Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 juni 2010, 07:54   #301
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Waarde Vrienden,

Vooreerst, oprecht proficiat aan de Vlamingen die voor het eerst de moed hadden om hun Franstalige landgenoten een duidelijk signaal te geven : het middels een even constant als ondoordacht “non” afblokken van een hervorming van het Belgisch staatsbestel naar een logischer, duidelijker, en vooral democratischer structuur zal niet verder meer worden geduld.

Misschien hebben de Belgische Franstaligen, minstens op politiek niveau, dit nu begrepen.

Om een precies zicht te hebben op de machtsverhoudingen in Kamer en Senaat moet de uitslag der zetelverdeling worden bestudeerd, maar nu reeds kan worden gesteld dat de manier waarop de kiezers - zowel in Vlaanderen als in Franstalig België - de kaarten hebben geschud, een unieke kans biedt om een eerbaar compromis uit te werken dat uitzicht biedt op een voor elkeen aanvaardbare oplossing van een aantal dwingende communautaire geschillen, en zelfs op een consensus die naar een broodnodige stap in een verdere hervorming van de staat kan leiden.

Immers, niet enkel is er de verfrissende wind van de verkiezingsuitslag in Vlaanderen, maar in Franstalig België is nu terug de partij aan zet die er in wezen steeds de macht in handen heeft gehad, en met dewelke het naar mijn oordeel het minst moeilijk is om de inmiddels welgekende Vlamingenhaat en doctrines van de Brusselse Franstalige bourgeoisie even aan de kant te schuiven.

Indien de N-VA er in slaagt om de Belgische Franstaligen te doen begrijpen dat er zelfs met de meest beginselvaste Vlaams-nationalisten rustig en redelijk kan gepraat worden, en dat hun streven naar een zelfstandiger bestuur van Vlaanderen tevens inhoudt dat zij de Belgische Franstaligen evenzeer meer zelfbestuur gunnen, kan deze verkiezingsuitslag wellicht het begin zijn van de weg naar een in ieders voordeel vernieuwd Belgisch staatsbestel, en aldus in wezen ook van een voortbestaan van België, zij het onder een andere vorm.

Mij lijkt het dat zelfs de meest fervente belgicisten alhier deze kansenrijke verkiezingsuitslag kunnen toejuichen ; ook zij moeten er zich ongetwijfeld van bewust zijn dat het met België niet verder kon en kan zoals het politiek aanmodderen van de vele voorbije jaren overduidelijk heeft aangetoond. Zo nu en dan moet men scheef lopende evoluties durven bijsturen, en daartoe biedt deze verkiezingsuitslag de kans.

Makkelijk zal het uiteraard niet zijn, maar met passende politieke moed en met voldoende en gericht staatsmanschap kan het lukken : waar een wil is, is een weg.

Inmiddels, mijn cordiale groeten aan allen,

Gwylan
Welkom op dit forum!
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline  
Oud 14 juni 2010, 07:54   #302
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik zie een PS-ECOLO-NV.A-SPA-GROEN kabinet aan de macht komen, eventueel aangevuld met CDH (als Madame Non nu eindelijk spijkers met koppen wil slaan).

Zo'n kabinet heeft potentieel om de problemen waar ons land voor staat, zowel economisch als communautair aan te pakken.

Volgens mij maken O.VLD en CD&V nu geen enkele kans ook maar eender wat te eisen of te willen.
zonder CD&V zal het niet gaan, dan gaan die in de Vlaamse regering alles blokkeren.

trouwens, ik denk niet dat je een meerderheid hebt aan Vlaamse kant.

