Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops)
JA 75 49,02%
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! 2 1,31%
NEE 72 47,06%
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) 4 2,61%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 11:59   #741
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hoewel ik officieel nee hebt gekozen, ergens vind ik dat cannabis legaal moet worden.

Hoe meer jongeren hun hersenen zijn weggerot door THC, hoe minder concurrentie ik zal hebben in de know-how sector.
Wegrottende hersens? Ik denk dat alochol meer zal doen wegrotten zoals tanden, lever, dan THC ooit zal doen.

THC FTW,

Onderwijs uzelf over een onderwerp, voor ge er over spreekt
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 12:13   #742
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Een wet die van kracht geworden is op 10/01/2010 zou ik toch een nieuwe wet noemen
http://www.vad.be/alcohol-en-andere-...g/alcohol.aspx
Dit is niet een compleet nieuwe wet; het is een wetswijziging.

Vroeger mocht je geen alcohol verkopen aan een -16 jarige op café en dergelijke.
Nu mag een winkel dit ook niet meer verkopen aan -16 jarigen.

Het algemeen principe van de wet is ongewijzigd.

Edit : Heeft er al iemand een ontradingscampagne of anti-alcohol campagne gevonden?

Laatst gewijzigd door artisjok : 9 oktober 2010 om 12:15.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 13:09   #743
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hoewel ik kan begrijpen dat u liever zwammenbrij gaat eten tijdens uw lees-avonturen in de bijbel van Karl Marx, hebben sommigen wel een sociaal leven waarin uitgaan, flirten met vrouwen, en plezier maken een plaats heeft
In deze eerste alinea vind ik alvast niet dat op enige argumentatie lijkt.

Citaat:
There ain't no party like an alcoholic party, my friend.
Indien jij daarvoor wenst te kiezen, staat het je vrij.

Citaat:
U kan gerust uw pintje bier drinken, zelfs een paar pintjes te veel, zonder verslaafd te worden. Integenstelling tot wat u denkt wordt er wel degelijk veel geïnvesteerd in onderzoek naar alcoholverslaving, hoe alcoholverslaving te vermijden en hoe best te behandelen... Maar als u dus enkel Karl Marx leest.... tja
Spijtig voor die mensen, maar niet iedereen kan pint(jes)(en) drinken zonder verslaafd te worden.
Ik betwijfel niet dat er hier en daar onderzoek gedaan wordt naar verslaving.
Maar we waren op zoek naar een ontradingscampagne of anti-alcohol campagne van de overheid.
Oud 9 oktober 2010, 13:17   #744
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar we waren op zoek naar een ontradingscampagne of anti-alcohol campagne van de overheid.
Het enigste dat daar een beetje bij in de buurt komt, dat is zatte "ik wist niet dat je van 4 pinten, een aantal glazen wijn en een apiritief of 6 dronken werd" Flor.
Oud 9 oktober 2010, 15:14   #745
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
NEEN en nogmaals neen! Laat dat idee fiks los! Het is hennep dat gebruikt wordt voor haar vezels, en medicinaal de THC dragende varianten m.a.w. de illegalen. Als ge uit die legale hennep dan medicijn zou willen verzadigen moet ge al velden vol planten, terwijl die velden vol te vervangen zouden kunnen worden met enkele "illegale" planten.
Hennep die legaal gekweekt kan worden voor vezels bevat minder dan 0,3% THC, maar vrij hoge concentraties cannabidiol.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 15:39   #746
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht
Wegrottende hersens? Ik denk dat alochol meer zal doen wegrotten zoals tanden, lever, dan THC ooit zal doen.

THC FTW,

Ga maar eens naar de psychiatrie. Daar kan je zien wat THC doet.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:16   #747
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is niet een compleet nieuwe wet; het is een wetswijziging.

Vroeger mocht je geen alcohol verkopen aan een -16 jarige op café en dergelijke.
Nu mag een winkel dit ook niet meer verkopen aan -16 jarigen.

Het algemeen principe van de wet is ongewijzigd.

