Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2010, 10:24   #141
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik sta wel niet te trappelen voor algemene 'kleuterschoolplicht'. Sommigen hebben het hier over verlaging van de leerplicht maar het komt mij toch wel over als het invoeren van schoolplicht. En ik ben niet voor schoolplicht. Het zou me dunkt beter zijn dat kleuters gescreend worden op taalachterstand, en dat degenen die een achterstand hebben verplicht kunnen worden om (taal)onderwijs te volgen.
Laten we dan eerst beginnen met de ouder-nieuwkomer te screenen op taalachterstand. De kleuter zelf screenen is mijn inziens zinloos. Hoe het zit met de kennis van het Nederlands bij de kleuter merkt de kleuterjuf wel.

Alles hangt af van het belang van de kennis van het Nederlands gekoppeld aan de verdienste, wat het gastland aanbiedt. Ik vrees dat heel wat ouders al opgelucht zijn dat ze hun papieren hebben om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Talenkennis komt misschien wel op de tweede plaats.

De kunst zal dus zijn om de diensten van het gastland op een ernstige manier te koppelen aan de bereidwilligheid tot integratie waar het willen leren van de lokale taal deel van uitmaakt. In het verleden werden om politieke redenen grove vergissingen gemaakt binnen de regularisatieprocedures, met alle gevolgen vandien.

Dat leerkrachten vroegtijdig afhaken is daar grotendeels het gevolg van. Vooral kleuterjuffen.
Feit is dat wie iemand die een nationaliteit heeft gekregen (verdiend) die nationaliteit ook zal behouden. En met de taalonkundigen zullen we moeten leren leven en we zullen ze de lokale taal moeten aanleren. Uit noodzaak, desnoods door een schoolplicht.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 10:29   #142
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we dan eerst beginnen met de ouder-nieuwkomer te screenen op taalachterstand. De kleuter zelf screenen is mijn inziens zinloos. Hoe het zit met de kennis van het Nederlands bij de kleuter merkt de kleuterjuf wel.
Indachtig de perfect Nederlands sprekende moeder die met haar kinderen in het "keelklanks" converseerde in de supermarkt geeft het niet altijd het juiste beeld als men enkel de ouders screent.
Nederlandsonkundige ouders haalt men er inderdaad wel vantussen, maar de NederlandsONWILLIGE ouders zoals in mijn voorbeeld (of zoals er waarschijnlijk duizenden rondlopen in de rand rond Brussel) haal je daarmee niet door de zeef.
Het is niet omdat ik het Engels machtig ben dat ik mijn kinderen in het Engels opvoed.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 10:32   #143
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
2 op de 3 kinderen in wijk 2060 spreken thuis geen Nederlands
In mijn wijk spreken alle kinderen Nederlands thuis, maar alleen tot 28/2/2011
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 21:51   #144
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Indachtig de perfect Nederlands sprekende moeder die met haar kinderen in het "keelklanks" converseerde in de supermarkt geeft het niet altijd het juiste beeld als men enkel de ouders screent.
Nederlandsonkundige ouders haalt men er inderdaad wel vantussen, maar de NederlandsONWILLIGE ouders zoals in mijn voorbeeld (of zoals er waarschijnlijk duizenden rondlopen in de rand rond Brussel) haal je daarmee niet door de zeef.
Het is niet omdat ik het Engels machtig ben dat ik mijn kinderen in het Engels opvoed.
Wat hebben West-Vlamingen je misdaan?, dat je die ook al gaat viseren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 22:28   #145
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat hebben West-Vlamingen je misdaan?, dat je die ook al gaat viseren.
waar leest U dat ik het woord "west vlaming" heb gebruikt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 19 november 2010, 22:30   #146
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
waar leest U dat ik het woord "west vlaming" heb gebruikt?
Wie spreekt er anders met haar kinderen in het "keelklanks".

