![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#7901 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat artikel uit dat taaltijdschrift haalt als beginperiode 1500-1550 aan, een periode waarin Antwerpen, maar ook andere Brabantse steden nog in hun gouden periode zaten. Voor die periode in de late middeleeuwen gold dat voor de Vlaamse steden. In die periodes waren het eerst Vlaanderen en later Brabant die andere delen van het 'Nederlandse taalgebied' hebben beïnvloed. Trouwens ook nog met de migratie van Zuidelijk Nederlandse protestanten is niet te zeggen, dat het een exclusieve Hollandse aangelegenheid was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7902 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7903 |
Banneling
|
![]() Precies zoals in het lager onderwijs, 1 tegen allen en toch komt system hier als de beste uit.
Jullie zijn in mijn ogen allemaal een maatje te licht uitgevallen, ![]() Laatst gewijzigd door The Lord of the Ring : 19 februari 2010 om 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7904 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7905 |
Banneling
|
![]() *proest*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7906 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens van der Sijs is er zeer weinige invloed geweest van de Zuid-Nederlandse taal op het huidige ABN. Vraag aan taalkundige van der Sijs: "Dus onze standaardtaal Nederlands is vooral Noord- en Zuid-Hollands?" Van der Sijs: "Ja. In alle geschiedenissen van het Nederlands kun je lezen dat aan het eind van de zestiende eeuw veel Vlamingen naar Holland trokken, op de vlucht voor de Spanjaarden. Toen er in Holland concreet werd gedacht en gewerkt aan de standaardtaal, zouden die gevluchte Vlamingen hun invloed daarbij hebben laten gelden. Ik had al langer mijn twijfels over die invloed van het Vlaams op de standaardtaal. Geïnspireerd door recent onderzoek ben ik puur wetenschappelijk gaan onderzoeken hoe de standaardtaal gevormd is en welke talen of dialecten daar vooral invloed op hebben gehad. Zo maakte ik een inventarisatie van de vormen die blijvend tot standaardtaal zijn verheven. Voorts heb ik bekeken tot welk dialect ze behoorden: tot het Hollands, het Zuid-Nederlands of Oost-Nederlands. Conclusie: de invloed van de Vlaamse dialecten op de standaardtaal is minimaal geweest. Die mythe van de grote Vlaamse invloed op het ABN is gewoon onjuist." Blijkbaar bent u beiden ook in die mythe getrapt. U bent er zelfs in blijven hangen. Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 17:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7907 |
Banneling
|
![]() System, u beroept zich hier op de uitspraken van één neerlandicus (Nicoline van der Sijs), maar bij mijn weten is dit vooralsnog geen algemeen aanvaarde visie onder neerlandici. Tenzij u kunt aantonen dat dat wel zo is natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7908 |
Europees Commissaris
|
![]() Overigens lijkt dit een voorgeschreven 'evangelie' dat nauwlettend gevolgd moet worden, en daarom dient men fanatiek te strijden om de bewijzen. Het wordt stilaan vermoeiend. Is Nederlands nu een macro-taal (zoals het Duits of het Italiaans) of is het een opgelegd dialect zoals vele andere Europese talen (zoals het Engels, het Spaans en het Frans)? Dit is wat die neerlandici hier trachten te beantwoorden. Hysterische rondschoppers kunnen we in dezen best missen.
Nu ja, opgelegd is het sowieso voor sommige streken, nogal wiedes.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7909 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 februari 2010 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7910 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is zo en jij zult dat evengoed moeten aanvaarden zoals een ander, daarmee uit.
![]() |
![]() |
#7911 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7912 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7913 |
Europees Commissaris
|
![]() Enkel op dit forum en op vlaamsetaal.be hoor ik mensen klagen over het AN, eerlijk gezegd. Overigens zie ik nergens mensen opperen voor één strak register voor alle tijden. Zelfs in een gecentraliseerde taal waar men gefixeerd is op de kleinste details, als het Frans bestaan er veel registers. Dit maakt een taal levend.
Mij stoort niet de 'potentiële bedreiging voor de schrijftaal' (die zich niet eens voordoet volgens mij), maar wel het oeverloos en nationalistisch geïnspireerd gemekker op hysterische toon. Het ergste is dat één hier een slaafse lakei-achtige houding gewaarwordt. Dit doet zich hélemaal niet voor, maar dat valt niet op omdat men zich niet militant inzet om onze taal geforceerd 'hollandsrein' te houden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7914 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus hij zeurt maar wat. Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 februari 2010 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7915 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoewel dit fluctueert kan je misschien wel stellen, dat de situatie binnen het Nederlands niet slechter is. Alsof dat opkijken naar iets, iets goeds zou zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7916 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de ogen van... ????? Who the f... is "The Lord of the Ring"?
![]() |
#7917 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat er daar variatie is over zo'n grote afstand... maar zelfs in VL moet je al niet ver fietsen om taalproblemen te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7918 |
Europees Commissaris
|
![]() Taalproblemen, hoor hoor. En slechts 30% van de arbeiders kan slechts rudimentair lezen en schrijven zeker? Ik ben ook een Nederlands-talige hoor. Mij hoef je niet te leren hoe de taalsituatie in mijn eigen taalgebied is en die is nu eenmaal niet zoals u hoopt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7919 |
Europees Commissaris
|
![]() Ooit gekeken naar de bevolkingsdichtheid? Daarbij is het Nederlands met 23 miljoen sprekers nu ook weer niet zo klein.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7920 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat nu na bijna 8.000 post duidelijk is is wel het feit de de Vloms Nationalistische Hollanders elke keer weer hun beste beentje voorzetten om de zaken om te draaien en uit hun verband te rukken. Een prachtige cocktail doorspekt met een enorme dosis Calimero mentaliteitr en handelen.
Jullie mogen fier zijn. Proficiat. |
![]() |
![]() |