Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2010, 13:33   #61
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tot voor enkele jaren was ik daar ook van overtuigd. Nu niet meer. Als België uit elkaar valt zal het niet lang duren vooraleer Vlaanderen uit elkaar valt en regio's (economische) verbonden gaan sluiten over de huidige landsgrenzen heen. Iets dat nu ook al gebeurt. Zoals deze: http://www.euregio-mr.org/emr_site/s...llgemeines.php
en terecht !

staatsverbanden hebben afgedaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 13:36   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het gaat om een "lek" dus wat er echt van waar is, vraag ik me toch wel af...

Moest het waar zijn, ik zou dat gerust als een oorlogsverklaring durven beschouwen. Niet zozeer vanwege de Franstaligen maar vooral vanwege de Vlaamse politici die hier mee akkoord zouden gaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 13:37   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
1) Waar hebt u dat gelezen in het voorstel-Dehaene?
2) Doe nu eens niet flauw: sociale economie en de wegcode zijn wel geen "borrelnootjes" he
3) De splitsing van justitie en de s.z. is niet vergaand genoeg voor u?
de splitsing wordt over de volgende verkiezingen geheven. dat kan alleen maar zijn omdat de toegevingen aan Vlaamse kant te groot zijn.

dat zijn zeker en vast borrelnootjes.

de splitsing van justitie, laat staan van de sociale zekerheid, staat totaal niet in de lijst.
Oud 26 januari 2010, 13:43   #64
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de splitsing wordt over de volgende verkiezingen geheven. dat kan alleen maar zijn omdat de toegevingen aan Vlaamse kant te groot zijn.

dat zijn zeker en vast borrelnootjes.

de splitsing van justitie, laat staan van de sociale zekerheid, staat totaal niet in de lijst.
1) Waaruit leidt u af dat de splitsing van die zgn. borrelnootjes over de verkiezingen geheven wordt?
2) Ik citeer uit LLB:
Deuxième point. Jean-Luc Dehaene tenterait de définir un ensemble très important d’articles de la constitution �* réviser qui permettraient, lors de la prochaine législature, d’organiser des transferts massifs de nouvelles compétences dans des domaines cruciaux : politique de l’emploi, politique de la santé, politique familiale, fonction publique et justice.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 13:46   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Waaruit leidt u af dat de splitsing van die zgn. borrelnootjes over de verkiezingen geheven wordt?
2) Ik citeer uit LLB:
Deuxième point. Jean-Luc Dehaene tenterait de définir un ensemble très important d’articles de la constitution �* réviser qui permettraient, lors de la prochaine législature, d’organiser des transferts massifs de nouvelles compétences dans des domaines cruciaux : politique de l’emploi, politique de la santé, politique familiale, fonction publique et justice.
ik ben over de splitsing van BHV bezig.

en waar in dat citaat lees jij dat de sociale zekerheid gaat gesplitst worden? het gaat over bevoegdheden in de gezondheidspolitiek, maw, zoals er nu al bevoegdheden regionaal zitten.

over justitie zal het over het opleidingcentrum van magistraten gaan.
Oud 26 januari 2010, 13:49   #66
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben over de splitsing van BHV bezig.

en waar in dat citaat lees jij dat de sociale zekerheid gaat gesplitst worden? het gaat over bevoegdheden in de gezondheidspolitiek, maw, zoals er nu al bevoegdheden regionaal zitten.

over justitie zal het over het opleidingcentrum van magistraten gaan.
1) Welke toegevingen ziet u "langs Vlaamse kant"?
2) De gezondheidspolitiek maakt deel uit van de SZ, en LLB had het over een grote staatshervorming
3) ... waardoor uw stelling over justitie niet klopt
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 13:56   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Welke toegevingen ziet u "langs Vlaamse kant"?
2) De gezondheidspolitiek maakt deel uit van de SZ, en LLB had het over een grote staatshervorming
3) ... waardoor uw stelling over justitie niet klopt
er komt geen splitsing van BHV, zeker al niet tijdens deze regeringsperiode.
hoogstwaarschijnlijk zal de noodoplossing erin bestaan dat er teruggegrepen wordt naar de oude kiesomschrijvingen zodat BHV geen discriminatie meer is.

nadien moet er opnieuw onderhandeld worden, maar de Franstaligen kunnen rustig achteruit leunen en zeggen "on est demandeur de rien", dus ofwel gaan we meer dan 10 jaar terug in de tijd ofwel breidt Brussel uit, blijkbaar met 4 gemeentes, om te beginnen uiteraard. er is geen redelijk mens in Vlaanderen die denkt dat het hier zal bij blijven.

de sociale zekerheid bestaat uit enerzijds verschillende bijdragen (RSZ-bijdragen van werknemers, overdrachten van belastingen, enz) die uitdrukkelijk federaal blijven, er is niemand die vraagt om dat te splitsen. anderzijds zijn er verschillende uitgaven (werkloosheid, ziekteverzekeringen, pensioenen), die kunnen eventueel hier en daar gesplitst worden. zo kan de RVA perfect gesplitst worden zonder dat er aan de interpersoonlijke solidariteit getornd wordt.

het splitsen van het opleidingscentrum van Justitie zal zeker als een grote staatshervorming bekeken worden. en op zich is dat ook niet zo klein hoor.
Oud 26 januari 2010, 14:02   #68
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
voor mensen die een degelijke opleiding hebben genoten, kan het idd zo zijn dat ze zich niet interesseren in welke taal ze communiceren.

voor de laagopgeleiden, voor de gewone man dus, is dat wel belangrijk. Dat kan het verschil maken tussen sociaal aanvaard worden of sociaal verworpen worden, of een job met inhoud krijgen of een job waar je geen taal moet voor gebruiken.

dit is en blijft een sociale strijd, vergeet dat niet.
Zou het in die strijd om BHV echt gaan om de gewone man? Ik betwijfel het. Het gaat vooral om de controle ((en afromen) van geldstromen.

het is een andere topic. Maar ik vraag mij af of het kennen van 2 talen overeenkomt met een hogere opleiding. Ik woonde in Limburg op de taalgrens. Daar waren kinderen die 2 talen spraken en toch veel problemen hadden bij het schools leren. Belangrijker is de wil tot communicatie. Wat gebarentaal of een woord uit een andere taal mag daarbij geen bezwaar zijn.
Hoe dan ook, mensen tegen elkaar opzetten is zeker een slecht gebruik van energie.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:04   #69
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die zullen Engels spreken. Doen mijn kinderen nu op hun werk al voor 50%.
Ik spreek op mijn werk al voor de volle 100 procent Engels, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt het Nederlands daarom maar meteen te laten varen. Daarvoor is onze taal veel te belangrijk. Intriest, maar in jouw geval te begrijpen, dat jij niet eens het belang van een taal doorhebt.
Oud 26 januari 2010, 14:08   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Taal is wel meer dan louter een communicatiemiddel.
Oud 26 januari 2010, 14:08   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Hoe dan ook, mensen tegen elkaar opzetten is zeker een slecht gebruik van energie.
Blij dat u beseft dat België dus een slecht gebruik van energie is. Laat ons deze staat eindelijk opdoeken.
Oud 26 januari 2010, 14:20   #72
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Intriest, maar in jouw geval te begrijpen, dat jij niet eens het belang van een taal doorhebt.
Ik heb geschreven dat de streektaal belangrijk blijft. Dat is de band met de plaatselijke cultuur en geschiedenis. Het AN als standaardtaal gaat vervangen worden door Engels.
Houd er ook rekening mee dat streektalen evolueren. Met Limburgs kom je tegenwoordig al ver in de streek rond Leuven.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 januari 2010 om 14:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:26   #73
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn de media hier niet de grote schuldige? Het tegen elkaar opzetten van mensen.
De meesten van ons liggen niet wakker van de taal die ze moeten gebruiken in BHV en 90% van de inwoners waarschijnlijk al evenmin.
Zouden wij het niet allemaal wat beter kunnen hebben moesten wij met ernstiger zaken bezig zijn.
mensen tegen elkaar opzetten begint bij het niet respecteren van elkaars moedertaal

bovendien vinden Franstalige het bijna genocidair van hen te verplichten een andere taal te leren dan het Frans ... ge gaat met uw stelling dus niet veel bijval oogsten in BHV ... tenzij ge alleen bedoelde dat de Nederlandstaligen maar hun taal moeten opgeven natuurlijk ...
Oud 26 januari 2010, 14:27   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mensen tegen elkaar opzetten begint bij het niet respecteren van elkaars moedertaal

bovendien vinden Franstalige het bijna genocidair van hen te verplichten een andere taal te leren dan het Frans ... ge gaat met uw stelling dus niet veel bijval oogsten in BHV ... tenzij ge alleen bedoelde dat de Nederlandstaligen maar hun taal moeten opgeven natuurlijk ...
dat is wat hij bedoelt hoor.
Oud 26 januari 2010, 14:28   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou het in die strijd om BHV echt gaan om de gewone man? Ik betwijfel het. Het gaat vooral om de controle ((en afromen) van geldstromen.

het is een andere topic. Maar ik vraag mij af of het kennen van 2 talen overeenkomt met een hogere opleiding. Ik woonde in Limburg op de taalgrens. Daar waren kinderen die 2 talen spraken en toch veel problemen hadden bij het schools leren. Belangrijker is de wil tot communicatie. Wat gebarentaal of een woord uit een andere taal mag daarbij geen bezwaar zijn.
nee BHV gaat niet om taal

BHV gaat om gelijke rechten

waarom zouden Waalse politici moeten mogen opkomen in Vlaams Brabant maar Vlaamse politici niet in bvb Waals Brabant ???

en om die discriminatie ongedaan te maken moet Vlaanderen toegevingen doen ??? goe bezig ... leg t mij mss nog eens uit.
Oud 26 januari 2010, 14:35   #76
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee BHV gaat niet om taal

BHV gaat om gelijke rechten

waarom zouden Waalse politici moeten mogen opkomen in Vlaams Brabant maar Vlaamse politici niet in bvb Waals Brabant ???

en om die discriminatie ongedaan te maken moet Vlaanderen toegevingen doen ??? goe bezig ... leg t mij mss nog eens uit.
Vlaamse politici mogen toch wel opkomen in Waals-Brabant? Ten andere. Welke Waalse politici komen op in Vlaams-Brabant. Bij mijn weten geen enkel. Franstaligen wel maar Walen?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:39   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zo kan de RVA perfect gesplitst worden zonder dat er aan de interpersoonlijke solidariteit getornd wordt.

Volgens de meeste deskundigen is de RVA veruit één van de beste federale oveheidsdiensten dus wat is de meerwaarde om die te gaan splitsen? Ten andere. Ik dacht altijd dat het grootste probleem/doelstellingen was dat men de inkomsten en uitgaven met elkaar moest linken. Als u zegt dat de inkomsten van de sociale zekerheid federaal mogen blijven maar de uitgaven (deels niet) dan vloekt dit men heel het opzet van "responsabilsering" en "homogene" bevoegdheidspaketten. Ik zie niet hoe men takken van de sociale zekerheid kan splitsen en tegelijkertijd de interpersoonlijke solidariteit tussen alle Belgen kan behouden.

(Maar bon ik begrijp dat NVA en co ok de volgende verkiezingen redenen nodig zullen hebben om te klagen.)

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 januari 2010 om 14:43.
Oud 26 januari 2010, 14:39   #78
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaamse politici mogen toch wel opkomen in Waals-Brabant? Ten andere. Welke Waalse politici komen op in Vlaams-Brabant. Bij mijn weten geen enkel. Franstaligen wel maar Walen?
heb ik dan zo misgekeken op mijn stembrieven voor de senaat?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:42   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Volgens de meeste deskundigen is de RVA veruit één van de beste federale oveheidsdiensten dus wat is de meerwaarde om die te gaan splitsen?
om het beleid beter te kunnen afstemmen op de regionale verschillen.

zo moet Vlaanderen meer aandacht schenken aan de werkloosheid bij ouderen en moeten Wallonië en Brussel dat meer doen bij de jongeren.

en waarom die facilitatoren nu nog altijd niet geregionaliseerd zijn, dat verstaat toch niemand?? het begeleiden van werklozen is al een bevoegdheid van de Gewesten.
Oud 26 januari 2010, 14:44   #80
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
heb ik dan zo misgekeken op mijn stembrieven voor de senaat?

Lig jij wakker van de senaat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be