Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2009, 12:09   #1761
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

<!-- / message --> heeft al uitvoerig geantwoord, en ik kan me grotendeels in zijn antwoord vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Weet niet.
Vind 'firestone'wetenschap geen doeltreffende aanpak bij paranoïede fantasieën, depressie, zelfsuggestie, pure baldadigheid etc.

Het werkt gewoon niet.
Ik heb hier nog nooit een believer gezien die bijdraait onder druk van zo'n aanpak.

Integendeel bijna.
Ik doe niet aan (al dan niet doeltreffende) aanpak van "paranoïede fantasieën, depressie, zelfsuggestie, pure baldadigheid etc.".
Ik probeer evenmin believers doen bijdraaien.

Als je de post waarop je reageerde gelezen had wist je dat wel.
Ik ging (merk overigens de verleden tijd op) met de believers in discussie wanneer zij zich (zogezegd) op het terrein van de feiten begaven. Niet met de bedoeling om hen te overtuigen, wel met de bedoeling de "feiten" te doorgronden en zien of mijn visie op de feiten hun kritiek kon doorstaan.
Wat ik eruit geleerd heb is dat hun "feiten" meestal verzinsels waren, hun redeneringen uit een bijna absurde collectie nepredeneringen bestond, en dat ze niet op mijn tegenargumenten rationeel ingingen. Wat ze wel deden was de discussie verleggen van de feiten naar wollige dooddoeners, ad-hominem argumenten en doorzichtig special pleading. Waarmee ze ongewild aantoonden dat hun feiten inderdaad maar "feiten" waren, hun theorieën nep.

Voor mijn doeleinden werkte mijn aanpak prima.
Citaat:
edit : had zo ver nog niet gelezen, maar exodus probeert jou te begrijpen in termen van persoonlijkheid, waarom omgekeerd niet ?
exodus probeert helemaal niet om mij "te begrijpen". Hij zoekt bij mij de reden waarom zijn argumentatie niet pakt. Dat het gewoon aan de cosmische zwakte van die theorieën ligt is blijkbaar ondenkbaar.
In plaats van mij aan astrologische profielen te koppelen zou hij beter eens de argumentatie waarmee de samenzweringstheorieën "gestaafd" worden kritisch onderzoeken.

(Voor alle duidelijkheid, wat ik hier over "mij" schrijf geldt uiteraard evengoed voor andere NWO-collega's.)
Oud 24 december 2009, 13:06   #1762
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onjuiste theorieën en haat.
Twee verschillende dingen volgens mij, die een verschillende aanpak vergen.

Analyse van die haat is iets helemaal anders dan analyse van feiten en 'theorieën'.
Dat zijn inderdaad twee aparte disciplines.
De meeste samenzweringstheorieën die ze ons hier aanbieden komen via het Internet uit de VS. Ze zijn daar helemaal geen nieuw fenomeen, maar een constante bij marginaal extreem-rechts.
The Paranoid Style in American Politics van Richard Hofstadter uit 1964(!) gaat daar op in.
Al is dat artikel bijna een halve eeuw oud, het is bijna ongewijzigd van toepassing op de huidige samenzweringstheorieën. Het doorprikt bovendien de eeuwige illusie van de believers dat ze een soort elite vormen die de verborgen waarheid doorziet, en dat dra de hele wereld hun gelijk zal erkennen.

Over de haattheorieën zijn eveneens meer dan genoeg boeken geschreven.
Het volstaat een aantal recente threads op dit forum te overvliegen om vast te stellen dat bepaalde racistische stereotiepen bij een minderheid nog altijd levendig zijn. Meestal wel hypocriet ingeleid met een variant van "ik ben geen racist, maar".
Met deze haatzaaiers in discussie treden is volstrekt nutteloos. Enige nuttige aanpak is negeren, en als ze eens "feiten" posten, de ware toedracht ernaast zetten voor een eventuele "twijfelaar". Al is zelfs dat eigenlijk overbodig. Wie niet van haat vervuld is doorprikt hun verhaaltjes zelf wel in vijf minuten.
Citaat:
Overigens.
Met enige zin voor overdrijving zou je ook kunnen beweren dat die haat reversibel is. En dat jij op z'n minst een hekel hebt aan 'believers'.
Die "met enige zin voor overdrijving" zou ik met enige zin voor overdrijving als eufisme van het jaar willen bekronen. Voor de rest, zie <!-- / message -->.
Oud 24 december 2009, 13:12   #1763
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Heb je dit boek al eens gelezen?
Neen.

