Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 07:50   #6401
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Je mag de dag van vandaag natuurlijk niet vergelijken met pakweg 200 jaar.
Toen was communicatie niet zo gemakkelijk als nu met telefoon (eind 19e eeuw), televisie (midden 20e eeuw) en internet (eind 20e eeuw).

Een volksopstand van toen is een middelgrote betoging van nu.

In het kader van die tijd was het wel degelijk een volksopstand.
Aha. Volgens u is een groepje van dertig man in de 19e eeuw een "volksopstand"... Tja, zo kan men natuurlijk alles bewijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:53   #6402
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo zeker van, althans niet voor mezelf. Zelfs als een huis 30% goedkoper in Nederland zou zijn, dan zou ik zeker niet naar Nederland verhuizen.

Als uw stelling klopt verschillen Nederlanders en Belgen wel degelijk van elkaar. Op dat punt toch.
Ik wel. Ik zou niet aarzelen naar Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld te verhuizen.

En volgens uw zienswijze ben ik dus Belg.
Oud 4 februari 2010, 07:53   #6403
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Volgens u is een groepje van dertig man in de 19e eeuw een "volksopstand"... Tja, zo kan men natuurlijk alles bewijzen.
Citaat:
Het regeringsleger reageerde, maar was niet voorbereid op een guerrillaoorlog in de nog middeleeuwse straten van de steden. Na gevechten her en der geraakte het leger in ontbinding en werd het bijna geheel uit de zuidelijke provincies verdreven.
Ik denk dat er wel meer dan 30 man nodig is om het Nederlandse leger de verslaan .
Oud 4 februari 2010, 07:56   #6404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wederdopers behoorden vaak tot de armste bevolkingsgroep. Ze beoefenden 'met opzet' de armoede, naar de woorden van Jezus. Ze trokken dan ook de armen aan. Maar men keek vaak meewarig neer op de wederdopers. De kinderen van de wederdopers wekten meer dan eens het medelijden op van de plaatselijke bevolking. Zo schraal, mager en armzalig zagen ze eruit. Maar ook deze wederdopers maakten uiteindelijk maar een relatief kleine minderheid uit in Vlaanderen. En erg vies van gebruik van geweld waren die 'wederdopers' al evenmin. Net zoals de calvinisten.
Ook hier kan ik voor de opheldering van de duisternis in uw gedachten een boek aanraden: "De anabaptisten: de nonconformisten in de zestiende eeuw". Toen ik het las, ging er een voor mij onbekende wereld open. De toenmalige werkelijkheid was wel flink complexer dan wat u ervan maakt.
Oud 4 februari 2010, 07:57   #6405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk dat er wel meer dan 30 man nodig is om het Nederlandse leger de verslaan .
Misschien eens een goed boek lezen over de rol van de Nederlandse kroonprins in dit alles, waardoor duidelijk wordt dat niet de slagkracht van het leger of de grootte van de opstandelingen een probleem vormde.
Oud 4 februari 2010, 07:58   #6406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Schamperij', d?*t vind ik nu een mooi Limburgs woord se. En ook een echt 'vlaams' woord. Moet onmiddellijk opgenomen worden in de van Dale! Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn van onze noordnederlands broeders.
"Schamperij", onbekend in "de Vlaanders". Weinig 'vlaams' (sic) dus.
Oud 4 februari 2010, 08:01   #6407
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zegt de buikspreekpop van system ...
Waar zit uw papegaai eigenlijk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 08:57   #6408
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Vandaag in het Algemeen Dagblad in Nederland "Hun hebben, is vanaf nu gewoon Nederlands"

Argument van een of andere (hollandse) taalkenner: "Hun" is een beter woord dan "zij", want als je zegt "zij" liggen op bed, dan kan dat over mensen of lakens gaan. Maar als je zegt "hun" liggen op bed, dan weet iedereen dat het over mensen gaat.

Alsof het woord "zij" ooit gebruikt wordt zonder dat vooraf werd aangegeven over wie of wat het gaat. Misschien is die "hun" wel nuttig voor mensen die laat in het gesprek aanloggen?

Persoonlijk vindt ik het een verschrikkelijk woord.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 09:26   #6409
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Vandaag in het Algemeen Dagblad in Nederland "Hun hebben, is vanaf nu gewoon Nederlands"

Argument van een of andere (hollandse) taalkenner: "Hun" is een beter woord dan "zij", want als je zegt "zij" liggen op bed, dan kan dat over mensen of lakens gaan. Maar als je zegt "hun" liggen op bed, dan weet iedereen dat het over mensen gaat.

Alsof het woord "zij" ooit gebruikt wordt zonder dat vooraf werd aangegeven over wie of wat het gaat. Misschien is die "hun" wel nuttig voor mensen die laat in het gesprek aanloggen?

Idem dito.

"hun hebben" lijkt al heel sterk op "hebbie benzine ?"
Is dat het volgende ?
Oud 4 februari 2010, 10:02   #6410
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hun als onderwerpsvorm moet bestreden worden!

Het is tekenend voor de onverschilligheid tegenover de Nederlandse taal dat 'hun' nu geaccepteerd lijkt te worden. Ik weiger te buigen voor deze lamlendigheid en ik pleit onverkort voor 'zij' of 'ze' als onderwerp. Nog even het rijtje:

nominatief: Zij zijn aan de beurt;
genitief: Wij zullen hunner gedenken;
datief: Als zij erom vragen, moet je het hun (aan hen) geven;
accusatief: Zij staan zo ver dat ik hen niet kan zien.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 4 februari 2010 om 10:05.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 10:07   #6411
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat u daar stelt, is niet gebaseerd op feitenkennis, maar op uw vooringenomenheid. U kunt schijnbaar maar niet leven met het historisch feit dat, in het bijzonder in het graafschap Vlaanderen, het protestantisme grote aantallen van de bevolking in beweging bracht. Vaak waren het trouwens voormalige pastoors en monniken die hele scharen tot het "ware geloof" wisten te trekken.
Ja maar (voor de zoveelste keer) het protestantisme was en bleef een minderheid.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 10:11   #6412
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle opgesomde elementen zijn van een dergelijke marginale aard dat ze maar moeilijk gelijkgesteld kunnen worden met een "volksopstand". Vooral het laatste over die petities is nogal grappig, vooral als men weet hoe dergelijke petitites tot stand kwamen in die tijd.
U tracht de Belgische Opstand in de kempen te minimaliseren. Dat is nu wel duidelijk. Feit blijft nochtans dat die er wel degelijk was (en daar ging het over), ook al wringt u zich in alle bochten om dit toch maar te ontkennen. Gelukkig maar dat iemand door een studie van de archieven deze feiten openbaar maakte. En die Belgische Omwenteling was er niet alleen in de Kempen, die was er ook in Brugge, in Leuven, in Limburg en op vele andere plaatsen. Tot spijt van wie het benijdt.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 10:19.
Oud 4 februari 2010, 10:12   #6413
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun als onderwerpsvorm moet bestreden worden!

Het is tekenend voor de onverschilligheid tegenover de Nederlandse taal dat 'hun' nu geaccepteerd lijkt te worden. Ik weiger te buigen voor deze lamlendigheid en ik pleit onverkort voor 'zij' of 'ze' als onderwerp. Nog even het rijtje:

nominatief: Zij zijn aan de beurt;
genitief: Wij zullen hunner gedenken;
datief: Als zij erom vragen, moet je het hun (aan hen) geven;
accusatief: Zij staan zo ver dat ik hen niet kan zien.
Hey fuck, heb ik weer een t teveel? Ik schrijf die altijd, en meestal delete ik ze ook terug Soms niet, verdomme.
Bedankt om me erop te wijzen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 10:15   #6414
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Willem Bilderdijk was tijdens de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden overtuigd Orangist.

Men schrijft het motto van de door Lodewijk Napoleon ingestelde Orde van de Unie, "Eendracht maakt macht" toe aan Bilderdijk, een fanatiek voorstander van een moderne eenheidsstaat, die de koning Nederlands leerde en voor de tekst op de keerzijde "Doe wel en zie niet om" het beroemde ezelsbruggetje "D'ou elle ainsi ni d'homme" bedacht. Het betekent zoiets als "Als het geen vrouw was, moet het een man geweest zijn".
Wanneer een overtuigd Orangist zoals Bilderdijk het volgende poneert:

"Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden.",

dan wordt het wel eens tijd dat u daar een voorbeeld aan neemt en u meer toelegt op de bestudering van het Vlaams en concreet dus een massa Vlaamse woorden gaat overnemen, wilt u op termijn ooit tot een echte Nederlandse eenheidstaal komen.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 10:17.
Oud 4 februari 2010, 10:21   #6415
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer een overtuigd Orangist zoals Bilderdijk het volgende poneert:

"Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden.",

dan wordt het wel eens tijd dat u daar een voorbeeld aan neemt en u meer toelegt op de bestudering van het Vlaams en concreet dus een massa Vlaamse woorden gaat overnemen, wilt u op termijn ooit tot een echte Nederlandse eenheidstaal komen.
U hoeft mij daarop niet te wijzen. Als er iemand is die gebruikmaakt van Zuid-Nederlandse woorden, dan ben ik dat wel. Graag zelfs. Sterker zelfs, ik neem het u kwalijk dat u woorden als stomerij en droogkuis onderwerp maakt van ridiculisering. U hebt droogkuis als het ware besmet.

Dat is uw bijdrage aan de discussie ...
Oud 4 februari 2010, 10:23   #6416
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dank voor de toelichting Ernst Niessen.

En om nog even verder af te dwalen: wat zou ik graag dat hele WNT in mijn boekenkast hebben prijken. Dat is toch even net iets anders dan dezelfde inhoud op een CD-rom. Gewoon een willekeurig deel kunnen pakken en op een willekeurige bladzijde openen en beginnen te lezen. Zo zou ik uren, dagen, misschien wel weken kunnen doorbrengen. Zalig.
Er kan digitaal nog veel meer, en zelfs gratis op de website van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie: de Geïntegreerde Taal Bank. Je moet enkel éénmaal registreren en klaar is Kees. Daar kan je volgende woordenboeken raadplegen:

het Oudnederlands Woordenboek
het Vroegmiddelnederlands Woordenboek
het Middelnederlandsch Woordenboek
en het Woordenboek der Nederlandsche Taal

Er is mogelijkheid tot uitgebreid zoeken in allerlei artikelen, in de etimologie, je zegt het maar...

Laatst gewijzigd door Leo : 4 februari 2010 om 10:24.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 10:23   #6417
system
Banneling

Standaard

Citaat:
"Schamperij", onbekend in "de Vlaanders". Weinig 'vlaams' (sic) dus.
Met 'Vlaams' bedoel ik het Nederlands dat wij in Vlaanderen spreken. En Limburgse uitdrukkingen en woorden horen daar dus ook bij. En niet alleen het 'Vlaams' uit de Vlaanders.

Trouwens, eigenlijk is de term 'Vlaanderen' volledig ongeschikt voor de Nederlandssprekende Belgen. En historisch volledig onjuist. De zogenaamde 'Vlamingen' maken nog niet eens de helft uit van de Nederlandssprekenden hier in België. Verre van volgens mij.

We worden er telkens weer op gewezen dat we de Nederlanders geen 'Hollanders' noemen, maar we moeten wèl alle Nederlandssprekende mensen in België 'Vlamingen' noemen. Waar trekt dat nu op.

Een beetje serieus blijven, niet?

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 10:30.
Oud 4 februari 2010, 10:26   #6418
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met 'Vlaams' bedoel ik het Nederlands dat wij in Vlaanderen spreken. En Limburgse uitdrukkingen en woorden horen daar dus ook bij. En niet alleen het 'Vlaams' uit de Vlaanders.

Trouwens, eigenlijk is de term 'Vlaanderen' volledig ongeschikt voor de Nederlandssprekende Belgen. En historisch volledig onjuist. De zogenaamde 'Vlamingen' maken nog niet eens de helft uit van de Nederlandssprekenden hier in België. Verre van volgens mij.
Natuurlijk niet.
Echte vlamingen wonen alleen in Oost en West Vlaanderen.
Oud 4 februari 2010, 10:27   #6419
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hey fuck, heb ik weer een t teveel? Ik schrijf die altijd, en meestal delete ik ze ook terug Soms niet, verdomme.
Bedankt om me erop te wijzen.
Meestal hou ik mijzelf in, want niet iedereen stelt taalkundige correctie - hoe noodzakelijk soms - op prijs.

Voor het overige: graag gedaan.
Oud 4 februari 2010, 10:32   #6420
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

We worden er telkens weer op gewezen dat we de Nederlanders geen 'Hollanders' noemen, maar we moeten wèl alle Nederlandssprekende mensen in België 'Vlamingen' noemen. Waar trekt dat nu op. Een beetje serieus blijven, niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Echte vlamingen wonen alleen in Oost en West Vlaanderen.
Als de heren het dan toch zo eens zijn over de term Vlaanderen, dan wil ik hen toch ook wijzen op het ten minste zo belangrijke en subtiele verschil tussen Holland en Nederland, nietwaar Henri?

Vlaanderen, Limburg, Holland ... Het zijn delen van de Nederlanden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be