Laatst gewijzigd door artisjok : 19 november 2010 om 22:31.
Oud 19 november 2010, 22:34   #147
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er anders met haar kinderen in het "keelklanks".
Misschien kan je het vinden op volgende link:

http://neon.niederlandistik.fu-berli...enis/germaans/

Oud 19 november 2010, 22:44   #148
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien kan je het vinden op volgende link:

http://neon.niederlandistik.fu-berli...enis/germaans/
Ik woon in West-Vlaanderen; ik weet heus wel hoe de mensen hier spreken.
Je had het over "spreken in 'keelklanks'", "Nederlandsonkundige ouders", "NederlandsONWILLIGE ouders".

Dan is de link naar West-Vlamingen rap gelegd.
Oud 19 november 2010, 22:52   #149
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in West-Vlaanderen; ik weet heus wel hoe de mensen hier spreken.
Je had het over "spreken in 'keelklanks'", "Nederlandsonkundige ouders", "NederlandsONWILLIGE ouders".

Dan is de link naar West-Vlamingen rap gelegd.
ik ben niet verantwoordelijk voor uw hersenkronkels.

Oud 19 november 2010, 22:55   #150
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben niet verantwoordelijk voor uw hersenkronkels.
Gelukkig maar.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hersenkronkels (en woordgebruik).
Oud 19 november 2010, 22:57   #151
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Zo is het maar net.

Oud 19 november 2010, 23:00   #152
mamiemee
Burger

Standaard

Na een tijdje deze discussie gevolgd te hebben stel ik mij toch een vraag hoor. Ok: allochtone kindjes horen Nederlands te leren spreken. Volledig mee akkoord. En uit ervaring weet ik dat vooral kleutertjes na pakweg 6 maanden al een heel monje Nederlands praten indien ze regelmatig naar school gaan. Datgene waar ik het echter over wil hebben betreft "ons", de zgn. autochtone ouders. De meeste mama's en papa's spreken uiteraard Nederlands(Vlaams) en in de meeste gevallen een mondjevol Engels. En dat is het. Waar ik naartoe wil: de (autochtone) ouders verlangen van de(allochtone) kinderen tweetaligheid maar beheersen meestal zelf maar 1 landstaal. Ik ben er zeker van dat de overgrote meerderheid hier op dit forum amper/nauwelijks een deftige zin kan schrijven in het Frans, wat toch ook een landstaal is. Over Frans "spreken" dan nog maar te zwijgen...Waarom verlangen wij "perfecte tweetaligheid" van kinderen terwijl de meesten hier ook slechts 1-talig zijn? Moeten wij niet het goede vb. geven en ook ons best doen om meer-talig te zijn? Indien nodig: lessen volgen.
mamiemee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 23:07   #153
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mamiemee Bekijk bericht
Na een tijdje deze discussie gevolgd te hebben stel ik mij toch een vraag hoor. Ok: allochtone kindjes horen Nederlands te leren spreken. Volledig mee akkoord. En uit ervaring weet ik dat vooral kleutertjes na pakweg 6 maanden al een heel monje Nederlands praten indien ze regelmatig naar school gaan. Datgene waar ik het echter over wil hebben betreft "ons", de zgn. autochtone ouders. De meeste mama's en papa's spreken uiteraard Nederlands(Vlaams) en in de meeste gevallen een mondjevol Engels. En dat is het. Waar ik naartoe wil: de (autochtone) ouders verlangen van de(allochtone) kinderen tweetaligheid maar beheersen meestal zelf maar 1 landstaal. Ik ben er zeker van dat de overgrote meerderheid hier op dit forum amper/nauwelijks een deftige zin kan schrijven in het Frans, wat toch ook een landstaal is. Over Frans "spreken" dan nog maar te zwijgen...Waarom verlangen wij "perfecte tweetaligheid" van kinderen terwijl de meesten hier ook slechts 1-talig zijn? Moeten wij niet het goede vb. geven en ook ons best doen om meer-talig te zijn? Indien nodig: lessen volgen.
ik verlang geen "perfecte tweetaligheid" van inwijkelingen. Ik verlang dat inwijkelingen hun kinderen de taal aanleren van het zelf verkozen land waarin ze wonen.

Mensen die in Vlaanderen wonen, nooit in contact hoeven te komen op professioneel of privé gebied met anderstaligen, hebben er niet zoveel behoefte aan om twee of drietalig te zijn, ook niet als 40% van dit land franstalig is. In Wallonie denk ik ook niet dat mensen daar persé Nederlands gaan spreken onder elkaar omdat we in antwerpen Nederlands spreken. Maar ga ik op verlof naar Wallonie dan spreek ik uiteraard Frans, net zoals de Walen Nederlands spreken als ze naar de Vlaamse kust op verlof komen nietwaar?

Als ik met mijn kinderen naar Spanje emigreer, dan leren die kinderen binnen de kortst mogelijke tijd SAMEN MET MIJ Spaans spreken, ga ik naar Portugal dan leer ik Portugees, ga ik naar Italie dan wordt het Italiaans. Verhuis ik naar Wallonie dan spreek ik daar Frans en leer ik mijn kinderen van kleinsaf aan ook Frans zodat ze kunnen volgen op school, emigreer ik naar Duitsland dan zullen we zorgen dat we Duits spreken en begrijpen. Een oom van me woonde TIJDELIJK in Duitsland met zijn toen zesjarige zoon en zijn vrouw. Het kind leerde binnen de drie maanden Duits, geholpen door zijn ouders, ze oefenden met hem samen het Duits thuis en keken samen naar de duitse TV. Na drie jaar vertrokken ze, allen perfect Duitstalig.

Vlamingen die vorige eeuw naar de VS of Canada emigreerden hebben zich allen aangepast en spreken ondertussen doodeenvoudig Engels onder elkaar en met hun kinderen.

Blijkbaar lukt dat niet als men Arabisch, Amazigh, Turks, of Frans spreekt? waarom niet?
Ik ken in een gemengd koppel Engels/Duits dat in Vlaanderen woont: wel zij hebben hun kinderen drietalig opgevoed. Als zijn naar school gingen kenden ze voldoende NEDERLANDS om te kunnen volgen, thuis spraken ze Duits met vader en Engels met moeder, en Nederlands in gezamenlijke gesprekken.

Laatst gewijzigd door circe : 19 november 2010 om 23:09.
Oud 20 november 2010, 08:32   #154
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet omdraaien, hé.

Je schreef "De meeste belgen zijn liever verlost van die koeltoer."
Je weet dit dus helemaal niet. Je schrijft zo maar iets.
Een kenmerk van linkse mensen is dat ze zich voortbewegen binnen een groep gelijkdenkende waar ze elkander ophitsen tegen rechts en elkander blazen wijsmaken over het VB bv.
Kom uit je cocoon en zie rond, alle mensen waar ik mee praat over het vreemdelingenprobleem (de buurtmensen) zijn tegen onze verrijkers, op café wordt er ondanks het risico om uitgescholden te worden voor racist openlijk op een niet zo positieve manier gepraat over onze "verrijkers" (wat een jaar geleden nog niet kon hoor). Het tij is aan het keren in de echte wereld, de gewoon mensen worden het beu, kotsbeu.
Oud 20 november 2010, 08:39   #155
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Een kenmerk van linkse mensen is dat ze zich voortbewegen binnen een groep gelijkdenkende waar ze elkander ophitsen tegen rechts en elkander blazen wijsmaken over het VB bv.
Je zou evengoed kunnen stellen :
Een kenmerk van rechtse mensen is dat ze zich voortbewegen binnen een groep gelijkdenkende waar ze elkander ophitsen tegen links en elkander blazen wijsmaken over het VB bv.
Het is echter wel een kenmerk van zowat alle mensen, dat ze een nood hebben om op ieder mens een etiket te kleven; om mensen in hokjes te duwen.

