Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2010, 09:39   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard Alweer flagrante desinformatie tijdens het één Journaal ... rond zone 30 in Brussel

Christian Ceux, schepen van verkeer in Brussel, zegt dat ook het milieu gebaat gaat bij de invoering van zone 30.

Total bullocks

Aan 30 km/ verbruikt een wagen evenveel tot meer (afhankelijk van type brandstof en versnellingsbak) dan aan 120 km/h ... de uitstoot vergroot bij invoering van zone 30
Oud 6 augustus 2010, 09:55   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Christian Ceux, schepen van verkeer in Brussel, zegt dat ook het milieu gebaat gaat bij de invoering van zone 30.

Total bullocks

Aan 30 km/ verbruikt een wagen evenveel tot meer (afhankelijk van type brandstof en versnellingsbak) dan aan 120 km/h ... de uitstoot vergroot bij invoering van zone 30

1. Nu mag je daar 50, GEEN 120. Dus moet je de uitstoot vergelijken tussen zone 30 en zone 50

2. Mag ik een link die je bewering aantoont?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 11:49   #3
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Total bullocks

Je moet geen bebouwde kom vergelijken met autostrade. Op de autostrade stop je niet en trek je nauwelijks op.

Een auto rijdt het meest optimaal op 70 maar dat ga je toch niet rijden in een stad.

Nu moet je alleszins minder optrekken om dan op je rem te gaan staan. Dus bespaar je wel brandstof.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 14:00   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Verschil tussen 30 en 50 kmh, wel aan constante snelheid.

"Veralgemenende grafiek" voor personenwagens.

In welke versnelling rijden de meeste auto´s-vrachtwagens-bussen 30 kmh ?
In welke versnelling rijden de meeste auto´s-vrachtwagens-bussen 50 kmh ?

Ik weet een ding bij 30 kmh rijdt men minstens 1 versnelling lager als bij 50 kmh, het verschil in verbruik kan je zien in de grafiek.
Twee versnellingen lager geeft ca. 30/40% meerverbruik (naargelang 4e naar 2e/ 5e naar 3e) toch al bij constante snelheid, dit gaat zeker niet meer goed gemaakt kunnen worden door... ik zou niet weten welke rijstijl in het stadscentrum...

Natuurlijk is dat niet alles wat het verbruik, en zeker niet wat "het milieu", bepaald (alle schadelijke uitlaatgassen).
Een constante snelheid is veruit optimaal en liefst niet te hoog (aerodynamisch en..) en best in de hoogst mogelijke versnelling, maar... de werkingsgraad en dus de efficiëntie van de "zuiverste" verbranding speelt de grootste rol, dit is wanneer de motor voldoende koppel afgeeft zodat de auto nog de hoogst mogelijke versnelling "kan trekken" bij bepaalde gereden snelheden. Stop en Go-verkeer door allerhande opstoppingen..., slecht afgestemde verkeerslichten, enz... komt er ook nog bij.

Aangezien dat het probleem milieu -in de stad- vooral (roet)fijnstof (PM) en Stifstofdioxides (NOx) -hoofdzakelijk uitgestoten- door dieselvoertuigen betreft, en Be 60 % aandeel aan dieselpersonenwagens heeft, is de rekening snel gemaakt.
(Turbo)diesels zijn vooral hoogst vervuilend betreft alle (andere) schaadstoffen (als CO²) bij ondertoerige rijwijze over korte afstanden (en/of bij koude motor) waar de turbo helemaal niet op druk is, en de werkingsgraad én zuivere verbranding ondermaats is.

Vrachtwagens (turbodiesel) op de snelweg zijn zelfs vervuilender bij 80 kmh als op 90 kmh op de snelweg (ondanks veel meer luchtweerstand), alhoewel ze dan (daardoor) wel tot 10 % minder verbruiken. De koppelkromme van die motoren in de hoogste versnelling is nu eenmaal optimaal op die 86-90 kmh afgestemd...

