![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
bediendeloon: 2500 bruto bediendeloon: 1850 bruto voor single mensen is dat netto: 1500 netto 1350 netto Kwestie om hoge en lage lonen in perspectief te zetten. Ik snap echt niet waarom arbeiders een gelijkschakeling van het statuut willen... moest die kennis van mij bediende zijn, dan zou die inderdaad nooit rijk aan't worden zijn.
![]() |
![]() |
#382 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ja, maar het probleem is dat in de publieke sector men dan weer een erg laag loon krijgt. Om het nogal cru te zeggen, in de publieke sector is men als dode meer waard dan levend. (neemt niet weg dat ik wel overtuigd ben dat er veel, zelfs héél veel, te saneren valt in de publieke sector)
![]() |
![]() |
#383 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stel je kandidaature bij Mambo.
Vereisten, geen hoogte vrees, basiskennis touwwerk, basiskennis boren en schroeven, basiskennis, kuisen van panelen, Basisveiligheid VCA, basiskennis slijpen van staal en steen, basiskennis tig en Mig lassen, basis solderen en braseren, kennis plooien en knippen van metalen en opmeten en plaatsen van dagstukken, kennis stellingbouw, bereid zijn om bij te leren en vooral om te werken en je handen vuil te maken. En je kan dan bij hem onderhandelen over het loon en de andere voordelen. Maar ik vrees dat de meeste hier dit werk gewoon niet aankunnen en er zelfs de basiskennis niet voor hebben om zich te kunnen aanmelden als beginner en al blij mogen zijn als Mambo hen meer dan 10€ per uur geeft. Want om de hoge lonen te kunnen binnen halen moet je nu eenmaal meer kunnen dan op een pc tokkelen. En die kennis moet je als kind en jongeren reeds verzamelen door samen met je vader en moeder en oudere kinderen uit het gezin te knustelen, te werken aan tuinhuisjes, boomhutten bouwen, fietsen herstellen, brommers herstellen, kastjes te maken, zeepkisten in elkaar te steken, schommels en andere speeltuigen te ontwerpen en in elkaar te steken. Mensen die dus opgegroeid zijn in een appartement vallen dus reeds uit de boot bij de jaagt op de hoge lonen door de opvoedingfouten van hun ouders en grootouders. Om het je duidelijk te maken, mijn oudste dochter(19 jaar oud) begint in september aan de opleiding graduaat boekhouden, was gisteren bezig mijn jongste zoon (13 jaar oud) volgt een opleiding wetenschappen, te leren tiglassen, plasmabranden en slijpen terwijl ze zelf een muur aan het op-voegen was. Waarna ze 's avonds bij mij kwamen zagen hoe ze de fouten uit hun ontwerpen van hun werk en studeer huisje konden herstellen zonder alles terug te moeten afbreken. En het zijn enkel nog kinderen en jongeren zoals hen, die in de toekomst achter de hoge lonen kunnen gaan en die door de werkgevers op handen zullen gedragen worden. Kan jij jezelf terug vinden in dit profiel, wel dan heb ik nog een werkgever die bereid is je meer te betalen dan wat de doorsnee werknemer verdient Citaat:
Jantje is niet aan het doppen en was dat ook niet toen hij gisteren deze mail ontving. De gegevens op de VDAB-site zijn reeds meer dan 10 jaar oud en niet meer bijgewerkt geweest. Tijdens een daarop volgend telefoon gesprek, maakte het diensthoofd persooneel mij zeer duidelijk dat de bovengenoemde voorwaarden voor hen geen hinder zijn en zij daar zonder problemen kunnen overgaan in hun jaagt op bekwame technici/technische bedienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de privé begint men zelfs met een pak meer. En de stijging van de lonen ligt echt niet hoog. Het is zelfs zo dat men bijna geen leerkrachten meer vindt voor het secundaire onderwijs, enkel omdat deze meer kunnen verdienen in de privé. Voor de technische vakken neemt men nu zelfs bruggepensioneerden, gewoon omdat men er geen jonge mensen meer voor vindt die tegen de lonen van de overheid willen werken. In mijn scholinggraad zou ik het met minder bruto moeten stellen dan ik nu netto heb en zelf minder pensioen hebben. Het enige echte voordeel is dat ik gratis met de trein zou mogen rijden, maar dat word vernietigd door een wagen naar eigen keuze die gebruikt mag worden voor privédoeleinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast heeft een bediende het voordeel dat vakantiegeld wordt uitbetaald bij het nemen van vakantie, terwijl dat van een arbeider in éénmaal word betaald en hij na de vakantieperiode niets ontvangt voor de niet gewerkte periode. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou wel beter alle statuten (ambtenaren, arbeiders, bedienden) gelijkschakelen, tot één werknemersstatuut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat men het beroep van onderwijzer niet meer ziet zitten is dan wel waar (dit van professor ziet men dan maar al teveel zitten), maar heeft dan meer te maken met "arrogante ouders" en "vervelende snotjong", dan met wat anders. Maw, degenen die vroeger voor onderwijzer studeerden, studeren nu in andere richtingen, om uiteindelijk toch terug mee te dingen voor "gemakkelijke" ambtenarenjobs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens er terug een betere economie is, vindt men opnieuw geen kandidaten om voor de overheid te werken. Nu, om het je makkelijk te maken. Ik volg zelf ook nog steeds opleidingen in verschillende CVO's. De mensen die daar les volgen zijn gemotiveerd, geïnteresseerd en vaak zelfs ouder dan 30 jaar. Toch vinden deze scholen geen lesgevers en zijn de lesgevers in de technische vakken vooral professoren die ook aan