Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2010, 00:07   #241
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Je stelt deze vraag aan onze filosoof die niet eens in God gelooft, wel in een god, maar niet de God waarover je het hier hebt, natuurlijk.

Stel jij deze vraag aan mij, dan zeg ik dat dat aan de intentie van de gelovige ligt, wanneer het om de islam gaat.

Als een meisje met een zuiver intentie weet dat hoofddoek niet echt verplicht is, maar historisch moet bekeken worden om het doel van de wet te begrijpen, en ze heeft hiervoor met zuivere intenties islamitische rechtvaardigingsgrond voor waardoor ze tot een overtuiging komt dat bedekt worden wel verplicht is maar hoofddoek niet, dan is het niet dragen van hoofddoek even islamitisch als het dragen hiervan. Ik zeg maar iets, maar dit ligt uiteindelijk aan de gelovige zelf.

God de Schepper heeft het absolute recht om aanbeden te worden, los van het feit of jij die aanbidt of niet. Alles wat bestaat en geschapen is, aanbidt de God de Schepper, zo aanbidt de aarde onvrijwillig de Schepper, dat wil zeggen dat de aarde in haar zijn bestaat en werkt en draait rond volgens de wetten en wil van de God de Schepper. Voor de mens is er vrijwillige wil aan te pas, maar gaat samen met verantwoordelijkheid. Jij bent zelf verantwoordelijk voor jouw daden (intenties), er zijn geen perfecte daden, maar wel perfecte intenties, er komt geen neef of zoon van God die jou gaat verlossen, jij moet jezelf verlossen door tawheed te accepteren en shirk te verwerpen.

God is in wezen 'WORTHY OF WORSHIP' (zoals ze het in het Engels zeggen) en heeft onze aanbidding niet nodig, wij hebben dat nodig, God niet. De zon bijvoorbeeld is in wezen een object met bepaalde eigenschappen die het licht veroorzaken, maar de zon zelf heeft dit licht niet nodig, wij waarschijnlijk wel, en gelukkig betalen we geen facturen.

Jij aanbidt God de Schepper = jij gaat naar paradijs.
Jij aanbidt andere (af)goden = jij gaat naar de hel.

Zo dood simpel is de islam. God heeft aanbidding, niet aanbidding, paradijs of hel niet nodig. God legt zijn absolute wil op, de essentie van wil is een keuze, en keuze om te scheppen staat naast het niet scheppen (iets naast niets) en er is eeuwig schepping geweest, een schepping komt tot de stand en de andere wordt niets ... enz enzovoort. God schept het goede, er is naast het goede het niet bestaan van dit goede = het kwaad. Dit is de essentie van de absolute wil van God de Schepper.
Citaat:
Je stelt deze vraag aan onze filosoof die niet eens in God gelooft, wel in een god, maar niet de God waarover je het hier hebt, natuurlijk.
Beste porpo,
Nu verbaas je me écht!
Waar schreef ik ooit dat ik in een god geloof?
(noem me gerust kofr of kafir. )

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 juli 2010 om 00:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 00:15   #242
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Beste porpo,
Waar schreef ik ooit dat ik in een god geloof?
Je moet dat niet schrijven, nergens, het is iets dat ik op basis van mijn eigen wereldbeeld denk, geloof en begrijp. Op basis van wat god is volgens mijn eigen wereldbeeld. Jij gelooft volgens jou niet in god, ik geloof wel dat jij, volgens jou, niet in een god gelooft, maar wat ik volgens mij geloof is dat je wel in één of meerdere (af)goden gelooft.

Zie eerste 20 minuten
http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc

Ik heb het hier over theïstische (af)god.
Jij geloof, weer volgens mij en mijn wereldbeeld, ook in deistische (af)god: dat is het antwoord op de vraag: vanwaar is het bestaan gekomen? wij, de natuur, het leven en heelal. Het antwoord hierop is jouw deistische god.

Betekenis van jouw theïstische god zie je in eerste 20 minuten van dat youtube filmpje.

Ik begrijp dat het verwarrend is omdat ik, op basis van mijn islamitisch wereldbeeld, onder religie en god iets anders versta en ik benader deze twee begrippen dus ook anders, maar elkaar begrijpen over hoe wij naar het leven, onszelf en het bestaan kijken en hoe we die begrijpen enzovoort .. kan uiteindelijk een nuttig mikpunt zijn van een dialoog/// ..
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 00:21   #243
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(noem me gerust kofr of kafir. )
Nee, ik hou het bij een niet-moslim. Er is een verschil tussen kafir en niet-moslim. Niet-moslim is gewoon iemand die geen islam aanhangt, die zich niet vrijwillig verantwoord onderwerpt aan de wil van Allah, maar aan de wil van andere (af)goden (ego, vergoddelijkte mensen, vergoddelijkte natuurverschijnselen, vergoddelijkte idealen ...).