En dan rijden deze zware dieselmotoren nog in meestal optimale omstandigheden (optimale werkingstemperatuur betekend ook regelmatige en optimale schaadstofnaverbranding in eventuele roetfilters)

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf p 10

5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h

In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h. We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
...

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 14:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 14:14   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

In de stad rij je van licht naar licht, bumper op bumper, overstekende voetganger naar fietser naar slecht geparkeerde wagen. De hele tijd stoppen en vertrekken dus. Volgens mij is het daarom dat 30 km/u een beetje milieuvriendelijker is dan 50 km/u. Het heeft weinig nut constante snelheden te gaan vergelijken lijkt me.
Beter is van in de stad de fiets te nemen of het openbaar vervoer.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 14:18   #6
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ben ook nog wel benieuwd naar de invulling die de stad gaat geven aan : behalve op de grote verkeersassen

mmm edit : blijkbaar ligt al vast dat het er vier zijn en maar tot in 2013, dan wordt het daar ook 30

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 augustus 2010 om 14:19.
Oud 6 augustus 2010, 14:23   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
In de stad rij je van licht naar licht, bumper op bumper, overstekende voetganger naar fietser naar slecht geparkeerde wagen.

De hele tijd stoppen en vertrekken dus.
Je spreekt je eigen tegen, ofwel rij je of je vertraagt soms of je staat stil.
Hoe meer men stil staat - met draaiende motor - of hoe trager je rijdt in te lage versnelling - hoe meer je verbruikt en vervuilt per afgelegde afstand.

Citaat:
Volgens mij is het daarom dat 30 km/u een beetje milieuvriendelijker is dan 50 km/u.
Daarom ?

Citaat:
Het heeft weinig nut constante snelheden te gaan vergelijken lijkt me.
Doe ik niet helemaal, lees nog maar eens.

Citaat:
Beter is van in de stad de fiets te nemen of het openbaar vervoer.
Openbaar vervoer ?
De meeste (diesel)bussen zijn veel vervuilender dan personenwagens, en per personenkilometer hé.

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=125987
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
...

een klassieke dieselbus stoot ca. 18-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per PERSONENKM !
Maar dat wist je al.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 14:33.
Oud 6 augustus 2010, 14:43   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je spreekt je eigen tegen, ofwel rij je of je vertraagt soms of je staat stil.
Hoe meer men stil staat - met draaiende motor - of hoe trager je rijdt in te lage versnelling - hoe meer je verbruikt en vervuilt per afgelegde afstand.
Ik zal een opstel schrijven over wanneer je optrekt, rijdt, vertraagt en stopt.
En als je optrekt verbruik je een pak meer dan als je gewoon rijdt. Dus als je maar optrekt tot dertig en dan honderd meter rijdt verbruik je minder als dat je optrekt tot vijftig en dan honderd meter rijdt. Daarenboven bestaat het grootste deel van fijn stof niet eens uit wat uit de uitlaat komt maar wat van de wielen en remmen afkomt en zoals je wel begrijpt rem je harder bij 50 km/u dan bij 30 km/u.

Citaat:
Daarom ?
Ja zie hierboven. Daarom.

Citaat:
Doe ik niet helemaal, lees nog maar eens.
Heb het ondertussen al vier keer gelezen en het lijkt me toch vooral over constante snelheden te gaan. En over de minst vervuilende snelheid voor vrachtwagens wat hier niet ter zake doet.

Citaat:
Openbaar vervoer ?
De meeste bussen zijn vervuilender dan personenwagens, ja per personenkilometer hé.
Ik dacht dan ook vooral aan de metro (en tram) in Brussel. Als fietser heb ik het zo niet voor bussen. Maar moderne bussen op waterstof of aardgas zullen waarschijnlijk minder vervuilend zijn.

