Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2010, 21:22   #7941
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Waarom zegt de munt dan niet Ad Usum Belgica, maar Ad Usum Belgii Austr.

Als dat Belg. naar zuiders verwijst, dan is dat toch een pleonasme?

en tevens een kaart, naar verluid uit 1804, de tijd dat volgens u het België van de Belgen al lange tijd bestond:

oeps, daar staat 'Netherlands' en niet 'Belgium'.

Ik kan niet goed zien welke gebieden er op die kaart staan. Maar zo op het eerste zicht staan er Duitse gebieden, Waalse en/of Franssprekende gebieden en Nederlandssprekende gebieden op. Dus de Zuiderlijke Nederlanden bestonden ook uit die gebieden. Ik begrijp uw vraag niet en ik zie ook geen probleem met de term 'Netherlands'. Integendeel, ikzelf gebruik toch ook de term 'zuidelijke Nederlanden'. Maar daar gaat het toch helemaal niet over.

Wat ik beweer is dat de term 'Belg' of 'Belgen' al lang bestond voordat de staat België ontstond en dat die term, wanneer die gebruikt werd vanaf de tijd van de Oostenrijkers, dat die term 'België' dus, louter sloeg op het gebied (en dus ook de bevolking) van het zuiden. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 21:26   #7942
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat ik beweer is dat de term 'Belg' of 'Belgen' al lang bestond voordat de staat België ontstond en dat die term, wanneer die gebruikt werd vanaf de tijd van de Oostenrijkers, dat die term 'België' dus, louter sloeg op het gebied (en dus ook de bevolking) van het zuiden. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Eh neen, wat mijn punt was is dat Belgii AUSTR slaat op het gebied van het huidige gebied België. NIET de term Belgii sec.

snapt u het verschil wel?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 21:30   #7943
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Wat het ABN zelf betreft, in de loop der jaren is de invloed van Hollands zelfs toegenomen. De 16e eeuwse algemeen beschaafd/geschreven Nederlands had ongetwijfeld een hogere Brabants gehalte dan de latere ABN. Deze evolutie wordt ook vaak vergeten. Dus, kortom ik doe niet mee aan "operatie Vlamingen sussen" waarbij geschiedenisvervalsing als wapen wordt gebruikt in de strijd tegen de Belgicisten onder het mom van het doel (nationalisme, hereniging... etc) heiligt de middelen
.
Akkoord. Ik zal ook niet zomaar ontkennen dat het Algemeen Nederlands meer Hollands is. Alleen vind ik dat niet zo'n schande en zie ik geen 'krampachtige verdrukking' en 'beschaamde houding' zoals sommigen menen te opperen. Zoals ik zelf typ spreek ik ook vaak, alleen, ik geef toe, hanteer ik vaak 'je' enkel in de schrijftaal of als ik erg formeel ben.
Best gek wel. Mensen menen dat ze een punt hebben als ze zouden aantonen dat het Algemeen Nederlands Hollands is, en vaak op de toon van „Wadde? Hollandse invloeden? In Vlonderen? Schaamtelijk! Toch ni van die 'Ollanders zeker?“ Die mensen moeten maar een boze brief schrijven aan de Tweede Kamer. Hun klachten zijn de mijne niet en ik trek me niets van hen aan.
Voorheen hadden ze blijkbaar geen probleem met die invloeden van dat 'Hollands'.

Naarmate men meer informele registers uit Vlaanderen registreert kan men evolueren naar meer aandacht, maar het zal weinig veranderen aan de standaardtaal denk ik.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 februari 2010 om 21:37.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 21:33   #7944
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Akkoord. Ik zal ook niet zomaar ontkennen dat het Algemeen Nederlands meer Hollands is. Alleen vind ik dat niet zo'n schande en zie ik geen 'krampachtige verdrukking' en 'beschaamde houding' zoals sommigen menen te opperen. Zoals ik zelf typ spreek ik ook vaak, alleen, ik geef toe, hanteer ik vaak 'je' enkel in de schrijftaal of als ik erg formeel ben.
ik ook.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 22:06   #7945
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U wilt meer. U wilde een referentie? Ik geef u die. Maar u wilt nog meer. En zou ik moeten geloven dat u dat dan allemaal zou gaan lezen.
U gelooft maar wat U wil....

Citaat:
Men kiest zijn vrienden maar niet zijn verstand.
Dat mijn beste, zien we héél duidelijk bij U....

toen destijds het verstand werd uitgereikt had U blijkbaar een snipperdagje genomen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 08:01   #7946
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Uittreksel uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Van_der_Noot

>> ... On January 11, 1790 they signed a pact, establishing a confederation, headed by Van der Noot, under the name Verenigde Nederlandse Staten / États-Belgiques-Unis ... <<

Let op de adjectieven 'Nederlandse' en 'Belgiques'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 09:06   #7947
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is zo ver.

