Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2010, 22:18   #601
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En dan maar staken voor meer veiligheid.
Traceren wie in de fout gegaan is en afdanken.
Er is effectief geen leven in gevaar gebracht. Een licht waarvan de rode lamp niet meer werkt, kan nooit gevolgen hebben (anders dan menselijke fout).

Bij rood licht valt er namelijk niets te zien dan. Treinbestuurders zijn gedwongen te stoppen voor seinen zonder brandend licht en bevestiging te vragen of ze mogen doorrijden.

Laatst gewijzigd door lombas : 21 november 2010 om 22:18.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 02:34   #602
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Maar een gedoofd licht is wel minder goed zichtbaar, waardoor een seinvoorbijrijding sneller kan voorvallen. Al vermoed ik dat het om een onbeheerd sein ging, dus de formaliteiten zijn een stukje eenvoudiger, en het risico ook nog veel minder, zelfs bij een seinvoorbijrijding.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 22 november 2010 om 02:35.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 09:56   #603
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is effectief geen leven in gevaar gebracht. Een licht waarvan de rode lamp niet meer werkt, kan nooit gevolgen hebben (anders dan menselijke fout).

Bij rood licht valt er namelijk niets te zien dan. Treinbestuurders zijn gedwongen te stoppen voor seinen zonder brandend licht en bevestiging te vragen of ze mogen doorrijden.
Wat een zever is me dat.
Het was ze zelfs nog niet opgevallen dat het licht stuk was.
Indien het ze wel opgevallen was, dan is het des te ergerd dat het niet gemeld werd.
Oud 22 november 2010, 09:57   #604
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Maar een gedoofd licht is wel minder goed zichtbaar, waardoor een seinvoorbijrijding sneller kan voorvallen. Al vermoed ik dat het om een onbeheerd sein ging, dus de formaliteiten zijn een stukje eenvoudiger, en het risico ook nog veel minder, zelfs bij een seinvoorbijrijding.

Ik vind het vooral niet kunnen dat de pendelaar op z'n klieen moet gaan liggen om het sein hersteld te krijgen.

Uwe logica volgend, schaf de seinen af.
Oud 22 november 2010, 10:29   #605
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een zever is me dat.
Het was ze zelfs nog niet opgevallen dat het licht stuk was.
Indien het ze wel opgevallen was, dan is het des te ergerd dat het niet gemeld werd.
Het is geen zever, jammer genoeg voor jou is het de waarheid.
Oud 22 november 2010, 17:15   #606
groentje
Minister-President

Standaard

Guido007, het is inderdaad een schandaal dat er zo slecht werd gereageerd om een melding door een oplettende reiziger. Het is echter niet abnormaal dat het niet wordt opgemerkt door een bestuurder. Een sein wordt pas rood door een bezetting van het achterliggende spoor. Tenzij er dus een treinfile is, zal een sein groen of geel zijn als de volgende trein komt. Niet-beheerde seinen zijn iets minder gevaarlijk, omdat ze geen gevaarlijk punt bewaken, tenzij een overweg. Op lijn 124 zijn geen overwegen. Als er dan ook geen technicus passeert in die periode om te komen testen... Net daarom is het zo schandalig dat na die melding er niet sneller iemand is gaan controleren... Ook de houding dat zoiets onmogelijk is, om dan met de staart tussen de benen terug te moeten komen, is toch wel ongepast.
Maar jouw reactie is minstens even hysterisch, en ik heb al helemaal niet graag dat mij woorden in de mond worden gelegd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 22 november 2010, 17:46   #607
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

blijkbaar is't morgen staking
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 18:02   #608
groentje
Minister-President

Standaard

De kleine bestuurdersvakbond ASTB heeft een stakingsaanzegging gedaan. Alle bestuurders die meestaken zijn dus gedekt, ook zij die niet bij hen zijn aangesloten. Maar ik reken er wel op dat het aantal meestakende bestuurders vrij beperkt blijft, zeker in Vlaanderen. De meeste leden van ASTB zijn van Luxemburgse en Naamse depots, en die rijden bijna niet in Vlaanderen rond.
Jeroen Boone
Oud 24 november 2010, 09:43   #609
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wij koppelen en ontkoppelen en leggen wissels ook ondertussen. En dat allemaal zonder staken en als statutair bij een overheidsbedrijf zeg.
Dan is er inderdaad wat veranderd. Lijkt me ook een goede zaak. Maar dat je nog steeds "statutair" bent is een privilege dat toch wel in vraag gesteld mag worden.