Kafir komt van het Arabische werkwoord kafara en dit betekent iets toedekken of iets verbergen. Een kaafir is iemand die de waarheid van de islam en over de islam kent, maar ervoor kiest om deze te verwerpen.

Dus er is een groot verschil tussen kafir en niet-moslim.

Ik heb geen bewijs dat je weet dat de islam de waarheid is, en vervolgens deze verwerpt en niet volgt, ik ga jou sowieso geen kafir noemen.

Laatst gewijzigd door porpo : 16 juli 2010 om 00:23.
Oud 16 juli 2010, 00:27   #244
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet dat niet schrijven, nergens, het is iets dat ik op basis van mijn eigen wereldbeeld denk, geloof en begrijp. Op basis van wat god is volgens mijn eigen wereldbeeld. Jij gelooft volgens jou niet in god, ik geloof wel dat jij, volgens jou, niet in een god gelooft, maar wat ik volgens mij geloof is dat je wel in één of meerdere (af)goden gelooft.

Zie eerste 20 minuten
http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc

Ik heb het hier over theïstische (af)god.
Jij geloof, weer volgens mij en mijn wereldbeeld, ook in deistische (af)god: dat is het antwoord op de vraag: vanwaar is het bestaan gekomen? wij, de natuur, het leven en heelal. Het antwoord hierop is jouw deistische god.

Betekenis van jouw theïstische god zie je in eerste 20 minuten van dat youtube filmpje.

Ik begrijp dat het verwarrend is omdat ik, op basis van mijn islamitisch wereldbeeld, onder religie en god iets anders versta en ik benader deze twee begrippen dus ook anders, maar elkaar begrijpen over hoe wij naar het leven, onszelf en het bestaan kijken en hoe we die begrijpen enzovoort .. kan uiteindelijk een nuttig mikpunt zijn van een dialoog/// ..
Niet verwarrend.
Jij beslist dus -op basis van jouw geloof- wat ik denk en waar ik al dan niet in geloof?

Jij mag dat uiteraard gerust geloven over mij (en ik zal er niet kwaad over worden) maar ik zal zélf wel bepalen in wat ik al dan niet geloof, zonder dat een ander me dat komt vertellen (en zonder er aan gelijk wie rekenschap over af te leggen uiteraard)
Citaat:
Nee, ik hou het bij een niet-moslim. Er is een verschil tussen kafir en niet-moslim. Niet-moslim is gewoon iemand die geen islam aanhangt, die zich niet vrijwillig verantwoord onderwerpt aan de wil van Allah, maar aan de wil van andere (af)goden (ego, vergoddelijkte mensen, vergoddelijkte natuurverschijnselen, vergoddelijkte idealen ...).

Kafir komt van het Arabische werkwoord kafara en dit betekent iets toedekken of iets verbergen. Een kaafir is iemand die de waarheid van de islam en over de islam kent, maar ervoor kiest om deze te verwerpen.

Dus er is een groot verschil tussen kafir en niet-moslim.

Ik heb geen bewijs dat je weet dat de islam de waarheid is, en vervolgens deze verwerpt en niet volgt, ik ga jou sowieso geen kafir noemen.
Ach, omdat het niet te verwarrend zou zijn: ik ben apatheïst, geen theïst.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 juli 2010 om 00:32.
Oud 16 juli 2010, 00:34   #245
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet verwarrend.
Jij beslist dus, op basis van jouw geloof wat ik denk en waar ik al dan niet in geloof?
Bon, zoals ik heb gezegd.
Ik geloof dat jij, volgens jou, niet in een (af)god gelooft.
Ik geloof dat jij, volgens mij dus op basis van mijn wereldbeeld, in een (af)god gelooft.

Ik geloof dat jij, volgens jou en jouw concepten, niet een religie aanhangt.
Ik geloof dat jij, volgens mij en op basis van mijn eigen wereldbeeld, dat jij wel een religie aanhangt.
Citaat:
Jij mag dat uiteraard gerust geloven over mij maar ik zal zélf wel bepalen in wat ik al dan niet geloof, zonder dat een ander me dat komt vertellen (en zonder er aan gelijk wie rekenschap over af te leggen uiteraard)
Dat ontkennen we niet eens.
Citaat:
Dat geloof ik wel, volgens jou begrip en concept van theos en dus theïst, maar niet volgens mijn begrippen en concepten.
Oud 16 juli 2010, 00:35   #246
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is nu precies mijn god die ge beschrijft.
Die heeft echt geen profeten (afgoden) nodig om zijn wil duidelijk te maken.
porpo, je hebt een bekeerling.
Oud 16 juli 2010, 00:36   #247
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan bobke met mij naar de moskee gaan in st niklaas

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 16 juli 2010 om 00:36.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 00:38   #248
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
IK ben geen evangelist!
Oud 16 juli 2010, 00:46   #249
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, zoals ik heb gezegd.
Ik geloof dat jij, volgens mij dus op basis van mijn wereldbeeld, in een (af)god gelooft.

