Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2010, 11:05   #3601
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, natuurlijk vind ik dat geen echt Nederlands.

Maar ja, 'issue' vind ik nu ook niet precies echt Nederlands. Of 'printer', of 'masters degree' of 'airbag' of 'babyface' of 'kids' of 'lifestyle' of 'song' of 'toast' en zeker 'bullshit' en noem maar op.

Zoals bij ons de invloed van het Frans duidelijk zichtbaar is geweest, zo is de invloed van het Engels meer dan duidelijk merkbaar in Nederland. Alleen, het eerste merkt u op, het tweede helaas wat minder. En dat vind ik hoogst merkwaardig en op zijn minst partijdig.

En die Engelse woorden die u in Nederland zo met enthousiasme gebruikt, moogt u van mijn part dus ook houden.
Veel Nederlanders vinden zichzelf volgens mij nogal interessant als ze Engelse woorden door hun taalgebruik gooien. Ik vraag mij af of dit wel enkel een Nederlands kwaaltje is, komt dat niet bij de Vlamingen voor dan?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:07   #3602
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Veel Nederlanders vinden zichzelf volgens mij nogal interessant als ze Engelse woorden door hun taalgebruik gooien. Ik vraag mij af of dit wel enkel een Nederlands kwaaltje is, komt dat niet bij de Vlamingen voor dan?
Ja hoor, wij doen dat ook, al is het minder opvallend en met minder snobisme.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:10   #3603
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maakt niet uit. Als men stelt dat bepaalde woorden uit een vreemde taal komen en dus geen echt Nederlands zijn, dan moet men consequent zijn. Dan moet men alle woorden, die uit een vreemde taal komen en gebezigd worden in het Nederlands, verwerpen. En daar hebben het sommigen wel moeilijk mee. Blijkbaar focussen zij zich louter op de vreemde woorden die een Franse origine hebben.

Welnu, ik focus mij ook op woorden die een Engelse origine hebben. En zulke woorden worden in Nederland veel massaler gebruikt dan bij ons. Dat zult u ook wel weten.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 11:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:11   #3604
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ja hoor, wij doen dat ook, al is het minder opvallend en met minder snobisme.
Gebruiken jullie eigenlijk wel eens het woord "baan" in plaats van "job"? Dat hoor ik opvallend vaak op VRT.
Oud 14 januari 2010, 11:19   #3605
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebruiken jullie eigenlijk wel eens het woord "baan" in plaats van "job"? Dat hoor ik opvallend vaak op VRT.
Wij spreken eerder van 'banenverlies' dan van 'jobverlies'. Maar uw Nederlands in Holland (lees hier: Nederland) is drastisch aan het verengelsen. En u doet ook geen of weinige pogingen om dit tegen te gaan.

In Nederland heeft men het in dit verband trouwens over de 'Vlaamse methode' om dit euvel te bestrijden. Wij proberen vaak een Nederlands woord te vinden (lukt niet altijd). U doet dit zelden, want u neemt het woord vaak letterlijk over uit het Engels. Zoals bijvoorbeeld met 'issue'.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 11:21.
Oud 14 januari 2010, 11:23   #3606
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u mag natuurlijk de woorden gebruiken die u wilt, maarre

vind u dit nou echt Nederlands?

porte bagage, ascenseur, ambrayage, kilométrique, barre choque, ammortiseurs

u moogt ze wat mij betreft houden.

verder ben ik blij dat u eindelijk erkent dat er regionale woorden zijn, ook bij ons.
Ja dat is de taal die in Limburg als algemeen wordt ervaren en gebruikt (gesproken).

