![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kan hier toch niet heringevoerd worden.
Ballingschap!
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Afschrikking zou ook niet het doel van een gevangenisstraf moeten zijn, eerder een secundair gevolg. Een gevangenisstraf dient om een persoon te heropvoeden zodat hij/zij terug in de maatschappij kan functioneren. Of om een persoon die bewezen heeft dat hij niet kan functioneren in de maatschappij af te zonderen. Als je mensen 10 jaar opsluit en ze dan op straat gooit, kweek je alleen maar ergere misdadigers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie daar geen kwaad in als er met 100% zekerheid kan hard gemaakt worden dmv harde bewijzen dat iemand dader is. Het kan mogelijke daders toch nog iets meer afschrikken dan een gevangenisregime dat beter is dan sommige hotels.
Het is nu niet dat we hier gevangenissen hebben zoals in Marokko enz. waar gevangenen als beesten behandeld worden. Een tijdje terug zei een Marokkaanse man me nog dat in Marokko er veel minder criminaliteit is dan hier gewoon omwille van het feit dat er daar veel hardhandiger wordt opgetreden tegen misdadigers, dieven etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, hoeveel daadwerkelijke terechtstellingen zie je in de VS nog gebeuren? Dat aantal van effectief uitgevoerde terechtstellingen daalt jaar na jaar. Gewoon onder meer uit schrik fouten te maken zoals er nu één gebeurd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor sommige heel zware kriminelen, waarvan er echt niet veel twijfel over bestaat dat-ie schuldig is, zou men toch wel eens kunnen overwegen een uitzondering te maken. Dat heeft enkel maar een nut als "wraak". Ik maak mij geen illusies over enige afschrikking: kriminelen worden niet afgeschrikt door de strafmaat, want ze gaan er (terecht of onterecht) van uit dat ze niet gepakt zullen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Steekt uw kop nog maar wat dieper in het zand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() "Ik heb geen referentiekader nodig om te weten dat ik juist zit." Bizarre denkwijze. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een land van bijna straffeloosheid is mijn denkwijze bizar? Zware straffen kent België niet. Maar heel die hoop bewezen moordenaars mag blijven leven? Mensen die tientallen, soms honderden of duizenden doden op hun naam hebben staan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Moord? Besparing ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
(Oke, dit is oneerlijk van me, China zal niet erg open zijn met zijn statistieken, de bevolkingspyramide ziet er vreemd uit dankzij de eenkindspolitiek en bovendien zou je voor een goede vergelijking ook nog eens statistieken uit landen met vergelijkbare omstandigheden anders dan de aanwezigheid van de doodstraf moeten hebben, dus laat maar.)
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 12 november 2010 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Zie overigens ook de toevoeging die ik nog heb gemaakt aan die post.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben bang dat strafmaat voor zware misdaad niet veel afschrikkingseffect heeft, gewoon omdat de plegers van zware misdaden niet denken dat ze die straf zullen ondergaan (maw, dat ze gepakt zullen worden).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Goed, als je er van uitgaat dat je gepakt word begin je natuurlijk uberhaubt niet aan criminele activiteiten (ongeacht wat de straf is, want je buit ben je dan sowieso al kwijt dus geen buit+straf is sowieso een negatief totaal effect), dus de meeste criminelen schatten zichzelf waarschijnlijk boven-statistisch goed in, maar ach...
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afschrikking? Nee hoor, enkele maanden later was er een nieuw schandaal in de melkpoedersector. Trouwens:
Laatst gewijzigd door lombas : 12 november 2010 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Els Clottemans of een Leopold Storme had je er dus niet mee kunnen vangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben en blijf voorstander van de uitvoering van de doodstraf.
Maar alleen voor heel erg uitzonderlijke voorvallen. Daarbij moet de norm niet alleen het gepleegde misdrijf of misdrijven zijn, maar ook nog iets supplementair: de maatschappelijke veiligheid intern de gevangenis (waar pleegde de man waarover het hier gaan zijn echte wel bewezen moord ?), bij eventuele ontsnapping en bij eventuele vrijlating na pakweg minstens 30 �* 40 jaar ... Daarbij ben ik nog veel meer voorstander, om bij gerechtelijke blunders, heel precies na te gaan wie welke verantwoordelijkheid draagt, en daar ook de juiste sancties aan te verbinden. Daarbij blijf ik ook de Verenigde Staten een heel slecht voorbeeld vinden, op vele vlakken. Zo lukten ze er nog niet eens in om bij de vorige presidentsverkiezingen (Bush jr) klare en duidelijke verkiezingen te organiseren. Wat de statistieken betreft: men kan geen twee verschillende landen/systemen vergelijken; men kan geen twee verschillende dinges vergelijken (is gevangenisstraf afschrikwekkend ? ja voor de kleine crimineel, neen voor de psychopatische crimineel ... bla bla ...) Maar één ding is volgens mij wel bewezen: de geëxecuteerde zal geen volgende moord/verkrachting ... meer plegen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Overigens zal een winkeldief die ter dood word gebracht ook nooit meer een diefstal plegen. Ook zal het behoorlijk afschrikken, op winkeldiefstal de doodstraf plaatsen. Doen? Of hebben we ergens toch ook wel een beetje begrip/compassie/wat dan ook voor de criminele medemens?
![]() |
![]() |