Uit de synopsis leid ik af dat sommige kerels van dit forum dat boek best eens zouden moeten lezen.

Laatst gewijzigd door Firestone : 24 december 2009 om 13:13.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 13:15   #1764
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dus, presque au contraire.
Gewoon op zoek naar andere invalshoeken om de eeuwige herhaling te doorbreken.
In de kerstsfeer.
Firestone en Exodus dichter bij elkaar brengen.
Zie ook Voltian en MIS.

Uiteraard schaatsen op glad ijs. Zou niet de eerste keer zijn da'k van twee kanten klappen vang

Bizar, bizar, bizarre repliek.

Vooral die laatste zin.
Je moet Firestone en exodus niet "dichter bij elkaar" brengen. Ik heb niks tegen exodus, wel veel tegen de debiele theorieën die hij en andere believers op ons loslaten. Vooral omdat sommige van die theorieën alles behalve onschuldig zijn.

De repliek van <!-- / message --> is helemaal niet bizar. Ook mij stoort het dat in discussies zo vaak stropopredeneringen en semantische trukjes gehanteerd worden.
Oud 24 december 2009, 13:16   #1765
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bestaan die dan ?

hoeveel mensen zitten in Knipp ? (geen kwisvraag)
Geen idee.
Oud 24 december 2009, 14:10   #1766
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
In plaats van mij aan astrologische profielen te koppelen zou hij beter eens de argumentatie waarmee de samenzweringstheorieën "gestaafd" worden kritisch onderzoeken.
Over astrologie wil ik het wel nog eens hebben. Astrologie heb ik toch een tijdje bestudeert en ik kan zeggen dat het degelijk wel pertinent is. Als je een beetje in je horoscoop gaat spitten en dan vooral de aspecten die de planeten maken, de positie in de huizen enze dan zal je zien dat het wel degelijk relevenat is.

Nogmaals, ik kende er niets van, maar door het te bestuderen zie je wel degelijk dat het voor een groot deel klopt. Bij astrologie tussen twee personen of een koppel bijvoorbeeld is dit leuk. Daar zie je altijd een aantal aspecten opduiken die typisch zijn voor partnerrelaties, die je niet allemaal tegelijk vind bij ene willekeurige andere persoon. Ik durf wedden dat dit voor u en uw partner ook zo is. Mensen wiens astrologische blauwdruk voor een groot deel in harmonie is met elkaar kunnen goed overeenkomen. Wat niet wil zeggen dat er geen harde aspecten kunnen zijn natuurlijk.

Laatst gewijzigd door exodus : 24 december 2009 om 14:15.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 14:18   #1767
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Uit de synopsis leid ik af dat sommige kerels van dit forum dat boek best eens zouden moeten lezen.
Het leest iets te veel als een opeenstapeling van feiten, maar voor wie niet vertrouwd is met die geschiedenis is het beslist een eye-opener. Ik had er echt geen idee van dat de geschiedenis (van vooral het christendom) zo bol stond van het antisemitisme. Met momenten zelfs luguber-grappig.

Laatst gewijzigd door Pølle : 24 december 2009 om 14:18.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 15:04   #1768
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij zoekt bij mij de reden waarom zijn argumentatie niet pakt.
Da's precies wat ik bedoel.
Ik vind dat soort onderzoek een interessant project.
In de twee richtingen uiteraard.

