Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 juni 2010, 23:43   #41
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Volledig mee eens. De N-VA bezondigt zich nu aan datgene wat het VB in 2004-2006 en LDD in 2008-2009 geprobeerd heeft: inspelen op de hype en ten koste van alles verruimen. Hypes zijn echter gedoemd om ooit in elkaar te storten, ook zo bij de N-VA. Meesurfen op hypes leidt tot Nederlandse toestanden: partijen die snel naar boven schieten, massaal succes kennen gedurende één of twee verkiezingen en dan als een Icarus naar beneden storten. Wil een partij op lange termijn succes hebben, dan moet men een consequente en rechtlijnige ideologie blijven uitdragen, voor stevige en consistente partijstructuren zorgen, betrouwbaar personeel aantrekken en een nauwe band met het kiezerskorps behouden. Het is op deze manier dat het VB in de jaren '80 en '90 is kunnen uitgroeien tot een politieke factor van betekenis.

Daar heb ik nu eens niks aan toe tevoegen op het trekken van de lessen door mijzelf na.
Oud 8 juni 2010, 23:43   #42
Sente
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Nochtans was de laatste persoon die ik zo'n taalgebruik heb horen hanteren, een franskiljonse FDF'er. In ieder geval: de stelling dat de situatie in Brussel hetzelfde blijft na de onafhankelijkheid valt zeer te betwijfelen. Ik geloof niet dat een Stadstaat Brussel toekomst heeft op middellange termijn. Die stad is volledig aangewezen op het Vlaamse economische hinterland (ze heeft bv. niet eens een eigen luchthaven), ontvangt massa's transfers vanuit Vlaanderen en kent enorme problemen inzake migratie en criminaliteit. Zonder Vlaanderen kan die stad geen duurzame toekomst uitbouwen. En zelfs als Brussel er na de onafhankelijkheid voor kiest om een eigen weg te blijven gaan, dan nog zijn de verliezen die Vlaanderen daardoor leidt miniem vergeleken met de enorme voordelen die we zullen halen door de verdwijning van het catastrofale Belgische model.
Een deel van je betoog versta ik wel. Alleen, als Brussel bij Vlaanderen zou horen, is alles meteen opgelost bijna. Maar dat is net de achillespees van gans die gedachtengang: Brussel bij Vlaanderen niet haalbaar. Al zeker niet door eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen. Daarom ben ik op dat vlak voorstander van een evolutie... Als je meer onafhankelijkheid wil, moet je als het ware eerst Brussel autonomer van Wallonië maken.
Sente is offline  
Oud 8 juni 2010, 23:48   #43
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sente Bekijk bericht
Een deel van je betoog versta ik wel. Alleen, als Brussel bij Vlaanderen zou horen, is alles meteen opgelost bijna. Maar dat is net de achillespees van gans die gedachtengang: Brussel bij Vlaanderen niet haalbaar. Al zeker niet door eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen. Daarom ben ik op dat vlak voorstander van een evolutie... Als je meer onafhankelijkheid wil, moet je als het ware eerst Brussel autonomer van Wallonië maken.
Evolutie en Brussel bij Vlaanderen krijgen erdoor zijn maar dingen die realiseerbaar zijn indien je aan de overzijde van tafel geen mensen zou hebben zitten die exact de tegenovergestelde ingesteldheid hebben en nog koesteren ook. Zij willen immers evenzo als wij Brussel.

De kans is dus even groot dat je uiteindelijk Brussel kwijt speelt waar je het net wilde binnen halen door de evolutie. De belangrijkste les daaruit is de taktiek van de VU. Ik kan dat niet genoeg herhalen, maar uiteindeijk is het toch maar zo ver gekomen dat die partij instemde met de gewestvorming van Brussel.

Worst case is dan ook dat Brussel de reden zal worden dat wij afsteven op een confederalisme met 3 ipv met 2.

Boer let dus op Uw ganzen.
Oud 8 juni 2010, 23:55   #44
Sente
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Evolutie en Brussel bij Vlaanderen krijgen erdoor zijn maar dingen die realiseerbaar zijn indien je aan de overzijde van tafel geen mensen zou hebben zitten die exact de tegenovergestelde ingesteldheid hebben en nog koesteren ook. Zij willen immers evenzo als wij Brussel.

