Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2010, 18:29   #361
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw verhaaltje is simplistisch
Maar wel de waarheid. Ik ga hier ook geen bijbel neerpennen.
Ik geef gewoon mijn rijtijden.

Natuurlijk zijn er wslk nog andere parameters zoals 2-3 extra onwettige verkeersdrempels, het extra verkeer dat door meer verkeersdrempels op de hoofdweg (was zelfs een N-weg) verdreven wordt, ik had zelfs de indruk dat als het seizoen was zelfs meer traktors meerdere kms de hoofdweg namen om die onwettige verkeersdrempels en plateaus te vermijden in de bbk.

Het kan ook dat er enkele sluipwegen afgesloten werden (enkel plaatselijk verkeer) enz... de hele NIMBY-tralala zeg maar.
Oud 25 oktober 2010, 18:34   #362
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De weg is geen racebaan voor opgefokte handelsreizigers. De weg is een middel waar een veelvoud aan actoren een plaats heeft. Op bepaalde plaatsen heeft de auto geen primauteit en moet zich schikken naar een andere gegevenheid. Ik begrijp wel dat Vlaanderen pas nu aan die mentaliteitsverandering moet beginnen; dus vraagt het nog de nodige tijd.
Gij weet duidelijk niet wat racen is, en wslk heb je ook geen weet van "opgefokte" handelsreizigers.

Dat gij het niemand gunt wat vlotter én nog veilig te rijden heb ik ondertussen wel begrepen. Ik vraag me af wat die mensen U misdaan hebben.

Jij bent het bewijs voor de typische ikke-ikke mentaliteit: "als ik dat kan moeten anderen dat ook maar moeten ".

Gelieve dus te nuanceren.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2010 om 18:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 18:45   #363
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een mooi theoretisch model; de praktijk is vaak heel anders. U gaat er immers vanuit dat er steeds een ononderbroken verkeersstroom is waar alle actoren onverminderd 90 rijden en elkaar op geen enkele wijze hinderen.

In Nederland bestaat dit reeds. Ik vind niets uit.

Een weg van meer dan 30 km.
Eens je op de weg bent moet je de snelheid rijden die aangegeven is en je hebt steeds groen.
Oud 25 oktober 2010, 21:26   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je ziet dat wel verkeerd:

kijk als je een TGV installeert, is het argument dat je de reistijd verkort en dat je verschillende miljoenesteden op pendelafstand van elkaar brengt. Dus iemand die bvb in rijsel woont, kan gaan werken in Parijs, londen, Brussel...

Nu stel dat je een autowegennetwerk maakt voor 200km/u , dan zou je zien dat dit netwerk nieuwe mobiliteitsopportuniteiten opent. Sommige mensen zouden dus binnen pendelafstand van hun werk beginnen wonen die nu ofwel moeten verhuizen of in hotel moeten wonen. Dus een hogere snelheid betekent normaal een hogere efficientie, en niet noodzakelijk dat iedereen minder tijd op de weg doorbrengt, maar vooral dat je een groter gebied mensen draineert naar tewerkstellingszone brussel bvb.
Dit zijn allemaal beschouwingen van het hoogste simplistisch niveau, juist omdat mensen nu eenmaal meestal niet naast het station wonen, niet onmiddellijk aan een oprit wonen, e.d. En ook hun werk is in de meeste gevallen niet in een dergelijke buurt. M.a.w. je krijgt steeds weer sterk vertragende elementen te verwerken tijdens je reisweg.

Bij dit alles blijft men trouwens steken in het eenheidsdenken: snelheid in combinatie met de auto als ultiem en uniek vervoermiddel. Andere steden in Europa hebben het echter al aangetoond: er zijn andere keuzes te maken waardoor het mobiliteitsprobleem en het toenemend verkeersinfarct op een andere manier kan worden opgelost dan de platgetreden paden van "meer beton" en "hogere snelheid" te volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 21:28   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In Nederland bestaat dit reeds. Ik vind niets uit.

Een weg van meer dan 30 km.
Eens je op de weg bent moet je de snelheid rijden die aangegeven is en je hebt steeds groen.
In België bestaat/bestond dit ook. Op de ringweg in Brugge heeft men dat jaren toegepast (daar aangekondigd onder de naam "groene golf"). Uiteindelijk heeft men de hele handel weer afgeschaft.
Oud 25 oktober 2010, 21:35   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gij weet duidelijk niet wat racen is, en wslk heb je ook geen weet van "opgefokte" handelsreizigers.

