Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2010, 23:17   #1041
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Die scholen mogen gerust katholieker worden; maar dan niet gesubsidieerd met ons overheidsgeld.
Waarom niet? Zijn de ouders die voor dergelijke scholen opteren soms geen burgers van dit land?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2010, 23:22   #1042
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat België een seculiere staat is.
Omdat godsdienst geen nut heeft in het onderwijs.
U verwart toch twee zaken: de staat is inderdaad seculier, maar het valt wel te bediscussiëren of onderwijs een exclusieve bevoegdheid is van de overheid. Er zijn meerdere seculiere landen waar dat niet het geval is; België is er een van (Frankrijk trouwens ook, en dat is tenslotte het EU-land waar de scheiding van Kerk en Staat het verst is doorgedreven).
Oud 11 december 2010, 03:58   #1043
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Homofobie is dikwijls de angst voor de homokant van de eigen persoonlijkheid, las ik, of een excuus voor homohaat.
Islamofobie is maar een hersenspinsel om een xenofoob standpunt te vergoelijken.
De eerste persoon met "kerkfobie" moet ik nog tegenkomen. Ga de juiste betekenis van "fobie" eens na.
Oh ik weet perfect wat de exacte betekenis is, maar ik dacht dat het duidelijk was in deze context dat het simpelweg gaat om een angst van... en niet om een irrationele angst. Ik heb schrik van de kerk en die is terecht. NOOIT laat ik mijn kinderen ook maar enigszins in contact komen met de kerk en dat is niet meer dan terecht, de gebeurtenissen van de laatste maanden indachtig. Verder is het ook niet meer dan terecht dat ik niet wens in contact te komen met alles wat met de Islam te maken heeft. Ik heb een angst voor alles wat met verovering te maken heeft. Waar jij het xenofobe weer haalt mag een raadsel heten. Laat het ons houden op een hersenspinsel van de linkse poko die jij blijkbaar bent.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 06:11   #1044
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die scholen mogen gerust katholieker worden; maar dan niet gesubsidieerd met ons overheidsgeld.
Je zou er dus geen probleem mee hebben als er exclusieve katholieke scholen zouden komen? (betaald door privegeld natuurlijk)
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 06:13   #1045
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat België een seculiere staat is.
Omdat godsdienst geen nut heeft in het onderwijs.
Dat is uw mening, voor velen heeft het wel nut. Wie beslist er wat nuttig en wat niet?
Oud 11 december 2010, 06:15   #1046
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor het basisonderwijs is dit meestal geen probleem.
In het secundair onderwijs kiest men in de eerste plaats een bepaalde richting.
Indien in een stad sommige richtingen enkel in het katholiek onderwijs worden ingericht; is er niet altijd "gewoon" de keuze.
Als het echt een probleem is voor jullie ga je gewoon naar een andere stad naar school. Hoeveel mensen doen dat niet. Van menen naar Kortrijk, van Wervik naar Menen, van Dranouter naar Ieper.
Oud 11 december 2010, 07:53   #1047
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Goed nieuws voor de echte katholieken onder ons.

Het katholiek onderwijs gaat de godsdienstlessen bijsturen, aldus Mieke Van Hecke.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...ssen-bij.dhtml
Oud 11 december 2010, 08:56   #1048
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart toch twee zaken: de staat is inderdaad seculier, maar het valt wel te bediscussiëren of onderwijs een exclusieve bevoegdheid is van de overheid. Er zijn meerdere seculiere landen waar dat niet het geval is; België is er een van (Frankrijk trouwens ook, en dat is tenslotte het EU-land waar de scheiding van Kerk en Staat het verst is doorgedreven).
Iedereen mag privé-onderwijs inrichten.
Maar dan moet men dit zelf bekostigen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 08:56   #1049
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Goed nieuws voor de echte katholieken onder ons.

