Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 10:43   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het kan hier toch niet heringevoerd worden.

Ballingschap!
Oud 12 november 2010, 10:44   #22
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Hoe weet jij dat dat niet het geval zou zijn indien die terug heringevoerd zou worden?
Levenslang is België een lachtertje (ten aanzien van het misdrijf/de misdrijven die ze ervoor gepleegd hebben bedoel ik dan), en dat weet jij ook. Je zit je tijd braafjes uit, en je komt met veel geluk zelfs nog vroeger terug vrij wegens goed gedrag.
Oke, als je me niet gelooft, laat dan die statistieken maar eens zien waaruit blijkt dat er in bijvoorbeeld de VS minder misdaden worden gepleegd dan hier. Ik zal je alvast verklappen: dat is niet zo.
Oud 12 november 2010, 10:47   #23
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
wel, gevangenisstraffen werken ook niet, zoals blijkt uit het artikel.
De veroordeelde - die reeds een moord gepleegd had! - was terug op vrije voeten en duidelijk NIET op het rechte pad geraakt dankzij een gevangenisstraf.
Zijn terdoodveroordeling heeft ie wellicht te danken aan zijn verleden.
Het helpt natuurlijk niet dat je als ex-gevangene in Amerika (en niet alleen daar) enorm moeilijk legaal werk kan krijgen, werkgevers zien dat je een gevangenisstraf achter de rug hebt en gooien je CV weg. Het is dan veel makkelijker om te hervallen in misdaad, je hebt connecties en ervaring in die wereld. Je weet dat er grote opbrengsten uit (kunnen) voorkomen, waarom niet?Ik ga hier geen uitspraken doen over die man zelf, ik ken hem niet, hij kon het grootste krapuul op aarde zijn of een goeie kerel in verkeerde omstandigheden, ik weet het niet.

Afschrikking zou ook niet het doel van een gevangenisstraf moeten zijn, eerder een secundair gevolg. Een gevangenisstraf dient om een persoon te heropvoeden zodat hij/zij terug in de maatschappij kan functioneren. Of om een persoon die bewezen heeft dat hij niet kan functioneren in de maatschappij af te zonderen. Als je mensen 10 jaar opsluit en ze dan op straat gooit, kweek je alleen maar ergere misdadigers.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:49   #24
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat praat moord van overheidswege nog altijd niet goed.
Ik zie daar geen kwaad in als er met 100% zekerheid kan hard gemaakt worden dmv harde bewijzen dat iemand dader is. Het kan mogelijke daders toch nog iets meer afschrikken dan een gevangenisregime dat beter is dan sommige hotels.
Het is nu niet dat we hier gevangenissen hebben zoals in Marokko enz. waar gevangenen als beesten behandeld worden.

Een tijdje terug zei een Marokkaanse man me nog dat in Marokko er veel minder criminaliteit is dan hier gewoon omwille van het feit dat er daar veel hardhandiger wordt opgetreden tegen misdadigers, dieven etc.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:53   #25
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oke, als je me niet gelooft, laat dan die statistieken maar eens zien waaruit blijkt dat er in bijvoorbeeld de VS minder misdaden worden gepleegd dan hier. Ik zal je alvast verklappen: dat is niet zo.
Weer die VS. Ik woon nog altijd in België. Ik hoef helemaal geen statistieken te zien om te weten dat het toch een mogelijke dader kan afschrikken.
Trouwens, hoeveel daadwerkelijke terechtstellingen zie je in de VS nog gebeuren? Dat aantal van effectief uitgevoerde terechtstellingen daalt jaar na jaar. Gewoon onder meer uit schrik fouten te maken zoals er nu één gebeurd is.
Oud 12 november 2010, 10:54   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie daar geen kwaad in als er met 100% zekerheid kan hard gemaakt worden dmv harde bewijzen dat iemand dader is. Het kan mogelijke daders toch nog iets meer afschrikken dan een gevangenisregime dat beter is dan sommige hotels.
Het is nu niet dat we hier gevangenissen hebben zoals in Marokko enz. waar gevangenen als beesten behandeld worden.

