![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Het verschil tussen "grote onderscheiding" en "onderscheiding" was het halve puntje dat ik tekort kwam op godsdienst! En d�*t omdat ik foutief antwoordde op de vraag of een weduwe met de broer van haar overleden man mocht huwen.... niet blijkbaar. (ik vond daar geen enkel genetische probleem in). (verder was ik één van de weinigen die een heel jaar door mee "discussieerden" met de paster-directeur-lesgever, terwijl de rest braafkes hun huiswerk maakten en devoot schaapachtig ja-knikten af en toe.... Op het openboek examen kregen zij dus netjes 8 en 9, terwijl ik en de drie andere discussianten alle drie gebuisd waren. ) Maar mijn diploma vertoonde dus géén "grote onderscheiding". (en ja, ik heb het uitgerekend. )
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2010 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 |
Banneling
|
![]() Ik buisde vaak voor het vak godsdienst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn vader was communist, dus ge kunt U wel voorstellen welke discussies we voerden met mijnheer directeur-paster-"ge-moogt-gerust-uw-gedacht-zeggen" zeker?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1147 |
Banneling
|
![]() U weet wel beter. Ik had het over de wet van Humbeeck van 1870, niet over Collard. En dit om aan te tonen dat al de schoolstrijden die België kenden eigenlijk maar één oorzaak hadden: de kerk eigende zich het prerogatief toe om onderwijs te geven omdat dit ook vaste en zekere recruteringsbasis was. Zo was men zeker men de mensen in het (christelijk) gareel te houden.
Maw, de katholieke kerk stond niet in dienst van het onderwijs, maar het onderwijs stond in dienst van de katholieke kerk. Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indoctrinatie is een conditio sine qua non voor het blijven voortbestaan van een kerk, in casu de katholieke kerk. En omdat die indoctrinatie nu niet meer zo vlot verloopt als in het verleden in het Westen (mensen zijn hier niet meer zo gemakkelijk onder een godsdienstige hoed te vangen) , lopen de kerken leeg. Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarenboven denk ik dat daadwerkelijke indoctrinatie maar weinig kans heeft om echte gelovigen te vormen. Je krijgt slechts een oppervlakkig geloof dat bij het wegvallen van de sociale, controlerende structuren ook volledig instort. Dit verklaart volgens mij ook mee (niet uitsluitend, want bepaalde figuren in de Kerk hebben er ook schuld aan, en niet in het minst) de ineenstorting van het christendom en het geloof in het algemeen sedert de jaren zestig: de oude structuren vielen weg, en daardoor viel de rest ook weg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1157 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is slechts zelden dat een ongelovige op latere leeftijd ineens wèl gaat geloven. Gewoonlijk zijn er dan andere elementen aan het werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1160 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En juist ja, ook al hoef je voor godsdienst niet veel te studeren, als je in de katholieke school te sterk de woorden van de godsdienstleerkracht in twijfel trekt zou je het wel eens kunnen schudden. Jammer maar helaas. Je kan je ook afvragen wat je dan in een katholieke school zit te doen ? Omdat pa en ma vinden dat dit de beste garantie is op kwaliteitsvol onderwijs, en ze vinden dat er minder allochtonen voor de voeten lopen ? Of dacht je in een joodse school, of een islamitische school, kritiek te kunnen uitoefenen op de fundamenten waarop de school is gebouwd ? Hoe dan ook. Buizen voor godsdienst gebeurt niet veel. Ik heb er nog nooit iemand z'n jaar opnieuw voor weten doen. Maar, de punten tellen wel mee. En het zal er niet beter op worden. Lees het volgend citaat maar eens: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |