Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 september 2010, 21:28   #1741
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
eberhard, ben je een belgicist of zo?
De groep groeit met de dag.
Henri1 is offline  
Oud 5 september 2010, 21:29   #1742
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Neemt u van mij aan dat ik een zeer open persoon ben. Maar in Brussel spreek ik Nederlands. Dit omdat ik, in tegenstelling tot mijn kwa Belgische Geschiedenis minder bedeelde mede-Nederlanders, zo mijn gedachten hierover heb.
In Brussel Nederlands spreken. Hoe durf je. Ge zijt nen extremist.
Pericles is offline  
Oud 5 september 2010, 21:30   #1743
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Hollander is offline  
Oud 5 september 2010, 21:33   #1744
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Zoals een (in Vlaanderen) wereldberoemd tv-programma ooit beweerde: 'Alles Kan Beter'.

Kan je misschien gebruiken in je lessen over typisch Vlaamse humor, want de meeste van m'n niet-Vlaamse vrienden snappen het niet altijd.
Inderdaad.

Ik heb hier 4 DVD's "Alles Kan Beter" liggen.

Daar staan voor de lessen wel een paar héél geschikte dingen op, ja

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 5 september 2010, 21:34   #1745
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Waarom zeg jij "Brussel en de rand"?

Sorry, maar dat is even pervers als zeggen dat de Walen al 180 jaar ons grondgebied stelen.
De walen stelen toch geen grondgebied, heb ik dat gezegd? De Belgische staat, die doet dat. En sinds enkele generaties heeft die Belgische staat noodgedwongen haar actieradius ingeperkt tot "brussel en de rand", waar de het FDF franskiljonisme goed vegeteert.

Het structurele probleem zit 'm in het feit dat Brussel nog altijd Belgisch Franstalig is in plaats van Vlaams Franstalig.
Pelgrim is offline  
Oud 5 september 2010, 21:36   #1746
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan u me als Nederlander wijzen op het verschil?
Men moet uiteraard de Belze finesses kennen om dat ten volle te begrijpen, maar het komt hierop neer: een Franstalige Vlaming heeft er geen probleem mee zowel Franstalig als Vlaming te zijn.

Voor veel Franstaligen is dat een onbegrijpbare paradox, voor veel Vlamingen van de oude stempel wellicht ook.
Pelgrim is offline  
Oud 5 september 2010, 21:39   #1747
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Neemt u van mij aan dat ik een zeer open persoon ben. Maar in Brussel spreek ik Nederlands. Dit omdat ik, in tegenstelling tot mijn kwa Belgische Geschiedenis minder bedeelde mede-Nederlanders, zo mijn gedachten hierover heb.
Maar u woont er dan ook niet. Geloof me, als inwoner zou u snel het Frans machtig zijn en weten in welke situaties het beter (lees: makkelijker om uw doel te bereiken) is om over te schakelen.
Kawadude is offline  
Oud 5 september 2010, 21:40   #1748
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Men moet uiteraard de Belze finesses kennen om dat ten volle te begrijpen, maar het komt hierop neer: een Franstalige Vlaming heeft er geen probleem mee zowel Franstalig als Vlaming te zijn.

Voor veel Franstaligen is dat een onbegrijpbare paradox, voor veel Vlamingen van de oude stempel wellicht ook.
Uiteraard niet, zolang hij geen aparte behandeling vraagt omwille van zijn omgangstaal. Dat spreekt voor zich (maar ook voor een Fransman, Engelsman, Duitser, etc...).
Kawadude is offline  
Oud 5 september 2010, 21:41   #1749
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waar het Vlaanderen in de Rand aan ontbreekt is een "Communauté des Flamands Francophones" (of iets gelijkaardig, de naam doet er niet echt toe),
een institutie die zich uitsluitend bezighoudt met het ten gunste van de Republiek Vlaanderen verleiden en inburgeren van haar Frans-talige inwoners.

Ik zoek sinds vandaag alvast twee- of méér-talige medewerkers (NL-F- ...) voor het initiatief "DIFF/DDIV" (Défense des Intérêts des Flamands Francophones/Democratie en Diversiteit In Vlaanderen), dat de oprichting van dergelijke institutie op het programma heeft staan.