Citaat:
Ongelooflijk..
Het feit dat je dat "ongelooflijk" vindt is veelzeggend. Ik vind het helemaal niet ongelooflijk dat ik in mijn job nu andere dingen doe dan toen ik er mee begon. Ik vind dat normaal.

Citaat:
Dat kost wel een pak laaggeschoolden hun job but who cares. Ieder voor zich
En dan? Het is niet de kerntaak van een bedrijf om voor werk te zorgen. Integendeel, als een bedrijf hetzelfde kan produceren met minder werknemers dan is het een goede zaak dat het dat ook doet. Het is immers zo dat we uit de permanente ellende van een paar eeuwen geleden geraakt zijn...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 17:44   #610
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dan is er inderdaad wat veranderd. Lijkt me ook een goede zaak. Maar dat je nog steeds "statutair" bent is een privilege dat toch wel in vraag gesteld mag worden.
Als jij denkt dat ik ( die al eens na tien jaar hard werken 12 uur per dag 6 op 7 aan de kant is gezet samen met een pak ongeschoolden terwijl het bazenzoontje zonder diploma euromiljardair werd ), dat ik zeven dagen aan een stuk tussen 24.00 uur en 03.00 uur begin te werken en telkens ziek ben zonder statutair te zijn dan heb je het wel goed mis. Zonder statuut zal ik wel terug met een clark gaan rijden.

Citaat:
Het feit dat je dat "ongelooflijk" vindt is veelzeggend. Ik vind het helemaal niet ongelooflijk dat ik in mijn job nu andere dingen doe dan toen ik er mee begon. Ik vind dat normaal.
Ik vind het veelzeggend dat je door je vooroordelen geen sarcasme meer herkend. Ik vind het ook doodnormaal om steeds bij te leren, om nieuwe taken te krijgen, ... . Ik vind het niet normaal dat ik na een elf uren dienst nog met de auto van de andere kant van het land moet naar huis rijden. Ten eerste voor mijn en de ander weg gebruikers hun veiligheid en ten tweede omdat ik een bloedhekel heb aan auto's en speciaal verhuisd ben om met de fiets te kunnen gaan werken. In de privé kunnen ze niet anders omdat het allemaal zo'n kleine inefficiënte bedrijfjes zijn. Ik begin daar dus niet aan. Beter de privé afschaffen en de nmbs reorganiseren en moderniseren.

Citaat:
En dan? Het is niet de kerntaak van een bedrijf om voor werk te zorgen. Integendeel, als een bedrijf hetzelfde kan produceren met minder werknemers dan is het een goede zaak dat het dat ook doet. Het is immers zo dat we uit de permanente ellende van een paar eeuwen geleden geraakt zijn...
Het is één van de kerntaken om voor werkgelegenheid te zorgen en zeker bij overheidsbedrijven. Als alles enkel om winst draait zitten we terug in de negentiende eeuw. Er moet een conflicterend evenwicht zijn.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 20:00   #611
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is één van de kerntaken om voor werkgelegenheid te zorgen en zeker bij overheidsbedrijven. Als alles enkel om winst draait zitten we terug in de negentiende eeuw. Er moet een conflicterend evenwicht zijn.

Het is één van de kerntaken om diensten te leveren aan de bevolking op een zo efficient mogelijke manier, zodat het de overheid (wij dus) niet teveel kost. Kan de overheid dit niet, dan moet er geprivatiseerd worden. Alleen zo kunnen wij alles betaalbaar houden.

De overheid moet geen mensen tewerkstellen om ze tewerk te stellen.
Oud 24 november 2010, 21:28   #612
Zwitser

Standaard

Citaat:
Als jij denkt dat ik ( die al eens na tien jaar hard werken 12 uur per dag 6 op 7 aan de kant is gezet samen met een pak ongeschoolden terwijl het bazenzoontje zonder diploma euromiljardair werd ), dat ik zeven dagen aan een stuk tussen 24.00 uur en 03.00 uur begin te werken en telkens ziek ben zonder statutair te zijn dan heb je het wel goed mis. Zonder statuut zal ik wel terug met een clark gaan rijden.
Als jij het niet wil zonder statutair te zijn, laat dan anderen het doen. Waarom zou je enkel omdat je voor het spoor werkt een bijzonder privilege mogen genieten dat honderduizenden andere werknemers (die mee jou loon betalen) niet bezitten?
Citaat:
Beter de privé afschaffen en de nmbs reorganiseren en moderniseren.
Zonder privé was de prikkel om de NMBS beter te organiseren er nooit geweest. Bedrijven (ook privé overigens) veranderen enkel maar als het alternatief verdwijnen is.

Citaat:
Werkgelegenheid is geen product. Werk is een input, geen output van het economische proces. Als de overheid kunstmatig meer mensen tewerksteld dan ze nodig heeft, dan ontrekt ze arbeid aan de economie, arbeid die dan niet meer ergens anders ingezet kan worden.
Denk hier eens over na: Stel dat de spoorwegen gewoon iedereen in België zouden in dienst nemen, wie zou er dan nog voor de klas staan, in ziekenhuizen werken, winkels openhouden enz...
Arbeid is schaars, niet jobs.
Als we de noodzaak om minstens zoveel te produceren als we consumeren (dat is wat in een notedop "winst maken" betekent) dan belanden we terug in de 18de eeuw. Daar wil je al helemaal niet naar toe.
(De 19de eeuw is overigens de eeuw waar de inkomens voor de gewone man spectaculair gestegen zijn, ik weet niet wat je zo tegen die tijd hebt...)
... repeat ...
Oud 25 november 2010, 10:24   #613
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Guido007, het is inderdaad een schandaal dat er zo slecht werd gereageerd om een melding door een oplettende reiziger. Het is echter niet abnormaal dat het niet wordt opgemerkt door een bestuurder. Een sein wordt pas rood door een bezetting van het achterliggende spoor. Tenzij er dus een treinfile is, zal een sein groen of geel zijn als de volgende trein komt. Niet-beheerde seinen zijn iets minder gevaarlijk, omdat ze geen gevaarlijk punt bewaken, tenzij een overweg. Op lijn 124 zijn geen overwegen. Als er dan ook geen technicus passeert in die periode om te komen testen... Net daarom is het zo schandalig dat na die melding er niet sneller iemand is gaan controleren... Ook de houding dat zoiets onmogelijk is, om dan met de staart tussen de benen terug te moeten komen, is toch wel ongepast.
Maar jouw reactie is minstens even hysterisch, en ik heb al helemaal niet graag dat mij woorden in de mond worden gelegd.

Kijk je hebt gelijk. Echt onveilig is dat niet en dat wordt dus bevestigd door de conducteur anders had die dat wel gemeld. Maar als het treinpersoneel dus vindt dat het spoor wel veilig is ondanks kapotte seinlampen dan zie ik ook niet in waarom ze dan moeten staken
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 01:59   #614
groentje
Minister-President