Ik geloof dat jij, volgens jou en jouw concepten, niet een religie aanhangt.
Ik geloof dat jij, volgens mij en op basis van mijn eigen wereldbeeld, dat jij wel een religie aanhangt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Jij mag dat uiteraard gerust geloven over mij maar ik zal zélf wel bepalen in wat ik al dan niet geloof, zonder dat een ander me dat komt vertellen (en zonder er aan gelijk wie rekenschap over af te leggen uiteraard)
Dat ontkennen we niet eens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Dat geloof ik wel, volgens jou begrip en concept van theos en dus theïst, maar niet volgens mijn begrippen en concepten.
porpo,
Ik begreep zéér goed wat je schrijft en gelooft (en ik vind dat het je volste recht is dat te geloven, ook over mij)
Daarmee denk of zeg ik niet dat wat jij gelooft ook zo is. Jouw geloof, niet mijn realiteit.

Even goede vrienden uiteraard, indien 't van mij afhangt.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 juli 2010 om 00:47.
Oud 16 juli 2010, 00:56   #250
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even goede vrienden uiteraard, indien 't van mij afhangt.
Zeker, geen twijfels.
Citaat:
Daarmee denk of zeg ik niet dat wat jij gelooft ook zo is.
Het is inderdaad niet zo want ik zeg het ook:
Hiermee denk of zeg ik niet dat wat jij gelooft ook zo is want:

Nu is het meer dan duidelijk.

Laatst gewijzigd door porpo : 16 juli 2010 om 00:56.
Oud 16 juli 2010, 10:57   #251
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Artikel HLN

Een beknotting van de persoonlijke vrijheid of een goede zaak in de strijd tegen vrouwenonderdrukking?

Ik peroonlijk denk dat bepaalde Moslima's heel tevreden zullen zijn...
Een spijtige noodzaak wegens de heerschappij van de waanzin.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:14   #252
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Neen, niet voor de lol. Wel wanneer men van de opinie is dat het een verplichting is binnen de religie en men denkt daarmee God tevreden te stellen.
Denken dat God een wezen is dat net als mensen aan behoeftebevrediging doet, is een belediging voor God.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:42   #253
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Denken dat God een wezen is dat net als mensen aan behoeftebevrediging doet, is een belediging voor God.
Waarom zou men dermee God beledigen als men zich houdt aan Zijn gestelde kledingsvoorschriften?
Oud 16 juli 2010, 13:50   #254
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou men dermee God beledigen als men zich houdt aan Zijn gestelde kledingsvoorschriften?
Het imaginaire vriendje van velen luistert eigenlijk gewoon naar de naam Giorgio Armani.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:56   #255
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu komen we weer terug bij het eeuwenoude liedje: niet Hij heeft die kledingsvoorschriften voorgesteld, maar de mensen die beweren in Zijn naam te spreken.
Oud 16 juli 2010, 14:00   #256
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Het imaginaire vriendje van velen luistert eigenlijk gewoon naar de naam Giorgio Armani.
Hieronder ziet u hem trouwens enkele van zijn eigen creaties dragen en hij verlangt dus vanaf heden dat elke gelovige man zich nu zo gaat kleden - zo werd mij net door een hemelse boodschapper gezegd:

PS, die man op de onderste foto rechts is een ongelovige hond en dient onverwijld gestenigd te worden, want dat behaagt immers god, ook wel bekend als Giorgio Armani.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:56   #257
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nu komen we weer terug bij het eeuwenoude liedje: niet Hij heeft die kledingsvoorschriften voorgesteld, maar de mensen die beweren in Zijn naam te spreken.
²
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 17:01   #258
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
²
Neen hoor, de woorden uit de koran zijn de woorden van God.
Oud 16 juli 2010, 17:04   #259
Vyvyan
Banneling

Standaard

Citaat:
De scheten uit mijn hol zijn ook de woorden van god.
Vyvyan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 17:05   #260
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die van God, of die van Mohammed, of nee, nog erger: die van de mensen die na Mohammed leefden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be