Het katholiek onderwijs gaat de godsdienstlessen bijsturen, aldus Mieke Van Hecke.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...ssen-bij.dhtml
Goed nieuws? Ik begrijp het niet goed. Ze praten over "de verhalen, de rituelen, de symbolen,.." Kan inderdaad interessant zijn om te weten.
Maar nog geen 5 percent van de bevolking is katholiek, veel minder dan voetbalfans. Gaan ze dan ook de buitenspel reglementen op school uitleggen. Veel meer maatschappelijk relevant.
Oud 11 december 2010, 09:03   #1050
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Je zou er dus geen probleem mee hebben als er exclusieve katholieke scholen zouden komen? (betaald door privegeld natuurlijk)
Ik zou dat geen positieve evolutie binnen onze maatschappij vinden.
Ik ben niet voor segregatie.
Maar dit is een recht.
Oud 11 december 2010, 09:07   #1051
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Goed nieuws? Ik begrijp het niet goed. Ze praten over "de verhalen, de rituelen, de symbolen,.."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Goed nieuws voor de échte katholieken onder ons.
Voor nadere uitleg wie die échte katholieken zijn en wat hen onderscheidt van naamkatholieken, één adres : forummer JVDB.
Oud 11 december 2010, 09:09   #1052
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als het echt een probleem is voor jullie ga je gewoon naar een andere stad naar school. Hoeveel mensen doen dat niet. Van menen naar Kortrijk, van Wervik naar Menen, van Dranouter naar Ieper.
Gewoon? Om naar een volgende stad te gaan heb je extra tijd en geld nodig.
Dat is dus wel een beperking.
Dat is wat ik bedoel met "Er is niet altijd een echt vrije keuze".
Oud 11 december 2010, 09:10   #1053
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen mag privé-onderwijs inrichten.
Maar dan moet men dit zelf bekostigen.
Dan lijkt het me ook logisch dat we de belastingen verminderen en dus iedereen zelf laten beschikken over de vrijgekomen som gelds. Zolang er echter een notoir deel van de belastingen bestemd is voor het onderwijs, lijkt het meer dan vanzelfsprekend dat de overheid openbare als erkende scholen (private scholen is nog iets anders) betoelaagt.
Oud 11 december 2010, 09:13   #1054
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan lijkt het me ook logisch dat we de belastingen verminderen en dus iedereen zelf laten beschikken over de vrijgekomen som gelds. Zolang er echter een notoir deel van de belastingen bestemd is voor het onderwijs, lijkt het meer dan vanzelfsprekend dat de overheid openbare als erkende scholen (private scholen is nog iets anders) betoelaagt.
Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat de overheid openbare erkende scholen subsidieert.
Maar het is niet normaal dat ze die godsdienstlessen mee betaalt.
Oud 11 december 2010, 09:14   #1055
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon? Om naar een volgende stad te gaan heb je extra tijd en geld nodig.
Dat is dus wel een beperking.
Dat is wat ik bedoel met "Er is niet altijd een echt vrije keuze".
In onze tijd is dat echt wel een praatje, hoor. Als je bepaalde richtingen in het middelbaar wil volgen, moet je vaak sowieso naar een andere plaats. Technische scholen heb je bijvoorbeeld niet in iedere gemeente. Daarnaast is het aanbod in dergelijke scholen soms dermate uitgebreid, dat de noodzaak tot spreiding zich aanvoelt. Dat kan ook door materiële beperkingen ingegeven zijn (scholen beschikken nu eenmaal niet over onmetelijke financiële reserves of over onbeperkte terreinen).