Dat gij het niemand gunt wat vlotter én nog veilig te rijden heb ik ondertussen wel begrepen. Ik vraag me af wat die mensen U misdaan hebben.

Jij bent het bewijs voor de typische ikke-ikke mentaliteit: "als ik dat kan moeten anderen dat ook maar moeten ".

Gelieve dus te nuanceren.
Jawel, hoor, de "opgefokte handelsreizigers" zijn heel herkenbaar op bepaalde wegen.

Uw misvatting is dat u "vlot" gelijkstelt met "snel". In alle bescheidenheid mag ik stellen dat ik vlot rij, ook al omdat mijn opvolgen van de maximumsnelheden daartoe bijdraagt. 70 is 70, 90 is 90, 50 is 50, enz. Die vlotheid vertaalt zich ook in een heel zuinig verbruik en rust in het autorijden. Ik kan gerust vergelijken: in mijn wilde jaren heb ik heel hard gereden en ontelbare malen ferm over de aangegeven limiet gereden. Met de jaren is het besef gekomen dat het allemaal heel weinig heeft opgeleverd en maar weinig bijdraagt in wat we daarin zoeken te vinden.
Oud 26 oktober 2010, 05:37   #367
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wel de waarheid.
Maar zoals steeds slechts een deel.

Citaat:
Natuurlijk zijn er wslk nog andere parameters zoals 2-3 extra onwettige verkeersdrempels, het extra verkeer dat door meer verkeersdrempels op de hoofdweg (was zelfs een N-weg) verdreven wordt, ik had zelfs de indruk dat als het seizoen was zelfs meer traktors meerdere kms de hoofdweg namen om die onwettige verkeersdrempels en plateaus te vermijden in de bbk.

Het kan ook dat er enkele sluipwegen afgesloten werden (enkel plaatselijk verkeer) enz... de hele NIMBY-tralala zeg maar.
Voila, nu hebben we de volledige waarheid.
Micele, the minister of misinformation.
Oud 26 oktober 2010, 05:44   #368
Alboreto

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor, de "opgefokte handelsreizigers" zijn heel herkenbaar op bepaalde wegen.

Uw misvatting is dat u "vlot" gelijkstelt met "snel". In alle bescheidenheid mag ik stellen dat ik vlot rij, ook al omdat mijn opvolgen van de maximumsnelheden daartoe bijdraagt. 70 is 70, 90 is 90, 50 is 50, enz. Die vlotheid vertaalt zich ook in een heel zuinig verbruik en rust in het autorijden. Ik kan gerust vergelijken: in mijn wilde jaren heb ik heel hard gereden en ontelbare malen ferm over de aangegeven limiet gereden. Met de jaren is het besef gekomen dat het allemaal heel weinig heeft opgeleverd en maar weinig bijdraagt in wat we daarin zoeken te vinden.
2
Oud 26 oktober 2010, 07:17   #369
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zijn allemaal beschouwingen van het hoogste simplistisch niveau, juist omdat mensen nu eenmaal meestal niet naast het station wonen, niet onmiddellijk aan een oprit wonen, e.d. En ook hun werk is in de meeste gevallen niet in een dergelijke buurt. M.a.w. je krijgt steeds weer sterk vertragende elementen te verwerken tijdens je reisweg.

Bij dit alles blijft men trouwens steken in het eenheidsdenken: snelheid in combinatie met de auto als ultiem en uniek vervoermiddel. Andere steden in Europa hebben het echter al aangetoond: er zijn andere keuzes te maken waardoor het mobiliteitsprobleem en het toenemend verkeersinfarct op een andere manier kan worden opgelost dan de platgetreden paden van "meer beton" en "hogere snelheid" te volgen.
Dus jij zou een soort manhattan toren willen bouwen boven elk station, zeg maar 20.000 mensen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 10:10   #370
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het is inderdaad een makkelijke, goedkope, maar ook doeltreffende methode.
Jammer dat men geen rekening gehouden heeft met de koppigheid van de vlaming.
idd
Oud 15 december 2011, 10:14   #371
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België bestaat/bestond dit ook. Op de ringweg in Brugge heeft men dat jaren toegepast (daar aangekondigd onder de naam "groene golf"). Uiteindelijk heeft men de hele handel weer afgeschaft.
ik reed toen met een gele golf, en vroeg mij altijd af waarom die groene golf zo geviseerd was, heeft dus jaren geduurd (en ik ben niet traag van begrip) vooraleer ik begreep dat dit begrip sloeg op het afstemmen van de lichten. Qua marketing die vergeten was dat een doelpubliek verder woont dan brugge alleen, kan dat tellen.