Edit : Heeft er al iemand een ontradingscampagne of anti-alcohol campagne gevonden?
Heel het wetsgebeuren rond drugs zit in een permante evolutie, zoals alles trouwens. Wat vandaag niet mag, mag morgen weer, en overmorgen niet meer. Alleen gaat de evolutie hier wel tamelijk snel.
Maar de laatste tijd is toch alleen een verstrenging aan de gang (men loopt oa met het idee rond, om de max toegelaten grens bij autorijden, te brengen op 0,2%).
Ook de reclame rond alcohol heeft zijn codes, al of niet in wetten gegoten (oa wel reklame voor een bepaald merk, doch geen reklame voor alcohol in het algemeen - niet gericht op jongeren...).
Maar ontradingscampagnes bestaan wel, heb alleszins den indruk dat er subsidies voor uitgetrokken worden. Of men die campagnes nu nog daadwerkelijk uitvoert, of de subsidies opdrinkt, weet ik ook niet.
De scholieren onder ons, zouden hier moeten kunnen op antwoorden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 07:28   #748
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ga maar eens naar de psychiatrie. Daar kan je zien wat THC doet.
In de psychiatrie ziet ge evengoed wat alcohol doet.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 07:32   #749
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
In de psychiatrie ziet ge evengoed wat alcohol doet.
En wat doet alcohol als je het juist gebruikt?
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 07:40   #750
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
En wat doet alcohol als je het juist gebruikt?
Wat doet cannabis als je het juist gebruikt?

Hoe gemakkelijk is het, je te houden aan dat juist gebruik?
Oud 10 oktober 2010, 07:50   #751
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat doet cannabis als je het juist gebruikt?

Hoe gemakkelijk is het, je te houden aan dat juist gebruik?
En dik gelijk heb je nu zé
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 08:52   #752
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel het wetsgebeuren rond drugs zit in een permante evolutie, zoals alles trouwens. Wat vandaag niet mag, mag morgen weer, en overmorgen niet meer. Alleen gaat de evolutie hier wel tamelijk snel.
Hoe uit zich dat? Want ik merk dat toch niet.
Hoelang hebben ze gewerkt aan de laatste wetswijziging?
In welke richting deze "permanente evolutie" zou gaan is compleet onduidelijk.

Citaat:
Maar de laatste tijd is toch alleen een verstrenging aan de gang (men loopt oa met het idee rond, om de max toegelaten grens bij autorijden, te brengen op 0,2%).
Dit heeft niets te maken met een verstrenging voor alcohol. Dit is puur verkeersbeleid.
Citaat:
Ook de reclame rond alcohol heeft zijn codes, al of niet in wetten gegoten (oa wel reklame voor een bepaald merk, doch geen reklame voor alcohol in het algemeen - niet gericht op jongeren...).
Hier kan je deze code terugvinden.
Vind je die zeer restrictief?
Alleen al de verplichte "educatieve" slogan :
“Ons vakmanschap drink je met verstand” of “Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand”
Vind je die eenduidig educatief? Waarom moet dit niet zijn "alcohol drink je met verstand/mate"? Waarom geen boodschap : "Nog geen 16/18; nog even wachten" zoals in Nederland.
Indien men werkelijk wil ontraden; dan verbiedt men toch gewoon reclame voor alcohol.

Citaat:
Maar ontradingscampagnes bestaan wel, heb alleszins den indruk dat er subsidies voor uitgetrokken worden. Of men die campagnes nu nog daadwerkelijk uitvoert, of de subsidies opdrinkt, weet ik ook niet.
De scholieren onder ons, zouden hier moeten kunnen op antwoorden
Er zouden dus subsidies voor uitgetrokken worden.
We geven het niet op; we zoeken verder naar die ontradingscampagnes.
Ik heb gezocht met google op
"jongeren alcohol campagne" en vind bijna uitsluitend Nederlandse sites.
Oud 10 oktober 2010, 09:41   #753
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Hennep die legaal gekweekt kan worden voor vezels bevat minder dan 0,3% THC, maar vrij hoge concentraties cannabidiol.
Heeft U daar een link van?
Veelal cannabis soorten zijn heel laag van cannabidiol, dat klopt.
Maar wat is dan "vrij hoog" aanwezig zijn voor U? 1% zou al torenhoog zijn imho.

CBD (cannabidiol) zorgt er net voor dat de THC niet zo vlug afbreekt op de plant.
En THC is dan weer het hoofdbestanddeel van de illegale planten.

Er zijn trouwens enorm veel soorten wie elk hun eigen aparte samenstellingen opbouwt van maar liefst 50+ chemische samenstellingen.
Er zou eigenlijk beter wat meer onderzoek verricht worden. Ipv telkens terug naar de oude methodes over te stappen.
Zo vergiftig je bv met chemo je eigen lichaam in de hoop de kanker mee weg te krijgen.

Ik denk niet dat ons medicijn te rapen valt bij de variant Hennep die we legaal mogen optelen voor de vezels.
Ik denk eerder dat het medicijn te rapen valt in de illegale plant wiens vrucht euforische werking heeft.
Oud 10 oktober 2010, 10:23   #754
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
CBD was effective in blocking most of the effects of THC, increased pulse rate, disturbed time tasks, and psychological reactions. CBD also decreased the anxiety components of THC. (Brazil) "Cannabidiol Interferes with the effects of Tetrahydrocannabinol in Man," Karniol, I.G., Shirakawa, I., Kasinski, N., Pfeferman, A., Carlini, E.A., European Journal of Pharmacology 1974: 28: pp. 172-177.

One of the first studies that clearly shows that hemp grown for fiber is very low in THC, the psychoactive component that gets people high. The drug-type marijuana is very high in THC. Cannabidiol (CBD) which is not psychoactive, is very high in fiber-type hemp but low in drug-type marijuana. This is important as CBD is known to block the effects of THC.
http://www.druglibrary.org/Schaffer/...l/cannabid.htm

Vezelhennep heeft een consistente ratio THC/CBD van 1/20, gebleken uit verschillende analyses over jaren heen. Dus dat vertaalt zich in een 0,2% THC vs 4% CBD gehalte tijdens de piekproductie (bloei).

http://www.ienica.net/greentech/posters/Bailer.pdf

Normaal gezien maakt een cannabis plant ongeveer gelijke delen THC en CBD aan, de chemotypes verschillen geografisch. De plant kan echter zo gekweekt worden dat op termijn varianten onstaan met een hoog THC-gehalte (zoals de laatste decennia in Holland gedaan werd) wat ten koste gaat aan CBD-productie, of omgekeerd, laag THC hoog CBD zoals in vezelhennep.

Interessant om te weten is ook dat CBD een partiële agonist is aan de CB2 receptor, en dus de toegang voor THC daar min of meer afsluit.

Daarom zijn er de laatste jaren meer gevallen bekend van psychotische reacties bij overmatig gebruik van de zeer THC-rijke soorten van het laatste decennium. De effecten versterken niet lineair met stijging van de concentratie aan THC, want voor iedere stijging is er daling van het gehalte CBD, dus minder competitie aan de receptor.

Daarom ben ik ook voorstander om bij een legalisering een plafond in te stellen op de THC concentratie.

Bekijk die eerste link eens op je gemak. Cannabidiol heeft m.i. heel veel potentieel. THC-rijke variëteiten lijken me geschikter bij pijnpatiënten en nausea bij chemotherapie of AIDS-behandeling, en niet te vergeten glaucoma.
Oud 10 oktober 2010, 11:06   #755
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht

THC FTW,

Ja, en likken aan uranium is zelfs nog erger, dus kom maar hier met die drank.

Als dat uw beste argumentatie is om cannabis goed te praten

Laatst gewijzigd door Raven : 10 oktober 2010 om 11:06.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 11:43   #756
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe uit zich dat? Want ik merk dat toch niet.
Hoelang hebben ze gewerkt aan de laatste wetswijziging?
In welke richting deze "permanente evolutie" zou gaan is compleet onduidelijk.
In Nederland is men, na een progressief beleid op gebied van drugs, terug aan het overstappen op een meer konservatief beleid.
Citaat:
Dit heeft niets te maken met een verstrenging voor alcohol. Dit is puur verkeersbeleid.
Zoals de speekseltest, of zoals de "tabakswetten" dan weer een gezondsbeleid zijn. Maar het is een beleid, dat er op gericht is (of zou moeten zijn) om een evenwicht te zoeken tussen de voordelen en de nadelen.
Citaat:
Hier kan je deze code terugvinden.
Vind je die zeer restrictief?
Alleen al de verplichte "educatieve" slogan :
“Ons vakmanschap drink je met verstand” of “Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand”
Vind je die eenduidig educatief? Waarom moet dit niet zijn "alcohol drink je met verstand/mate"? Waarom geen boodschap : "Nog geen 16/18; nog even wachten" zoals in Nederland.
Indien men werkelijk wil ontraden; dan verbiedt men toch gewoon reclame voor alcohol.
Ik vind ze niet erg restrictief. Maar de tijd van de "Sigaret van de sportman" is al wel voorbij. Maar wat willen we bewijzen ? Dat men veel te laks is ten opzichte van sommige drugs ?

Citaat:
Er zouden dus subsidies voor uitgetrokken worden.
We geven het niet op; we zoeken verder naar die ontradingscampagnes.
Ik heb gezocht met google op
"jongeren alcohol campagne" en vind bijna uitsluitend Nederlandse sites.
Inderdaad, er zijn heel veel nederlandse sites te vinden, en slechts enkele belgische. Maar ze zijn er toch.
http://www.alsikdrink.be/blog/?p=213
http://www.google.be/#q=alcoholcampa...31057a145d582b
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 12:02   #757
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In Nederland is men, na een progressief beleid op gebied van drugs, terug aan het overstappen op een meer konservatief beleid.
Waarop baseer jij je om dit te stellen?

Citaat:
Zoals de speekseltest, of zoals de "tabakswetten" dan weer een gezondsbeleid zijn. Maar het is een beleid, dat er op gericht is (of zou moeten zijn) om een evenwicht te zoeken tussen de voordelen en de nadelen.

Ik vind ze niet erg restrictief. Maar de tijd van de "Sigaret van de sportman" is al wel voorbij. Maar wat willen we bewijzen ? Dat men veel te laks is ten opzichte van sommige drugs ?

Inderdaad, er zijn heel veel nederlandse sites te vinden, en slechts enkele belgische. Maar ze zijn er toch.
http://www.alsikdrink.be/blog/?p=213
http://www.google.be/#q=alcoholcampa...31057a145d582b
We zijn toch op zoek naar het ontradingsbeleid voor alcohol van de overheid.
http://forum.politics.be/showthread....18#post5020218
Oud 10 oktober 2010, 12:25   #758
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Het gedoogbeleid in NL gaat toch al 35 jaar mee ondertussen.
Oud 10 oktober 2010, 13:32   #759
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Het gedoogbeleid in NL gaat toch al 35 jaar mee ondertussen.
Maar omdat het alleen in Nederland zo is, trekt het ook buitenlanders aan waardoor cannabis in de media en bij angsthazen automatisch met overlast geassocieerd word.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 13:38   #760
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Maar omdat het alleen in Nederland zo is, trekt het ook buitenlanders aan waardoor cannabis in de media en bij angsthazen automatisch met overlast geassocieerd word.
Er is dan ook overlast. Vooral verkeerd geparkeerde auto's.
In Sluis had men ook die overlast toen de Belgen er seks-boekjes gingen kopen en hun geld op Nederlandse banken kwijt wilden.
Dit heeft men toen opgelost door de infrastructuur aan te passen. Een betaalparking aan de rand van het winkelcentrum en streng beboet-beleid voor wie verkeerd geparkeerd staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be