Citaat:
Kom uit je cocoon en zie rond, alle mensen waar ik mee praat over het vreemdelingenprobleem (de buurtmensen) zijn tegen onze verrijkers, op café wordt er ondanks het risico om uitgescholden te worden voor racist openlijk op een niet zo positieve manier gepraat over onze "verrijkers" (wat een jaar geleden nog niet kon hoor). Het tij is aan het keren in de echte wereld, de gewoon mensen worden het beu, kotsbeu.
Je stelling is dus gebaseerd op toogpraat.
Dat dacht ik al.
Oud 20 november 2010, 08:46   #156
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Jullie kunnen erover lullen zoveel jullie maar willen,maar 2060 is dood,en als ik kan(wat nu wel zeker is) ga ik lopen uit die wijk !!!!
Net als de Ieren,uitwijken
Oud 20 november 2010, 08:52   #157
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mamiemee Bekijk bericht
Oooooo wat is het moeilijk voor sommigen, omdat ze zouden kunnen volgen in school moeten ze Nederlands kennen, wat heeft dat te maken met de hoeveelheid talen die we al dan niet kunnen spreken. Als je hier wil wonen, naar school gaan of werken moet je Nederlands kennen dat is toch redelijk simpel.
Oud 20 november 2010, 08:59   #158
Hoomer

Standaard

Citaat:
Je zou evengoed kunnen stellen :
Een kenmerk van rechtse mensen is dat ze zich voortbewegen binnen een groep gelijkdenkende waar ze elkander ophitsen tegen links en elkander blazen wijsmaken over het VB bv.
Het is echter wel een kenmerk van zowat alle mensen, dat ze een nood hebben om op ieder mens een etiket te kleven; om mensen in hokjes te duwen.

Je stelling is dus gebaseerd op toogpraat.
Dat dacht ik al.
Nee hoor, rechtse mensen gaan met alle mensen om, en spreiden niet dezelfde haat tentoon tegen andersdenkenden.

Toogpraat nee hoor, ik zeg dat de mensen er beginnen openlijk over te praten en dat dit een jaar geleden nog ondenkbaar was. Anders gezegd de onvrede groeit bij een zeer brede laag van de bevolking en jullie zien dat niet omdat jullie in een links cocoon leven zonder de echte werkelijkheid te zien

Van begrijpend lezen hebben we je nog niet kunnen beschuldigen he.
Oud 20 november 2010, 09:19   #159
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, rechtse mensen gaan met alle mensen om, en spreiden niet dezelfde haat tentoon tegen andersdenkenden.

Toogpraat nee hoor, ik zeg dat de mensen er beginnen openlijk over te praten en dat dit een jaar geleden nog ondenkbaar was. Anders gezegd de onvrede groeit bij een zeer brede laag van de bevolking en jullie zien dat niet omdat jullie in een links cocoon leven zonder de echte werkelijkheid te zien

De nagel op de kop! ik verbaas me er dagelijks over hoeveel mensen die voordien netjes politiek correcte meningen verkondigden en de hersenspoeling volledig ondergingen, nu stilletjesaan de mist laten optrekken en beginnen in te zien dat men ons jarenlang gedesinformeerd heeft. het is opvallend.
De enige die hards die ik ken zijn bejaarde familieleden uit de uiterst linkse hoek: niet alleen zitten zij in de linkse cocoon en blijven ze in het stadium van "negertjes zijn toch ook mensen" zitten, maar tevens zijn ze gewoon te oud om daar nog uit te geraken.

Oud 20 november 2010, 09:27   #160
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve met linkse mensen, aangezien die in hun cocoon zitten.

Citaat:
De norm over wat racisme is, evolueert inderdaad.

Citaat:
Hoe moet ik je "op café wordt er ..." anders begrijpen dan toogpraat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be