Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2010, 18:37   #181
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Moet eerlijk nu bekennen dat in 2060 er wel 172 nationaliteiten zijn die hun voeten vegen aan onze taal,die enkel maar betaald willen worden !!!
Dat belooft voor het onderwijs van onze kleinkinderen.
Ninelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 18:41   #182
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ninelle Bekijk bericht
Dat belooft voor het onderwijs van onze kleinkinderen.
²

Idd

Maar kleinkinderen?

Wat met de kinderen van vandaag?

De stad Antwerpen kan geen onderwijs meer inrichten nu !!!
Oud 20 november 2010, 18:59   #183
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen.
Ik betwijfel je "Die brengen hun kinderen direct in't Engels groot."
Ik betwijfel dat niet. Ik KEN verschillende gezinnen die hun kinderen direct in 't Engels grootbrengen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 19:02   #184
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over jou en je kinderen. Het gaat over de modale migrant.
Als je emigreert, leer je ook de taal van het land, dat spreekt voor zich.
Maar ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.
als je niet van plan bent om terug te keren, dan is het niet noodzakelijk om die heimweetaal door te geven en meer prioritair om de nieuwe taal aan te leren.

Maar dt gaat moeilijk als men analfabete importvrouwen huwt natuurlijk.

Ik ken trouwens turkse mensen (EERSTE generatie) die thuis gewoon Nederlands spreken met hun kinderen. Zo moeilijk is dat dus niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 20 november 2010, 19:23   #185
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over jou en je kinderen. Het gaat over de modale migrant.
Als je emigreert, leer je ook de taal van het land, dat spreekt voor zich.
Maar ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.

Bovendien: welke taal men thuis met de kinderen spreekt, daar heeft niemand zaken mee.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 19:25   #186
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht

Bovendien: welke taal men thuis met de kinderen spreekt, daar heeft niemand zaken mee.
Klopt.
Maar die mensen beheersen zelf vaak enkel het (kroeg-)Nederlands en begrijpen niet welke rijkdom meertaligheid is.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 19:31   #187
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik KEN verschillende gezinnen die hun kinderen direct in 't Engels grootbrengen.
Citaat:
Ik ken trouwens turkse mensen (EERSTE generatie) die thuis gewoon Nederlands spreken met hun kinderen. Zo moeilijk is dat dus niet.
U beschikt blijkbaar over een fenomenale kennissenkring... Altijd handig om voorbeelden uit te putten waar nodig...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 20 november 2010, 19:35   #188
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beschikt blijkbaar over een fenomenale kennissenkring... Altijd handig om voorbeelden uit te putten waar nodig...
jaloers?

Oud 20 november 2010, 19:40   #189
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jaloers?
In 2060 is dat zeker geen uitzondering,daar kan je alles verwachten,zelfs homo's die Moslim zijn,maar dat kan echt waar volgens het duveltje
Oud 20 november 2010, 21:40   #190
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 2060 is dat zeker geen uitzondering,daar kan je alles verwachten,zelfs homo's die Moslim zijn,maar dat kan echt waar volgens het duveltje
Hier in Brussel ook: de kapper van mijn vrouw is beide.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 00:45   #191
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen kan niet sektair ingestelt zijn.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 00:46   #192
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hier in Brussel ook: de kapper van mijn vrouw is beide.
Zeker van ? Mischien zegt hij dat om jou gerust te stellen ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 01:06   #193
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Verlaag de leerplichtleeftijd en dan komen we er wel. Het kan niet zijn dat een kind op 7-jarige leeftijd pas voor de eerste keer wordt geconfronteerd met de taal van de regio. De laatste jaren hebben aangetoond dat vrijblijvendheid en beroepen op goodwill niet helpen.
Klopt incluis de verplichting nederlands te kennen als je wil terugvallen op de sociale zekerheid en je in Vlaanderen woont.
Oud 21 november 2010, 08:19   #194
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom ik mijn kinderen persé in het Nederlands zou blijven opvoeden als ik emigreer naar China en niet van plan ben ooit terug te keren. Best mogelijk dat ik ervoor zorg dat ze noties Nederlands zullen blijven kennen, maar de prioriteit zou dan wel liggen op vb. het Kantonees zodat ze onmiddellijk meekunnen op school.
China is wel een extreem voorbeeld. Je loopt er weinig mensen tegen het lijf die een andere taal dan het Chinees machtig zijn. En zelf Chinees leren blijkt niet zo evident te zijn.
Ik denk dat 'k er thuis gewoonweg Nederlands zou praten, uit noodzaak, ook al zou 'k als ouder ondertussen iet of wat van de lokale taal kennen. Volgens mij is dat ook de beste oplossing, want van verkapt Chinees worden die kinderen toch niet veel wijzer.

Een koppel Franse vrienden van ons die in Mechelen wonen spreken thuis Frans, ook met de kinderen. Die kinderen, ondertussen tieners, spreken perfect Nederlands, geleerd op school en door hun sociale contacten.
Ik denk niet dat het een grote rol speelt wat je thuis spreekt, zolang het maar perfect is, meestal de moedertaal van minstens een van de ouders. Die sociale contacten maken het verschil. Moesten die Fransen waarover ik het had enkel met taalgenoten optrekken, krijgen we een ander beeld.

Als de Polen, Roemenen, Bulgaren, Marokkanen of Turken enkel met taalgenoten omgaan, dan pas is er een probleem, ook op school. Wat ze thuis spreken maakt weinig uit.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 november 2010 om 08:20.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 08:52   #195
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
China is wel een extreem voorbeeld. Je loopt er weinig mensen tegen het lijf die een andere taal dan het Chinees machtig zijn. En zelf Chinees leren blijkt niet zo evident te zijn.
Ik denk dat 'k er thuis gewoonweg Nederlands zou praten, uit noodzaak, ook al zou 'k als ouder ondertussen iet of wat van de lokale taal kennen. Volgens mij is dat ook de beste oplossing, want van verkapt Chinees worden die kinderen toch niet veel wijzer.
Indien men emigreert en bijgevolg noodzakelijkerwijze beroepsmatig dagelijks met de nieuwe taal wordt geconfronteerd (weze het Chinees weze het Braziliaans) dan heeft men de neiging om die taal gewoon verder te spreken na verloop van tijd. Zo gaat het alvast met mijn kennissen die naar de VS migreerden: heel de dag engels spreken en dan is het vervelender om thuis terug naar het nederlands te moeten overschakelen.
Tijdens mijn verblijf in Engeland bezocht ik een vlaamse kennis die al 10 jaar in London woonde. Alhoewel ikzelf nog maar vijf maanden in Engeland verbleef was het voor BEIDEN gemakkelijker om gewoon Engels met elkaar te praten. Zij moest teveel achter Nederlandse woorden zoeken, en omdat ik intensief in het taalbad was ondergedompeld haspelde ik beide talen door elkaar als ik Nederlands wou praten. We besloten dus om gewoon in het Engels verder te praten. Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die al jaren geëmigreerd zijn gewoon standaard is.

Citaat:
Een koppel Franse vrienden van ons die in Mechelen wonen spreken thuis Frans, ook met de kinderen. Die kinderen, ondertussen tieners, spreken perfect Nederlands, geleerd op school en door hun sociale contacten.
Ik denk niet dat het een grote rol speelt wat je thuis spreekt, zolang het maar perfect is, meestal de moedertaal van minstens een van de ouders. Die sociale contacten maken het verschil. Moesten die Fransen waarover ik het had enkel met taalgenoten optrekken, krijgen we een ander beeld.
Niks op tegen om de kinderen bewust twee of drietalig op te voeden. Doorgedreven kennis van een andere taal is altijd meegenomen. Alleen vind ik vb. de bijkomende kennis van Frans, Duits of Engels in deze regionen een PAK meer prioritair dan de verwerving van het Amazigh of Arabisch terwijl men daardoor de kennis van de Nederlandse taal op een laag of onbestaand pitje zet.
Zoals ik hierboven schreef is het dikwijls ook zo dat kinderen die dan uiteindelijk via de school Nederlands leerden (met de nodige vertragingen en achterstanden bij anderen als gevolg) automatisch onder elkaar ook Nederlands zullen spreken. Ik weet zelfs van Marokkaanse gezinnen waar het de kinderen VERBODEN wordt om thuis Nederlands te spreken! D�*�*r zou men ook iets aan moeten doen.