Standaard

Tja, bestuurders zijn nog altijd een ras apart
En vooral, ze zitten op de allereerste rij als het misgaat, natuurlijk. Geen enkel systeem is 100% failsafe, maar met de Belgische systemen MEMOR en TBL1+ is er nog behoorlijk wat marge voor verbetering. Met MEMOR is de enige beveiliging van een rood sein de bestuurder, die verondersteld wordt te stoppen. Met TBL1 zal de trein een noodremming maken bij het voorbijrijden van een gesloten sein, met TBL1+ zal er bijkomend een snelheidscontrole zijn 400 m opwaarts van dat sein (Vmax 40 km/h op dat moment, of ook noodremming). Maar 400 m is onvoldoende om een trein aan volle snelheid voor het sein, en eventueel het gevaarlijke punt er voorbij, te doen stoppen. In Buizingen had dezelfde trein met TBL1+ wellicht ook door het sein gezeten, hoewel misschien niet tot de wissel, want die lag wat verderaf.
Maar ook TBL1+ is dus verre van perfect, en kan niet eens worden opgelegd aan de privé-operatoren. Zonder (werkende) TBL1+-installatie mag je dus nog steeds op onze sporen blijven rijden, waardoor het zijn doel enigszins voorbijschiet. Niet iedereen bij het spoor is dus ook even overtuigd van het nut van deze investering, die toch ook verre van goedkoop is.
Jeroen Boone
Oud 30 november 2010, 17:04   #615
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrij goederenvervoer op het spoor is een geheel nieuwe economische activiteit. Geen wonder dat er daar dus veel beweegt. Maar je moet verder kijken dan België. Elders in Europa is er nog veel meer aan de gang. Ik zie in Zwitserland regelmatig treinen voorbijkomen volledig beladen met vrachtwagenopleggers van dezelfde transportfirma. Afgelopen zaterdag zo nog twee gezien (getrokken door telkens twee crossrail locomotieven) volledig beladen met vrachtwagens van LKW-Walther, een grote Duitse transporteur. Beide treinen waren op weg naar Italië.
Dit is de toekomst. Door vrachtautos voor de lange afstand op de trein te zetten haal je veel vrachtvervoer van de weg, en de interesse bij de grote logistieke bedrijven is groot. Het is dankzij de liberalisering van het goederenvervoer over het spoor dat dit mogelijk is. De groei in deze sector is behoorlijk, dus er is blijkbaar geld mee te verdienen.
Het is in Zwitserland niet de liberalisering van het spoor die voor meer vervoer per spoor heeft gezorgd maar het feit dat de Zwitserse overheid het goederenvervoer op de weg zwaarder gaan belasten is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NL/AndereDocumenten/Actualiteit/vrachtvervoer_per_spoor.pdf
De Belgische regering zou ten slotte het voorbeeld van andere regeringen
kunnen volgen. Zo heeft Zwitserland maatregelen getroffen om serieuze belastingen
te heffen op het goederenvervoer over de weg. Zij hebben eveneens de
doorgang voor zware vrachtwagens beperkt, het spoorwegnet uitgebreid en het
intermodaal transport (combinatie van vervoer over de weg, het spoor en het
water) gepromoot.
Bij ons maken ze het vervoer over de weg nog wat goedkoper door allerlei buitenlandse nepfilialen met onderbetaalde oost europeanen de wegen hier onveilig te laten maken. Sinds de privatiseringen is er dan ook geen substantiële groei in het goederenvervoer per spoor. De privé heeft gewoon 10 % marktaandeel gemakkelijke eenvormige treinen gepikt.

Overigens heb ik zelf al opleggers van vrachtwagens vervoerd maar dat nog niet gezien bij treinen van de privé.
Oud 30 november 2010, 18:33   #616
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in Zwitserland niet de liberalisering van het spoor die voor meer vervoer per spoor heeft gezorgd maar het feit dat de Zwitserse overheid het goederenvervoer op de weg zwaarder gaan belasten is.

Bij ons maken ze het vervoer over de weg nog wat goedkoper door allerlei buitenlandse nepfilialen met onderbetaalde oost europeanen de wegen hier onveilig te laten maken. Sinds de privatiseringen is er dan ook geen substantiële groei in het goederenvervoer per spoor. De privé heeft gewoon 10 % marktaandeel gemakkelijke eenvormige treinen gepikt.

Overigens heb ik zelf al opleggers van vrachtwagens vervoerd maar dat nog niet gezien bij treinen van de privé.
Bij ons liggen de sporen tot in het fabriek.
Wij versturen hele traillers met tussenproducten richting Keulen, Saarlouis, Valencia, en naar een transporteur in Duitsland (die die verder zend naar Mexico, Daventry, China en ..... . Daarbij versturen wij volle containers naar St. Petersburg, via de weg tot in Rotterdam en vandaar via een bootje ....

