Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2010, 13:49   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een auto voor de Indische markt is zoveel goedkoper, maar dezelfde Suzuki Alto of Swift uit India mag hier niet gewoon verkocht worden. Idem voor een Braziliaanse VW Fox voor de Braziliaanse markt of een Landwind voor de Chinese markt of een Proton voor de Maleisische markt.
Naar Westerse maatstaven zijn dat rijdende doodskisten die gewoon niet door de crashtests geraken. De in Brazilië gemonteerde Fox weegt een paar honderd kg zwaarder in Europese versie dan in Braziliaanse versie.
Ja ze vergeten daar inderdaad op cruxiale punten staal aan te brengen, en besparen nogal eens op veiligheidsfoefkes die van Europa uit verplicht worden, ook moeten motoren belange zo proper niet zijn, dus kunnen ze in die landen nog perfect motoren inbouwen, die hier sinds de jaren 90 gewoon gebannen zijn.

en wij maar onozel doen over een paar grammekes CO2, ... om u te bescheuren eigenlijk...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:52   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Opel Belgium heeft in 2009 nog 3,4 miljoen euro winst gemaakt. De winst is des te opmerkelijker omdat Opel Belgium 30 miljoen euro heeft afgestaan om het verlies van Opel in Europa te dekken. Daarbij was 2009 een moeilijk jaar voor Opel in België. Dat zei Rudi Kennes van het ABVV na afloop van de ondernemingsraad.

Kennes leidt daar uit af dat "mijnheer Reilly toch wel verkeerde beslissingen neemt" met de aangekondigde sluiting van de Antwerpse fabriek.
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Ec...ro-winst.dhtml

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...285885-434.art
Cash cow dus voor 33.400.000 €
De vraag is in de eerste plaats, van waar komen die verliezen en wat is er de oorzaak van?

Want ondanks het feit dat Antwerpen mooie cijfers kan voorleggen, kan Antwerpen wel de oorzaak zijn van de verliezen en kan de winst hoger hebben gelegen zonder Antwerpen.

Je kan in dit geval dus niet enkel naar één fabriek kijken, maar je moet alles samen bekijken en bestuderen.
Men zal een fabriek niet sluiten als ze geen invloed heeft op het verlies van het gehele bedrijf.

Antwerpen produceert nu trouwens een oud model en moet vernieuwd en aangepast worden voor de mogelijke productie van een ander model.
Want Antwerpen dus direct veel geld zou kosten en minder mooie cijfer voor komende jaren zou bezorgen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:52   #43
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Jongen toch.
Ik heb hier een werkaanbieding voor China open staan tegen een vergelijkbaar loon met dat van hier.
Het gaat over een job als Cad-tekenaar, waarvoor men hier 2500€ bruto/maand betaald. Zij bieden een netto loon van 1600€/maand plus pensioenverzekering met volledig behoud van inkomsten plus volledige ziekteverzekering vergelijkbaar met hier Ziekenfonds en hospitalisatieverzekering.

De lonen zijn daar dus niet echt veel slechter dan hier voor de geschoolden.
Maar hier zit je wel met een oververzadiging van de arbeidsmarkt bij geschoolden.
Voor ongeschoolden ligt het natuurlijk anders, daar is ginder de markt van verzadigd.
En bandarbeiders zoals die van Opel kan je dus gelijk stellen met ongeschoolden.

Ergens kan je het de directies van bedrijven dus niet kwalijk nemen dat zij kiezen voor productie op plaatsen waar ze minder last hebben van de niet recupereerbare taksen op energie, gronden, gebouwen, water, emissie, vervuiling, telefonie, postkosten, kostprijs van de grond, kostprijs van de overheid, enz..
en waarom moeten die ongeschoolde arbeiders minder verdienen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:06   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja ze vergeten daar inderdaad op cruxiale punten staal aan te brengen, en besparen nogal eens op veiligheidsfoefkes die van Europa uit verplicht worden, ook moeten motoren belange zo proper niet zijn, dus kunnen ze in die landen nog perfect motoren inbouwen, die hier sinds de jaren 90 gewoon gebannen zijn.

en wij maar onozel doen over een paar grammekes CO2, ... om u te bescheuren eigenlijk...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Een auto voor de Indische markt is zoveel goedkoper, maar dezelfde Suzuki Alto of Swift uit India mag hier niet gewoon verkocht worden. Idem voor een Braziliaanse VW Fox voor de Braziliaanse markt of een Landwind voor de Chinese markt of een Proton voor de Maleisische markt.
Naar Westerse maatstaven zijn dat rijdende doodskisten die gewoon niet door de crashtests geraken. De in Brazilië gemonteerde Fox weegt een paar honderd kg zwaarder in Europese versie dan in Braziliaanse versie.
Zullen we een wedde.

Als Tata volgende maand afkomt dat zij Opel-Antwerpen en de andere bedreigde vestiging overneemt en open houden met een paar van hun modellen en in het VK aankondigen dat ze mensen moeten ontslagen bij Jaguar of een Indisch model moeten gaan produceren, Die voertuigen hier zonder problemen alle testen doorstaan en worden toegelaten op de Europese wegen, zonder dat Tata enige aanpassingen moet doen?

Want heel de zever rond die veiligheidstesten is niet meer dan marktbescherming.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:08   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en waarom moeten die ongeschoolde arbeiders minder verdienen ?
Zij worden daar niet vervolgd bij fouten of faling en dragen minder verantwoordelijkheid.

En daarnaast is dat toch het systeem van het kapitalisme.
Alles omzetten in zo veel mogelijke financiële waarden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:13   #46
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is in de eerste plaats, van waar komen die verliezen en wat is er de oorzaak van?

Want ondanks het feit dat Antwerpen mooie cijfers kan voorleggen, kan Antwerpen wel de oorzaak zijn van de verliezen en kan de winst hoger hebben gelegen zonder Antwerpen.

Je kan in dit geval dus niet enkel naar één fabriek kijken, maar je moet alles samen bekijken en bestuderen.
Men zal een fabriek niet sluiten als ze geen invloed heeft op het verlies van het gehele bedrijf.

Antwerpen produceert nu trouwens een oud model en moet vernieuwd en aangepast worden voor de mogelijke productie van een ander model.
Want Antwerpen dus direct veel geld zou kosten en minder mooie cijfer voor komende jaren zou bezorgen.
Citaat:
van waar komen die verliezen en wat is er de oorzaak van?
General Motors Acceptance Corporation (GMAC), de eigen bank van GM:
Citaat:
GMAC Inc., the auto and home lender that became majority-owned by the U.S. government last week after a third bailout, may post a loss of more than $10 billion for 2009 as more borrowers defaulted on mortgages.
http://www.businessweek.com/news/201...s-control.html

Derde keer al.

En ook geen up to date modellen voor de US markt meer: vooral verouderde zware gefacelifte bakken naast "rebadged" Koreanen.

Zeg nu zelf, wat is in Europa de "charme" van Corsa en Astra naast Polo en Golf en de Franse modellen?

Gewoon slechte visie en de crisis.

Daarnaast circuleren al 2 jaar geruchten over een faillissement van GM (sinds de eerste grote verliezen bij GMAC): dat schrikt kopers af.

Citaat:
Antwerpen produceert nu trouwens een oud model en moet vernieuwd en aangepast worden voor de mogelijke productie van een ander model.
Want Antwerpen dus direct veel geld zou kosten en minder mooie cijfer voor komende jaren zou bezorgen.
Vooral de weerslag van een sluiting op de kopersmarkt. GM zit met overcapaciteit tgv de crisis (en oud gamma en imago - wanneer kwam er nog eens een moderne GM uit?) , sluit dus sommige plants.
België is een kleine markt: verliest GM daar 5 of 10% kopers tgv een sluiting is dat minder erg dan 5 of 10% verliezen in Duitsland of Engeland.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 14:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:28   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
General Motors Acceptance Corporation (GMAC), de eigen bank van GM:
http://www.businessweek.com/news/201...s-control.html

Tweede keer al.

En geen up to date modellen voor de US markt meer: vooral verouderde zware gefacelifte bakken naast "rebadged" Koreanen.

Zeg nu zelf, wat is in Europa de "charme" van Corsa en Astra naast Polo en Golf en de Franse modellen?

Gewoon slechte visie en de crisis.

Daarnaast circuleren al 2 jaar geruchten over een faillissement van GM (sinds de eerste grote verliezen bij GMAC): dat schrikt kopers af.



Vooral de weerslag van een sluiting op de kopersmarkt. België is een kleine markt: verliest GM daar 5 of 10% kopers tgv een sluiting is dat minder erg dan 5 of 10% verliezen in Duitsland of Engeland.
Er gaan immers ook al meerdere jaren geruchten dat GM Opel kwijt wil.
De sluiting van Antwerpen en zelfs van meerdere vestigingen door GM verbaast mij niets.
In Antwerpen vallen slechts borrelnootjes te halen bij de overheid en eens Duitsland is uitgemolken, gaat daar ook alles dicht.

GM heeft immers niets meer aan Opel, alle licenties zijn eigendom van de Amerikaanse staat en het opboksen tegen de rest van de merken kost hen te veel geld.
Zeker als je weet dat veel merken zijn gaan samen werken voor het ontwerpen en ontwikkelen van hun nieuwe modellen en GM alleen is blijven staan.

Op lange termijn zie ik GM zelfs geheel verdwijnen van de markt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:31   #48
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er gaan immers ook al meerdere jaren geruchten dat GM Opel kwijt wil.
De sluiting van Antwerpen en zelfs van meerdere vestigingen door GM verbaast mij niets.
In Antwerpen vallen slechts borrelnootjes te halen bij de overheid en eens Duitsland is uitgemolken, gaat daar ook alles dicht.

GM heeft immers niets meer aan Opel, alle licenties zijn eigendom van de Amerikaanse staat en het opboksen tegen de rest van de merken kost hen te veel geld.
Zeker als je weet dat veel merken zijn gaan samen werken voor het ontwerpen en ontwikkelen van hun nieuwe modellen en GM alleen is blijven staan.

Op lange termijn zie ik GM zelfs geheel verdwijnen van de markt.
De Corsa is in feite een Punto-onderstel.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:37   #49
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Toen GM enkele jaren geleden Hyundai (hun ex-dochter) redde en poolde met Kia schreef GM zijn eigen vonnis op dat marktsegment. Ontwikkeling van Kia-Hyundai gebeurt nu in Hongarije, niet in Korea of in Duitsland.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 14:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:38   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zij worden daar niet vervolgd bij fouten of faling en dragen minder verantwoordelijkheid.

En daarnaast is dat toch het systeem van het kapitalisme.
Alles omzetten in zo veel mogelijke financiële waarden.
er wordt hier ook niemand vervolgt toch als hij een auto in een verkeerd kleurtje spuit ? Dan wordt dat gewoon herdaan ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:42   #51
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

een bedrijf als GM in de VS is niet te besturen, het conservatisme en de almact van de vakbonden ginder hebben het bedrijf de nek omgewrongen. Het is een wonder dat het nog zo lang geduurd heeft.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 januari 2010 om 14:43.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:44   #52
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja ze vergeten daar inderdaad op cruxiale punten staal aan te brengen, en besparen nogal eens op veiligheidsfoefkes die van Europa uit verplicht worden, ook moeten motoren belange zo proper niet zijn, dus kunnen ze in die landen nog perfect motoren inbouwen, die hier sinds de jaren 90 gewoon gebannen zijn.

en wij maar onozel doen over een paar grammekes CO2, ... om u te bescheuren eigenlijk...
die Landwind:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GR0HTUC8
Ginds is men al blij "iets" te hebben dat rijdt.

Zou jij 'm kopen? Ik niet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 14:47.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:50   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
die Landwind:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GR0HTUC8
Ginds is men al blij "iets" te hebben dat rijdt.

Zou jij 'm kopen? Ik niet.
Maar ondertussen rijd hij wel op onze Europese wegen.
Er zijn trouwens ook Europese modellen die in de VS de testen niet doorstaan en omgekeerd, terwijl ze welslagen in de testen van het land van herkomst.

Een duidelijk bewijs dat ze enkel marktbescherming zijn en niet direct iets met de veiligheid hebben te maken.

Laatst gewijzigd door Jantje : 22 januari 2010 om 14:54.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:52   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
er wordt hier ook niemand vervolgt toch als hij een auto in een verkeerd kleurtje spuit ? Dan wordt dat gewoon herdaan ?
Maar het moet niet te vaak gebeuren of de dader ligt buiten en ook hier zijn het de geschoolden die verantwoordelijk zijn. Niet de producerende arbeiders, zij weten vaak niet eens welke kleur welke wagen moet hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 15:28   #55
jbl
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 28 januari 2008
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die man van Volvo legde duidelijk de vinger op de reden waarom Antwerpen gesloten wordt en niet een Engelse, Spaanse of Duitse Opelfabriek:
De Belgische markt is de kleinste, een locale sluiting doet verkoopcijfers dalen op die markt en vermits België de kleinste is=> de minste schade voor GM.
Dat klopt volledig. Wij hebben een zeer groot probleem, wij zijn al een klein land en dan hebben wij de voorbije jaren nog een beeld van verdeeldheid naar buiten gestuurd, dit heeft ons schade berokkend. Ik weet dat er velen dit hebben ontkracht en ook nu zullen ze zeggen dat dit hier niets mee te maken heeft, maar dat klopt niet. Ons land is de voorbije 3 jaar als een baksteen naar beneden getuimeld in alle rangschikkingen, het gehakketak van de voorbije jaren breekt ons zuur op en de politiek die nu als reddende engel op het voorplan wil treden heeft hier een verpletterende verantwoordelijkheid. Onze concurrentiepositie gaat gebukt onder banale discussies a l�* BHV en onder een overheidsapparaat dat de gelijkenis van een sovjet staat benaderd. Bedrijven in vlaanderen krijgen te maken met een overheid die regels oplegt waar een kat haar jongen niet meer in terugvind en vlaanderen kent plots vakbonden die volledig het noorden kwijt zijn, kortom wie wil in godsnaam hier nog ondernemen. De eigen bevolking deed dit de laatste jaren al lang niet meer, want wentelde zich in het gemak van een vast jobke of trad toe tot de talrijke overheidsjobs en was verzekerd van een sociaal vangnet dat zijn gelijke niet kent. Kortom wij zijn zelf ook voor een stuk fout aan de situatie, dat moeten wij ook eens durven erkennen, lef durf en inzet het is weg. Laat staan dat er dan hier nog nieuwe investeringen vanuit het buitenland moeten aangetrokken worden die worden elders wel beter ontvangen.

Laatst gewijzigd door jbl : 22 januari 2010 om 15:43.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 15:43   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Dat klopt volledig. Wij hebben een zeer groot probleem, wij zijn al een klein land en dan hebben wij de voorbije jaren nog een beeld van verdeeldheid naar buiten gestuurd, dit heeft ons schade berokkend. Ik weet dat er velen dit hebben ontkracht en ook nu zullen ze zeggen dat dit hier niets mee te maken heeft, maar dat klopt niet. Ons land is de voorbije 3 jaar als een baksteen naar beneden getuimeld in alle rangschikkingen, het gehakketak van de voorbije jaren breekt ons zuur op en de politiek die nu als reddende engel op het voorplan wil treden heeft hier een verpletterende verantwoordelijkheid. Onze concurrentiepositie gaat gebukt onder banale discussies a l�* BHV en onder een overheidsapparaat dat de gelijkenis van een sovjet staat benaderd. Bedrijven in vlaanderen krijgen te maken met een overheid die regels oplegt waar een kat haar jongen niet meer in terugvind en vlaanderen kent plots vakbonden die volledig het noorden kwijt zijn, kortom wie wil in godsnaam hier nog ondernemen. De eigen bevolking deed dit de laatste jaren al lang niet meer, want wentelde zich in het gemak van een vast jobke of trad toe tot de talrijke overheidjobs en is verzekert van een sociaal vangnet dat zijn gelijke niet kent. Kortom wij zijn zelf ook voor een stuk fout aan de situatie, dat moeten wij ook eens durven erkennen, lef durf en inzet het is weg. Laat staan dat er dan hier nog nieuwe investeringen vanuit het buitenland moeten aangetrokken worden die worden elders wel beter ontvangen.
2
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 15:55   #57
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Onze concurrentiepositie gaat gebukt onder banale discussies a l�* BHV.
^2

volledig juist. Stop die banale discussie en splits gewoon.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 15:56   #58
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Het idee van de topicstarter is zeer juist: coöperatieve vormen van industrie-output zijn de enige alternatieven door deze misdadigheid.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 15:57   #59
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het idee van de topicstarter is zeer juist: coöperatieve vormen van industrie-output zijn de enige alternatieven door deze misdadigheid.
wat is uw industrie-output eigenlijk?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 16:06   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar het moet niet te vaak gebeuren of de dader ligt buiten en ook hier zijn het de geschoolden die verantwoordelijk zijn. Niet de producerende arbeiders, zij weten vaak niet eens welke kleur welke wagen moet hebben.
ZO wordt dat niet opgelost, je maakt systemen zodat ze niet meer kunnen foutief spuiten toch ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be