De kans is dus even groot dat je uiteindelijk Brussel kwijt speelt waar je het net wilde binnen halen door de evolutie. De belangrijkste les daaruit is de taktiek van de VU. Ik kan dat niet genoeg herhalen, maar uiteindeijk is het toch maar zo ver gekomen dat die partij instemde met de gewestvorming van Brussel.

Worst case is dan ook dat Brussel de reden zal worden dat wij afsteven op een confederalisme met 3 ipv met 2.

Boer let dus op Uw ganzen.
Maarja, als je wil splitsen, ben je Brussel sowieso kwijt. Dan moet je best nog hopen dat Brussel niet bij Wallonië komt, want dan krijg je pas echt problemen
Sente is offline  
Oud 9 juni 2010, 00:01   #45
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zullen zien. Ik geloof echter niet dat we Brussel in een Belgische context terug in Vlaanderen kunnen integreren, ik zie geen enkele mogelijkheid tot een vergelijk met de Franstaligen op dat vlak. In feite hebben we Brussel reeds opgegeven toen we er een Gewest van hebben gemaakt. Als we Brussel echt willen losweken uit de Belgische structuren, dan zal dat volgens mij pas gaan na onafhankelijkheid. Pas dan zal Brussel voor de gevolgen van haar autonome status geplaatst worden. In een Belgische context heeft Brussel de mogelijkheid om als afzonderlijke entiteit te blijven voortbestaan, aangezien ze daartoe de steun verkrijgt van de federale instellingen en geldstromen (die vooral uit Vlaanderen afkomstig zijn). Hef die Belgische context op, en de bijbehorende voordelen voor Brussel zullen verdwijnen. Pas dan zullen de Brusselaars echt gedwongen worden om over hun toekomst na te denken. Indien Brussel gedurende enkele jaren de gevolgen kan ondergaan van haar autonome status geloof ik dat men daar zeer snel zal inzien dat dit op termijn niet leefbaar is. Dan is het aan Vlaanderen om een zeer ruimhartig voorstel te doen (behoud van de tweetaligheid, sterke economische ondersteuning, hulp bij het oplossen van het veiligheidsprobleem); indien de Brusselaars iets of wat realiteitsbesef hebben, denk ik dat de kans zeer groot is dat ze dit zullen aanvaarden.
Herr Oberst is offline  
Oud 9 juni 2010, 00:02   #46
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maarja, als je wil splitsen, ben je Brussel sowieso kwijt. Dan moet je best nog hopen dat Brussel niet bij Wallonië komt, want dan krijg je pas echt problemen
Ik denk je daaromtrent altijd eerst moet durven uitgaan van de stelling dat je momenteel binnen België Brussel kwijt bent en dat het ook zo is dat je binnen België Brussel nooit zult kunnen terugwinnen. Dat is het meest realistische. Vlaanderen is momenteel de betaler van Brussel niet de beslisser over Brussel.

Derhalve vind ik het behoorlijk naïef te denken dat je zonder stok achter de deur, door het vriendelijk te gaan vragen, Brussel als gewest kunt afschaffen want dan stel je vriendelijk de vraag bij wie Brussel wil gaan horen. De arrogantie van een Maingain is maar het topje van de ijsberg denk ik.

Vriendelijke vragen en hun antwoorden kennen we. Nu is het echter een crisis zonder voorgaande. Het voorbestaan van België is al vaak bedreigd geweest maar nooit was die bedreiging zo levensvatbaar als vandaag. 't zal een heel korps ontmijners kosten omdat nog te kunnen tegenhouden.

Dus moeten wij eerlijk naar Brussel durven gaan en hen ook uitleggen waarom wij weg willen uit Belziek, en vooral ook waarom wij weg moeten. Dan moeten we hun een akkoord aanbieden en vertellen wat ze kunnen krijgen in ruil voor België.
Oud 9 juni 2010, 00:06   #47
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
We zullen zien. Ik geloof echter niet dat we Brussel in een Belgische context terug in Vlaanderen kunnen integreren, ik zie geen enkele mogelijkheid tot een vergelijk met de Franstaligen op dat vlak. In feite hebben we Brussel reeds opgegeven toen we er een Gewest van hebben gemaakt. Als we Brussel echt willen losweken uit de Belgische structuren, dan zal dat volgens mij pas gaan na onafhankelijkheid. Pas dan zal Brussel voor de gevolgen van haar autonome status geplaatst worden. In een Belgische context heeft Brussel de mogelijkheid om als afzonderlijke entiteit te blijven voortbestaan, aangezien ze daartoe de steun verkrijgt van de federale instellingen en geldstromen (die vooral uit Vlaanderen afkomstig zijn). Hef die Belgische context op, en de bijbehorende voordelen voor Brussel zullen verdwijnen. Pas dan zullen de Brusselaars echt gedwongen worden om over hun toekomst na te denken. Indien Brussel gedurende enkele jaren de gevolgen kan ondergaan van haar autonome status geloof ik dat men daar zeer snel zal inzien dat dit op termijn niet leefbaar is. Dan is het aan Vlaanderen om een zeer ruimhartig voorstel te doen (behoud van de tweetaligheid, sterke economische ondersteuning, hulp bij het oplossen van het veiligheidsprobleem); indien de Brusselaars iets of wat realiteitsbesef hebben, denk ik dat de kans zeer groot is dat ze dit zullen aanvaarden.
't is dat. Je moet de Brusselaars niet eindeloos blijven zalven maar hen voor voldrongen feiten stellen. Ik zeg dit niet omdat ik het persé zo wil, maar de realiteit zullen we op 13 juni kunnen zien te meten aan het aantal stemmen van zowel nva als vb. Dat zullen er op een miljoen Brusselaars niet veel zijn. Sorry maar dat is de realiteit, de groep die vatbaar is voor de Vlaamse zaak is zeeeeeeeeer klein. Dus moet je inderdaad zoals Oberst't zegt hen uit die Belgische zetel rukken en dan zullen ze't wel voelen. In hun geldbeugel allereerst, uiteraard, want dat spreekt het meest.

Als je SZ splits dan denk ik dat er bij de modale Brusselaar al een serieuze golf van paniek uitbreekt. Misschien zelfs zijn er heel veel van die 'Brusselaar' die dan al hun valieske pakken richting tropischere oorden
Oud 9 juni 2010, 06:10   #48
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is het hemeltergend dat we nóg een ronde van mislukte onderhandelingen gaan meemaken vooraleer men gaat inzien dat de strategie die het VB aanhangt de enige uitweg is uit de Belgische impasse. Weer drie jaar verloren tijd, weer drie jaar waarin de welvaart van onze kinderen en kleinkinderen gehypothekeerd wordt.
Tegen dan is er niets meer over van VB.

Binnen 3 jaar: geen n-va en geen VB meer.
azert is offline  
Oud 9 juni 2010, 06:13   #49
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens. De N-VA bezondigt zich nu aan datgene wat het VB in 2004-2006 en LDD in 2008-2009 geprobeerd heeft: inspelen op de hype en ten koste van alles verruimen. Hypes zijn echter gedoemd om ooit in elkaar te storten, ook zo bij de N-VA. Meesurfen op hypes leidt tot Nederlandse toestanden: partijen die snel naar boven schieten, massaal succes kennen gedurende één of twee verkiezingen en dan als een Icarus naar beneden storten. Wil een partij op lange termijn succes hebben, dan moet men een consequente en rechtlijnige ideologie blijven uitdragen, voor stevige en consistente partijstructuren zorgen, betrouwbaar personeel aantrekken en een nauwe band met het kiezerskorps behouden. Het is op deze manier dat het VB in de jaren '80 en '90 is kunnen uitgroeien tot een politieke factor van betekenis.
inderdaad
azert is offline  
Oud 9 juni 2010, 06:15   #50
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
terwijl je ziet dat BRU bijna noodgedwongen meer toenandering zoekt tot WAL.

Enige oplossing voor VL = zonder BRU;
maar dan is het de moeite niet.
azert is offline  
Oud 9 juni 2010, 06:18   #51
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is het aan Vlaanderen om een zeer ruimhartig voorstel te doen (behoud van de tweetaligheid,
Die zullen daar niets van geloven; als je ziet hoe het in BHV aan toegaat.

En dan moet de hele VL administratie tweetalig zijn; want dan moeten alle Brusselaars in het FR kunnen bellen.
Zelfs de website van de lijn gebuikt nu al geen FR; alhowel ze ook in BRU rijden.
azert is offline  
Oud 9 juni 2010, 06:24   #52
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ik heb echt niet de indruk dat Bracke een N-VA'er is...

Laatst gewijzigd door plakker : 9 juni 2010 om 06:24.
plakker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be