![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Doet me een beetje denken aan dat domme blondje van die Amerikaanse zender die dacht dat rendieren niet bestaan (omdat ze met de kerstman zijn geassocieerd)...
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stelling 2: Er zijn door de eeuwen honderden creatieverhalen verzonnen met allerlei goden Stelling 3: Het principe god is onbewijsbaar Stelling 4: Een god zoals beschreven in de meest courante religies is niet verenigbaar met logica Stelling 5: Experimenten tonen aan dat men door hersenmanipulaties zaken kan ervaren die verbonden zijn aan geloof Stelling 6: Experimenten tonen aan dat men door hersenmanipulaties iemands moraal kompas kan wijzigen Deze zaken brengen me tot de hypothese dat er effectief geen god is.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() De overtuiging waarmee ge luchtkastelen bestormt is aandoenlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Hm. Ik moet een alcoholslot plaatsen op mijn laptop.
Maar: Wat Heftruck zei. Het enige wat ik hier nog heb gezien, zijn stromansargumenten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Wijs ze dan aan, toon aan dat het stromannen zijn, als ik verkeerd ben in mijn conclusies, wijs het aan, 'k heb niets liever, het kan alleen maar mijn inzicht verbeteren.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Denk maar aan deze, van Gerrit Komrij, die wél klopt : "Het is niet omdat je paranoïde bent dat je niet achtervolgd wordt."
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Je neemt een bepaald godsbeeld, je gaat het ritueel verbranden, en je verklaart met schuim op je mond dat "er niets is".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Verder: waarom zou een godsconcept moeten overeenkomen met logica?
En welke logica? Een binaire of een ternaire? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Ook zoiets: waarneembare goden.
Hoe kan men in godsnaam Empirisch Bewijs™ verkrijgen voor zoiets? En ik neem aan dat men de volgende redenering maakt: Als mensen een bepaalde ervaring in hun hersenen krijgen, zoekt de Dawkinsiaan naar een natuurwetoverstijgende kracht die iets doet in hun hersenen. Want een god overstijgt uiteraard de natuurwetten. Aja, moet wel, want anders zijn het gewoon natuurwetten die regeren en is een god kei-onlogisch. Stop nu eens met die arme Abrahamitische god aan te vallen. Die is al lang dood. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb het expliciet over de god van de bijbel, de koran en aanverwanten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat nu? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
![]() Citaat:
Ik heb een opinie hoe religie tot stand gekomen is, en recente ontdekkingen lijken dit meer & meer te bevestigen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Je kunt niets observeren wat bij definitie transcendent en ondefinieerbaar is.
En wat weet je over de persoonlijke godsbeleving van 3+ miljard mensen? Misschien hebben ze er wel eentje die aan jouw scheermesje ontsnapt. Of misschien is jouw scheermesje niet goed geconstrueerd. Ben je iemand die alle kennis van de wereld in je bezit? Het is niet zeker dat je redeneringen correct zijn. Integendeel. Bovendien: Ja, er is een (groot) deel van die mensen die een onvolledig en hinderlijk godsconcept bezit. Maar wat als ze er blij mee zijn? Ja, ze hebben dan volgens u ongelijk. Maar jij hebt volgens bepaalde dingen soms ook ongelijk. Zo vraag ik me af in hoeverre je onderbouwd bent in de nieuwste ontdekkingen binnen de moderne fysica. Hoe zou jij je voelen als een natuurkundige jou idioot (want dat doe je onbewust, laten we nu niet semantiekneuken) zou noemen omdat jij een Feynmanpadintegraal niet kunt oplossen? "Ik ben misschien geen groot licht, maar ik ben beter dan die reliwacko's". Is dit waarom je het doet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||
|
![]() Citaat:
En nee, ik passeer mijn dagen niet met het aanvallen van mensen hun geloof, ik beperk me tot discussiefora & getuigen van jehova. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Wel, je probeert dat te snappen, maar pakweg je schermafbeelding en de onderwerpen van je draden duiden op een bepaalde vooringenomenheid.
Dus niet "Ik snap niet goed wat een metrische tensor is. Zou je het even kunnen uitleggen?" maar "Zonder veiligheidsbril werken met een cirkelzaag en dan uiteraard een splinter in't oog krijgen. Kan iemand mij uitleggen hoe men zo stom kan zijn?" Die vooringenomenheid is er bij u wel degelijk. Als je gaat zeggen van niet, verander dan van schermafbeelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Snap je alles van de quantumfysica?
Indien niet, waarom heb je dan geen Schrödingervergelijking die in de vuilnisbak vliegt als schermafbeelding? Klopt. Omdat je niet vooringenomen bent tegenover de empirische wetenschap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Nee.
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() En toch lach je met religie terwijl je niet goed weet waar religie om draait.
Er is veel slechte muziek, en beluisteraars van muziek gaan op festivals vaak over tot knokpartijen en buitensporig druggebruik. Ga je daarom muziek in haar geheel afwijzen? |
![]() |
![]() |