![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#7921 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7922 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Hoe kom je er bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7923 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien vertelt u, zoals vaak, weer onzin. En deze keer is het weer het geval en meer bepaald mbt van der Sijs. "Nicoline van der Sijs (Heerlen, 1 april 1955) is een Nederlandse taalkundige. Hoewel ze oorspronkelijk opgeleid is als slavist (drs. slavistiek, Universiteit Utrecht, 1979), schakelde ze na die studie vrij snel over op Nederlandse historische taalkunde, het vakgebied waarin ze in 2001 promoveerde aan de Universiteit Leiden. Zij publiceert vooral over de geschiedenis van het Nederlands en de etymologie van de Nederlandse woordenschat. Van der Sijs heeft als zelfstandig onderzoeker een aantal boeken over taalhistorische onderwerpen gepubliceerd, die zich onderscheiden doordat de materie op wetenschappelijk niveau maar in begrijpelijke taal wordt gepresenteerd. Zij was verantwoordelijk voor de etymologie in de 12e, 13e en 14e editie van de Grote Van Dale, ze trad in april 2006 toe tot de hoofdredactie van het Etymologisch woordenboek van het Nederlands, en ze was co-auteur van het Van Dale Etymologisch woordenboek (zie hieronder). Daarnaast heeft zij een groot aantal artikelen gepubliceerd in het tijdschrift Onze Taal, en bijdragen geleverd aan diverse jaargangen van de Onze Taal " En wat ik reeds een tijdje vermoedde, blijkt telkens weer waar. Al bij al bent u eigenlijk toch maar een zwetser. Quantité négligeable. Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7924 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]()
![]() |
#7925 |
Banneling
|
![]() Weliswaar (brons)groen, maar geen eikenhout. Hier alvast wel een zingend nachtegaaltje:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7926 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() System is meer een pauw. Een trotse, doch onbewegelijke vogel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7927 |
Banneling
|
![]() Dan toch eerder vogeltjes zoals in onderstaand idyllisch tafereeltje:
![]() Links system en rechts het belgicistisch koekoeksjong dat hij trouw aan het voeren is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7928 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7929 |
Banneling
|
![]() Ik voer iedereen. Zelfs Hollanders als het moet.
Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7930 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als dat Belg. naar zuiders verwijst, dan is dat toch een pleonasme? en tevens een kaart, naar verluid uit 1804, de tijd dat volgens u het België van de Belgen al lange tijd bestond: ![]() oeps, daar staat 'Netherlands' en niet 'Belgium'.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 19 februari 2010 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7931 |
Minister-President
|
![]() En system zit altijd te 'kakken' op de Nederlandse taal.
Maar zelf spreekt én schrijft ie het.
![]() |
#7932 |
|
![]() neenee, dat is Zuid-Nederlands. U ziet toch het verschil wel, of moet ik een brilletje voor u kopen?
![]() |
#7933 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hans Anders
![]() |
![]() |
#7934 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ze heeft geen Nederlands gestudeerd. Ze zegt veel zinnige dingen over de geschiedenis van het Nederlands en hier en daar verkondigt ze onzin. Wat zegt zij over Noord Holland? waar u het steeds over heeft ![]() U heeft nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag. Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 februari 2010 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7935 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is onjuist. Ik moet weer eens herhalen. Ik zeg gewoon dat als men een Algemeen Nederlands wil, dat werkelijk één taal zou zijn van Noord en Zuid en van Zuid en Noord, dat men dan meer rekening moet houden van het taaleigen van het zuiden. Tenslotte zijn we met 6.000.000 Vlamingen die een variante van het Nederlands spreken. Dat is alles wat ik zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7936 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetgeen ze nu volop doen, wat de betekenis van het geroep ontwaardt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7937 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7938 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7939 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder ben ik helemaal te vinden voor vrijer taalgebruik in de schrijftaal, zéker in de indirecte rede is volkstaal wenselijk aangezien dat échter overkomt. In fictie-literatuur is dat wenselijk, in poëzie is dat wenselijk, in stripverhalen is dat wenselijk, in theater is dat wenselijk,... Nu goed, vroeger reeds was men al vrij tolerant jegens het Zuid-Nederlands en ik zie het vandaag maar weinig écht veranderd, geëvolueerd of niet. Het Verkavelingsvlaams (Zuid-Brabants) waar men nu zo gek over doet had al vorm in de jaren '30. http://www.youtube.com/watch?v=jIyjk1QJ4WI Meer dan één register, maar ik versta alles. Ik kan geen enkele periode aanduiden waar men krampachtig deed om zijn natuurlijk taalgebruik. Men mengt wel wat met Hollands, maar weinigen die zich eraan storen. Daarnaast heb je strak Algemeen Nederlands uiteraard. Trouwens, als er echt Hollands taalgebruik wordt gehanteerd zegt men het ook. Geen enkele taal is niet divers in registers, tenzij we robotten waren. Sorry hoor.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 21:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7940 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Standaardnederlands werd natuurlijk wel beïnvloed door het Vlaams en met name het Brabants. Mijn kopie van de oer-Hollandse protestantse Statenbijbel staat nog altijd vol van Gij dit en Gij dat en noem maar op) maar dat neemt niet weg dat de ruggengraat van het standaardtaal het Hollands was. Analoog aan de toestand in Zuid Afrika: het Afrikaans heeft duidelijk en opvallend "creoolse" trekken (invloed van het Hottentotts, Engels, Duits, Portugees, Maleis en weet-ik-wat - kortom het concept 'mengelmoes' is ook hier eveneens van toepassing) maar dat allemaal neemt niet weg dat het Nederlands de ruggengraat van die taal blijft. Wat het ABN zelf betreft, in de loop der jaren is de invloed van Hollands zelfs toegenomen. De 16e eeuwse algemeen beschaafd/geschreven Nederlands had ongetwijfeld een hoger Brabants gehalte dan het ABN van latere tijden. Deze evolutie wordt ook vaak vergeten. Dus, kortom ik doe niet mee aan "operatie Vlamingen sussen" waarbij geschiedenisvervalsing als wapen wordt gebruikt in de strijd tegen de Belgicisten onder het mom van het doel (nationalisme, hereniging... etc) heiligt de middelen . Laatst gewijzigd door Bertie : 19 februari 2010 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |