Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2010, 14:58   #201
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Waar is het aantal verloren jaren het grootst? Bij dood of levenslang? Het is ook niet altijd zo dat er pas na dertig jaar weer nieuw bewijs is, dan kan ook goed na 2 of 3 jaar zijn.
Neem je krijgt levenslang als je 20 jaar bent, voor een vierdubbele moord bvb. Als je 70 geworden bent blijkt dat je onschuldig bent, en men laat je vrij. Joepie, eindelijk vrij ...
Eerlijk gezegd, ben je niet beter af als men je 50 jaar geleden reeds terechtgesteld had ? Kan je je voorstellen wat het is , 50 jaar in het gevang zitten voor iets dat je niet gedaan hebt ? Hoe en w�*t ga je terugkrijgen, en van wie, op welke manier ?
Vergissingen zullen er altijd gebeuren, en blijven gebeuren, de mens is nu éénmaal niet onfeilbaar. Maar is dat een reden om moordenaars , échte, schuldige moordenaars, te laten leven , met het risisco dat ze terug vrij komen, en herbeginnen ?

Laatst gewijzigd door den dinges : 14 november 2010 om 15:00.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:01   #202
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie gaat dit nieuw bewijs zoeken?
Maar... de politie natuurlijk ! Die gaan toch niet toestaan dat men onschuldigen opsluit ? De politie toch niet ?!
Oud 14 november 2010, 15:01   #203
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is het aantal verloren jaren het grootst? Bij dood of levenslang? Het is ook niet altijd zo dat er pas na dertig jaar weer nieuw bewijs is, dan kan ook goed na 2 of 3 jaar zijn.
Moeilijk te zeggen.
Als ik hier sommigen mag geloven is de doodstraf zo duur omdat men dan zekerder wilt zijn en meer onderzoek doet.
Wellicht vinden ze dan dat bewijs sneller.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:02   #204
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wie gaat dit nieuw bewijs zoeken?
Er komen nieuwe getuigen naar voren, nieuwe onderzoeksmethoden, een gevonden nieuw bewijsstuk, videomateriaal dat een alibi bevestigd of onderuithaalt. En natuurlijk ook de terdoodveroordeelde die zo vaak mogelijk in beroep zal gaan als mogelijk is.

Als iemand dit opmerkt is dit initiatief om een zaak opnieuw te openen.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 14 november 2010 om 15:08.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:03   #205
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Neem je krijgt levenslang als je 20 jaar bent, voor een vierdubbele moord bvb. Als je 70 geworden bent blijkt dat je onschuldig bent, en men laat je vrij. Joepie, eindelijk vrij ...
Eerlijk gezegd, ben je niet beter af als men je 50 jaar geleden reeds terechtgesteld had ? Kan je je voorstellen wat het is , 50 jaar in het gevang zitten voor iets dat je niet gedaan hebt ? Hoe en w�*t ga je terugkrijgen, en van wie, op welke manier ?
Vergissingen zullen er altijd gebeuren, en blijven gebeuren, de mens is nu éénmaal niet onfeilbaar. Maar is dat een reden om moordenaars , échte, schuldige moordenaars, te laten leven , met het risisco dat ze terug vrij komen, en herbeginnen ?
Ik kan die zin ook gewoon omkeren.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 14 november 2010 om 15:04.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:19   #206
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er komen nieuwe getuigen naar voren, nieuwe onderzoeksmethoden, een gevonden nieuw bewijsstuk, videomateriaal dat een alibi bevestigd of onderuithaalt. En natuurlijk ook de terdoodveroordeelde die zo vaak mogelijk in beroep zal gaan als mogelijk is.

Als iemand dit opmerkt is dit initiatief om een zaak opnieuw te openen.
Als de doodstraf hiet weer ingevoerd wordt, dan zal dat op Assisen zijn, bij Assisen is er geen beroepsmogelijkheid.

De ter dood veroordeelde zal dus welgeteld nul keren in beroep gaan.
Oud 14 november 2010, 15:21   #207
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Naar waar? Bedoel je ergens een soort van Alcatraz of wat? Of geef je ze een ticket richting een ontwikkelingsland? Dat laatste is compleet onetisch.
Citaat:
Verbanning ? Dat komt er op neer je vuilbakken gaan uitkappen bij je buren ? Onethisch dus...
Dwangarbeid voor dieven ? Dat is onzeerlijke concurrentie voor eerlijke arbeiders + slavernij. Onethisch dus...
Eén of ander afgelegen, onbewoond Pacifisch eiland.

De werkgelegenheid in Nauru of Palau zou er wel bij varen.
Oud 14 november 2010, 17:20   #208
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de doodstraf hiet weer ingevoerd wordt, dan zal dat op Assisen zijn, bij Assisen is er geen beroepsmogelijkheid.

De ter dood veroordeelde zal dus welgeteld nul keren in beroep gaan.
Het enige dat men moet doen om het eerlijk te maken, is niet meer zonder bewijzen veroordelen, zoals men nu doet.
Oud 14 november 2010, 17:32   #209
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Moord is NOOIT goed te praten; ook niet wanneer ze door de overheid wordt uitgevoerd.
Dikke 2
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 17:34   #210
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dat men moet doen om het eerlijk te maken, is niet meer zonder bewijzen veroordelen, zoals men nu doet.
De macht van de rechters afnemen? In Belgie gaan we dat niet zien gebeuren.
Oud 14 november 2010, 23:31   #211
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergissingen zullen er altijd gebeuren, en blijven gebeuren, de mens is nu éénmaal niet onfeilbaar.
Gelijk heb je maar 't is weer cherry-picking hé
Er is nog net op gewezen dat dat evengoed na 2 of 3 jaar boven water zou kunnen komen... de kans is zelfs groter omdat naar mate de tijd verstrijkt sporen.getuigen verdwijnen en de interesse in bv dubieuze veroordelingen verminderd.... tenzij er misschien een revolutionair nieuw technisch middel een aantal zaken plots kunnen achterhalen ( cfr. fingerprints en dna )

En dan nog.... zelfs na die 50 zou je dat dan toch aan die persoon zelve moeten laten, niet ?
Jij ziet dat misschien niet meer zitten en had liever de doodstraf van meet af aan gekregen ( waarom dan geen zelfmoord ? ) , een ander is misschien wel nog gelukkig met de overgebleven jaren.

Eerlijk gezegd ben ik ook voorstander van een riante vergoeding per jaar dat men onterecht zat ... op die manier ben je dus op je 70 als je dan buitenkomt voldoende financieel voorzien

Citaat:
Maar is dat een reden om moordenaars , échte, schuldige moordenaars, te laten leven , met het risisco dat ze terug vrij komen, en herbeginnen ?
Da's een drogreden.
Het aantal dat is ontsnapt is op één hand te tellen
Het aantal dat dan nog wat gaat rommelen ipv zo snel mogelijk het hazenpad te kiezen is al helemaal verwaarloosbaar.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 23:35   #212
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Moeilijk te zeggen.
Als ik hier sommigen mag geloven is de doodstraf zo duur omdat men dan zekerder wilt zijn en meer onderzoek doet.
Wellicht vinden ze dan dat bewijs sneller.
goeie opmerking !

Wel bijzonder intriest... want dat wilt dus concreet zeggen dat als de verdediging zelf niet voldoende de moeite troost omwille van de dreigende noodzaak of de publieke/politieke interesse ... men dus kan stellen dat een verdediging gemiddeld gezien steeds tekort schiet
Oud 14 november 2010, 23:40   #213
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben de eerste om daar volmondig ja op te zeggen.... maar kan jij me dan eens vertellen van al de veroordeelden die België kent wie ( welke soort misdaden dus ) er in aanmerking zou komen voor een doodstraf en bij wie dat ten volle bewezen is ?

ps. ah ja ... en rekenen we een bekentenis mee onder zulk bewijs ?

Laatst gewijzigd door praha : 14 november 2010 om 23:41.
Oud 14 november 2010, 23:44   #214
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
goeie opmerking !

Wel bijzonder intriest... want dat wilt dus concreet zeggen dat als de verdediging zelf niet voldoende de moeite troost omwille van de dreigende noodzaak of de publieke/politieke interesse ... men dus kan stellen dat een verdediging gemiddeld gezien steeds tekort schiet
Hangt er van af...Als je veel geld hebt kan je Vermassen inhuren, de man die alle processen wint !
De afloop van een rechtszaak hangt af van uw financiële middelen, zo simpel is het.
Oud 14 november 2010, 23:51   #215
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben de eerste om daar volmondig ja op te zeggen.... maar kan jij me dan eens vertellen van al de veroordeelden die België kent wie ( welke soort misdaden dus ) er in aanmerking zou komen voor een doodstraf en bij wie dat ten volle bewezen is ?

Ik ken alle verordeelden van België niet. Jij wel ? Maar zo maar een greep uit de doos : Kim De Gelder, die is toch schuldig bevonden, Hans van Themse ook ? Wie nog...Dutroux, is ook ten volle schuldig, of zijn er niet genoeg bewijzen volgens jou ?
Alleen deze drie affreuse mannekkes al , daarbuiten gelaten of die " zot " zijn of niet, zouden zich toch beter in de andere wereld bevinden, nietwaar ? Of moeten die op één op andere dag mischien terug vrijgelaten worden ?
En zeg nu niet dat hen terechtstellen te duur zou zijn, ik ben zelfs zeker dat er mensen het voor niet zouden doen, zelfs in de gevangenissen waar ze nu verblijven. Maar zonder dat...wat kost een kogel nu ? Of een eindje touw ? Een spuitje cyaankali ?
Oud 15 november 2010, 00:01   #216
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie er niet direct.
Het recentste goed voorbeeld lijkt mij de schutter van Malmö.
Kan men het risico lopen dat zo een man ontsnapt en zijn moordpartijen voortzet ?
Citaat:
Neen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:07   #217
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's een drogreden.
Het aantal dat is ontsnapt is op één hand te tellen
Het aantal dat dan nog wat gaat rommelen ipv zo snel mogelijk het hazenpad te kiezen is al helemaal verwaarloosbaar.
Vrijkomen is niet gelijk aan "ontsnappen" he praha
Oud 15 november 2010, 00:58   #218
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Vrijkomen is niet gelijk aan "ontsnappen" he praha
Klopt !
Maar als we zo iemand vrijlaten en die moord opnieuw dan hebben we ons dus vergist
Hetzelfde had kunnen gebeuren met iemand die voor minder zit en wordt vrijgelaten.
Het is dus een faling van inschatting, een faling van preventief optreden... zoiets geldt eveneens voor diegenen die nog nooit in aanraking gekomen zijn met het systeem.

Maar zeg eens.... hoeveel van die vrijgekomen veroordeelde moordenaars zijn opnieuw begonnen ?
Geen larie over ene Dutroux en/of dien andere spast daar uit het luikse dus die voor andere zaken vastzaten dus... want dan hadden we die destijds voor die feiten reeds de doodstraf moeten geven
Oud 15 november 2010, 00:59   #219
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er van af...Als je veel geld hebt kan je Vermassen inhuren, de man die alle processen wint !

Citaat:
De afloop van een rechtszaak hangt af van uw financiële middelen, zo simpel is het.
Helaas is dat wel ergens zo
In de states nog meer dan hier, vrees ik
Oud 15 november 2010, 01:04   #220
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken alle verordeelden van België niet. Jij wel ?
euhmzz .... uiteraard niet... ik vraag je ook geen volledige opsomming... een greep uit de doos dan maar ...

Citaat:
Maar zo maar een greep uit de doos : Kim De Gelder, die is toch schuldig bevonden, Hans van Themse ook ? Wie nog...Dutroux, is ook ten volle schuldig, of zijn er niet genoeg bewijzen volgens jou ?
Ze zijn uiteraard schuldig bevonden... anders zaten ze niet
zo ook is EC schuldig bevonden
Wel wat betreft Dutroux, om er eentje te noemen, is daar voldoende bewijs geleverd dat ie die moorden heeft gepleegd ?
De Gelder ... daar weet ik bitter weinig van over het concrete bewijs ... ik ga ervan uit dat dat er voldoende is... bovendien heb je nog de bekentenis dacht ik

Citaat:
Alleen deze drie affreuse mannekkes al , daarbuiten gelaten of die " zot " zijn of niet, zouden zich toch beter in de andere wereld bevinden, nietwaar ? Of moeten die op één op andere dag mischien terug vrijgelaten worden ?
Je blijft mistig hé
Je plakt er zelf een soort waarde-oordeel op ... maar ik krijg geen concrete misdaad of ernstigheidsgraad waarvoor we bv voor de doodstraf zouden moeten opteren

Citaat:
En zeg nu niet dat hen terechtstellen te duur zou zijn, ik ben zelfs zeker dat er mensen het voor niet zouden doen, zelfs in de gevangenissen waar ze nu verblijven. Maar zonder dat...wat kost een kogel nu ? Of een eindje touw ? Een spuitje cyaankali ?
Ik heb het hier nu niet over het kostenplaatje ( dat is een andere discussie )

Laatst gewijzigd door praha : 15 november 2010 om 01:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be