Maar ik blijf op mijn punt dat door zo dikwijls te moeten remmen en stoppen je qua vervuiling beter af bent aan lage snelheid zelfs al verbruikt dat meer aan een constante snelheid. Je kan moeilijk ontkennen dat het grootste verbruik ligt bij het optrekken. Zeker in een stad, waar nogal agressief gereden wordt.
Oud 6 augustus 2010, 15:02   #9
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Die zone 30 heeft m.i. weinig nut. Als het leven er aangenamer willen maken, dat ze dan beginnen met verkeersvrije straten te maken zoals dat reeds in tal van andere landen reeds het geval is. Dat maakt het leven er pas veel aangenamer; kinderen kunnen zorgeloos op straat spelen, geen verkeerslawaai, geen luchtbezoedeling enz. Al het verkeer tot in het hart van de stad laten rijden is volslagen idioot.
Misschien is dat op termijn wel de bedoeling, maar dan overschat ik misschien wel de vooruitziendheid van de politici ...

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 augustus 2010 om 15:03.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 15:04   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een Duitse studie -in een staddeel van München- is duidelijk dat de vlotste rijwijze - 30 kmh en nog iets beter 50 kmh - op zoveel mogelijk voorrangswegen in de stad het beste is voor het milieu betreft emissies koolwaterstoffen (CH´s) en het verbruik en hiermee dus ook koolstofdioxides (CO2)
Vlotte 30 kmh zou enkel bij de andere schaadstoffen zoals CO, NOx en zelfs PM iets beter zijn als bij 50 kmh (valt nog mee dus )

Zoveel mogelijk vlotte-snelheid-remmende voorrang-van-rechts op elk mogelijk kruispuntje is natuurlijk nefaster, zowel bij 30 kmh en nog meer bij 50 kmh.

In de studie wordt 30 kmh max tot in de 3e versnelling geschakeld, 50 kmh max tot in de vierde versnelling.

Waarschijnlijk gaan de verschillen nog iets gunstiger voor de 50 kmh uitvallen als tot in 5e versnelling kan gereden worden. Zie mijn grafiek in eerste post (roze lijn).

Citaat:
BAYERISCHES LANDESAMT FÜR UMWELTSCHUTZ
 Bayerisches Landesamt für Umweltschutz 2001
Tätigkeitsbericht 2000

Pkw-Emissionen bei 50 und 30 km/h - ein Vergleich
...

page 5

4 Zusammenfassung und Ausblick

Auf einer Münchner Straße wurden mit einem Pkw Fahrkurven für die Situationen Tempo-50 mit Vorfahrt (Ist-Situation), Tempo 50 mit Rechts-vor-Links-
Regelung, Tempo-30 mit Vorfahrt und Tempo-30 mit Rechts-vor-Links-Regelung aufgenommen und die Abgasemissionen limitierter und nicht limitierter Schadstoffe
sowie die Kraftstoffverbräuche von zwei Benzin-Mittelklasse-Pkw und einem Diesel-Pkw auf einem Rollenprüfstand mit Abgasmesseinrichtung verglichen.
Während der Testfahrten wurde bei Tempo 50 bis zum 4. Gang, bei Tempo 30 bis zum 3. Gang gefahren (Drehzahl meist unter 2000).

Die höchsten Emissionen der meisten untersuchten Schadstoffe und der höchste Kraftstoffverbrauch ergaben sich beim Test Tempo-50 mit Rechtsvor-Links, aber auch der Test Tempo-30 mit Rechts-vor-Links ergab tendenziell höhere Abgas- und Verbrauchswerte.

Die geringsten Emissionen bei Kohlenmonoxid, Stickstoffoxiden und Partikeln sowie bei den Aldehyden und den aromatischen Kohlenwasserstoffen ergaben sich
bei Tempo-30 mit Vorfahrt. Tempo 50 mit Vorfahrt weist dagegen etwas niedrigere Kohlenwasserstoffemissionen, Verbrauchs- und damit Kohlendioxidwerte auf.

http://www.lfu.bayern.de/publikation...emissionen.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 15:13.
Oud 6 augustus 2010, 15:12   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Een Duitse studie -in een staddeel van München- is duidelijk dat de vlotste rijwijze - 30 kmh en nog iets beter 50 kmh - op zoveel mogelijk voorrangswegen in de stad het beste is voor het milieu betreft emissies koolwaterstoffen (CH´s) en het verbruik en hiermee dus ook koolstofdioxides (CO2)

Zoveel mogelijk vlotte-snelheid-remmende voorrang-van-rechts op elk mogelijk kruispuntje is natuurlijk nefaster, zowel bij 30 kmh en nog meer bij 50 kmh.

In de studie wordt 30 kmh max tot in de 3e versnelling geschakeld, 50 kmh max tot in de vierde versnelling.

Waarschijnlijk gaan de verschillen nog iets gunstiger voor de 50 kmh uitvallen als tot in 5e versnelling kan gereden worden. Zie mijn grafiek in eerste post (roze lijn).
Ik maak er dus uit op dat in België, met zijn irrationele voorrang van rechts fetisch, en rekening houdend met de remvervuiling het weinig of niets uitmaakt of je nu 30 of 50 rijdt in de binnenstad op vlak van milieu. Als we dan kijken naar het aantal verkeersslachtoffers bij 30km/u en 50 km/u dan heeft de stad Brussel een juiste beslissing genomen.

Toen ik nog met de clark reed zijn we voor de veiligheid moeten overschakelen van 15 km/u naar 6 km/u. Ik kreeg de eerste dag grijze haren van de stress. Na een week was ik al vergeten dat ik maar half zo snel meer reed.
Oud 6 augustus 2010, 15:25   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik maak er dus uit op dat in België, met zijn irrationele voorrang van rechts fetisch, en rekening houdend met de remvervuiling het weinig of niets uitmaakt of je nu 30 of 50 rijdt in de binnenstad op vlak van milieu. Als we dan kijken naar het aantal verkeersslachtoffers bij 30km/u en 50 km/u dan heeft de stad Brussel een juiste beslissing genomen.
Dat valt nog af te wachten...

Of enkel en alleen als xx%-voetgangers bij die 30 kmh-max geen vals veiligheidsgevoel gaan krijgen, en dus evenzo al hun zintuigen te gebruiken... of even voorzichtig de auto´s voorrang geven -waar ze het hebben- alsof de auto´s 50 kmh en meer rijden.

Want 30 kmh betekent niet dat de meesten zich daaraan houden...
En als autobestuurders 30 kmh rijden wil dat niet zeggen dat autobestuurders beter opletten op kwetsbare weggebruikers... ik vrees met de alertheid het tegendeel... van beide zijden...

Enkele jaren geleden heb ik cijfers gezien waar 30 kmh amper draagvlak had, ik weet niet of het nu beter is. Lijkt van niet.

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...n-zone-30.aspx

Chauffeurs zondigen massaal tegen snelheid in zone 30

15/01/'09 Belgische automobilisten hebben sinds 2003 hun gedrag op de weg niet verbeterd, noch wat betreft snelheid, noch wat betreft rijden onder invloed. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid.

Snelheid
Vijf jaar na de invoering van de zone 30, blijkt niet minder dan 96% van de automobilisten te snel te rijden.
Als voetgangers en fietsers dit vooral goed in hun hoofd blijven prenten wordt het veiliger...

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 15:35.
Oud 6 augustus 2010, 16:06   #13
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1. Nu mag je daar 50, GEEN 120. Dus moet je de uitstoot vergelijken tussen zone 30 en zone 50

2. Mag ik een link die je bewering aantoont?
Here U R
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Picture1.jpg‎
Bekeken: 969
Grootte:  23,3 KB
ID: 71070  

Oud 6 augustus 2010, 19:04   #14
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Here U R
Ehm... uw grafiek gaat over de autosnelweg.

Nu is het wel zo dat het lagere verbruik, ge ook minder slijtage hebt van remmen, maar vooral de winst in verkeersslachtoffers.

Citaat:
In Nederland stelde men vast dat het aantal ongevallen ten gevolge van de invoering
van zones 30 in de steden met 40 % afnam. En het aantal verkeersslachtoffers
daalde door dezelfde ingreep met bijna de helft!
In Engeland kon men zelfs een terugval van 60 % in het aantal ongevallen noteren
http://www.brussel.be/artdet.cfm/doc1XPK2tBVgYQ=

Als automobilisten dit in hun hoofd prenten en de snelheid in de gaten houden, dan wordt het ook bij ons veiliger.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 augustus 2010 om 19:11.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 21:37   #15
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Here U R
Niet dat ik uw bron in twijfel wil trekken, maar graag ook altijd bronnen vermelden, misschien is het wel outdated informatie.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 21:47   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ehm... uw grafiek gaat over de autosnelweg.

Nu is het wel zo dat het lagere verbruik, ge ook minder slijtage hebt van remmen, maar vooral de winst in verkeersslachtoffers.

Citaat:
Citaat:
In Nederland stelde men vast dat het aantal ongevallen ten gevolge van de invoering
van zones 30 in de steden met 40 % afnam. En het aantal verkeersslachtoffers
daalde door dezelfde ingreep met bijna de helft!

In Engeland kon men zelfs een terugval van 60 % in het aantal ongevallen noteren
http://www.brussel.be/artdet.cfm/doc1XPK2tBVgYQ=
Als automobilisten dit in hun hoofd prenten en de snelheid in de gaten houden, dan wordt het ook bij ons veiliger.

Citaat:
http://www.nu.nl/algemeen/1917374/aa...-gestegen.html

'Aantal ongelukken in 30km zones gestegen'

Uitgegeven: 14 februari 2009 11:10
Laatst gewijzigd: 14 februari 2009 12:39

DEN HAAG - Het aantal ernstige ongelukken in 30 kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen.

In 2002 vonden er 979 ongelukken plaats op woonerven, in 2007 stond de teller op 1398. Ook het aantal doden bij dergelijke ongelukken nam toe: van twintig in 2002 naar 39 in 2007.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft zaterdag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd.

Verkeersdrempels

De 30-kilometerzones werden in 2002 in het leven geroepen om het verkeer veiliger te maken.

Maar omdat gemeentes veelal hebben nagelaten de zones te voorzien van verkeersdrempels of andere aanpassingen, rijden automobilisten in de gebieden nog steeds te hard en veroorzaken ze daardoor ongelukken.

Bord

''Het neerzetten van alleen een bord is duidelijk niet voldoende'', stelt de stichting. ''Gemeentes zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten doen om woonerven effectief veiliger te krijgen.''

Stapvoets

Volgens de onderzoekers is de verkeersdrempel nog steeds de meest effectieve manier om automobilisten te dwingen tot stapvoets rijden in een woongebied.

Een drempel leidt tot 40 procent snelheidsreductie; een bord met '30-kilometerzone' erop tot slechts 3 procent.

Onderzoek

De conclusies van de SWOV maken onderdeel uit van een groot onderzoek naar de veiligheid in 30-kilometerzones.

De resultaten daarvan worden in de loop van het jaar verwacht. Deze zullen dan ook worden aangeboden aan de wegbeheerders, waaronder gemeenten.
Enkel daar waar de drempel ligt...

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 22:03.
Oud 6 augustus 2010, 22:57   #17
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Niet dat ik uw bron in twijfel wil trekken, maar graag ook altijd bronnen vermelden, misschien is het wel outdated informatie.
Op zijn grafiek staat 'wagenpark 2003'
Oud 6 augustus 2010, 22:58   #18
Alboreto

Standaard

Citaat:
Enkel daar waar de drempel ligt...

zoals ik al schreef dus:

Citaat:
Oud 6 augustus 2010, 23:53   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
U moet mijn opel corsa diesel eens zien, als ik in eerste of tweede eens flink doortrek, hoeveel zwarte roet daaruit komt. En dan rij ik tegen 3000 toeren nog geeneens 30.

Dat chemische wonder noemt men de onvolmaakte verbranding die even kankerverwekkend is als brandstof-zuipend.
Oud 6 augustus 2010, 23:55   #20
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik verbruik 4 a 5 keer meer als ik zo traag moet rijden. Vanaf 100 km per uur is er amper nog verbruik.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be