En nu ivm het afschaffen van die handel, ze hebben gewoon alles ondertunneld hé. EN moesten ze eens eerlijk zijn over al die dingen moeten ze toegeven dat lichten absoluut niet gesynchroniseerd werken en integendeel mensen dwingen om te snel te rijden, of de flow gewoon castreren

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 december 2011 om 10:16.
Oud 16 december 2011, 14:31   #372
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik reed toen met een gele golf, en vroeg mij altijd af waarom die groene golf zo geviseerd was, heeft dus jaren geduurd (en ik ben niet traag van begrip) vooraleer ik begreep dat dit begrip sloeg op het afstemmen van de lichten. Qua marketing die vergeten was dat een doelpubliek verder woont dan brugge alleen, kan dat tellen.

En nu ivm het afschaffen van die handel, ze hebben gewoon alles ondertunneld hé. EN moesten ze eens eerlijk zijn over al die dingen moeten ze toegeven dat lichten absoluut niet gesynchroniseerd werken en integendeel mensen dwingen om te snel te rijden, of de flow gewoon castreren
Dat men die groene golf heeft afgeschaft in verkeersremmend Belziek omdat sommige (aftandse ?) bussen niet meekunnen geloof ik eigenlijk niet, want als er geen groene golf is staan ze eveneens in de langere ander-verkeer-file door verkeersremmende ontbrekende verkeerslichtsynchronisatie.

Naja in Belziek weet men nooit als men het verbruik maar in de hoogte kan jagen, alle beetjes zijn dan goed voor de staatskas. Natuurlijk is de groene golf daar het veel betere alternatief als flitspalen.

De groene golf die ik ken - en nog altijd bestaat - op een stukje N74 in Limburg is trouwens op 80 kmh gelijkmatig gemiddelde snelheid afgestemd voor een 2+2-90 kmh weg.
Iedere bomma op haar oude 125 cc-vespa kan daar mee.

´T word dan hoog tijd dat ze die prutsmoteurtjes van die lijnbussen gaan vervangen door echte busmotoren die vlotjes 100 kmh halen en zelfs meer als het veilig kan

Citaat:
In Nederland is de maximumsnelheid van autobussen in principe 80 km/h. Met ingang van 1 mei 2005 is een nieuwe categorie bussen gedefinieerd, de T100-bus, met een maximumsnelheid van 100 km/h. Hiervoor is een aantekening op het kentekenbewijs nodig. Dit is alleen mogelijk bij bussen zonder staanplaatsen, met tussenschotten en met veiligheidsgordels voor bepaalde (niet noodzakelijk alle) passagiers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autobus

http://nl.wikipedia.org/wiki/T100-bus
ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelbus

Natuurlijk kan men de groene golf ook zo afstemmen dat men voordurend de limiet met 20 kmh moet overschrijden om vlot erdoor te geraken, jaja daarvoor die mobiele snelheidscontroles... in Hasselt op de Grote Ring.

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...sduivels.dhtml
"Groene golf werkt in België alleen voor snelheidsduivels"

In onze buurlanden kan je vlot doorrijden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, in België moet je daarvoor de snelheidslimiet overtreden. Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na een test op 100 gewestwegen. Amper drie ervan heeft een "groene golf", schrijft Het Nieuwsblad.
...
"De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt", zegt Touring. "Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood."
Yup, dat is verkeerd€ boodschap.
Orignele bron met tekeninkjes voor onze Belziekprutsers:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GEM3J1E55

'In onze buurlanden kan je vlot doorrijden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, bij ons moet je daarvoor de snelheidslimiet overtreden.' Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na een test op 100 gewestwegen. Amper drie ervan heeft een 'groene golf'.
Het is een mooie theorie: wie de snelheidslimiet respecteert, moet niet stilstaan voor het rode licht. 'Groene golf' heet het systeem dat onder andere in Nederland consequent wordt toegepast om het verkeer vlot te laten verlopen. Door de afstand tussen twee verkeerslichten te verrekenen met de geldende maximumsnelheid kunnen de bestuurders die zich aan de limieten houden daarvan profiteren zonder af te moeten remmen bij het volgende kruispunt.