Willen ze nu beter doen dan wij Belgen ?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...rland_regering

Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 februari 2010 om 09:09.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 10:12   #7948
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onjuist. Ik moet weer eens herhalen. Ik zeg gewoon dat als men een Algemeen Nederlands wil, dat werkelijk één taal zou zijn van Noord en Zuid en van Zuid en Noord, dat men dan meer rekening moet houden van het taaleigen van het zuiden. Tenslotte zijn we met 6.000.000 Vlamingen die een variante van het Nederlands spreken. Dat is alles wat ik zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn.
System, je bent grenzeloos schijnheilig. Dit is zeker niet alles wat je zegt. Wanneer men je op je uitspraken afrekent, dan doe je alsof je een ernstige Vlaming bent die bekommerd is om het Nederlands.
In werkelijkheid heb je een verborgen agenda. Je wilt helemaal niet méér Vlaamse woorden zien geintroduceerd worden in het Nederlands. Je bedoeling is doodgewoon de band die via het Algemeen Nederlands bestaat tussen Nederland en Vlaanderen doorsnijden. Je streeft naar een afzonderlijke taal voor Vlaanderen. Wat je dan eufimistisch "Zuid-Nederlands" gaat noemen, maar in feite wil je het "Vlaams", zeg maar het "Verkavelingsvlaams" tot formele taal in Vlaanderen promoten. Je bent een reactionaire particularist. Dat is alles wat zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn.
Oud 20 februari 2010, 10:39   #7949
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, je bent grenzeloos schijnheilig. Dit is zeker niet alles wat je zegt. Wanneer men je op je uitspraken afrekent, dan doe je alsof je een ernstige Vlaming bent die bekommerd is om het Nederlands. In werkelijkheid heb je een verborgen agenda. Je wilt helemaal niet méér Vlaamse woorden zien geintroduceerd worden in het Nederlands. Je bedoeling is doodgewoon de band die via het Algemeen Nederlands bestaat tussen Nederland en Vlaanderen doorsnijden. Je streeft naar een afzonderlijke taal voor Vlaanderen. Wat je dan eufimistisch "Zuid-Nederlands" gaat noemen, maar in feite wil je het "Vlaams", zeg maar het "Verkavelingsvlaams" tot formele taal in Vlaanderen promoten. Je bent een reactionaire particularist. Dat is alles wat zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn.
U bent me alweer aan het zeggen wat ik zoal zou denken. Ik ben anders heel duidelijk in wat ik stel. En dat zou u beter eens nagaan in mijn antwoorden. Namelijk, dat, ook ik, een voorstander ben van een eenvormig 'Algemeen Nederlands'. Maar wel met dien verstande, dat men ook rekening houdt met de taal van 6.000.000 Vlamingen.

Maar blijkbaar is dat laatste voor u van geen tel. Dat kan ook niet anders. Want u beschouw ik als een vlaamsvijandig iemand die zonder scrupules zijn eigen taal verkwanselt aan het Noord-Hollands.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 10:53.
Oud 20 februari 2010, 10:48   #7950
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is zo ver.

Willen ze nu beter doen dan wij Belgen ?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...rland_regering
Wat een onstabiel land is Nederland toch geworden! Zelfs in het buitenland begint men dat nu (eindelijk) te beseffen. Balkenende I,II,III,IV, in 8 jaar tijd. De man reed nooit één politieke rit volledig uit. Maw, de gemiddelde Balkenende-regering duurde nauwelijks twee jaar. En dan hebben die Nederlanders het lef België te wijzen op zijn politieke instabiliteit.

Mischien komen de volgende 8 jaar Balkenende V,VI ,VIII, IX. Exuseer, ik vergat Balkenende VII. Die zal er ook nog wel tussenzitten zo te zien.

Maar geen nood, midden in de huidige Nederlandse politieke crisis bleven de Nederlandse ministers onverpoost en lustig door'twitteren'. Precies of er niets aan de hand was. Ondertussen tikt de Nederlandse staatsschuld elke dag fenomenaal aan. Een puinhoop daar in Nederland. En met een mogelijk electoraal succes van blaaskaak Wilders in het verschiet, zal het er niet beter op worden. Dit land is nu al zo goed als onbestuurbaar geworden.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 10:57.
Oud 20 februari 2010, 10:53   #7951
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent me alweer aan het zeggen wat ik zoal zou denken. Ik ben anders heel duidelijk in wat ik stel. En dat zou u beter eens nagaan in mijn antwoorden. Namelijk, dat ook ik een voorstander ben van een eenvormig 'Algemeen Nederlands'. Maar wel met dien verstande dat men ook rekening houdt met de taal van 6.000.000 Vlamingen.

Maar blijkbaar is dat laatste voor u van geen tel. Dat kan ook niet anders. Want u beschouw ik als een vlaamsvijandig iemand die zonder scrupules zijn eigen taal verkwanselt aan het Noord-Hollands.
Als 6.000.000 Vlamingen zouden willen dat 'men' ook rekening houdt met hun taal, zullen die 6.000.000 Vlamingen een beetje assertiever moeten worden, en misschien zelfs hun taal aan 16.000.000 'Noord-Hollanders' moeten 'opdringen'.

Maar ach, die 6.000.000 Vlamingen hebben het al zo moeilijk om tegenover och arme nog geen 1.000.000 Bruxellois een beetje assertief uit de hoek te komen.
Enne, in Bruxelles is Nederlands wel degelijk een officiële taal; de Vlamingen hebben dan toch al de wetgeving om op te steunen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 11:24   #7952
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
System, jij hebt wel een punt in die zin dat praten over een "mengelmoes" een beetje geschiedenisvervalsing is. Het concept 'mengelmoes' geeft een valse indruk dat de bijdrage van het Hollands minimaliseert en dat van het Vlaams maximaliseert.

Standaardnederlands werd natuurlijk wel beïnvloed door het Vlaams en met name het Brabants. Mijn kopie van de oer-Hollandse protestantse Statenbijbel staat nog altijd vol van Gij dit en Gij dat en noem maar op) maar dat neemt niet weg dat de ruggengraat van het standaardtaal het Hollands was. Analoog aan de toestand in Zuid Afrika: het Afrikaans heeft duidelijk en opvallend "creoolse" trekken (invloed van het Hottentotts, Engels, Duits, Portugees, Maleis en weet-ik-wat - kortom het concept 'mengelmoes' is ook hier eveneens van toepassing) maar dat allemaal neemt niet weg dat het Nederlands de ruggengraat van die taal blijft.

Wat het ABN zelf betreft, in de loop der jaren is de invloed van Hollands zelfs toegenomen. De 16e eeuwse algemeen beschaafd/geschreven Nederlands had ongetwijfeld een hoger Brabants gehalte dan het ABN van latere tijden. Deze evolutie wordt ook vaak vergeten. Dus, kortom ik doe niet mee aan "operatie Vlamingen sussen" waarbij geschiedenisvervalsing als wapen wordt gebruikt in de strijd tegen de Belgicisten onder het mom van het doel (nationalisme, hereniging... etc) heiligt de middelen.
Dat vind ik dan een intellectueel eerlijke beslissing. Een beslissing die beslist meer navolging verdient. Want men draait zichzelf een rad voor de ogen, en anderen ook, wanneer men, om een politiek doel te dienen, de geschiedenis constant probeert te vervalsen. En dat laatste geldt natuurlijk niet alleen voor rabiate Vlaams-nationalisten of ondeugdelijke would be 'grootnederlanders', maar ook voor fanatieke 'Belgicisten'.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 11:33.
Oud 20 februari 2010, 11:47   #7953
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, je bent grenzeloos schijnheilig. Dit is zeker niet alles wat je zegt. Wanneer men je op je uitspraken afrekent, dan doe je alsof je een ernstige Vlaming bent die bekommerd is om het Nederlands.
In werkelijkheid heb je een verborgen agenda. Je wilt helemaal niet méér Vlaamse woorden zien geintroduceerd worden in het Nederlands. Je bedoeling is doodgewoon de band die via het Algemeen Nederlands bestaat tussen Nederland en Vlaanderen doorsnijden. Je streeft naar een afzonderlijke taal voor Vlaanderen. Wat je dan eufimistisch "Zuid-Nederlands" gaat noemen, maar in feite wil je het "Vlaams", zeg maar het "Verkavelingsvlaams" tot formele taal in Vlaanderen promoten. Je bent een reactionaire particularist. Dat is alles wat zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn.
Helemaal eens!
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 11:50   #7954
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat vind ik dan een intellectueel eerlijke beslissing. Een beslissing die beslist meer navolging verdient. Want men draait zichzelf een rad voor de ogen, en anderen ook, wanneer men, om een politiek doel te dienen, de geschiedenis constant probeert te vervalsen. En dat laatste geldt natuurlijk niet alleen voor rabiate Vlaams-nationalisten of ondeugdelijke would be 'grootnederlanders', maar ook voor fanatieke 'Belgicisten'.
Als er iemand is die aan geschiedvervalsing doet, dan bent u het wel.
Het is nog erger ,u verkondigt verhalen over Nederland die niets met de realiteit te maken hebben.
U kent de Nederlandse provincies niet en gooit alles door elkaar.
U kent de Nederlandse taal en dialecten niet.