Citaat:
Als de Polen, Roemenen, Bulgaren, Marokkanen of Turken enkel met taalgenoten omgaan, dan pas is er een probleem, ook op school. Wat ze thuis spreken maakt weinig uit.
Als ze ook thuis Nederland spreken dan loopt de integratie tweemaal zo snel. De volgende generatie zal amper zin hebben om weer eens een analfabete geitenhoedster te gaan importeren zodat de belgische belastingbetaler wéér eens van zero kan beginnen.

Laatst gewijzigd door circe : 21 november 2010 om 08:59.
Oud 21 november 2010, 08:54   #196
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jaloers?
Een levendige fantasie hebben, is inderdaad een mooie zaak, maar ook maar tot op zekere hoogte.

Citaat:
Oud 21 november 2010, 09:05   #197
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een levendige fantasie hebben, is inderdaad een mooie zaak, maar ook maar tot op zekere hoogte.
Ik begrijp je.

Het moet zeer frustrerend zijn om professioneel enkel met vlaamse mensen in contact te komen en bijgevolg geen enkele niet-vlaming in zijn kennissenkring te vinden.
Werken op een multinational gedurende verschillende decennia heeft als extra voordeel dat men wereldwijd mensen ontmoet en diverse contacten behoudt zowel met mensen die geëmigreerd zijn naar andere werelddelen of mensen die er gedurende jaren verbleven als mensen die er gewoon wonen.
Moet je ook eens proberen. Best leuk.

Oud 21 november 2010, 09:07   #198
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet zelfs van Marokkaanse gezinnen waar het de kinderen VERBODEN wordt om thuis Nederlands te spreken! D�*�*r zou men ook iets aan moeten doen.
Kijk eens aan! Alweer zo'n frappant voorbeeld uit uw fenomenale kennissenkring...

Nee, daar moet "men" niets aan doen. Dat behoort tot de persoonlijke levenssfeer. Daar heeft "men" geen zaken mee en u nog veel minder.

Citaat:
Oud 21 november 2010, 09:09   #199
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je.

Het moet zeer frustrerend zijn om professioneel enkel met vlaamse mensen in contact te komen en bijgevolg geen enkele niet-vlaming in zijn kennissenkring te vinden.
Werken op een multinational gedurende verschillende decennia heeft als extra voordeel dat men wereldwijd mensen ontmoet en diverse contacten behoudt zowel met mensen die geëmigreerd zijn naar andere werelddelen of mensen die er gedurende jaren verbleven als mensen die er gewoon wonen.
Moet je ook eens proberen. Best leuk.
Juist ja...

En uw professionele tentakels reiken dermate ver dat u zelfs op de hoogte bent van de wijze waarop men zijn huishouden inricht en welke taal men er al dan niet spreekt...

Citaat:
Oud 21 november 2010, 09:24   #200
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist ja...

En uw professionele tentakels reiken dermate ver dat u zelfs op de hoogte bent van de wijze waarop men zijn huishouden inricht en welke taal men er al dan niet spreekt...
Inderdaad. straf hé.

Trouwens: die marokkaanse gezinnen waar men thuis verbod krijgt om Nederlands te spreken: dat waren de (ondertussen volwassen) kinderen die me dat vertelden. En uiteraard mag iedereen thuis doen wat men wil, maar dan ook geen extra belasting leggen op anderen omdat men weigert Nederlands te leren.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be