Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juni 2010, 11:01   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Ik zie liever Di Rupo proberen. Reynders is niet geschikt voor het premierschap.
Of het nu over Reynders gaat of over Di Rupo, doet niet ter zake.

Ik wil nog even terugkomen op die federale kieskring. Ten eerste kunnen alle politieke partijen in dit land nu al in heel de staat lijsten indienen. Daarvoor moeten ze zich enkel bekennen tot de beide kiescolleges. Zodoende kunnen ze nu al stemmen halen in heel de staat. Daarvoor is er dus geen federale kieskring nodig.
Ten tweede, stel dat er wel een federale kieskring zou komen en een partij als het Vlaams Belang een Franstalige vleugel opricht, wat dan best kan. En die partij roept haar kiezers op om op die Franstalige vleugel te stemmen. Wat zouden de gevolgen zijn, denk je?

Goed nadenken, he. Beseffen waarmee je dan bezig bent.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 11:02.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:01   #42
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wat als de populairste politicus een Vlaming is, mag die dan toch ook nog premier worden?
De vraag is hoe komt het dat hij de meeste stemmen achter zijn naam heeft. Hebben de Franstalige kiezers ook op hem gestemd?

Voor mij is dit onderwerp nieuw, omdat ik daar nooit over nagedacht heb.
Oud 2 juni 2010, 11:03   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is hoe komt het dat hij de meeste stemmen achter zijn naam heeft. Hebben de Franstalige kiezers ook op hem gestemd?

Voor mij is dit onderwerp nieuw, omdat ik daar nooit over nagedacht heb.
De Franstalige kiezers die onder het Nederlandstalige kiescollege vallen, konden op Leterme stemmen. De andere niet.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:07   #44
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp nu hoe de vork in de steel zit. Hiervoor dank.

Dat het niet 100% eerlijk is tegenover de minderheden in dit land, moet ik wel concluderen. En het genoemde gevaar is natuurlijk reëel, maar men kan natuurlijk ook een wet in het leven roepen die dergelijke strategieën verbiedt.
Oud 2 juni 2010, 11:12   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp nu hoe de vork in de steel zit. Hiervoor dank.

Dat het niet 100% eerlijk is tegenover de minderheden in dit land, moet ik wel concluderen. En het genoemde gevaar is natuurlijk reëel, maar men kan natuurlijk ook een wet in het leven roepen die dergelijke strategieën verbiedt.
Wat is er niet 100% eerlijk tegenover de minderheden in dit land?

En, stel dat je een wet in het leven roept die dat soort strategieën verbiedt, welk nut heeft dan nog die federale kieskring? Vergeet niet dat een wet een algemeen karakter moet hebben en dus van toepassing moet zijn op alle partijen. Als die wet dan verbiedt dat een partij een lijst indient in het andere taalgebied, dan veeg je meteen "de bedoeling" van die kieskring weg. Bovendien kan je mensen toch niet verbieden te stemmen op de lijst van hun voorkeur?

Versta je hoe complex zo'n operatie zou zijn? En hoeveel bijkomende problemen die zou creëeren?

De politici maken het zichzelf gemakkelijk als ze staan te roepen om een federale kieskring. Wat de impact ervan zou zijn, en hoe dat georganiseerd zou moeten worden, dat is al veel lastiger om over te staan roepen. Wat ze nu doen, is pure manipulatie.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 11:15.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:18   #46
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Dan zou ik dus in de Ardennen voor de Vlaamse zaak kunnen stemmen!!
omaplop is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:19   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Dan zou ik dus in de Ardennen voor de Vlaamse zaak kunnen stemmen!!
Absoluut. En je zou nog Vlaamse politici Franstalige zetels kunnen laten inpikken ook. Je kan dan gerust bijvoorbeeld Vlaams Belangers naar de Kamer sturen met Franstalige zetels. Ook vanuit Vlaanderen, he. Als er dan maar genoeg op die Franstalige Vlaams Belang-lijst gestemd wordt.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 11:22.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:22   #48
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is er niet 100% eerlijk tegenover de minderheden in dit land?

En, stel dat je een wet in het leven roept die dat soort strategieën verbiedt, welk nut heeft dan nog die federale kieskring? Vergeet niet dat een wet een algemeen karakter moet hebben en dus van toepassing moet zijn op alle partijen. Als die wet dan verbiedt dat een partij een lijst indient in het andere taalgebied, dan veeg je meteen "de bedoeling" van die kieskring weg. Bovendien kan je mensen toch niet verbieden te stemmen op de lijst van hun voorkeur?

Versta je hoe complex zo'n operatie zou zijn? En hoeveel bijkomende problemen die zou creëeren?

De politici maken het zichzelf gemakkelijk als ze staan te roepen om een federale kieskring. Wat de impact ervan zou zijn, en hoe dat georganiseerd zou moeten worden, dat is al veel lastiger om over te staan roepen. Wat ze nu doen, is pure manipulatie.
Als je je als Vlaming kandidaat stelt en er kunnen 10 Vlamingen, 6 Franstaligen en 1 Duitstalige kiezen. Dan weet je op voorhand wie de meeste kans heeft de premier te mogen leveren.

Wat dat gevaar betreft gaat het om het oproepen op 1 vleugel te stemmen. Nu kan men dat oproepen verbieden, omdat er "een vuile strategie" achter zit.

Je kan dat vergelijken met prijsafspraken tussen bedrijven. Die worden hiervoor ook afgestraft met boetes.

Maar het is inderdaad een heel ingewikkeld iets.
Oud 2 juni 2010, 11:25   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je je als Vlaming kandidaat stelt en er kunnen 10 Vlamingen, 6 Franstaligen en 1 Duitstalige kiezen. Dan weet je op voorhand wie de meeste kans heeft de premier te mogen leveren.

Wat dat gevaar betreft gaat het om het oproepen op 1 vleugel te stemmen. Nu kan men dat oproepen verbieden, omdat er "een vuile strategie" achter zit.

Je kan dat vergelijken met prijsafspraken tussen bedrijven. Die worden hiervoor ook afgestraft met boetes.

Die verhoudingen vallen dan weg, he, in zo'n federale kieskring. Enne, oproepen om op 1 vleugel te stemmen, verbieden... ik denk dat daar juridisch één en ander moeilijk ligt.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:25   #50
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dus wel mogelijk, maar ze moeten zich wel opgeven als kandidaat in dat gewest.

Op dit moment zie ik geen enkele Vlaamse partij als optie. Voor de verandering wil ik op een Waalse partij stemmen.
dubbelnick wens je op een franstalige te stemmen is de oplossing heel simpel door een verhuis naar brussel/wallonie
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:27   #51
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
dubbelnick wens je op een franstalige te stemmen is de oplossing heel simpel door een verhuis naar brussel/wallonie
Waarom is zo'n reactie toch weer nodig? Mogen er geen vragen meer gesteld worden? Mag iemand nog om informatie vragen? Man man man, met zo'n houding gaan we er komen...
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:28   #52
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als Waal moet je veel minder stemmen halen dan als Vlaming om in het parlement te komen. Is dat eerlijk? U doet hier alsof ze benadeeld zijn, maar het is net omgekeerd.
Fredo is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:28   #53
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als jij in het arrondissement Halle-Vilvoorde woont, kan dat wel. allé, toch op een Brusselse hé, niet op een Waalse.
Voor de senaat kunnen Franstaligen in H-V voor heel de Waalse kieskring stemmen.
Oud 2 juni 2010, 11:29   #54
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Als Waal moet je veel minder stemmen halen dan als Vlaming om in het parlement te komen. Is dat eerlijk? U doet hier alsof ze benadeeld zijn, maar het is net omgekeerd.
Maar dat is zijn of haar vraag helemaal niet.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:32   #55
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ten eerste kunnen alle politieke partijen in dit land nu al in heel de staat lijsten indienen. Daarvoor moeten ze zich enkel bekennen tot de beide kiescolleges. Zodoende kunnen ze nu al stemmen halen in heel de staat. Daarvoor is er dus geen federale kieskring nodig
Je hoeft als 'Vlaamse' verkozene de eed in het federale parlement niet in het Nederlands te doen hoor. Elio di Rupo mag best in A'pen opkomen met een PS lijst en moest ie daar verkozen raken, de eed in het Frans doen en tot de Franstalige groep in het parlement behoren.

Laatst gewijzigd door Burry : 2 juni 2010 om 11:34.
Burry is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:35   #56
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Je hoeft als verkozene de eed in het federale parlement niet in het Nederlands te doen hoor. Elio di Rupa mag best in A'pen opkomen met een PS lijst en moest ie daar verkozen raken, de eed in het Frans doen en tot de Franstalige groep in het parlement behoren.
Ja, ik zeg toch nergens van niet? Ik heb het daar zelfs helemaal niet over. De zaken niet met elkaar verwarren, he Burry.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:35   #57
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nooit aandacht aan besteed, maar mag ik op een Franstalige stemmen op 13 juni?
Mijn oom uit Dottenijs, mag die als Vlaming op een Nederlandstalige stemmen?

Wat vreemd toch dat Franstaligen uit Halle-Vilvoorde dan wel kunnen stemmen op Franstalige lijsten.
Oud 2 juni 2010, 11:36   #58
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht

Wat vreemd toch dat Franstaligen uit Halle-Vilvoorde dan wel kunnen stemmen op Franstalige lijsten.
Uiteraard mag die op een Nederlandstalige stemmen. Indien die Nederlandstalige opkomt op een lijst in het kiescollege waaronder Dottenijs valt. In theorie is dat dus allemaal mogelijk he. In de praktijk gebeurt dat niet.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 11:37.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:37   #59
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht

Mocht jouw oom uit Dottenijs in 2003 niet voor het VB stemmen?
Zwartengeel is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:39   #60
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom is zo'n reactie toch weer nodig? Mogen er geen vragen meer gesteld worden? Mag iemand nog om informatie vragen? Man man man, met zo'n houding gaan we er komen...
niet in het geval van een DUBBELNICK
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be