edit, correctie, je komt idd aan 45 zetels, net een meerderheid

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 14 juni 2010 om 07:56.
vlijmscherp is offline  
Oud 14 juni 2010, 07:55   #303
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben niet eens een VL kiezer, want ik heb niet mogen kiezen. Maar wat mij betreft is het deze keer enkel maar "geef niet toe". Dat het zo lang duurt als het moet duren, dat er zo lang als het moet geen oplossing uit de bus komt. Geen belang. Maar geef niet toe. En volgende keer (binnen 6 maand, een jaar, 2 jaar...) stem ik voor BDW, als hij niet toegeeft. Of er nu een oplossing gevonden is of niet. En als hij wel zou toegeven, dan is er de volgende keer nog maar een optie over. Van die moet ik niet hebben, maar van die weet ik dat ze niet zullen toegeven wat er ook gebeure. En als 't moet, dan moet het maar, he. Mijn emmer is overgelopen.
U moet niet verstarren in onverzettelijkheid.
Daar heeft de kiezer niet voor gekozen.
Henri1 is offline  
Oud 14 juni 2010, 07:55   #304
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
awel, ik ben aan het wachten tot hier iemand zegt dat Vlaanderen in feite helemaal niet communautair gestemd heeft.

dat de Vlamingen helemaal geen veranderingen willen.
Inderdaad, sommigen op dit forum zullen er wel in slagen om zichzelf in een soort roes te brengen (misschien met hash, paddo's of ander spul) en in een lang wit gewaad de straat opgaan om luidkeels te verkondigen dat "La Flandre n'est demandeur de rien!".
Oud 14 juni 2010, 07:57   #305
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, sommigen op dit forum zullen er wel in slagen om zichzelf in een soort roes te brengen (misschien met hash, paddo's of ander spul) en in een lang wit gewaad de straat opgaan om luidkeels te verkondigen dat "La Flandre n'est demandeur de rien!".
Laat ons nu eindelijk eens discussieren zonder elkaar messen in de rug te steken en deze uitslag kansen geven.
Henri1 is offline  
Oud 14 juni 2010, 07:58   #306
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en vooral: de VL kiezers denken:
vind snel een oplossing; maar geef niet toe.

Bon courage.

Di Rupo hoort: geef niet toe en het mag gerust lang duren.
Zei le francophone anversois...
Oud 14 juni 2010, 08:05   #307
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zei le francophone anversois...
Nee hoor, hij is een Vlaming die naar Wallonië verkast is. Ergens in westelijk Henegouwen, als ik het goed heb.
Zwartengeel is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:07   #308
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet niet verstarren in onverzettelijkheid.
Tja, daar hadden sommigen moeten aan denken VOOR de emmer overliep, he. Ik ken er een paar die redelijk "onverzettelijk" waren ergens begin mei. Als ik zie dat men met de gepaste dosis onverzettelijkheid het ganse land al heeft kunnen blokkeren sinds 2003, dan is onverzettelijkheid blijkbaar niet meer ongepast, en de regel van 't spel. Dan spelen we het zo maar.

Koek van eigen deeg zou ik stellen.

Het punt dat je moet beseffen is dat als men mensen zoals *IK* zover kan brengen, dat het ver gekomen is. Ik had persoonlijk veel liever een unitair, perfect tweetalig belgie gezien. Maar men kan niet van de twee taarten eten he: enerzijds de voordelen van een unitair tweetalig belgie, maar aan de andere kant alle voordelen van een federaal belgie, naargelang het uitkomt.
Oud 14 juni 2010, 08:16   #309
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Vliegt de blauwvoet, Storm op zee!

Beste vrienden.
Alle kritiek moet op de knieën en niet hoger dan dat.
De Vlamingen hebben de kritiek niet geslikt en wij hebben dat duidelijk politiek vertegenwoordigd.

Ik hoop dat men nu eens gaat luisteren.

De daling aan VB geweld is hoop ik niet enkel net na de uitslag.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 14 juni 2010 om 08:18.
Steben is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:19   #310
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik zie een PS-ECOLO-NV.A-SPA-GROEN kabinet aan de macht komen, eventueel aangevuld met CDH (als Madame Non nu eindelijk spijkers met koppen wil slaan).

Zo'n kabinet heeft potentieel om de problemen waar ons land voor staat, zowel economisch als communautair aan te pakken.

Volgens mij maken O.VLD en CD&V nu geen enkele kans ook maar eender wat te eisen of te willen.
communautaire akkoorden kunnen er in BE enkel komen met de as PS en cd&v; heeft het verleden bewezen.
Die 2 moeten elkaar vinden.

De vorige keer sukkelde de PS, nu cd&v

het is wachten tot die 2 weer sterk genoeg staan in hun eigen regio.
azert is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:21   #311
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons nu eindelijk eens discussieren zonder elkaar messen in de rug te steken en deze uitslag kansen geven.
uit uw mond komende... dit is de beste quote van deze week
niet dat u ongelijk heeft hoor
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:22   #312
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed voorstel, Henri1.

We zullen alles op alles moeten durven zetten om een confederaal België uit de grond te stampen (ik weet het, er mensen zijn die denken dat het onmogelijk is 'omdat er geen historisch precedent is'), en daar is de tijd toch wel vrij rijp voor, me dunkt.

Wat mij alvast oplucht is dat de 'vraie dimension' van Brussel in zicht begint te komen: een onder 'confederale' curatele geplaatst en flink 'afgeslankt' Hoofdstedelijk Gewest, waar ook Duits een officiële taal zou moeten worden, lijkt mij een betere denk-piste dan een bij voorkeur met een corridor uitgebreide "Région �* part entière", een onafhankelijk "Bruxelles - Capitale de l'Optimisme" of een rest-België dat de naam "WalloBrux" of zo zal krijgen.

En misschien kan er ook een confederale kieskring zonder 'bijsturing' (alarmbellen, belangenconflicten en gegarandeerde vertegenwoordigingen en zo) worden gecreëerd; BDW is alvast niet tégen.

Hopelijk blijft N-VA assertief

Laatst gewijzigd door djimi : 14 juni 2010 om 08:22.
djimi is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:24   #313
Steben

Standaard

Wij moeten de Vl partijen verenigen door middel van hun eigen belofte mbt Vlaamse resoluties.. Dat is de enige mogelijkheid.
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:25   #314
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wij moeten de Vl partijen verenigen door middel van hun eigen belofte mbt Vlaamse resoluties.. Dat is de enige mogelijkheid.
die resoluties gaan 1000 kilometer te ver voor de FR
azert is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:30   #315
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willen de Walen dat Belgie blijft bestaan ,dan zullen ze toch ook moeten inbinden.
Gisteren hoorde ik de toespraak van Onkelinx. Kort samengevat hoorde ik enkel: " De Vlamingen moeten,moeten,moeten,......De Franstaligen willen,willen,willen.... "

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:31   #316
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Denkt u echt dat de Franstaligen zich zullen laten doen? Dan kent u Franstaligen helemaal niet! Het is zoals met de Vlamingen die het beu met de Franstaligen zijn : zoiets moet juist de Franstaligen dwingen om nog meer naar Vlaanderen te gaan en vooral waar die Vlamingen in kwestie leven. Als dit tot spanningen moet leiden, laat die spanningen maar komen. Als bloed moet gieten, zal bloed gieten!

Aandoenlijk, echt waar!
fox is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:33   #317
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Willen de Walen dat Belgie blijft bestaan ,dan zullen ze toch ook moeten inbinden.
Gisteren hoorde ik de toespraak van Onkelinx. Kort samengevat hoorde ik enkel: " De Vlamingen moeten,moeten,moeten,......De Franstaligen willen,willen,willen.... "
waarom samenwerken met BDW als zijn doel toch is om BE af te bouwen?
azert is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:33   #318
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Un kilomètre �* pied, ça use, ça use ..."

Tja, de FR zullen even op hun tanden moeten bijten, en stappen leren zetten.

Tenzij ze het vliegtuig kunnen betalen.

Veel minder dan die 1000 kilometer zit er hoe dan ook niet in.
djimi is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:35   #319
Steben

Standaard

Citaat:
Neen dat hoeft niet. Je hoeft niet democraat te zijn. Maar dan moet je je ook niet zo noemen.

Zelfs Di Rupo begint het in te zien.
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 14 juni 2010, 08:36   #320
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om nog wat meubelen uit de brand te kunnen slepen misschien ?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be