Waarom groeit de ene uit tot kritisch onderzoeker en een andere tot fantast ?
Die vraag is legitiem vind ik.
Zit dat al in de genen ? Is dat cultuur (en tegencultuur) ? Opleiding ?
Iets gemist in de psychologische ontwikkeling ?
Andere rolmodellen gehad ?
Rol van maatschappelijke positie ?
Hoe hangt het samen met andere attitudes ?
De antwoorden op die vragen vind ik verstrekkend.

Of minder zwart-wit geformuleerd, en met mezelf voor ogen, hoe slaag je erin de fantast in jezelf met de kritische onderzoeker in jezelf in balans te brengen ?

Voor de rest kan ik me goed vinden in de verklaringen en nuances die je schetst.

Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:09.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 15:10   #1769
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral omdat sommige van die theorieën alles behalve onschuldig zijn.
Vind ik dus ook.

Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:14.
Oud 24 december 2009, 15:17   #1770
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe niet aan (al dan niet doeltreffende) aanpak van "paranoïede fantasieën, depressie, zelfsuggestie, pure baldadigheid etc.".
Moet ik dat dan zo begrijpen : ik ben alleen geïnteresseerd in de feiten ?

Citaat:
Met deze haatzaaiers in discussie treden is volstrekt nutteloos.
Daar ben ik het dus niet mee eens, of alleen mee eens in beperkte zin :
een rationele 'wetenschappelijke' discussie is zinloos.

Ik denk dat je andere vormen van discours moet proberen.
Misschien ben ik een dromer wat dat betreft.
Maar met humor en satire haat bestrijden lijkt me bevoorbeeld een mooie onderneming.
Psychoanalyse is ook een optie.
Of priesterlijke preken. Brede grijns. (*)
Of haiku's. Waarom niet.

(*) heb al dikwijls met de gedachte gespeeld hier een tweede avatar te laten rondwaren : een zedepreker-helschetser.

Laatst gewijzigd door Knipp : 24 december 2009 om 15:38.
Oud 24 december 2009, 15:57   #1771
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JE wilt het niet zwart wit bekijken maar je roept mij direct uit tot een fantast, terwijl dit gewoon gebaseerd is op het feit dat je die onderwerpen die ik aanhaal fantastisch vindt, totaal subjectief dus.

Ik ben ook niet over één nacht ijs gegaan om deze zaken in mijn wereldbeeld te integreren, en er is wel degelijk bewijs voor , anders zou ik me er nooit verder in verdiept hebben of geprikkeld zijn door de informatie.
Oud 24 december 2009, 23:42   #1772
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bizar, bizar, bizarre repliek.

Vooral die laatste zin.
Beste Knippie. Je ziet de kwinkslag niet. Het geen gij daar hebt geschreven ... namelijk :

Citaat:
Met enige zin voor overdrijving zou je ook kunnen beweren ... dat jij op z'n minst een hekel hebt aan 'believers'.
Is exact dezelfde inhoud als:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
I
Ik weet dat je nu een bloedhekel aan mij hebt.
Als je het één bizar vindt, dan vindt je beiden bizar. Logisch.
Oud 25 december 2009, 12:34   #1773
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Over astrologie wil ik het wel nog eens hebben. Astrologie heb ik toch een tijdje bestudeert en ik kan zeggen dat het degelijk wel pertinent is. Als je een beetje in je horoscoop gaat spitten en dan vooral de aspecten die de planeten maken, de positie in de huizen enze dan zal je zien dat het wel degelijk relevenat is.