Een tijdje terug zei een Marokkaanse man me nog dat in Marokko er veel minder criminaliteit is dan hier gewoon omwille van het feit dat er daar veel hardhandiger wordt opgetreden tegen misdadigers, dieven etc.
Volgens de statistieken is er in België veel meer criminaliteit dan in Papoea Nieuw-Guinea, wat als één van de meest gevaarlijke plekken op deze planeet wordt beschouwd...
Oud 12 november 2010, 10:55   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-haartje.dhtml

Wat hebben de voorstanders hier op te zeggen?
Ik ben ook een tegenstander van de doodstraf, exact om deze reden van irreversibiliteit. Alleen vind ik dit specifiek geval nu geen goed voorbeeld: de man heeft misschien niet de trekker overgehaald, maar hij was wel een medeplichtige, he. Dat verdiende misschien niet, volgens de letter van de wet, dezelfde straf, maar kom, 't was toch een krimineel die iets met de moord te maken had.

Maar voor sommige heel zware kriminelen, waarvan er echt niet veel twijfel over bestaat dat-ie schuldig is, zou men toch wel eens kunnen overwegen een uitzondering te maken. Dat heeft enkel maar een nut als "wraak".

Ik maak mij geen illusies over enige afschrikking: kriminelen worden niet afgeschrikt door de strafmaat, want ze gaan er (terecht of onterecht) van uit dat ze niet gepakt zullen worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:57   #28
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weer die VS. Ik woon nog altijd in België. Ik hoef helemaal geen statistieken te zien om te weten dat het toch een mogelijke dader kan afschrikken.
Trouwens, hoeveel daadwerkelijke terechtstellingen zie je in de VS nog gebeuren? Dat aantal van effectief uitgevoerde terechtstellingen daalt jaar na jaar. Gewoon onder meer uit schrik fouten te maken zoals er nu één gebeurd is.
Lolwut, beargumenteren dat de doodstraf als afschrikking werkt en dan de cijfers die het tegendeel bewijzen negeren?

Steekt uw kop nog maar wat dieper in het zand.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:58   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

"Ik heb geen referentiekader nodig om te weten dat ik juist zit."

Bizarre denkwijze.

Citaat:
Dat aantal stijgt nogal eens.
Oud 12 november 2010, 11:07   #30
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

"Ik heb geen referentiekader nodig om te weten dat ik juist zit."

Bizarre denkwijze.

Dat aantal stijgt nogal eens.
Dus volgens jou gaat niemand afgeschrikt worden door een mogelijke doodstraf?
In een land van bijna straffeloosheid is mijn denkwijze bizar? Zware straffen kent België niet.

Maar heel die hoop bewezen moordenaars mag blijven leven? Mensen die tientallen, soms honderden of duizenden doden op hun naam hebben staan?
Oud 12 november 2010, 11:08   #31
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Amerika is het beste voorbeeld om aan te tonen dat de doodstraf als afschrikmiddel niet werkt.
Als ze op regelmaat de verkeerde personen executeren heeft het idd geen zin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat praat moord van overheidswege nog altijd niet goed.
Moord? Besparing ...
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:09   #32
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oke, laat me dan maar statistieken uit China zien, waar ze nog wel voldoende doodstraffen uitvoeren. Is dat land al bijna vrij van misdaad?

(Oke, dit is oneerlijk van me, China zal niet erg open zijn met zijn statistieken, de bevolkingspyramide ziet er vreemd uit dankzij de eenkindspolitiek en bovendien zou je voor een goede vergelijking ook nog eens statistieken uit landen met vergelijkbare omstandigheden anders dan de aanwezigheid van de doodstraf moeten hebben, dus laat maar.)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 12 november 2010 om 11:12.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:11   #33
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oke, laat me dan maar statistieken uit China zien, waar ze nog wel voldoende doodstraffen uitvoeren. Is dat land al bijna vrij van misdaad?
Ga je me nu statistieken vragen van een land waar ze zelfs zonder enige gegronde reden mensen doden?
Oud 12 november 2010, 11:13   #34
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ga je me nu statistieken vragen van een land waar ze zelfs zonder enige gegronde reden mensen doden?
Dat was het idee toch, afschrikking? Niet zo watterig doen en bang zijn dat je straks fout blijkt te zitten, gewoon lekker executeren?

Zie overigens ook de toevoeging die ik nog heb gemaakt aan die post.
Oud 12 november 2010, 11:15   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben bang dat strafmaat voor zware misdaad niet veel afschrikkingseffect heeft, gewoon omdat de plegers van zware misdaden niet denken dat ze die straf zullen ondergaan (maw, dat ze gepakt zullen worden).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:23   #36
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben bang dat strafmaat voor zware misdaad niet veel afschrikkingseffect heeft, gewoon omdat de plegers van zware misdaden niet denken dat ze die straf zullen ondergaan (maw, dat ze gepakt zullen worden).
Feitelijk wel een goed punt, een hogere pakkans schrikt misschien wel meer af dan een hogere straf...

Goed, als je er van uitgaat dat je gepakt word begin je natuurlijk uberhaubt niet aan criminele activiteiten (ongeacht wat de straf is, want je buit ben je dan sowieso al kwijt dus geen buit+straf is sowieso een negatief totaal effect), dus de meeste criminelen schatten zichzelf waarschijnlijk boven-statistisch goed in, maar ach...
Oud 12 november 2010, 12:05   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hoogste kader in het melkpoederschandaal werd tot de doodstraf veroordeeld.

Afschrikking? Nee hoor, enkele maanden later was er een nieuw schandaal in de melkpoedersector.

Trouwens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgens de statistieken is er in België veel meer criminaliteit dan in Papoea Nieuw-Guinea, wat als één van de meest gevaarlijke plekken op deze planeet wordt beschouwd...

Laatst gewijzigd door lombas : 12 november 2010 om 12:05.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 12:07   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een land van bijna straffeloosheid is mijn denkwijze bizar? Zware straffen kent België niet.

Maar heel die hoop bewezen moordenaars mag blijven leven? Mensen die tientallen, soms honderden of duizenden doden op hun naam hebben staan?
Vele moorden zijn "passionele misdaden", eremoorden enz.

Een Els Clottemans of een Leopold Storme had je er dus niet mee kunnen vangen.
Oud 12 november 2010, 13:15   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben en blijf voorstander van de uitvoering van de doodstraf.

Maar alleen voor heel erg uitzonderlijke voorvallen.
Daarbij moet de norm niet alleen het gepleegde misdrijf of misdrijven zijn, maar ook nog iets supplementair: de maatschappelijke veiligheid intern de gevangenis (waar pleegde de man waarover het hier gaan zijn echte wel bewezen moord ?), bij eventuele ontsnapping en bij eventuele vrijlating na pakweg minstens 30 �* 40 jaar ...

Daarbij ben ik nog veel meer voorstander, om bij gerechtelijke blunders, heel precies na te gaan wie welke verantwoordelijkheid draagt, en daar ook de juiste sancties aan te verbinden.

Daarbij blijf ik ook de Verenigde Staten een heel slecht voorbeeld vinden, op vele vlakken. Zo lukten ze er nog niet eens in om bij de vorige presidentsverkiezingen (Bush jr) klare en duidelijke verkiezingen te organiseren.

Wat de statistieken betreft: men kan geen twee verschillende landen/systemen vergelijken;
men kan geen twee verschillende dinges vergelijken (is gevangenisstraf afschrikwekkend ? ja voor de kleine crimineel, neen voor de psychopatische crimineel ... bla bla ...)

Maar één ding is volgens mij wel bewezen: de geëxecuteerde zal geen volgende moord/verkrachting ... meer plegen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 13:30   #40
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar één ding is volgens mij wel bewezen: de geëxecuteerde zal geen volgende moord/verkrachting ... meer plegen.
Iemand die levenslang in de bak zit ook niet, en met een beetje fantasie kan je nog wel een aantal straffen verzinnen waarvoor dat geld.

Overigens zal een winkeldief die ter dood word gebracht ook nooit meer een diefstal plegen. Ook zal het behoorlijk afschrikken, op winkeldiefstal de doodstraf plaatsen. Doen? Of hebben we ergens toch ook wel een beetje begrip/compassie/wat dan ook voor de criminele medemens?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be