Als U dat niet geloofd kom dan maar luisteren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:24   #3607
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waarmee u nogmaals bevestigt niets van Oostenrijk, de Oostenrijkers, hun cultuur en keuken te kennen.
Dus U ontkent dat ze de grenzen groot opengezet hebben voor de Anschluss ?
Oud 14 januari 2010, 11:25   #3608
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat is nu jouw bedoeling Hendrik? Hier te gaan beweren dat iedereen in Vlaanderen dergelijk "petit nègre" gebruikt in alle omstandigheden? Oók wanneer we Nederlands spreken? Natúúrlijk zouden zowel jij als system graag zien dat we dat allemaal gretig zouden bevestigen. Wel, in mijn gezin en al evenmin bij mijn kennissen wordt dit schabouwelijk vocabularium van jouw volstrekt niet gebruikt. Omdat mijn echtgenote en ik niet uit dezelfde regio komen (en dus elkaar's dialect niet kennen) spreken wij in ons gezin alleen maar Nederlands. Wij kennen elk ons eigen dialect en, bij een gepaste gelegenheid wordt dat wel eens bovengehaald. Maar ook dan zullen we niet opzettelijk gaan zoeken naar die uit het ver verleden geërfde armzalige en kromme termen uit het Frans. Als jij vindt dat er in Vlaanderen best zo nog gesproken wordt...doe maar hoor! Voor eigen rekening wel te verstaan. Ik ken jouw achtergrond niet en al evenmin jouw leeftijd. Maar, in elk geval, dat soort lingo kun je toch niet overal gebruiken. Misschien doe jij dat wel. Dan draag je er die manier toe bij om de Franstaligen uit Luik verder in de waan te laten dat onze taal "le flamand" is. En dat is ook jouw bedoeling. Hetzelfde geldt voor system.
Nope.
Ik zeg maar wat in Limburg "is".
Trek er uw plan mee hé.
Oud 14 januari 2010, 11:26   #3609
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus U ontkent dat ze de grenzen groot opengezet hebben voor de Anschluss ?
en wat heeft dat er nu weer mee te maken???
Oud 14 januari 2010, 11:27   #3610
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik ben Vlaming, en toch ken ik niet alle woorden.
Mijn kinderen kennen de meeste van deze woorden helemaal niet, laat staan dat ze ze gebruiken.
U bent wellicht een vlaming van de Vloanders.
Logisch dat Limburgs voor jou taboe is.
Oud 14 januari 2010, 11:29   #3611
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de volksmond wordt meestal "werk" gebruikt.
Dus bijvoorbeeld: Ik ga naar m'n werk, of ik zoek werk, enz....

Baan is in Limburg eigenlijk ongebruikt.

Job wordt daarentegen wel sporadisch gebruikt.
Oud 14 januari 2010, 11:30   #3612
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wat heeft dat er nu weer mee te maken???
Die mens opperde dat ik van Oostenrijk en hun habitants niks wist.
Oud 14 januari 2010, 11:31   #3613
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mens opperde dat ik van Oostenrijk en hun habitants niks wist.
jaja, en Oostenrijk was in WOII slecht.

maar wat heeft dat met de huidige Oostenrijkers te maken???

naar welke landen ga jij in feite wel nog op reis? dus al zeker niet Duitsland, Oostenrijk, Italië, Japan. welke nog allemaal niet??
Oud 14 januari 2010, 11:33   #3614
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wij spreken eerder van 'banenverlies' dan van 'jobverlies'. Maar uw Nederlands in Holland (lees hier: Nederland) is drastisch aan het verengelsen. En u doet ook geen of weinige pogingen om dit tegen te gaan.

In Nederland heeft men het in dit verband trouwens over de 'Vlaamse methode' om dit euvel te bestrijden. Wij proberen vaak een Nederlands woord te vinden (lukt niet altijd). U doet dit zelden, want u neemt het woord vaak letterlijk over uit het Engels. Zoals bijvoorbeeld met 'issue'.
Daar heeft u ook absoluut gelijk in. Persoonlijk sta ik ook meer open voor Engelse woorden dan voor Franse, dit is niet eerlijk en niet consequent dat besef ik mezelf goed.
Oud 14 januari 2010, 11:34   #3615
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jaja, en Oostenrijk was in WOII slecht.

maar wat heeft dat met de huidige Oostenrijkers te maken???

naar welke landen ga jij in feite wel nog op reis? dus al zeker niet Duitsland, Oostenrijk, Italië, Japan. welke nog allemaal niet??
Veel.
Jarenlang was Kurt Waldheim er President, een notaire Nazi-sympathisant.
Daarna hielp "Das Volk" Jorg Haider aan de macht....

