten weten van Nederlanders. Je kan je misschien ook eens afvragen hoe dat kómt, ipv altijd maar op die Vlamingen te schieten. Ik heb hierover op een ander forum eens een uitgebreide discussie gehad met Nederlanders (en ook al eens met mijn Antwerps/Nederlandse vrienden). Deze Nederlanders meenden zelf dat de meeste Nederlanders eigenlijk neerkijken op Belgie/Vlaanderen. Dit uit zich NIET in onvriendelijkheid tov de Vlamingen, maar eerder in een grote-broer-tov-achterlijk-neefje houding. Ook op internet tiert deze houding welig. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat berichten over Belgie op sites als Fok, Geenstijl en ook De Telegraaf steeds worden gebracht met een denigrerend en lacherig toontje. Lees d�*�*r de reacties trouwens maar eens...
Op Fok.nl hebben ze zelfs een speciale afbeelding om bij 'Belgische' items te plaatsen:
Ik kan me nog de tijd herinneren toen er nog geen internet was. Ook toen al werden Nederlanders met haat overladen. De eerste keer dat ik in Vlaanderen kwam was tijdens een uitstapje van mijn school naar de Antwerpse dierentuin. Toen zag ik daar een bord staan voor een gelegenheid met daarop: buitenlanders en Nederlanders niet welkom. Vreemd dacht ik, we zijn kennelijk geen buitenlanders maar toch niet welkom. Pas later kon ik dat voorval in een context plaatsen. Ik was nog veel te jong om de betekenis daarvan te duiden. Dat Vlamingen negatief doen omdat Nederlanders ook negatief zijn over hun op het internet kan dus niet. Marc van Peel zei ooit dat hij liever met tien Marokkanen dan met een Hollander op een eiland zit. Dit was in de jaren 90, lang voordat iedereen internet had.

Citaat:
Ik denk dat deze (arrogante) houding voor een groot stuk verantwoordelijk is voor het feit dat sommige(!) Vlamingen het niet zo begrepen hebben op Nederlanders. Dus hou aub op met te beweren dat die arme, onschuldige Nederlanders allemaal het slachtoffer zijn van die boze Vlamingen. Het verhaal is veel genuanceerder. Het is trouwens ook een verhaal van de mug en de olifant...
Natuurlijk wordt er over en weer gescholden, en zijn Nederlanders geen heiligen. Maar zie je dan echt niet dat men in Vlaanderen veel te ver gaat? De enige die ik kan bedenken die ook regelmatig zo uithaald naar andere landen is Hugo Chavez. Nederlanders hebben helemaal geen hekel aan Vlamingen. Een meerderheid zou zelfs graag zien dat Vlaanderen en Nederland verenigd worden. Maar zoals de Vlamingen zich gedragen tegenover Nederlanders is echt uniek in de wereld. Daar is geen enkele rechtvaardiging voor te vinden.
Oud 18 december 2009, 13:23   #515
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Mijn houding zou pas veranderen als de Vlamingen zich normaal en volwassen gedragen tegenover Nederland(ers).
Oud 18 december 2009, 13:24   #516
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet dat zowel de Taalunie als de Van Dale geleid worden door Vlamingen.

wat heb je dus te zeuren. Wij zeuren toch ook niet dat ons het Zuidelijk Nederlands al jaren wordt opgelegd?

er zijn hier zelfs lieden die er rond voor uitkomen dat ze woorden als 'droogkuis' verplicht willen stellen in het Noordelijk onderwijs.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 13:34   #517
Cal
Vreemdeling

Cal's schermafbeelding

Standaard

De meerderheid is voor. De mensen beginnen eindelijk het licht te zien.
De Regering heeft vandaag medegedeeld dat het landsymbool wordt vervangen door een condoom. Dit, omdat het meer weergeeft waar de Belgische politiek voor staat: Een condoom staat inflatie toe, stopt productie, vernietigt de volgende generatie, voorkomt een hoop gelul en... geeft u een gevoel van veiligheid terwijl u in feite genaaid wordt!
Cal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 13:36   #518
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn houding zou pas veranderen als de Vlamingen zich normaal en volwassen gedragen tegenover Nederland(ers).
Dan nog liever de lucht in!
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 13:38   #519
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ik wel.

Laatst gewijzigd door system : 18 december 2009 om 13:39.
Oud 18 december 2009, 13:47   #520
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dan nog liever de lucht in!
Eigenlijk ben ik nog meer teleurgesteld in mijn landgenoten dan in de Vlamingen. De Vlamingen zijn een soeverein volk, en mogen zelf bepalen hoe ze zich gedragen naar anderen. Dat Nederlanders dit vervolgens allemaal maar pikken, en ja, zelf denken dat de Vlamingen onze broeders zijn, is nog wel het ergst. Ik zou ontzettend graag zien dat Nederland eens een keer keihard terugslaat na Vlaamse vijandelijkheden. Wedden dat het dan zo gedaan is met die Vlaamse onbeschoftheid?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be