Hopeloos achterop

'Maar België loopt hopeloos achterop', zegt Danny Smagghe van Touring. De mobiliteitsorganisatie pleit er al jaren voor om ook in ons land de verkeerslichten op elkaar af te stemmen en zet haar standpunt nu kracht bij met een uitgebreide test. Wegenwachters en medewerkers van Touring hielden nauwgezet bij waar ze stilstonden en hoe ze konden doorrijden. En de resultaten zijn opvallend: van de honderd geteste gewestwegen zijn er welgeteld drie met een groene golf.

'De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt', zegt Smagghe. 'Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood. Je zal als automobilist wel al geregeld extra gas gegeven hebben als je in de verte een groen licht ziet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien staan we aan een slecht afgesteld verkeerslicht met z'n allen 6.250 uren onnodig stil. Dat geeft 8 procent meer brandstofverbruik en bijkomende luchtvervuiling.'

Slimme verkeerslichten

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde vorige week nog aan dat ze in heel Antwerpen slimme verkeerslichten wil plaatsen die zich automatisch afstellen op basis van de spitsuren. 'Goed idee, maar een groene golf is goedkoper en kan sneller ingevoerd worden', zegt Smagghe. 'Het kan heel eenvoudig door de lichten zo te synchroniseren dat de verkeersstroom met auto's groen krijgt als ze het volgende licht naderen.'

Touring pleit voor een team naar het voorbeeld van het 'Groene Golf Team' in Nederland, dat het hele land rondrijdt - in graskleurige Volkswagens, of wat dacht u? - om verkeerlichten op kruispunten en grote wegen zo op elkaar af te stemmen dat de files oplossen. 'Daar winnen ze 30 keer de kostprijs van het structureel onderhoud terug.'
Dat groen gekleurd is extra gedaan voor jou, Paul.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2011 om 14:57.
Oud 16 december 2011, 15:55   #373
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt', zegt Smagghe. 'Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood. Je zal als automobilist wel al geregeld extra gas gegeven hebben als je in de verte een groen licht ziet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien staan we aan een slecht afgesteld verkeerslicht met z'n allen 6.250 uren onnodig stil. Dat geeft 8 procent meer brandstofverbruik en bijkomende luchtvervuiling.'
Lijkt mij wel straf, dat er géén verschil zit tussen 70 en 90 maar wel tussen 90 en 110?

Om de hoeveel km staan er gemiddeld lichten op gewestwegen? Ik schat elke drie-vier kilometer van degene waar ik vaak op rijd.

Aan 70km/u: +- 3 minuten
Aan 90km/u: 2 minuten 20 seconden
Aan 110km/u: 1 minuut 55 seconden

Lijkt mij dus wel straf dat 70 en 90 op één hoop gegooid wordt en 110 een groot verschil geeft. Ik zou wel eens die snelheids-groenekans-distributie willen zien :S

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 17:10   #374
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Lijkt mij wel straf, dat er géén verschil zit tussen 70 en 90 maar wel tussen 90 en 110?
Dat lees ik niet in die context.

Het is tot 110 kmh rijden op wegen met 70-beperking ofwel
tot 110 kmh rijden op wegen met 90-beperking;
naargelang het geval gaan de verkeerslichten natuurlijk verder/korter van mekaar staan om groen te kunnen halen als men tot 110 kmh snel moet rijden.

De R71 van Hasselt is in dat laatste geval van 90 kmh (2+2-middenberm):
http://maps.google.be/maps?q=R71,+Ha...ewest&t=h&z=13

Citaat:
Om de hoeveel km staan er gemiddeld lichten op gewestwegen? Ik schat elke drie-vier kilometer van degene waar ik vaak op rijd.
Er zijn stadsringen bvb Hasselt waar de verkeersstroom meestal een halve Ring aflegt (N-Z, ..., ..., ...) en waar men dus (bvb) bijna ~ perfect minstens 2 (N-W) �* 3 (N-Z) verkeerslichten kan synchroniseren. De bestuurders in de verkeerstroom moet het wel zichtbaar aangeduid zien. Bestuurders die regelmatig steeds dezelfde stuk R71 doen weten perfect hoeveel ze moeten rijden om het volgende groen te halen, en dat zou eerder bij 80 gemiddeld moeten liggen, als bij 95 kmh gemiddeld, als men 110 kmh top moet rijden over het grootste deel van die R71 om het volgende groen net te halen dan is die Ring allesbehalve goed verkeersgeregeld.

Hier een idee van de ruimtelijke afstanden tussen de 5 drukke verkeersknooppunten en dus verkeerslichten; het knooppunt naar Tongeren is wat minder druk als de andere 4. De Westzijde van de Ring (N-Z, N-W en omgekeerd) moet zeer goed te doen zijn. Die kant heeft ook het meeste verkeer, leidend naar de drukke verkeersader E313 (Antwerpen<>Luik), en ook naar de N80 naar het zuiden (richting St-Truiden)

Citaat:
Lijkt mij dus wel straf dat 70 en 90 op één hoop gegooid wordt en 110 een groot verschil geeft. Ik zou wel eens die snelheids-groenekans-distributie willen zien :S
Ze bedoelen wat anders.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2011 om 17:38.
Oud 16 december 2011, 18:40   #375
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat men die groene golf heeft afgeschaft in verkeersremmend Belziek omdat sommige (aftandse ?) bussen niet meekunnen geloof ik eigenlijk niet, want als er geen groene golf is staan ze eveneens in de langere ander-verkeer-file door verkeersremmende ontbrekende verkeerslichtsynchronisatie.

Naja in Belziek weet men nooit als men het verbruik maar in de hoogte kan jagen, alle beetjes zijn dan goed voor de staatskas. Natuurlijk is de groene golf daar het veel betere alternatief als flitspalen.

De groene golf die ik ken - en nog altijd bestaat - op een stukje N74 in Limburg is trouwens op 80 kmh gelijkmatig gemiddelde snelheid afgestemd voor een 2+2-90 kmh weg.
Iedere bomma op haar oude 125 cc-vespa kan daar mee.

´T word dan hoog tijd dat ze die prutsmoteurtjes van die lijnbussen gaan vervangen door echte busmotoren die vlotjes 100 kmh halen en zelfs meer als het veilig kan

ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelbus

Natuurlijk kan men de groene golf ook zo afstemmen dat men voordurend de limiet met 20 kmh moet overschrijden om vlot erdoor te geraken, jaja daarvoor die mobiele snelheidscontroles... in Hasselt op de Grote Ring.

Yup, dat is verkeerd€ boodschap.
Orignele bron met tekeninkjes voor onze Belziekprutsers:

Dat groen gekleurd is extra gedaan voor jou, Paul.
Nu als je de groene golf perfect wilt doen werken MIcele, dan moeten alle lichten op dezelfde afstand van elkaar staan, op een ringweg van 10km bvb met 10 lichten, moet je de 10 lichten synchroniseren zodat de groep van 1km lichten na bvb 30 seconden allemaal verspringen, zodat de vloot kan vlot doorrijden.

Nu je weet perfect dat in Belgie dat nergens het geval is. Dus het evolg van een groene golf is gewoon dat er in één richting een groene golf is en in de andere richting een niet werkzame groene golf.

Dus nogmaals, een groene golf werkt eigenlijk maar bij een richtingsverkeer volgens mij... of anders moet je keuzes maken voor dominante verkeersrichting...
Oud 16 december 2011, 20:42   #376
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu als je de groene golf perfect wilt doen werken MIcele, dan moeten alle lichten op dezelfde afstand van elkaar staan, op een ringweg van 10km bvb met 10 lichten, moet je de 10 lichten synchroniseren zodat de groep van 1km lichten na bvb 30 seconden allemaal verspringen, zodat de vloot kan vlot doorrijden.
Hoeft niet Paul, je kan de verkeerslichten die van de afstandsnorm in de reeks afwijken een kleine aanpassing geven zodat de groene golf toch perfect werkt. Met een extra inductielus voor dat (die) afwijkend(e) verkeerslicht(en) is dat simpel te doen. Met een moderne inductielus kan men een 7-tal parameters meten (incl. snelheid), men kan zelfs het verschil tussen een Lijnbus en een Vrachtwagen meten, elk soort voertuig (ook moto) geeft namelijk een typische inductieimpuls. (ik kan je de Duitse bron geven).

