Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zal de NVA mee BHV stemmen?
Ja, zeker wel. 24 44,44%
Neen, ze onthouden zich. 30 55,56%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 14:26   #321
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
NVA (BDW) laat gewoon "goodwill" zien, terwijl er aan het zuiden alleen maar "bad will" getoont word. Het zal meer rechtvaardigen wat zal volgen, en dat zal géén akkoord zijn.
Idd, volgens onze media is het niet genoeg tot de broek omlaag gaat en voor de Franstalige media is het nooit genoeg tenzij ze alle macht in handen te krijgen maar dit signaal is toch duidelijk, dat kunen ze moeilijk (niet dat ze het daarom niet zullen proberen) omdraaien als de onwillige BDW. De zelfkritiek van de VL media is op zich niet slecht, begrijp me niet verkeerd, VL kan op veel vlakken verbeteren maar als je dat koppelt met de FR pers die de VL als de schuld van alles bestempelt...
Gwyndion is offline  
Oud 11 oktober 2010, 14:42   #322
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Fcal wat NV-A doet is proberen haar programma te realiseren. Als ze deze week positief stemt op de hoogdringdheid wordt ze uit de weg geruimd door de anderen. Een staatshervorming die op geen staatshervorming neerkomt of in het nadeel van Vlaanderen zou zijn is dan maar een kleine kwestie van tijd. Ontkennen dat dit belangrijk is voor de FR is onzinnig, nu kan de NV-A dit wel achter de hand houden. Ik zou de NV-A nog niet voor hoogverraad veroordelen, ik zou gewoon even wachten.
De positie van de Vlamingen d.w.z. van VB t.e.m. CD&V is er altijd een geweest, dat de ongrondwettelijkheid zsm moest ophouden te bestaan. Men had het over 5 minuten politieke moed e.d.m. Steeds werd het neutrale aspect van de ongrondwettelijkheid benadrukt. Om onrecht uit de wereld te helpen is er geen prijs te betalen. Zo'n houding laat toe de zaak te beschouwen als een verplichte neutrale formaliteit. Dit laat tevens toe dit probleem uit de onderhandelingen te lichten. Op dit ogenblik gaat het bovendien slechts over de agendering.
Eenmaal alles in kannen en kruiken kan er goodwill betoond worden.
fcal is offline  
Oud 11 oktober 2010, 14:56   #323
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Fcal op zich ben ik het met je eens, in een ideale wereld heb je 100% gelijk maar we weten beide dat dit weinig realistisch is, toch met de momentele machtsverhoudingen vrees it .
Gwyndion is offline  
Oud 11 oktober 2010, 15:02   #324
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wie ziet er die goodwill? Alleszins de franstaligen niet. En bij de Vlaamse media gaat ietsje meer in mineur de mare van "Hij wil geen compromis. Hij kan het niet. Weet hij wel zelf wat hij wil? enz..."
De franstaligen zien nooit goodwill. Je kan met die mensen niet praten. Ik hou er dan ook geen rekening mee. Wat de Vlaamse media betreft klopt je stelling ook niet. Uit DS van vandaag, ik citeer : De Wever heeft echter - weliswaar tegen zijn zin - de koninklijke opdracht aanvaard te verduideliijken wat er nog te bereiken valt met "de zeven" inzake de vier struikelstenen : BHV, financieringswet, Brussel en de bevoegdheidsoverdrachten. De franstaligen moeten hem nu eerst zijn werk laten doen, voor ze hem afschieten. Einde citaat. Ik voeg er aan toe : voor de beterweters in deze draad geldt deze opmerking eveneens.
Citaat:
De gewone Vlaamse burgers zagen het al vroeger en langer. Ze zijn al overtuigd. Daarom hoeft hij de tegenpartij geen cado's te doen. Beschaafd en diplomatisch maar tevens principieel m.b.t. de essentie.
Welke cadeau's? Ik zie ze niet.
robert t is offline  
Oud 11 oktober 2010, 15:32   #325
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Graag gedaan.
Waar ligt de grens tussen ultra-subtiele (en blijkbaar zeer geheime) onderhandelingstactiek en niet losraken uit de Belgische logica?
Oud 11 oktober 2010, 16:12   #326
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af wanneer een Vlaamse krant eens eindelijk een kritisch stuk over de Waalse politici gaan schrijven...

Als varkens vliegen?

Heel het circus rond de NV-A en BHV is er maar weer eens bewijs van hoe de media de politiek situatie in ons land wil voorstellen: De Walen zijn verdraagzame, redelijk mensen en Vlamingen zijn allemaal racisten. En daar zit een cordon rond.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 11 oktober 2010 om 16:14.
Nexer is offline  
Oud 11 oktober 2010, 16:14   #327
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Ik vraag mij af wanneer een Vlaamse krant eens eindelijk een kritisch stuk over de Waalse politici gaan schrijven...

Als varkens vliegen?
Als er een Vlaamse krant wordt opgericht, dat lijkt me de eerste vereiste tezijn.
Oud 11 oktober 2010, 17:50   #328
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Waar ligt de grens tussen ultra-subtiele (en blijkbaar zeer geheime) onderhandelingstactiek en niet losraken uit de Belgische logica?
Ik begrijp je vraag niet goed. Wat ik wel weet is het volgende :

- tot heden heeft Bart het spel uiterst correct gespeeld. Zeer discreet maar dit hoort zo -

- hetgeen nu voorligt is totaal zinloos -

- wat ik BDW wel verwijt is zijn nutteloos streven naar een eerbaar compromis. Dit land valt niet te redden. Dus de stekker eruit. En eindelijk onafhankelijkheid.
robert t is offline  
Oud 11 oktober 2010, 17:59   #329
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- tot heden heeft Bart het spel uiterst correct gespeeld. Zeer discreet maar dit hoort zo -

- wat ik BDW wel verwijt is zijn nutteloos streven naar een eerbaar compromis. Dit land valt niet te redden. Dus de stekker eruit. En eindelijk onafhankelijkheid.
Streeft hij daar naar? Het zou ook wel kunnen dat hij het initiatief aan de Franstaligen wil overlaten zodat hij in de internationale arena later kan zeggen: zie je het zijn niet wij maar zij die België willen opdoeken. Voor de onderhandelingspositie van Vlaanderen kan dat wel interessant zijn.
Pelgrim is offline  
Oud 11 oktober 2010, 18:03   #330
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Dit kan hem niet verweten worden. Je moet eens in zijn schoenen staan op dit moment. BDW is de man die het einde van Belgie aan het inleiden is. ALs hij zegt tot 18/10 wel dan komen nieuwe verkiezingen. We zullen nog wel stijgen, maar dan hebben we 30-35%. We zijn er dan nog niet hé.
Eigenlijk indien het VB en LDD menens is met de Vlaamse zaak, activeren ze hun verloren stem bij N-VA. Dan komen we zeer dicht tegen de 50%
giserke is offline  
Oud 11 oktober 2010, 18:07   #331
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Eigenlijk indien het VB en LDD menens is met de Vlaamse zaak, activeren ze hun verloren stem bij N-VA. Dan komen we zeer dicht tegen de 50%
Wat wil dit eigenlijk zeggen?
Oud 11 oktober 2010, 18:26   #332
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat wil dit eigenlijk zeggen?
Een kartel met LDD zou iets kunnen betekenen. Met het VB??? Nee, dat zal niet gebeuren. En ik zie het VB nog niet oproepen om NVA te stemmen. Is ook niet onmiddellijk nodig. In hun gedachten plakken ze het VB toch zowiezo bij de NVA.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 11 oktober 2010, 19:28   #333
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Het is de franstalige cultuur die dominant moet blijven kosten wat het wil.
Nee nee. Een Azertje of twee denken dat wel, maar waar het om gaat is dat de Brusselse bourgeoisie (Fr of Nl) zich politiek superieur kan blijven wanen dan Vlaming of Waal.

De taal is hier louter een middel om groepen te creëren. De Nederlandstaligen worden vergrendeld en de Walen koopt men af met het geld van de Vlamingen.
Ondertussen zijn er bij de niet-bourgeoisie en de Walen enkelen die echt geloven dat het feit dat ze Frans spreken hen tot meer maakt (ze moesten eens weten wat de bourgeoisie van hen denkt...)
Burry is offline  
Oud 11 oktober 2010, 20:01   #334
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Een discussie is (bijna) altijd interessant, maar als deze gestaafd wordt met behulp van een poll hebben we natuurlijk altijd een klaardere kijk op de zaak.

Zal de NVA zich dinsdag, bij de geplande "stemming" over BHV meedoen met het VB en mogelijk LDD of zullen ze zich onthouden?
Ik hoop geen gedoe meer zoals het strootje-trek incident of het onthouden ivm het geldig stemmen van de verkiezingen maar rechtlijnigheid. De parlementaire weg moet men ten alle tijden blijven bewandelen, je weet nooit waar we uitkomen met die 'onderhandelingen'. En als het bij nieuwe verkiezingen is, en dat kan al snel zijn, dan is het de nva geraden dat BHV, met of zonder federale regering, niet meer bestaat!!!

Laatst gewijzigd door dominatrix : 11 oktober 2010 om 20:02.
dominatrix is offline  
Oud 11 oktober 2010, 20:05   #335
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht

De beste uitweg blijft: de uitspraak van het Hof zo snel mogelijk gestalte geven ongeacht de stand van de onderhandelingen. Er wordt niet gesold met de Grondwet.
Best maar zo snel mogelijk beginnen met het bewandelen van die parlementaire weg dus! Je weet maar nooit hoe snel we terug moete gaan kiezen, en dat gaan we toch niet weer kunnen doen voor iets dat niet grondwettelijk is?
Oud 11 oktober 2010, 20:11   #336
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Idd.
Indien n-va nu voor de agendering zou stemmen,enkel samen met vb en ldd, dan kan ze gemakkelijk beschuldigd worden
1°van het doorbreken van het Vlaams front met de drie andere onderhandelende Vlaamse partijen ,
2°van compleet niet bereid te zijn tot enig compromis met de Franstaligen, hetgeen nu al de Noord-Belgische media als perceptie beetje bij beetje naar voren willen brengen.
Maar iets zegt mij dat diezelfde media de weigering van agendering door n-va prominent voor het voetlicht zullen halen.
Een beschadiging van n-va langs haar radicale zijde is eveneens lekker meegenomen.
Het gaat nog maar over de agendering en het Vlaams front is iets dat niet bestaat. Groen en Sp.a hebben dat al zeer uitvoerig bewezen, terwijl langs de andere kant het er niet naar uitziet dat Tobback (cfr. de 7de dag) het zal afschieten als de agendering op tafel zal komen te liggen.

Trouwens, Stab, wij moeten toch niet bang zijn van onze eigen schaduw? BDW geniet momenteel de absolute genade van het merendeel der Vlaamse kiezers. Je merkt toch ook dat hij met alles weggeraakt tegenwoordig? Hij wilde geld voor Brussel geven maar de voorwaarden zinden hem niet, en wat doet Vlaanderen? Prijst hem de hemel in omdat hij voet bij stuk hield op iets waar het eigenlijk al schandalig is dat je mee wil stappen in de oeroude Belgische logica van 'de Vlamingen betaalt voor zijn rechten'.

Als de nva mee voor de agendering stemt geeft ze blijk van verantwoordelijkheids zin tov de grondwet. Dat de franstaligen op hun paard gaan zitten ervan ... dat is al zo mocht je't nog niet doorhebben. En om de haverklap zelfs. Het zal Bart niet minder sympatie opleveren maar meteen wel de mond van VB & LDD snoeren.

Neen, ik geloof er niks van dat iemand die op zo een hoge piek van populariteit surft daarvan af kan vallen omdat hij rechtlijnig de werkzaamheden van het parlement toestaat. En die Franstaligen? Daar moeten we juist vanaf geraken, en dat gaat niet lukken door hen te blijven paaien of je te laten imponeren door hun 'groot lawaai' (cfr- Di Rupo's kolonisatiedrang van Brussel & de Vlaamse rand).

Ik zou zelfs zeggen, een beetje meer ambras in de praatbarak kan de zaken alleen maar versnellen. En dat kan geen kwaad.

Laatst gewijzigd door dominatrix : 11 oktober 2010 om 20:14.
dominatrix is offline  
Oud 11 oktober 2010, 20:17   #337
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dit kan hem niet verweten worden. Je moet eens in zijn schoenen staan op dit moment. BDW is de man die het einde van Belgie aan het inleiden is. ALs hij zegt tot 18/10 wel dan komen nieuwe verkiezingen. We zullen nog wel stijgen, maar dan hebben we 30-35%. We zijn er dan nog niet hé.
Beste Giser, ik denk dat we onze hand al veelvuldig hebben uitgestoken maar we werden niet eens aanhoord. Bedelen aan de poort zoals Willem Elsschot dat zo mooi weet te beschrijven is niet aan ons besteed. Een samenwerkingsakkoord inzake Vlaams nationale thema's is zeker mogelijk.

Vertrouwen in de nva is goed, maar controle is veel beter. Ik wil U geloven dat BDW het einde van België aan het inluiden is, maar het kan ook goed zijn dat we morgen ontwaken in een nieuw België. Een België waar velen blij gaan zijn dat er nog zoiets bestaat als het VB.
Oud 11 oktober 2010, 20:36   #338
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De franstaligen zien nooit goodwill. Je kan met die mensen niet praten. Ik hou er dan ook geen rekening mee. Wat de Vlaamse media betreft klopt je stelling ook niet. Uit DS van vandaag, ik citeer : De Wever heeft echter - weliswaar tegen zijn zin - de koninklijke opdracht aanvaard te verduideliijken wat er nog te bereiken valt met "de zeven" inzake de vier struikelstenen : BHV, financieringswet, Brussel en de bevoegdheidsoverdrachten. De franstaligen moeten hem nu eerst zijn werk laten doen, voor ze hem afschieten. Einde citaat. Ik voeg er aan toe : voor de beterweters in deze draad geldt deze opmerking eveneens.
Welke cadeau's? Ik zie ze niet.
Alle respect voor uw visie, maar welk werk mag dat dan wel zijn, mijnheer Robert ? Zijn fameuze clarificatie-opdracht, misschien ?

Wil even realistisch zijn :

• wat valt er nu nog te verduidelijken wat niet iedereen sinds weken weet ?

• welke vragen kan De Wever aan wie dan ook stellen die uw roi niet even goed zelf kan stellen ?

• waarom precies 10 dagen ? Ik lees dat De Wever twee uren per partij zal uittrekken. Zeven maal twee = veertien uren, zegge nog niet eens een volle werkdag voor eender welke huisvrouw. Waarom dan 10 dagen ?

• hebt u inmiddels een aantal overduidelijke artikels gelezen in zowel de Vlaamse als de Belgische Franstalige pers ? Ziet u daarin tekenen van meegaandheid vanwege de Franstaligen ?

U weet het antwoord op deze vragen, mijnheer Robert. U weet dat De Wever zich domweg heeft laten inpakken door het Belgisch Franstalig regime. U weet dat hij nu aan iedereen in politiek België heeft getoond dat de Vlaams-nationalisten, waarvan hij aan Franstalige zijde en in Laeken als de voorman wordt gezien, niets méér zijn dan lammeren die je uiteindelijk makkelijk in de Belgische pas kunt doen lopen.

Verwacht u nu van ons dat wij ook tien dagen zullen wachten om De Wever’s onaanvaardbare stommiteit aan te klagen, kwestie van de koffiemadam niet voor het hoofd te stoten ? Of is het plots bon ton in Vlaanderen om evenzeer de zwakkeling uit te hangen dan de voorgehouden Grote Leider ?

Kunt u aanvaarden dat zwakheid niet overal en bij iedereen de regel hoeft te zijn ? Wil mij bij voorbaat dit taalgebruik vergeven, maar voor één keer geef ik er – ter clarificatie – aan toe :

Als ik een stront zie liggen, wijs ik anderen daar op. Willen die anderen dan toch blindelings in de caca stappen, nou voor mij niet gelaten. Maar ik ga geen tien dagen wachten om op de stront te wijzen, om dan achteraf – als velen er al in getrapt hebben – lafweg te zeggen “ja, ik had hem al meteen zien liggen, maar ik heb gezwegen opdat niemand mij zou verwijten dat ik een stront een stront durfde te noemen”.
Gwylan is offline  
Oud 11 oktober 2010, 20:41   #339
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
• wat valt er nu nog te verduidelijken wat niet iedereen sinds weken weet ?
Ik vraag mij dat ook af.

Het antwoord schijnt te zijn: niet iedereen is zo slim als Ik, of Gij, of de Xeno, of den Egidius.

Hopelijk zijn er wat van die minder slimme mensen ook wat wijzer geworden na het optreden van Moeroo op Canvas.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=144777

Swat. De silver lining schijnt te zijn: zowel theater verzekerd morgen den 12e als volgende week den 18e.
Oud 11 oktober 2010, 20:49   #340
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik vraag mij dat ook af.

Het antwoord schijnt te zijn: niet iedereen is zo slim als Ik, of Gij, of de Xeno, of den Egidius.

Hopelijk zijn er wat van die minder slimme mensen ook wat wijzer geworden na het optreden van Moeroo op Canvas.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=144777

Swat. De silver lining schijnt te zijn: zowel theater verzekerd morgen den 12e als volgende week den 18e.
Goh, ik zou zeker niet willen beweren dat wie dan ook slimmer is dan een ander. Wellicht zijn sommigen gewoonweg wat meer op hun hoede dan anderen...
Gwylan is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be