Duitsland heeft allang vrede genomen met hun verleden, Japan ook, maar Oostenrijk nog steeds niet.
Ze kunnen het niet over hun lippen krijgen.
Oud 14 januari 2010, 11:38   #3616
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Nope.
Ik zeg maar wat in Limburg "is".
Trek er uw plan mee hé.
Dan is me dat daar nogal een zootje hoor! Ik was er nochtans van overtuigd dat Limburg helemáál niet meer een achtergebleven gebied was. Blijkbaar heb ik mij vergist, toch voor wat betreft de zone waar jij vertoeft. Of is het misschien de taal van de Limburgse emigranten in Luik? Want het is een algemeen kenmerk dat bij dergelijke groepen de oorspronkelijke taal blijft steken in één bepaalde versie en aldus geleidelijk archaïsch wordt.
Oud 14 januari 2010, 11:48   #3617
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan is me dat daar nogal een zootje hoor! Ik was er nochtans van overtuigd dat Limburg helemáál niet meer een achtergebleven gebied was. Blijkbaar heb ik mij vergist, toch voor wat betreft de zone waar jij vertoeft. Of is het misschien de taal van de Limburgse emigranten in Luik? Want het is een algemeen kenmerk dat bij dergelijke groepen de oorspronkelijke taal blijft steken in één bepaalde versie en aldus geleidelijk archaïsch wordt.
Dus omdat Limburgers hun taalgebruik cultiveren en niet verloochenen noem jij ze botweg "een zootje" ?

Hier levert je evenwel het bewijs dat je erop uit bent iedereen in het Noord Nederlandse keurslijf te dwingen.
Dank je voor de toelichting.
Oud 14 januari 2010, 11:56   #3618
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch blijkt bij het samenstellen van nieuwe woordenboeken keer op keer dat Nederlanders veel productiever zijn in het verzinnen van nieuwe woorden.

Nederlanders zijn veel minder met taal bezig dan Vlamingen. In Belgie is er altijd gedoe over taal. Dat we in Nederland woorden overnemen uit het Engels wil niet zeggen dat we onze eigen taal niet creatief gebruiken.

Er ontstaan nog altijd meer nieuwe echt Nederlandse woorden dan dat we woorden overnemen uit het Engels.

Citaat:
Watskeburt in 2005?
VAN DALE SIGNALEERT RUIM 400 NIEUWE WOORDEN IN 2005

2005 gaat taalkundig gezien de boeken in als het jaar van het bananenincident, de ratzingerworst, het peutermobieltje en de plaknachten. Het jaar begon slecht voor de vele tsunamislachtoffers; mede door het uitblijven van een tsunamiwaarschuwing zijn er nu veel tsunamiwezen. In eigen land zorgt een viaductgooier voor een tragische viaductmoord en is het uitkijken geblazen bij risicoviaducten. De angst zit er goed in door deze stenengooiers en wordt mede door de rondlopende doe-het-zelfterrorist en bommenislamiet vergroot. Ook de supergriepgolf en de Talpa-terreur houden ons bezig. Het antwoord op de laatste is dat we die massaal negeren en collectief gaan sudokuen. Op de Veluwe zit een blonde poema een miskleurzwijn op de hielen. De paarse krokodillen proberen ook nog een hapje mee te eten, maar de vuilnisbakbeer en de snackvos zijn hen voor. Kortom, watskeburt in 2005? Woordenwatcher Ton den Boon heeft het vastgelegd in 'Taal van het jaar vijf'.

Misdaad is in 2005 aan de orde van de dag. Betrekkelijk onschuldig zijn daarbij de huurpiraten, de Amsterdamse seriezoener en de hortensiadiefstal. Het mobiel banditisme zorgt voor meer overlast. De regering overweegt daarom de aanleg van een digitale slotgracht om deze mobiele bandieten uit de Randstad te houden. Een digitaal rechercheur moet de toename van ongewenst gedachtegoed op internet aanpakken, zonder overigens aan haatimams een beperking van meningsuiting op te leggen door bijvoorbeeld een apologieverbod uit te vaardigen. Een nieuwe vorm van eergerelateerd geweld doet zijn intrede met de trotsmoord.

2005 is ook een onstuimig jaar met een superstorm die in de orkaanschaal gewogen wordt en na veel stormschade eindigt in de Katrinagate. De zomer van 2005 kent enkele plaknachten, maar die zijn altijd nog beter dan het vallendebladerengevoel dat in de herfst weer de kop opsteekt.

De toptien van dit jaar wordt aangevoerd door een Vlaams woord. Om de kloof tussen swingers op een reggaetonfeest en gebruikers van een seniorenmobieltje te overbruggen, bedenkt de Vlaamse politiek het generatiepact. Als de wetenschap een beetje voortmaakt, is dat pact misschien snel overbodig doordat het antiouderdomsgen (het klothogen) geïsoleerd kan worden. De rollatordokter zal werkloos raken en het einde is in zicht voor het rollatorspreekuur, het ouderencafé en de ouderengevangenis. Het eeuwige leven ligt binnen handbereik met het plethoragen. Een kloonkat is in een handomdraai gemaakt. En het probleem van slijtende beroepen is opgelost want een heftrucknek is snel verholpen. Al die kennis over de natuur maakt wel dat onze voorjaarsverliefdheid opeens veroorzaakt schijnt te worden door lentehormonen en dat regelcellen een belangrijkere rol spelen dan vlinders in je buik. Wat het betekent voor onze lustbalans, is afwachten.

Toptien van nieuwe Nederlandse woorden in 2005

1. generatiepact
2. sudoku
3. tsunamislachtoffer
4. reggaeton
5. knorrepos
6. tsunamiwaarschuwing
7. toeslagpartner
8. Cederrevolutie
9. lonsdaler
10. knelpuntenheffing
Bron: Taalunieversum
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:57   #3619
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Dus omdat Limburgers hun taalgebruik cultiveren en niet verloochenen noem jij ze botweg "een zootje" ?

Hier levert je evenwel het bewijs dat je erop uit bent iedereen in het Noord Nederlandse keurslijf te dwingen.
Wel, jouw verklaring is dan toch wel helemaal in strijd met mijn eigen ervaring. Ik heb, zowel in Limburg als op vergaderingen erbuiten, regelmatig contact gehad met Limburgers. En het viel mij altijd op dat de Limburgers hun Nederlands heel keurig uitspreken, met bovendien de gepaste woordenschat. Een beetje zangerig, jawel, maar dat gaf er nu net een sympathiek kantje aan. Sorry hoor, maar ik kan het niet laten om een jouw erg geliefde uitdrukking te gebruiken: je bent aan het kakken op je eigen mensen wanneer je ons hier wil doen geloven dat de Limburgers allemaal zo schabouwelijk spreken.
Oud 14 januari 2010, 11:57   #3620
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik moet toegeven dat ik de taal in Limburg beschouw als 'mijn' taal. En ik besef heel goed dat er ettelijke woorden zijn van Franse oorsprong. Dat is gewoon zo. Maar wij Limburgers hebben daar geen problemen mee. Dat is bij ons sinds mensenheugenis ingeburgerd. Dat is ons taaleigen geworden. Wij spreken ook over een 'tas koffie' of nog volkser, over een 'sjat koffie'.
Wat is daar nu mis mee? Wanneer men mij een 'kop' koffie aanbiedt, dan voel ik me precies in het buitenland. Vaak in Nederland dan.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 11:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be