![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1761 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() <!-- / message --> heeft al uitvoerig geantwoord, en ik kan me grotendeels in zijn antwoord vinden.
Citaat:
Ik probeer evenmin believers doen bijdraaien. Als je de post waarop je reageerde gelezen had wist je dat wel. Ik ging (merk overigens de verleden tijd op) met de believers in discussie wanneer zij zich (zogezegd) op het terrein van de feiten begaven. Niet met de bedoeling om hen te overtuigen, wel met de bedoeling de "feiten" te doorgronden en zien of mijn visie op de feiten hun kritiek kon doorstaan. Wat ik eruit geleerd heb is dat hun "feiten" meestal verzinsels waren, hun redeneringen uit een bijna absurde collectie nepredeneringen bestond, en dat ze niet op mijn tegenargumenten rationeel ingingen. Wat ze wel deden was de discussie verleggen van de feiten naar wollige dooddoeners, ad-hominem argumenten en doorzichtig special pleading. Waarmee ze ongewild aantoonden dat hun feiten inderdaad maar "feiten" waren, hun theorieën nep. Voor mijn doeleinden werkte mijn aanpak prima. Citaat:
In plaats van mij aan astrologische profielen te koppelen zou hij beter eens de argumentatie waarmee de samenzweringstheorieën "gestaafd" worden kritisch onderzoeken. (Voor alle duidelijkheid, wat ik hier over "mij" schrijf geldt uiteraard evengoed voor andere NWO-collega's.)
![]() |
![]() |
#1762 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste samenzweringstheorieën die ze ons hier aanbieden komen via het Internet uit de VS. Ze zijn daar helemaal geen nieuw fenomeen, maar een constante bij marginaal extreem-rechts. The Paranoid Style in American Politics van Richard Hofstadter uit 1964(!) gaat daar op in. Al is dat artikel bijna een halve eeuw oud, het is bijna ongewijzigd van toepassing op de huidige samenzweringstheorieën. Het doorprikt bovendien de eeuwige illusie van de believers dat ze een soort elite vormen die de verborgen waarheid doorziet, en dat dra de hele wereld hun gelijk zal erkennen. Over de haattheorieën zijn eveneens meer dan genoeg boeken geschreven. Het volstaat een aantal recente threads op dit forum te overvliegen om vast te stellen dat bepaalde racistische stereotiepen bij een minderheid nog altijd levendig zijn. Meestal wel hypocriet ingeleid met een variant van "ik ben geen racist, maar". Met deze haatzaaiers in discussie treden is volstrekt nutteloos. Enige nuttige aanpak is negeren, en als ze eens "feiten" posten, de ware toedracht ernaast zetten voor een eventuele "twijfelaar". Al is zelfs dat eigenlijk overbodig. Wie niet van haat vervuld is doorprikt hun verhaaltjes zelf wel in vijf minuten. Die "met enige zin voor overdrijving" zou ik met enige zin voor overdrijving als eufisme van het jaar willen bekronen. Voor de rest, zie <!-- / message -->.
![]() |
![]() |
#1763 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de synopsis leid ik af dat sommige kerels van dit forum dat boek best eens zouden moeten lezen. ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 24 december 2009 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1764 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De repliek van <!-- / message --> is helemaal niet bizar. Ook mij stoort het dat in discussies zo vaak stropopredeneringen en semantische trukjes gehanteerd worden.
![]() |
![]() |
#1765 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen idee.
![]() |
#1766 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, ik kende er niets van, maar door het te bestuderen zie je wel degelijk dat het voor een groot deel klopt. Bij astrologie tussen twee personen of een koppel bijvoorbeeld is dit leuk. Daar zie je altijd een aantal aspecten opduiken die typisch zijn voor partnerrelaties, die je niet allemaal tegelijk vind bij ene willekeurige andere persoon. Ik durf wedden dat dit voor u en uw partner ook zo is. Mensen wiens astrologische blauwdruk voor een groot deel in harmonie is met elkaar kunnen goed overeenkomen. Wat niet wil zeggen dat er geen harde aspecten kunnen zijn natuurlijk.
Laatst gewijzigd door exodus : 24 december 2009 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1767 |
Minister-President
|
![]() Het leest iets te veel als een opeenstapeling van feiten, maar voor wie niet vertrouwd is met die geschiedenis is het beslist een eye-opener. Ik had er echt geen idee van dat de geschiedenis (van vooral het christendom) zo bol stond van het antisemitisme. Met momenten zelfs luguber-grappig.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 24 december 2009 om 14:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1768 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat soort onderzoek een interessant project. In de twee richtingen uiteraard. Waarom groeit de ene uit tot kritisch onderzoeker en een andere tot fantast ? Die vraag is legitiem vind ik. Zit dat al in de genen ? Is dat cultuur (en tegencultuur) ? Opleiding ? Iets gemist in de psychologische ontwikkeling ? Andere rolmodellen gehad ? Rol van maatschappelijke positie ? Hoe hangt het samen met andere attitudes ? De antwoorden op die vragen vind ik verstrekkend. Of minder zwart-wit geformuleerd, en met mezelf voor ogen, hoe slaag je erin de fantast in jezelf met de kritische onderzoeker in jezelf in balans te brengen ? Voor de rest kan ik me goed vinden in de verklaringen en nuances die je schetst. Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1769 |
Banneling
|
![]() Vind ik dus ook.
Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1770 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
een rationele 'wetenschappelijke' discussie is zinloos. Ik denk dat je andere vormen van discours moet proberen. Misschien ben ik een dromer wat dat betreft. Maar met humor en satire haat bestrijden lijkt me bevoorbeeld een mooie onderneming. Psychoanalyse is ook een optie. Of priesterlijke preken. Brede grijns. (*) Of haiku's. Waarom niet. (*) heb al dikwijls met de gedachte gespeeld hier een tweede avatar te laten rondwaren : een zedepreker-helschetser. Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1771 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben ook niet over één nacht ijs gegaan om deze zaken in mijn wereldbeeld te integreren, en er is wel degelijk bewijs voor , anders zou ik me er nooit verder in verdiept hebben of geprikkeld zijn door de informatie.
![]() |
![]() |
![]() |
#1772 | |
Parlementslid
|
![]() Beste Knippie. Je ziet de kwinkslag niet. Het geen gij daar hebt geschreven ... namelijk :
Citaat:
Als je het één bizar vindt, dan vindt je beiden bizar. Logisch.
![]() |
![]() |
#1773 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1774 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1775 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met wellicht weinig vleiende conclusies wat de conspiracisten betreft. Wat in principe toetsbaar is moet voor mij getoetst worden.
![]() |
![]() |
#1776 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En mutatis mutandis de vleiende. Van jou hebben we na zes maanden forummer van de week al een beeld. Was Exodus al forummer van de week ? Laatst gewijzigd door Knipp : 25 december 2009 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1777 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens, wat wel interessant is aan dat boek, is dat er op elke pagina antisemitische propaganda, cartoons, kunst, ... staat. Best wel indrukwekkend.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 25 december 2009 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1778 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1779 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde: op dit forum voerde ik voornamelijk discussies over feiten. Citaat:
![]() |
![]() |
#1780 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |