Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2010, 01:38   #61
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen weten dat zij niet echt welkom in Vlaanderen zijn, daarom komen ze niet naar Vlaanderen! Zo simpel is het!
Nee, een Waalse werknemer is zeker welkom in Vlaanderen, het spreekt uiteraard voor zich dat hij nederlands spreekt op de werkvloer en daar knelt het schoentje: de meesten kunnen geen deftig nederlands of willen het gewoon niet spreken. Het nederlands heeft meer dan een eeuw het statuut gehad van boerentaal terwijl het frans de taal van de bourgoisie was. Die gedachtegang krijgt ge er niet zomaar uit. Deels ook de fout van de Vlamingen want zij hebben de refleks om frans beginnen te praten vanaf het moment dat er één franstalige in het gezelschap is.

Mijn frans is niet vlekkeloos maar voldoende maar wanneer iemand mij in Vlaanderen in het frans aanspreekt dan negeer ik die gewoon, als dit in Brussel gebeurt dan antwoord ik in het nederlands en als dit in Wallonië gebeurt dan antwoord ik in het frans.
Oud 9 juni 2010, 05:47   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op een gegeven moment zal het zo zijn dat Wallonië rijker is dan Vlaanderen, dat is een economische wetmatigheid. maar denk jij nu echt dat er dan een solidariteitsstroom zuid-noord gaat zijn??

neen, daar geloof toch niemand in??
Vraag ik me ook soms af. Hoe solidair Wallonië met Vlaanderen is weten we eigenlijk niet. Hoe Belgisch gezind Wallonië echt is ook niet. Wat we wel weten is een langdurige eenzijdige vlaamse solidariteit met Wallonië. Dank zie ik daar eigenlijk niet veel voor. Het wordt als 'normaal' ervaren. Is eigenlijk niet gezond. Wat meer 'zelfstandigheid' zou zelfs het voortbestaan van België ten goede komen.

Ik vraag me af of er enquetes zijn die de vraag stellen naar de mening van de vlamingen over financiële autonomie voor de regios. Ik vermoed dat een minderheid van de Vlamingen België wil splitsen (wegens liefde ervoor of de onzekerheid die dat zou kunnen meebrengen) maar dat tegelijk een meerderheid van de Vlamingen genoeg heeft van een 'gedwongen solidariteit' die steeds maar eenrichting is.

De comunautaire discussie zorgt ervoor dat de energie van de bevolking verloren gaat, energie die niet gaat naar de verzekering van de toekomst van de kinderen. Het communautaire probleem moet van de baan. Financiële autonomie zou de gemoederen bedaren. Vlamingen hoeven niet meer het gevoel te hebben uitgezogen te worden, Walen kunnen terug fier zijn in plaats van zich profiteurs en tot zelfstandigheid onbekwaam te moeten voelen. België hoeft dan ook niet noodzakelijk meer als een hindernis tot rechtvaardigheid gezien te worden.

Een mening van op afstand.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 juni 2010 om 05:49.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 09:45   #63
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik begrijp wat je bedoelt. Wallonie voelt ook voor mij echt al als Frankrijk aan. Overigens hoeft het gegeven dat Belgie de facto uit twee landen bestaat niet het einde van de staat te betekenen. Het zijn ironisch genoeg de Franstalige politici die daar allicht voor zullen zorgen. Het kan namelijk niet zo zijn dat de meerderheid van het land meer autonomie wil en de minderheid van het land iedere medewerking daaraan weigert.
Wat ken je eigenlijk van Wallonië? De Ardennen kun je niet vergelijken met bvb. Nijvel of Doornik. En de Westhoek en Belgisch Limburg zijn ook totaal verschillend. Als je van de Westhoek naar Noord Frankrijk rijdt, dat verandert er helemaal niets, noch de natuur, noch de mensen, enkel de taal verandert.
Als je van Zelzate naar Sas van Gent rijdt, dan zie je direct dat je in een ander land bent, alles is anders, behalve de taal (en dan nog).
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 09:48   #64
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat ken je eigenlijk van Wallonië? De Ardennen kun je niet vergelijken met bvb. Nijvel of Doornik. En de Westhoek en Belgisch Limburg zijn ook totaal verschillend. Als je van de Westhoek naar Noord Frankrijk rijdt, dat verandert er helemaal niets, noch de natuur, noch de mensen, enkel de taal verandert.
Als je van Zelzate naar Sas van Gent rijdt, dan zie je direct dat je in een ander land bent, alles is anders, behalve de taal (en dan nog).
Dat gebied was vroeger dan ook Nederlands, maar later veroverd door la grande nation.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 09:53   #65
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Het klopt enkel dat Wallonië vroeger economisch beter draaide dan Vlaanderen maar de "solidariteit" is NOOIT andersom geweest.

Vroeger mocht het plebs uit Vlaanderen naar Wallonië komen om tegen een hongerloon te werken en uitgebuit te worden. Het Nederlands was enkel de taal dat die boerkes onder mekaar brabbelden. Hebben de Walen ooit de dop van de Vlamingen betaald? Heeft Wallonië ooit de hangmat van Vlaanderen gesponsord? Als ge het zo bekijkt is Nike ook solidair met de derde-wereldlanden, ze verschaffen de negerkes ook werk (dat het onderbetaald is en onder erbarmelijke omstandigheden is, is maar een detail, niet?)

Nu komt er bijna geen enkele Waal in Vlaanderen werken (de nachtmerrie om Nederlands te moeten spreken of werken voor één van die boerkes) en mag Vlaanderen de hangmat van Wallonië financieren en de verdoken vorm ervan (lees de overdreven grootte van hun ambtenarenkorps).

Dus zeggen dat de solidariteit ooit andersom was, is een grove leugen, tenzij ge uitbuiten ook verstaat onder solidariteit.
Bijna een derde van de Walen heeft Vlaamse roots. Dus blijkbaar slaagden die er wel in zich te integreren en werden ze aanvaard, anders zouden ze nu nog een minderheid zijn. Het dialect van de Borinage heeft overigens duidelijk Vlaamse invloeden, bvb. de R wordt er op de typisch Vlaamse manier uitgesproken. Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik met een uitgeweken Vlaming te maken te hebben, hij sprak echter geen woord Nederlands.
Wallonië was geïndustrialiseerd, Vlaanderen niet. Als Vlaanderen toen bij Nederland had gehoord, dan was het waarschijnlijk de achtergebleven regio gebleven die het was tot de 19de eeuw. De uitgebreide spoorweginfrastructuur bvb. kwam er grotendeels dankzij geld uit de Waalse industrie. De Waalse industrialisering zorgde er ook voor dat het bevolkingsoverschot in Vlaanderen opgevangen werd, gaf de aanzet voor de industrialisering van Vlaanderen en was een van de belangrijkste factoren die bijgedragen hebben aan de haven van Antwerpen (nog steeds een van de belangrijkste economische troeven van Vlaanderen).
Oud 9 juni 2010, 09:58   #66
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat gebied was vroeger dan ook Nederlands, maar later veroverd door la grande nation.
Wat bedoel je eigenlijk met Nederlands? De Nederlanden? Daar hoorde Wallonië ook bij, bvb. de vorstendommen Henegouwen, Luik, Brabant worden steevast tot de Nederlanden gerekend door historici. Het vorstendom Vlaanderen strekte zich inderdaad tot diep in huidig Frankrijk uit. Maar dat vorstendom was niet uitsluitend Nederlandstalig, een van de hoofdsteden bvb. was Rijsel, een stad die nu nog erg Vlaams aandoet, maar waar Nederlands of een Vlaams dialect nooit de voertaal is geweest.
Oud 9 juni 2010, 16:01   #67
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op een gegeven moment zal het zo zijn dat Wallonië rijker is dan Vlaanderen, dat is een economische wetmatigheid. maar denk jij nu echt dat er dan een solidariteitsstroom zuid-noord gaat zijn??

neen, daar geloof toch niemand in??
Ik ben het er mee eens dat als Wallonië een euro aan Vlaanderen moet betalen ze België gewoon zelf naar de dichtstbijzijnde prullenmand gaan verwijzen
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 16:19   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die cijfers wil ik dan wel eens zien. Heb je een bron?
Werkloosheidsgraad volgens beschikbare bevolking of werkzoekende werklozen?
Werkloosheidsgraad Limburg, 2009: 7,35%
Werkloosheidsgraad Vlaams Gewest, 2009: 6,48%
Werkloosheidsgraad Limburg, 1987: 21,3%

http://www.hbvl.be/limburg/werkloosh...e-limburg.aspx
http://www.socmut.be/socmut/322/publ...rkstelling.htm
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 16:52   #69
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy Bekijk bericht
ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
Er is bij mijn weten geen solidariteit tussen de regio's. Ik ken geen enkele manir om gericht aan een regio vrijwillig geld te storten of om er vrijwilligerswerk voor te doen.

Citaat:
omdat ik in het verleden de toekomst zie.
Vlaanderen dat door Wallonië uitgebuit wordt?

Citaat:
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.

grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
Zelfs toen Vlaanderen straatarm was, kregen we geen frank van Wallonië. Er is nog nooit een Z-N transfer geweest. En decennia van federalisme hebben uitgewezen dat Wallonië geen reet inzit met het welzijn van Vlaanderen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 18:58   #70
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy Bekijk bericht
gelieve mij het weglaten van hoofdletters te verschonen ik zit met een gebroken linker hand en het is gewoon moeilijk de shift in te drukken

Limburgse steenkoolmijnen, Antwerpse/Gentse havens. De zware industrie langs de grote kanalen, de Cokesovens zoals Marly en Forges De Clabeque, de Umicor fabrieken in Hoboken en in Limburg (de eerste gram commercieel gewonnen Radium gegeven aan madame Curie, fabriekje in Vlaanderen..), tessenderlo chemie enzoverder.... Vlaamse keuterboerkes in de jaren 1900. geniaal.

mooie opsomming, maar allemaal verdwenen of uitverkocht zelfs de nationale luchthaven brussels airport wordt uitgebaat door een australische maatschappij. de grote industrieën zijn in ons land niet meer dan postbus-maatschappijen
allemaal te danken aan 8 jaar paars
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 19:01   #71
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je eigenlijk met Nederlands? De Nederlanden? Daar hoorde Wallonië ook bij, bvb. de vorstendommen Henegouwen, Luik, Brabant worden steevast tot de Nederlanden gerekend door historici. Het vorstendom Vlaanderen strekte zich inderdaad tot diep in huidig Frankrijk uit. Maar dat vorstendom was niet uitsluitend Nederlandstalig, een van de hoofdsteden bvb. was Rijsel, een stad die nu nog erg Vlaams aandoet, maar waar Nederlands of een Vlaams dialect nooit de voertaal is geweest.
De verfransing van frans vlaanderen heeft zich pas in de 19de eeuw voorgedaan tot nu zelfs nog.

En vroeger sprak men nederlands of de voorloper ervan tot in Rouen. Als je het niet weet liggen hoop ik dat je kan kaartlezen
Oud 9 juni 2010, 19:03   #72
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Bijna een derde van de Walen heeft Vlaamse roots. Dus blijkbaar slaagden die er wel in zich te integreren en werden ze aanvaard, anders zouden ze nu nog een minderheid zijn. Het dialect van de Borinage heeft overigens duidelijk Vlaamse invloeden, bvb. de R wordt er op de typisch Vlaamse manier uitgesproken. Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik met een uitgeweken Vlaming te maken te hebben, hij sprak echter geen woord Nederlands.
Wallonië was geïndustrialiseerd, Vlaanderen niet. Als Vlaanderen toen bij Nederland had gehoord, dan was het waarschijnlijk de achtergebleven regio gebleven die het was tot de 19de eeuw. De uitgebreide spoorweginfrastructuur bvb. kwam er grotendeels dankzij geld uit de Waalse industrie. De Waalse industrialisering zorgde er ook voor dat het bevolkingsoverschot in Vlaanderen opgevangen werd, gaf de aanzet voor de industrialisering van Vlaanderen en was een van de belangrijkste factoren die bijgedragen hebben aan de haven van Antwerpen (nog steeds een van de belangrijkste economische troeven van Vlaanderen).
En de kanalen zijn gegraven dankzij investeringen uit Nederland, en die befaamde waals industrie ook btw. De generale holding van hetzelfde laken een broek. leer eerst je geschiedenis kennen en kijk verder dan het ontstaan van het Belgisch miskleun.
Oud 9 juni 2010, 19:22   #73
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vraag ik me ook soms af. Hoe solidair Wallonië met Vlaanderen is weten we eigenlijk niet. Hoe Belgisch gezind Wallonië echt is ook niet. Wat we wel weten is een langdurige eenzijdige vlaamse solidariteit met Wallonië. Dank zie ik daar eigenlijk niet veel voor. Het wordt als 'normaal' ervaren. Is eigenlijk niet gezond. Wat meer 'zelfstandigheid' zou zelfs het voortbestaan van België ten goede komen.

Ik vraag me af of er enquetes zijn die de vraag stellen naar de mening van de vlamingen over financiële autonomie voor de regios. Ik vermoed dat een minderheid van de Vlamingen België wil splitsen (wegens liefde ervoor of de onzekerheid die dat zou kunnen meebrengen) maar dat tegelijk een meerderheid van de Vlamingen genoeg heeft van een 'gedwongen solidariteit' die steeds maar eenrichting is.

De comunautaire discussie zorgt ervoor dat de energie van de bevolking verloren gaat, energie die niet gaat naar de verzekering van de toekomst van de kinderen. Het communautaire probleem moet van de baan. Financiële autonomie zou de gemoederen bedaren. Vlamingen hoeven niet meer het gevoel te hebben uitgezogen te worden, Walen kunnen terug fier zijn in plaats van zich profiteurs en tot zelfstandigheid onbekwaam te moeten voelen. België hoeft dan ook niet noodzakelijk meer als een hindernis tot rechtvaardigheid gezien te worden.

Een mening van op afstand.
De geschiedenis kan misschien hiervoor een leiddraad worden, niet alleen is de aanzet tot een federaal belgie van franstalige kant gekomen, als je vroeger teruggaat hebben ze zich zeker en vast niet solidair opgesteld.
Oud 9 juni 2010, 19:25   #74
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Waarom zijn er dan mensen die hun leven gegeven hebben voor België?
waarom zijn er mensen die hun leven hebben gegeven voor nazi-duitsland?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 19:35   #75
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent dus nog nooit gaan fietsen in de Westhoek.
Oud 9 juni 2010, 21:57   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luik, zei u?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kaartned1a.jpg‎
Bekeken: 118
Grootte:  631,1 KB
ID: 68401  

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 02:58   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
De verfransing van frans vlaanderen heeft zich pas in de 19de eeuw voorgedaan tot nu zelfs nog.

En vroeger sprak men nederlands of de voorloper ervan tot in Rouen. Als je het niet weet liggen hoop ik dat je kan kaartlezen
Bron? Voor zover ik weet werd er nooit Nederlands of voorloper daarvan gesproken behalve in een beperkt deel van Frans Vlaanderen. Niet in Rijsel en nog veel minder in Rouen. Het klopt wel dat deze steden in de middeleeuwen tot het graafschaf Vlaanderen hoorden, maar dat was dan ook duidelijk een tweetalig graafschap, en de graven van Vlaanderen waren eentalig Franstalig. Dit klopt natuurlijk niet met de mythes die achteraf gecreëerd zijn, maar de historische waarheid heeft ook haar rechten vind ik.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juni 2010 om 02:59.
Oud 10 juni 2010, 03:00   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Jij bent dus nog nooit gaan fietsen in de Westhoek.
Toch wel, onlangs nog van roesbrugge over de grens tot Westkappel.
Oud 10 juni 2010, 03:03   #79
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Luik, zei u?
Het prinsbisdom Luik (waar het huidige Belgisch Limburg tussen haakjes een deel van was) was officieel geen deel van de Bourgondische, Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden, maar wordt door historici vandaag wel onder de noemer "zuidelijke Nederlanden" vermeld, omdat er cultureel, sociaal en economisch een sterke band was tussen de verschillende vorstendommen..

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juni 2010 om 03:04.
Oud 10 juni 2010, 03:46   #80
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het prinsbisdom Luik (waar het huidige Belgisch Limburg tussen haakjes een deel van was) was officieel geen deel van de Bourgondische, Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden, maar wordt door historici vandaag wel onder de noemer "zuidelijke Nederlanden" vermeld, omdat er cultureel, sociaal en economisch een sterke band was tussen de verschillende vorstendommen..
En het Graafschap Loon...?
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be