Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 oktober 2010, 16:17   #441
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In de paktijk is bvb mijn familie al tweetalig sinds verschillende generates. Geen evolutie naar eentaligheid te bespeuren.
Bij tweetaligheid denk ik steeds aan één taal die iets beter beheerst wordt dan de andere. Verder hangt ook alles af van aan welk taalbad men blootgesteld is en blijft. Ik heb al wel met eerste-generatie-migranten gesproken die beweren dat de kennis van hun moedertaal minder is geworden sinds ze enkele jaren in België wonen.

Eén ervan is een Rus die een groot deel van zijn middelbaar in de Sovjetunie heeft afgelegd en de hoogste vorm van onderwijs volgde. Hij spreekt een getaande versie van het Sovjet-Russisch van voor het kapitalisme en wordt in zijn thuisland 'als vreemde' aanzien en verstaat sommige nieuwe uitdrukkingen niet zo goed meer, maar maakt geen fouten (naar wat hij beweert).
Een andere is een Mexicaanse die op volwassen leeftijd trouwde met een Belg en sindsdien in Leuven woont (het grootste deel van haar leven woonde ze in Mexico). Haar Spaans is erop achteruit gegaan. Ze maakt geen fouten, maar moet vaker nadenken om gepunt te antwoorden wanneer ze haar familie in Mexico bezoekt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 oktober 2010 om 16:23.
Scarabaeida is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:20   #442
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het getuigt anderzijds van een zeer zwakke ruggegraat en weinig zelfvertrouwen dat de sociale beweging zich dan maar terugplooit op het één en ondeelbare België, niettegenstaande de desintegratie van die staat op termijn onvermijdelijk is.
Vakbonden met lef zouden gewoon de staatshervorming aangrijpen als middel om het Vlaanderen van de toekomst zélf vorm te geven in plaats van het over te laten aan Voka en Unizo.
Het is als voorstellen dat de linkerzijde meestapt in de jodenvervolging om het niet volledig aan rechts over te laten.
solidarnosc is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:22   #443
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is als voorstellen dat de linkerzijde meestapt in de jodenvervolging om het niet volledig aan rechts over te laten.
Ik herinner u nog opperen op dit forum dat indien Vlaanderen onafhankelijk wordt de Vlamingen in Brussel een vergelijkbaar statuut zouden krijgen als de Joden in Duitsland in de jaren '30. Uw favoriet onderwerp ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 oktober 2010 om 16:23.
Scarabaeida is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:22   #444
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
haha
born2bewild is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:28   #445
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Volgens mij is de ENIGSTE verdienste van de vakbond, dat ze ergens een vorm van LENING geven aan de mensen door sneller te betalen dan de overheid betaalt. Dus hun 'syndicale pot' dient als buffer om de mensen sneller uit te betalen.
Niet helemaal juist, het gene de vakbonden betalen komt direct van de RVA.
De vakbonden betalen zelfs geen cent uit voor ze de dossiers terug hebben van de vakbonden.

De syndicale pot is trouwens volledig opgebouwd met belastinggeld.

Om het grof te zeggen, de vakbondsmensen zijn in werkelijkheid nog beter betaalde en beschermde ambtenaren dat deze die voor de overheid zelf werken.
En de vakbonden zijn een spaarpot van de partijen en politici.
Waar ze uit putten als de uitslagen van de verkiezingen hen niet aanstaan, of als er beslissingen genomen worden die hun macht indijken.
Jantje is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:33   #446
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Je maakt toch een grapje, hoop ik? De linkerzijde zou kunnen meewerken aan een onafhankelijk Vlaanderen om zo een beter imago te krijgen en goede rechten voor de FR te garanderen (indien dit nodig zou blijken). Ikzelf ben voor een goede SZ maar zou zoals het nu staat nooit links stemmen doordat links nu eerder reactionair en imobilistisch is.
Gwyndion is offline  
Oud 24 oktober 2010, 16:44   #447
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat beweer je nu? Dat sommige sectoren ook nog eens betalen om datzelfde papierwerk te doen?
Ja.

Citaat:
Ben je nog bezig over de werkloosheidsuitkeringen?
Als tijdelijke werkloosheid
onderwerkloosheid valt? ja.
Citaat:
Mocht een betaaldossier bestaan uit enkel het aantal dagen werkloosheid doorgeven; dan zou ik je nog kunnen volgen. Maar dat is het niet.
Heb je wat ik citeerde gelezen?
Waarom maak je geen gelijkaardige berekening voor het dossier voor de toelaatbaarheidsaanvraag?
Verder wil ik je er op wijzen dat de kost niet enkel uit uurloon bestaat. Wellicht gun je de bediendes ook nog een verwarmd lokaal. Misschien zelfs nog een tafel en stoel. Het summum is wellicht ook nog een PC.
Krijgen de bediendes ook betaald verlof e.d.?
Weet jij wel hoeveel bedienden er in de privé werken en die daar werk verrichten waar de bedrijven niets aan verdienen?
Maar waar de bedrijven toch niet meer dan 75€ per uur voor de geleverde diensten kunnen vragen of hun klanten gaan ergens anders naar toe.

Citaat:
Ze hebben niet het monopolie, er is de HVW, en je kan altijd een aanvraag tot erkenning aanvragen.
Ja inderdaad. En hoeveel kantoren zijn er van de HVW in heel Vlaanderen?

Citaat:
De OCMW's zullen evengoed die kosten moeten maken.

Heeft het OCMW geen toegang tot de nodige databanken om misbruik te voorkomen?
Je schijnt het gewoon niet te willen zien en begrijpen.
En nee, de OCMW's hebben geen toegang tot de datakanken om misbruik te kunnen voorkomen.
Citaat:
Mijn vakbondspremie bedraagt jaarlijks 23 euro. Een groot deel zou ik dit niet noemen.

Een werkloze betaalt de helft van het lidgeld. Calculeer dit ook mee in de ongelooflijke winsten die de uitbetalingsinstellingen zouden maken.

Welke sociale uitkeringen?

Alle uitbetalingsinstellingen zijn rechtspersonen. Je las dit toch duidelijk in het citaat uit het jaarverslag.
Waarom zouden de vakbonden die schade moeten betalen? Erken jij niet het stakingsrecht?
Je moet dus betalen om je rechten te kunnen bekomen? Dit terwijl de overheid reeds aan de vakbonden betaald om jou je rechten te geven.

De afdelingen voor uitbetalingen zijn inderdaad rechtspersonen, of om juister te zijn, zij zijn gedeeltelijke rechtspersonen.

En het stakingsrecht van het personeel van een bedrijf heeft ook een tegenhanger, één die zelfs vaak door de vakbonden word gebruikt om stakingen te verantwoorden, namelijk het recht op arbeid en de mogelijkheden om die arbeid uit te voeren.
Jantje is offline  
Oud 24 oktober 2010, 17:03   #448
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Het is het veschil tussen "NEEN VERDOMME" roepen, en alle duivels laten ontketenen en "JA, MAAR.."

Een hemelsbreed verschil, zowel in de realiteit om iets te bekomen, als electoraal.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 24 oktober 2010, 17:11   #449
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Denk ook niet dat veel NVA-kiezers beseffen wat ze precies gedaan hebben met hun stem.
Zei de dictator ...

Het doet me wat denken aan het Vlaams Belang en het cordon: "die mensen beseffen niet goed wat ze gedaan hebben met hun stem, laten wij dan maar bepalen wat de kiezer wil."

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 24 oktober 2010 om 17:19.
Europese Vlaming is offline  
Oud 24 oktober 2010, 17:19   #450
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Wakker liggen is veel gezegd maar er zijn mensen die toch graag oude culturen wat in leven wensen te houden. Zo ben ik nu wat boeken aan het lezen over Keltische mythologie. Voorts is cultuur nodig om de geschiedenis correct te kaderen.
Ho, maar ik ben geen boekenverbrander hoor, in tegendeel. Ik ga ook graag naar musea, ik leer ook graag bij over de geschiedenis en zo. Ik wens geen vermalen van een cultuur, helemaal niet. Maar als die op natuurlijke wijze verdwijnt *in het dagelijkse leven* door een of andere sociologische dynamiek, dan beschouw ik dat als een natuurlijke evolutie en ga die niet proberen specifiek tegen te houden.
Oud 24 oktober 2010, 17:25   #451
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Volledig unitair belgie met gewone meerderheid zonder onderscheid tussen W, VL, BXL ; perfecte tweetaligheid in gans het land, alle openbare ambtenaren perfect tweetalig, onderwijs overal perfect tweetalig.

Dat is net wat de walen niet willen.
Oud 24 oktober 2010, 17:27   #452
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, veel beter: kijk naar (het weliswaar kleine) Luxemburg. Iedereen is daar 3-talig zonder problemen.

Luxemburg is niet België.
In Luxemburg heb je geen groep die de andere wil onderdrukken.
Oud 24 oktober 2010, 17:28   #453
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was de oorsprong van de problemen. Er is geen middenweg: ofwel heb je een ver doorgedreven scheiding van ALLE verantwoordelijkheden, ofwel heb je een totale mix zodat je een "eenheid" vormt.

De oorsprong van het probleem is toch wel iets heel anders hoor.
Oud 24 oktober 2010, 17:29   #454
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Zeker dat iedereen Luxemburg goed kent ? Volgens mij zijn daar wel taalkundige problemen tussen Frans- en Duitstaligen. Hoe dan ook, het is volgens mij niet gemakkelijk ons land naar Luxemburgse standaarden te verheffen. Ik zie het ook niet zitten om geheel het middelbaar hier in het Frans te laten verlopen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 oktober 2010 om 17:32.
Scarabaeida is offline  
Oud 24 oktober 2010, 17:30   #455
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Doe zoals ik gedaan heb vandaag, onmiddellijk stoppen met lid van ABVV vakbond te zijn.
Kan ik niet.
Oud 24 oktober 2010, 17:32   #456
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je twee verschillende identiteiten hebt, dan kan je niks anders dan oftewel alles in het werk stellen om die identiteiten totaal te mixen, ofwel moet je een doorgedreven scheiding van de verantwoordelijkheden bewerkstelligen. Maar halfslachtig unitair met twee verschillende identiteiten, dat geeft hommeles.
Waar denk je dat N-VA en heel veel Vlamingen naartoe willen?
Oud 24 oktober 2010, 17:33   #457
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Ho, maar ik ben geen boekenverbrander hoor, in tegendeel. Ik ga ook graag naar musea, ik leer ook graag bij over de geschiedenis en zo. Ik wens geen vermalen van een cultuur, helemaal niet. Maar als die op natuurlijke wijze verdwijnt *in het dagelijkse leven* door een of andere sociologische dynamiek, dan beschouw ik dat als een natuurlijke evolutie en ga die niet proberen specifiek tegen te houden.
Een natuurlijke evolutie is mogelijk, klopt, ik heb het er gewoon over dat we evenmin alles moeten doen om onze cultuur te laten verdwijnen.
Gwyndion is offline  
Oud 24 oktober 2010, 17:33   #458
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals, tweetaligheid als continu gegeven bestaat niet, iets wat de geschiedenis op meerdere plaatsen soms schrijnend heeft aangetoond. Tweetaligheid leidt sociologisch tot eentaligheid.

In de 19e eeuw was Vlaanderen verre van "perfect tweetalig". Er was wel een bepaalde toplaag die dat was, maar de grote massa van vaak ongeletterde mensen was eentalig. Het Frans was een middel om zich van deze grote groep sociaal te onderscheiden.
2
Oud 24 oktober 2010, 17:34   #459
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar dat op zich is niet erg. Dat is een sociologische dynamiek. Maar wat dan tenminste gebroken is, is de opsplitsing in "clans" op basis hiervan en de unitariteit is bewaard zonder polarisatie, of zonder dat 1 het gevoel heeft gedomineerd te worden door de ander, want er is geen "een" meer en geen "ander".

Maar ik ben het toch niet met U eens: er zijn wel degelijk meertalige culturen (geen juxtapositie van mono-culturen, maar een gemixte cultuur).

Het is misschien een zot voorbeeldje, maar verschillende mensen onderhouden tegelijkertijd een officiele taal kultuur samen met een dialect cultuur. Mijn ander voorbeeld is natuurlijk Luxemburg. Maar er zijn er nog.
Finland
- Zweeds
- Fins
- Engels
Oud 24 oktober 2010, 17:35   #460
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Luxemburg is niet België.
In Luxemburg heb je geen groep die de andere wil onderdrukken.
Nogmaals. Leg maar eens aan de rest van de wereld uit dat een arme minderheid een rijke meerderheid aan het onderdrukken is. We maken ons daarmee volstrekt belachelijk.
solidarnosc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be