Als die twee uur godsdienst in het katholiek onderwijs volgens u een dermate morele hindernis is om uw kinderen daarnaar te sturen, dan zult u ook het nodige doen. Net zoals ik zovele gelovige gezinnen ken die hun kinderen naar een welbepaalde school sturen en daarvoor iedere dag flink wat kilometers afrijden. Als je idealen echt je idealen zijn, heb je er wat voor over.
Oud 11 december 2010, 09:16   #1056
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat de overheid openbare erkende scholen subsidieert.
Als zij ook de katholieke subsidieert, mag dit confessioneel onderwijs toch ook haar eigenheid bewaren?!
Oud 11 december 2010, 09:16   #1057
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is niet normaal dat ze die godsdienstlessen mee betaalt.
En waarom niet? Die lessen worden gevolgd door kinderen van wie de ouders belastingsgeld betalen voor het totaalpakket aan onderwijs.
Oud 11 december 2010, 09:21   #1058
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Goed nieuws? Ik begrijp het niet goed. Ze praten over "de verhalen, de rituelen, de symbolen,.." Kan inderdaad interessant zijn om te weten.
Maar nog geen 5 percent van de bevolking is katholiek, veel minder dan voetbalfans. Gaan ze dan ook de buitenspel reglementen op school uitleggen. Veel meer maatschappelijk relevant.
Misschien is er slechts 5% praktizerend katholiek, maar er sturen wel vele mensen hun kinderen naar het katholiek onderwijs. Dit houdt dan ook een aantal consequenties in.

Wie zich inschrijft in een voetbalclub, mag ook niet verwachten dat je er gaat volleyballen...
Oud 11 december 2010, 09:34   #1059
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In onze tijd is dat echt wel een praatje, hoor. Als je bepaalde richtingen in het middelbaar wil volgen, moet je vaak sowieso naar een andere plaats. Technische scholen heb je bijvoorbeeld niet in iedere gemeente. Daarnaast is het aanbod in dergelijke scholen soms dermate uitgebreid, dat de noodzaak tot spreiding zich aanvoelt. Dat kan ook door materiële beperkingen ingegeven zijn (scholen beschikken nu eenmaal niet over onmetelijke financiële reserves of over onbeperkte terreinen).
Ja, voor het middelbaar onderwijs moet je; indien je in een gemeente woont; hoogstwaarschijnlijk naar de dichtsbijzijnde stad.
Indien je dan nog een stad verder moet, omdat bepaalde richtingen enkel door het katholieke onderwijs worden ingericht; dan is dit niet een echt vrije keuze. Er is een beperking.

Citaat:
Als die twee uur godsdienst in het katholiek onderwijs volgens u een dermate morele hindernis is om uw kinderen daarnaar te sturen, dan zult u ook het nodige doen. Net zoals ik zovele gelovige gezinnen ken die hun kinderen naar een welbepaalde school sturen en daarvoor iedere dag flink wat kilometers afrijden. Als je idealen echt je idealen zijn, heb je er wat voor over.
Je kinderen naar 1 welbepaalde school willen sturen, is toch nog iets anders dan je kinderen niet naar een welbepaald net willen sturen.
Ja, je moet er wat voor over hebben.
Er is dus geen echt vrije keuze; er zijn beperkingen.
Oud 11 december 2010, 09:36   #1060
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, voor het middelbaar onderwijs moet je; indien je in een gemeente woont; hoogstwaarschijnlijk naar de dichtsbijzijnde stad.
Indien je dan nog een stad verder moet, omdat bepaalde richtingen enkel door het katholieke onderwijs worden ingericht; dan is dit niet een echt vrije keuze. Er is een beperking.
Welneen, in onze tijd zijn dergelijke materiële "beperkingen" gewoon niet meer in te roepen.

U kunt uw tekstje trouwens ook omkeren: het is goed mogelijk dat je voor een gemeenschapsschool naar de dichtsbijzijnde stad moet, maar voor bepaalde richtingen (ongeacht in welk net) naar nog een stad verder. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een richting als grafische technieken die in West-Vlaanderen bijvoorbeeld maar op een paar plaatsen wordt aangeboden (ook al omdat die richting een heel specifieke en bijzonder dure uitrusting van de school vraagt).

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 11 december 2010 om 09:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be