Nogmaals, ik kende er niets van, maar door het te bestuderen zie je wel degelijk dat het voor een groot deel klopt. Bij astrologie tussen twee personen of een koppel bijvoorbeeld is dit leuk. Daar zie je altijd een aantal aspecten opduiken die typisch zijn voor partnerrelaties, die je niet allemaal tegelijk vind bij ene willekeurige andere persoon. Ik durf wedden dat dit voor u en uw partner ook zo is. Mensen wiens astrologische blauwdruk voor een groot deel in harmonie is met elkaar kunnen goed overeenkomen. Wat niet wil zeggen dat er geen harde aspecten kunnen zijn natuurlijk.
Dit leent zich perfect tot wetenschappelijke studie.
Oud 25 december 2009, 12:35   #1774
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Het leest iets te veel als een opeenstapeling van feiten, maar voor wie niet vertrouwd is met die geschiedenis is het beslist een eye-opener. Ik had er echt geen idee van dat de geschiedenis (van vooral het christendom) zo bol stond van het antisemitisme. Met momenten zelfs luguber-grappig.
Mij werd dat in de lessen geschiedenis niet bespaard.
Oud 25 december 2009, 12:35   #1775
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's precies wat ik bedoel.
Ik vind dat soort onderzoek een interessant project.
In de twee richtingen uiteraard.

Die vraag is legitiem vind ik.
Zit dat al in de genen ? Is dat cultuur (en tegencultuur) ? Opleiding ?
Iets gemist in de psychologische ontwikkeling ?
Andere rolmodellen gehad ?
Rol van maatschappelijke positie ?
Hoe hangt het samen met andere attitudes ?
De antwoorden op die vragen vind ik verstrekkend.
Daar is ongetwijfeld al onderzoek naar gevoerd.
Met wellicht weinig vleiende conclusies wat de conspiracisten betreft.

Citaat:
Of minder zwart-wit geformuleerd, en met mezelf voor ogen, hoe slaag je erin de fantast in jezelf met de kritische onderzoeker in jezelf in balans te brengen ?
Wat in principe toetsbaar is moet voor mij getoetst worden.
Oud 25 december 2009, 13:36   #1776
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is ongetwijfeld al onderzoek naar gevoerd.
Met wellicht weinig vleiende conclusies wat de conspiracisten betreft.

Wat in principe toetsbaar is moet voor mij getoetst worden.
Dan moeten we die weinig vleiende conclusies hier toch toetsen aan de protagonisten in kwestie ?
En mutatis mutandis de vleiende.

Van jou hebben we na zes maanden forummer van de week al een beeld.

Was Exodus al forummer van de week ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 25 december 2009 om 13:49.
Oud 25 december 2009, 13:42   #1777
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ons wel. Wat vind je daarvan?

Overigens, wat wel interessant is aan dat boek, is dat er op elke pagina antisemitische propaganda, cartoons, kunst, ... staat. Best wel indrukwekkend.

Laatst gewijzigd door Pølle : 25 december 2009 om 13:44.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 13:47   #1778
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft zoal een grote rol gespeeld in je 'intellectuele' ontwikkeling ?

Bepaalde leraars ? Je vader ? Bepaalde vrienden of vriendinnen ?
Oud 25 december 2009, 14:51   #1779
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ik dat dan zo begrijpen : ik ben alleen geïnteresseerd in de feiten ?
Neen.
Ik bedoelde: op dit forum voerde ik voornamelijk discussies over feiten.
Citaat:
Daar ben ik het dus niet mee eens, of alleen mee eens in beperkte zin :
een rationele 'wetenschappelijke' discussie is zinloos.

Ik denk dat je andere vormen van discours moet proberen.
Misschien ben ik een dromer wat dat betreft.
Maar met humor en satire haat bestrijden lijkt me bevoorbeeld een mooie onderneming.
Psychoanalyse is ook een optie.
Of priesterlijke preken. Brede grijns. (*)
Of haiku's. Waarom niet.

(*) heb al dikwijls met de gedachte gespeeld hier een tweede avatar te laten rondwaren : een zedepreker-helschetser.
Humor, satire, pastiche, zijn prima middelen tegen haat. Ze werken echter niet op de haatzaaiers zelf. Confronteer ze ermee, en ze beginnen te bleiten dat men hen "ridiculiseert". Alsof ze dat met hun van de pot gerukte theorieën niet grotendeels zelf al doen.
Oud 25 december 2009, 14:58   #1780
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In principe wel, maar ik betwijfel dat ik vanuit een rijdende auto een rat kan zien
Dat kan ! Zelfs een veldmuis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be