Mijn advies is, ga terug naar school en kom over een jaar weer hier voor discussies.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 20 februari 2010 om 11:52.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 11:52   #7955
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Als er iemand is die aan geschiedvervalsing doet dan bent u het wel.
Het is nog erger ,u verkondigt verhalen over Nederland die niets met de realiteit te maken hebben.
U kent de Nederlandse provincie niet en gooit alles door elkaar.
U kent de Nederlandse taal en dialecten niet.

Mijn advies is ga terug naar school en kom over een jaar weer hier.
een jaar?
das nog te weinig denk ik
Oud 20 februari 2010, 14:26   #7956
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent me alweer aan het zeggen wat ik zoal zou denken. Ik ben anders heel duidelijk in wat ik stel. En dat zou u beter eens nagaan in mijn antwoorden. Namelijk, dat, ook ik, een voorstander ben van een eenvormig 'Algemeen Nederlands'. Maar wel met dien verstande, dat men ook rekening houdt met de taal van 6.000.000 Vlamingen.

Ik heb gisteren daar een nieuwe draad voor geopend op dit subforum en zie uw bijdragen aldaar met belangstelling tegemoet.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 14:49   #7957
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik heb gisteren daar een nieuwe draad voor geopend op dit subforum en zie uw bijdragen aldaar met belangstelling tegemoet.
Dat is een positieve daad. Maar ik vrees dat we daar al heel veel over hebben gediscussieerd.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 14:57.
Oud 20 februari 2010, 15:40   #7958
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onstabiel land is Nederland toch geworden! Zelfs in het buitenland begint men dat nu (eindelijk) te beseffen. Balkenende I,II,III,IV, in 8 jaar tijd. De man reed nooit één politieke rit volledig uit. Maw, de gemiddelde Balkenende-regering duurde nauwelijks twee jaar. En dan hebben die Nederlanders het lef België te wijzen op zijn politieke instabiliteit.

Mischien komen de volgende 8 jaar Balkenende V,VI ,VIII, IX. Exuseer, ik vergat Balkenende VII. Die zal er ook nog wel tussenzitten zo te zien.

Maar geen nood, midden in de huidige Nederlandse politieke crisis bleven de Nederlandse ministers onverpoost en lustig door'twitteren'. Precies of er niets aan de hand was. Ondertussen tikt de Nederlandse staatsschuld elke dag fenomenaal aan. Een puinhoop daar in Nederland. En met een mogelijk electoraal succes van blaaskaak Wilders in het verschiet, zal het er niet beter op worden. Dit land is nu al zo goed als onbestuurbaar geworden.
België en Nederland kun je niet met elkaar vergelijken. Dat heb ik je al uitgelegd en toch blijf je maar doorlullen. Je klinkt trouwens niet zozeer als een Belg, maar meer als een verzuurde ex-Nederlander.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 15:48   #7959
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
België en Nederland kun je niet met elkaar vergelijken. Dat heb ik je al uitgelegd en toch blijf je maar doorlullen. Je klinkt trouwens niet zozeer als een Belg, maar meer als een verzuurde ex-Nederlander.
Ben ik verzuurd
°omdat ik zeg dat Nederland de laatste 8 jaar gemiddeld geen kabinet op de been kan houden langer dan 2 jaar?
Ben ik verzuurd
°omdat het er dik in zit na de landelijke verkiezingen en met een evetuele winst van Wilders, dat Nederland moeilijk te besturen zal zijn?
Ben ik verzuurd
°omdat geen enkel belangrijk project politiek gerealiseerd wordt de laatste 8 jaar in Nederland omdat de Nederlandse regering, de een na de andere, steeds weer valt?

Neen, ik stel vast wat ik vaststel. En u noemt iemand verzuurd omdat hij dit effectief vaststelt. Dus, ik ben niet verzuurd. U echter, bent blind.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 16:08.
Oud 20 februari 2010, 15:50   #7960
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ben ik verzuurd
°omdat ik zeg dat Nederland de laatste 8 jaar gemiddeld geen kabinet op de been kan houden langer dan 2 jaar?
Ben ik verzuurd
°omdat het er dik in zit na de landelijke verkiezingen en met een evetuele winst van Wilders, dat Nederland moeilijk te besturen zal zijn?
Ben ik verzuurd
°omdat geen enkel belangrijk project politiek gerealiseerd wordt de laatste 8 jaar in Nederland omdat de Nederlandse regering, de een na de andere, steeds weer valt?

Neen, ik stel vast wat ik vaststel. En u noemt iemand verzuurd omdat hij dit effectief vaststelt. Dus, ik ben niet verzuurd. U echter, bent blind.
zegt degene die opkijkt naar de wedde van Van Rompuy ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be