Voor alle duidelijkheid: ik wil in de eerste plaats in Brussel beginnen, maar het werkterrein kan zich uitstrekken tot waar dan ook ter wereld.

Ik ben op zoek naar:

1) Nederlandstaligen uit zowel Noord- als Zuid-Vlaanderen die niet alleen geboeid zijn door de Franse taal en cultuur en/of talen en culturen van minderheden i.h.a., maar ook willen opkomen voor en meewerken aan de verleiding en inburgering van

2) Frans- of anderstaligen, zowel die uit het huidige Vlaamse en Brussels-Hoofdstedelijke Gewest als die uit de toekomstige Republiek Vlaanderen - merci, Laurette - of nog verder, die niet alleen geboeid zijn door de Vlaanderlandse taal en cultuur, maar ook willen opkomen voor en meewerken aan de verleiding en inburgering van zichzelf en hun naasten.

Laat maar weten of het de moeite loont daar een apart draadje over op te starten.

Vriendelijk dank voor uw aandacht,

djimi
Vlaanderen laat VL die in WAL wonen als een baksteen vallen;
voor hen zijn dat geen VL meer.
Toen ze in het begin van de vorige eeuw in de Waalse steden afdelingen van het Davidsfonds begonnen op te richten, heeft VL gevraagd om daarmee te stoppen en zeker geen steun gegeven.

Vl kan/wil zijn eigen cultuur niet promoten; terwijl VL die in WAL gaan wonen hun eerste ambassadeurs zouden moeten zijn.
azert is offline  
Oud 5 september 2010, 21:42   #1750
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar u woont er dan ook niet. Geloof me, als inwoner zou u snel het Frans machtig zijn en weten in welke situaties het beter (lees: makkelijker om uw doel te bereiken) is om over te schakelen.
oh maar,
als een nederlander zaken doet met een fransman dan komt zijn beste "juus dorange frans " naar boven hoor...
Oud 5 september 2010, 21:43   #1751
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
oh maar,
als een nederlander zaken doet met een fransman dan komt zijn beste "juus dorange frans " naar boven hoor...
Vooroordelen die op niets slaan. De sjudarans-Nederlanders zijn de Fransonkundigen. Ik was 14 toen ik begreep dat het een infantiel dogma is dat hier desondanks veelvuldig aanwezig is bij vooral het klootjesvolk.
Scarabaeida is offline  
Oud 5 september 2010, 21:45   #1752
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vooroordelen die op niets slaan. De sjudarans-Nederlanders zijn de Fransonkundigen. Ik was 14 toen ik begreep dat het een infantiel dogma is dat hier desondanks veelvuldig aanwezig is bij vooral het klootjesvolk.
helemaal geen vooroordelen,
juist voordelen van vlaming te zijn die het frans beheerst in tegenstelling tot nederlanders

Laatst gewijzigd door globalmedia : 5 september 2010 om 21:47.
globalmedia is offline  
Oud 5 september 2010, 21:51   #1753
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
helemaal geen vooroordelen,
juist voordelen van vlaming te zijn die het frans beheerst in tegenstelling tot nederlanders

Een ander 'voordeel' is dat de verfransing gefaciliteerd wordt.

Die domme Hollanders toch.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 5 september 2010, 21:52   #1754
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het spotten om het slechte Frans van de Hollander is wel de meest cynische grap. Een Engels woord, nl. self-ownage, omschrijft dit mogelijk nog het beste.
Scarabaeida is offline  
Oud 5 september 2010, 22:08   #1755
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Vlaanderen laat VL die in WAL wonen als een baksteen vallen;
voor hen zijn dat geen VL meer.
Toen ze in het begin van de vorige eeuw in de Waalse steden afdelingen van het Davidsfonds begonnen op te richten, heeft VL gevraagd om daarmee te stoppen en zeker geen steun gegeven.

Vl kan/wil zijn eigen cultuur niet promoten; terwijl VL die in WAL gaan wonen hun eerste ambassadeurs zouden moeten zijn.
Wilt u meewerken, of alleen maar blijven zeuren?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 6 september 2010, 05:52   #1756
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
De Vlaming en de Waal vechten om een been en de Belg loopt ermee heen.
Zou in theorie kunnen als "de Belg" ook maar enigszins bestond. Helaas is dat niet het geval. De mooie brokken zullen aan iemand toekomen, en dat zal geen totaal vermolmde, leeggezogen staatsstructuur zonder enige armslag zijn.
Oud 6 september 2010, 05:59   #1757
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik voel je pijn. Zelf vrees ik het omgekeerde. Het valt niet uit te sluiten dat Vlaanderen Limburg, Brabant en Zeeuws-Vlaanderen zal proberen los te weken uit Nederland. De oude verschillen tussen Noord- en Zuid-Nederland zijn nog steeds niet helemaal vedwenen. Mischien gaan de Vlamingen wel stoken om uiteindelijk hun droom te verwezenlijken: Een middelgrote nederlandstalige staat met een Vlaamse meerderheid, zonder die nare Hollanders.
M'n beste klein-Hollander: u geeft hier zelf een extra reden om als Noord-Nederlander te ijveren voor een snelle hereniging met het zuiden.

Voor ons zuiderlingen geldt mutatis mutandis hetzelfde: de Vlaamse identiteit is zo jong en imho zo wankel, én ze is zodanig een rechtstreeks kind van het Belgisch separatisme, dat te vrezen valt voor barsten in geval het Belgisch omhulsel wegvalt. Ik denk hierbij aan min of meer twijfelachtige gebieden als Brussel, de Rand, verschillende taalgrensgemeenten, Limburg...

Voor die dreigende balkanisering van de Nederlanden is er maar één oplossing: het inruilen van de Belgisch-Vlaamse identiteit van reserve-Fransen voor onze natuurlijke Zuid-Nederlandse identiteit.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 september 2010 om 06:00.
E. Gidius is offline  
Oud 6 september 2010, 06:01   #1758
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zal er in het subforum 'binnenland' een discussie over opstarten.
Is dit al ergens gebeurd? Ik zou hier graag verder op ingaan.
Oud 6 september 2010, 06:20   #1759
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Meent u dat nu echt...?

De "Vive le roi, vive la Belgique" opstoot van 2007 hebben we al eens gehad, met als toppunt een "massabetoging" van enkele duizenden hoofdzakelijk franstalige extremisten in Brussel.

In kranten en op fora allerhande, Vlaamse zowel als franstalige, lees ik alleen maar mensen die het kotsbeu zijn en de stap gezet hebben naar het post-Belgische tijdperk.

De verkiezingsresultaten zijn al enkele jaren niet van aard om me van gedacht te doen veranderen. De BUB haalt bij elke verkiezing slechtere resultaten achter de komma, en zelfs uw eigen PS is nu een separatistische partij aan het worden.

En u ziet een groeiende groep belgicisten, dagelijks nog wel? Waar dan, m'n beste Henri? Toon ze me asjeblief.

Tot u met concrete bewijzen komt van die massale aangroei van belgicisten, doemt achter u levensgroot de grijnzende tronie van Mohammed "There are no Americans in Baghdad" Saeed al-Sahhaf op.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 september 2010 om 06:31.
E. Gidius is offline  
Oud 6 september 2010, 06:26   #1760
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De walen stelen toch geen grondgebied, heb ik dat gezegd? De Belgische staat, die doet dat. En sinds enkele generaties heeft die Belgische staat noodgedwongen haar actieradius ingeperkt tot "brussel en de rand", waar de het FDF franskiljonisme goed vegeteert.

Het structurele probleem zit 'm in het feit dat Brussel nog altijd Belgisch Franstalig is in plaats van Vlaams Franstalig.
De controle over het taalgebruik is cruciaal en loopt politieke ontwikkelingen vooraf. Wie het discours en de terminologie domineert, domineert binnen afzienbare tijd ook de politieke ontwikkelingen.

Nu domineren de Vlaamsgezinden al een decennium of langer het discours in Vlaanderen, me dunkt. De huidige voor België explosieve situatie is er het gevolg van.

In die situatie vinden Vlaamsgezinden allerhande, zelfs u blijkbaar, er geen graten in om "Brussel en de rand" steeds in één adem te noemen alsof het om twee gelijkaardige, in elkaar overvloeiende gebieden zou gaan. Beseffen de mensen die dat zo argeloos doen wel wat ze hiermee aanrichten?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be