Wij maken hierbij geen gebruik van het spoor wegens te onzeker (wegens stakingen, dan hier en dan daar), wat we wel doen is afgewerkte producten via het spoor versturen.
Oud 30 november 2010, 18:47   #617
groentje
Minister-President

Standaard

Dat het spoor onbetrouwbaar zou zijn, is zwaar overroepen, hoor. Akkoord, er breekt soms eens een staking uit in België, maar die duurt zelden heel erg lang. Ik kan me wel voorstellen dat met de korte aanvoerlijnen dat wel een probleem kan zijn, maar daarvoor zijn er de privé-bedrijven.
Jeroen Boone
Oud 30 november 2010, 19:43   #618
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij ons liggen de sporen tot in het fabriek.
Wij versturen hele traillers met tussenproducten richting Keulen, Saarlouis, Valencia, en naar een transporteur in Duitsland (die die verder zend naar Mexico, Daventry, China en ..... . Daarbij versturen wij volle containers naar St. Petersburg, via de weg tot in Rotterdam en vandaar via een bootje ....

Wij maken hierbij geen gebruik van het spoor wegens te onzeker (wegens stakingen, dan hier en dan daar), wat we wel doen is afgewerkte producten via het spoor versturen.
Het spoor vervoert zelfs produkten die binnen met een bepaalde temperatuur moeten aankomen in fabrieken de andere kant van het land, het spoor levert just in time onderdelen voor de auto-industrie. Dus zo erg zal het wel niet gesteld zijn met de onzekerheid. Het is flexibiliteit dat vervoer per spoor ontbreekt maar dat geldt zowel voor privé als NMBS.
Oud 1 december 2010, 11:25   #619
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het spoor vervoert zelfs produkten die binnen met een bepaalde temperatuur moeten aankomen in fabrieken de andere kant van het land, het spoor levert just in time onderdelen voor de auto-industrie. Dus zo erg zal het wel niet gesteld zijn met de onzekerheid. Het is flexibiliteit dat vervoer per spoor ontbreekt maar dat geldt zowel voor privé als NMBS.
Het hangt er een beetje van af waar je het heen stuurt. Just in Time goederen van België naar Nederland of Duitsland wil nog wel lukken. Maar naar Frankrijk?

Een paar jaar terug dacht Avesta-Sheffield dat het wel eens een goed idee zou kunnen zijn om de goederenstroom tussen haar vestigingen in Zweden en het VK deels over het spoor af te handelen. Met de "Grote Belt" verbinding en de kanaaltunnel zou dat wel moeten kunnen.
Maar het probleem was Frankrijk. Dat bleek een zwart gat te zijn waar goederentreinen in verdwenen. Ze moesten op een gegeven moment zelf op zoek naar hun treinen, want de SNCF zelf wist het niet eens...

Van imenad bij Nedloyd heb ik nog het volgende gehoord: Stuur je een lading per vrachtwagen naar Spanje dan weet je ongeveer op +- een uur naukweurig wanneer die aankomt. Doe je dat per trein dan weet je het op +- een week.
... repeat ...
Oud 1 december 2010, 11:28   #620
Zwitser

Standaard

[quote=Scherven A. Mok;5136356]Het is in Zwitserland niet de liberalisering van het spoor die voor meer vervoer per spoor heeft gezorgd maar het feit dat de Zwitserse overheid het goederenvervoer op de weg zwaarder gaan belasten is.[quote]
Vrachtwagens kunnen ook via de Brenner. Het kan dus niet enkel aan de LSVA liggen.

Citaat:
Sinds de privatiseringen is er dan ook geen substantiële groei in het goederenvervoer per spoor. De privé heeft gewoon 10 % marktaandeel gemakkelijke eenvormige treinen gepikt.
Dat is niet correct. Er is wel degelijk een signifikante groei van het goederenvervoer per spoor, en het aandeel van het spoor is zelfs toegenomen in Duitsland en het VK.
Dat de privé vooral goederen van de staatsspoorwegen afgepakt heeft is ook niet correct. Een van de eerste trafieken die Dillen en Lejeune bijvoorbeeld reden was autotreinen van Frankrijk naar Zeebrugge (en later naar Vlissingen toen de belgische vakbonden hen dit onmogelijk maakten) die vroeger over de weg gingen.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 1 december 2010 om 11:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be