Men kan ook de groene Golf voortdurend variëren van verkeerslicht tot verkeerslicht, ttz naargelang de drukte in de zijweg, staat er daar geen voertuig of maar eentje net aangekomen, aan die zijweg (gemeten door inductielus op die zijweg) is dat licht permanent of wat langer rood, logisch toch.

Zo kan men de verkeerstroom op hoofdbaan ook nog wat langer groen geven als het daar nog drukker is (in de spits, men telt de auto´s per tijdseenheid met elke standaardinductielus aan elk verkeerslicht).

Citaat:
Nu je weet perfect dat in Belgie dat nergens het geval is.
Hoeft dus helemaal niet, er staan Nederlandse en Duitse studies op het net van veel moeilijkere ringen en wegen als Hasselt (vb Weert) en daar doet men het wel en met succes.
Maar in Nederland en Duitsland heeft men daar ook wat kleingeld voor over. Alhoewel men op stadsringen altijd de prioriteit geeft aan het openbaar vervoer, ttz de (tragere) stadsbussen moeten er vooral voordeel bij halen, daarom zet men de V-groene golf op zulke stadsringwegen 10-20 kmh lager als ontworpen voor de auto´s.

Anders is het dan op snellere 2+2 wegen in Nederland/D waar de 100 kmh snelle snelbussen rijden daar kan men de Golf op 80 of zelfs 90 kmh houden.

Citaat:
Dus het evolg van een groene golf is gewoon dat er in één richting een groene golf is en in de andere richting een niet werkzame groene golf.
Onzin Paul, gans Europa doet het wel en Belziek zoekt weer excuses ?
Zoek je ook excuses Paul die geen steek houden ?
Als men er geen prioriteit van maakt, lees geen geld in Belziek, werkt het niet zeker en zoekt men excuses ?

Citaat:
Dus nogmaals, een groene golf werkt eigenlijk maar bij een richtingsverkeer volgens mij... of anders moet je keuzes maken voor dominante verkeersrichting...
Hoezo bij eenrichtingsverkeer ? groen licht voor de hoofdbaan geld voor de 2 richtingen. En natuurlijk moet je keuzes maken in het voordeel voor de zeer drukke baan, wat had je anders gedacht ?
Of dacht je dat één persoon met zijn brommertje uit de zijweg net voor de aanstormende hoofdpulk plots voorrang krijgt op een 200-tal mobilisten ? Neen Paul net achter de hoofdpulk als er nog een taffelaar aankomt mag net dat ene brommertje snel oversteken (heel kort groen vanuit de zijweg)

Of lees dit gewoon, Crevits wil natuurlijk de goedkoopste spulletjes.

Citaat:
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde vorige week nog aan dat ze in heel Antwerpen slimme verkeerslichten wil plaatsen die zich automatisch afstellen op basis van de spitsuren. 'Goed idee, maar een groene golf is goedkoper en kan sneller ingevoerd worden', zegt Smagghe. 'Het kan heel eenvoudig door de lichten zo te synchroniseren dat de verkeersstroom met auto's groen krijgt als ze het volgende licht naderen.'
of vertrek van Wikipedia staan ook voldoende refertes in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf
http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCne_Welle
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_wave

Ik citeer Groenfase extra voor Groene golf

Citaat:
Groenfase is een term uit de verkeersregeltechniek.
De groenfase is de tijd dat de verkeerslichten voor een bepaalde groep van richtingen (ook wel signaalgroep genoemd) op groen staat.

De tijdsduur van de groenfase is afhankelijk van de instelling in de verkeerslichtenregeling en de aan- of afwezigheid van verkeer op het kruispunt. De groenfase kent een minimale groentijd (garantiegroentijd) van meestal 5 tot 7 seconden. De groenfase wordt verder bepaald door:

het afbouwen van het 1e deel van de wachtrij
de aanwezigheid van verkeer op enige afstand van het kruispunt (groenverlenging)
het groen houden als gevolg van een naderende peloton voertuigen (koppeling)
het groen houden omdat er geen conflicterend verkeer aanwezig is (wachtstand groen)
het groen houden in de "schaduw" van een andere signaalgroep die groen heeft
het groen houden vanwege prioriteitsingrepen (bijvoorbeeld busbeïnvloeding)
het groen houden vanwege de aanwezigheid van voertuigen in de dilemmazone aan het einde van de groenfase (veiligheidsgroen)

Groene golf

Werking van een groene golf

Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven te stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.

Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden.

Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.

[bewerken] VoetgangersOok voor tweedelige voetgangersoversteekplaatsen is een groene golf mogelijk. Wanneer een voetganger de middenberm van de oversteek heeft bereikt, is het verkeerslicht zo ingesteld dat het gelijk op groen springt. Ook wordt hierbij rekening gehouden met langzame voetgangers (ouderen, gehandicapten etc.) om te voorkomen dat mensen teruglopen bij het zien van rood licht. De groenfase is dan zo ingesteld, dat voetgangers over de helft van de oversteek kunnen komen.

[bewerken] Openbaar vervoerVooral in bebouwd gebied zijn groene golven voor autoverkeer erg hinderlijk en kostbaar voor bussen en trams. Die moeten immers tussen de kruispunten meestal stoppen bij haltes. Het tijdsbeslag van remmen, stoppen en weer optrekken is meestal net iets langer dan de golfgroentijd, zodat bussen en trams systematisch nét bij rood aankomen en dan de gehele roodtijd moeten wachten. Extra probleem is de verstoring van de regelmaat. Trams en bussen die iets te vroeg zijn zullen minder passagiers op de halte treffen waardoor de kans dat ze nét "de golf halen" toeneemt. Te vroege voertuigen worden daardoor nog vervroegd en treffen daardoor steeds minder passagiers. Gevolg is het "Roskes-effect", genoemd naar verkeerskundige Rob Roskes (1979): de meeste reizigers staan, na langer dan het theoretische halve interval wachttijd, in de traagste voertuigen en doen langer dan het gemiddelde voertuig over de rit. Een waarschijnlijk onderschat gevolg kan ook zijn dat de groene golf de dominantie van de auto in het verkeersbeleid extra accentueert, waardoor het gevoel "OV is voor losers" wordt versterkt.

In moderne verkeerslichtinstallaties kunnen vaak via zgn. verkeerslichtbeïnvloeding de "kop" en/of de "staart" van de golf in de tijd iets worden verschoven, zodat kortstoppende bussen en trams het volgende licht "nét nog halen", en langstoppende vervroegd profiteren van de volgende golf. Het terechtkomen in de volgende golf kan ook worden bevorderd door halten alternerend voor en na kruisingen te leggen (nul of twee halten per wegvak) zodat men óf met de golf meerijdt óf een tweede maal stopt gedurende de roodtijd.

Verkeerslichtoponthoud bepaalt ca. 91% van de rittijdspreiding in bebouwd gebied (onderzoek HTM Den Haag) en kost aan onrendabele chauffeur- en voertuiginzet meer dan een miljard euro per jaar.

Zie ook het artikel over groenfase

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2011 om 21:11.
Oud 17 december 2011, 08:17   #377
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

in New York zie je zo mooi die cascade op de avenue's, maar die zijn dan ook eenrichtingsverkeer
Oud 18 december 2011, 22:52   #378
Alboreto

Standaard

Citaat:

Nu je weet perfect dat in Belgie dat nergens het geval is. Dus het evolg van een groene golf is gewoon dat er in één richting een groene golf is en in de andere richting een niet werkzame groene golf.

Inderdaad.
Oud 18 december 2011, 23:08   #379
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
De groene golf moet 's ochtens stadinwaarts gelden,
en 's avonds staduitwaarts.

Maar de twee tesamen: dat zou straffe boel zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 07:03   #380
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De groene golf moet 's ochtens stadinwaarts gelden,
en 's avonds staduitwaarts.
Welke richting op een stadsring rijdt stadin- of -uitwaarts?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be