een unif les geven. Kraken in theorie, maar vaak worden zijn door hun leerlingen overklast in praktijk kennis. En zeer veel van deze professoren, zijn hoofd van hun afdeling in de unif waar ze les geven en bieden zelfs jobs als professor praktijk aan binnen hun universiteitsafdeling aan hun leerlingen. Tegen een verloning van 3500€ bruto per maand om 600u per jaar les te geven en ondervinden dan vaak nog het probleem dat ze niet op kunnen tegen de privésector. Terwijl men in de privé toch minstens 2400u per jaar arbeid moet leveren. Er zijn profs bij die zelfs hun loonstaten en werkroosters gewoon laten inkijken en berekenen om leerlingen te overtuigen prof te worden bij hen. Om je een idee te geven, gemiddeld zit een prof van een unif te werken aan een bruto uurloon van 135€ en worden weggelachen door de leerlingen. De meeste onder hen oefenen namelijk een knelpunt beroep uit van hogere scholingsgraad en gaan daar met hun premie's en toeslagen vaak ruim over en hebben een pak meer andere legale voordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verloning van de arbeider uit een knelpunt beroep, de bescherming en betalingssysteem van een benoemde ambtenaar en de legale voordelen van een hogere bediende. Wie machtig staat op de arbeidsmarkt en verstand heeft, kan dit bekomen tijdens de onderhandelingen van het werknemerscontract. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken veel mensen die het pensioen zelf zien als een afschrijving voor de maatschappij. Veel mensen vinden het een vorm van zeggen dat ze geen nut meer hebben voor de maatschappij en maar ergens in een hoekje moeten gaan zitten wachten op hun dood. Trouwens de levensverwachting stijgt, maar de leeftijd dat men gezond en genoeg blijft om zelfstandig te leven, daar spreekt men niet over. Het aantal mensen dat eigenlijk reeds lang geestelijk dood is, maar door de maatschappij medisch in leven word gehouden, daar spreekt men niet over. En daar steeds meer mensen een wilsbeschikking ondertekenen dat ze niet als plant of medisch werktuig willen verder leven, maar zelf kiezen om te sterven eens ze terminaal ziek zijn of aan een ziekte lijden waarbij ze geestelijk afsterven, is het niet zeker dat de levensverwachtingen nog veel zullen stijgen. Veel mensen uit de medische sector verwachten zelfs een daling van de levensverwachtingen in het westen door de wetten die een einde maken aan de vrijheid van de artsen om mensen nodeloos langer in leven te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En we zitten misschien wel in een periode van laagconjunctuur, maar toch ook in een periode waar vele knelpuntberoepen nog om volk smeken. Maw men heeft nog wel de keuze tussen gaan voor een knelpuntberoep, of gaan voor een job bij de overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar heb toch niet den indruk dat de gemiddelde pensioenleeftijd (veel) toeneemt. Hoeveel werknemers boven de 55 werken nog, of nog leuker, boven de 60 ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik zie nu niet direct mensen die opgegroeid zijn in een appartement een technisch knelpuntberoep uitoefenen. Voor hen is die mogelijkheid reeds afgesloten door hun ouders, die kozen voor een gemakkelijk leven zonder doorgave van technische kennis aan hun kinderen. De fout ligt dus reeds vanaf het begin niet bij de huidige generatie werknemers, maar bij de huidige gepensioneerden. Mijn jongste kan zelfs tegen een Maddox concurreren op de arbeidsmarkt, maar beide kunnen een Mambo het onderste uit de kan doen betalen om hen in zijn bedrijf te kunnen binnen halen. Daarom ook mijn voorstel aan de politici om eindelijk eens werk te maken van de mogelijkheden voor jongeren om technische kennis en ervaring op te doen en over te nemen van de oudere generatie. De technische kennis van onze jeugd en jong generatie werknemers beperkt zich tot het opstarten van een pc of tv. Het is zelfs zo erg gesteld met hun technische kennis, dat een ziekhuis moet aanvaarden dat een technicus in het ziekenhuis rondloopt met een brandende sigaret in het operatiekwartier, of anders mensen moet laten sterven omdat ze niemand anders hebben die hun toestellen kan herstellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van deze jobs staan er dan ook niet veel open en ze staan zeker niet lang open. De werkgevers hebben dergelijke mensen als het ware maar uit het schap te nemen in hun super groot magazijn, de arbeidsmarkt. Maar deze werknemers moeten ook niet zagen en klagen, want niemand verbied hen om zich beter te wapenen voor de arbeidsmarkt en zich bij/om te scholen met uitzonderlijke kennis. Er zijn mogelijkheden genoeg. Op de CVO's zijn er in de technische richtingen vaak minder leerlingen dan er studiejaren te lopen zijn voor deze richtingen. CVO Deurne heeft op dit ogenblik slechts 1 inschrijving voor de opleiding elektriciteit. CVO Kapellen heeft op dit ogenblik slechts 10 inschrijvingen voor de opleiding lassen, CVO Deurne heeft er 6. CVO hoogstraten heeft op dit ogenblik slechts 4 inschrijvingen voor de opleiding automechanica. CVO-Antwerpen heeft 3 inschrijvingen voor de opleiding chemie. De administratieve en taal opleidingen zitten in bijna alle CVO's reeds vol en de inschrijvingen zijn pas begonnen op 15 mei. Over heel Vlaanderen zijn er dit schooljaar slechts een kleine honderd mensen die in de CVO's een technische opleiding volledig afgewerkt hebben. Terwijl er tienduizenden een administratieve opleiding hebben afgewerkt. |
|
![]() |
![]() |