Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2010, 16:29   #1161
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wees maar gerust!

Mijn vader was communist, dus ge kunt U wel voorstellen welke discussies we voerden met mijnheer directeur-paster-"ge-moogt-gerust-uw-gedacht-zeggen" zeker?
Ik kan het mij levendig voorstellen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 16:29   #1162
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zolang het maar geen kritiek is op die christelijke waarden.

En juist ja, ook al hoef je voor godsdienst niet veel te studeren, als je in de katholieke school te sterk de woorden van de godsdienstleerkracht in twijfel trekt zou je het wel eens kunnen schudden.
Ik buisde omdat ik de Katholieke standpunten verdedigde.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 16:29   #1163
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De meeste Katholieken die ik ken zijn nochtans bekeerlingen.
Ik ken alleen maar bekeerlingen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 16:32   #1164
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik buisde omdat ik de Katholieke standpunten verdedigde.
Welke standpunten. "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" of "laat de kinderen tot mij komen" ?
Sorry, 't was een beetje sterker dan mezelf.
Oud 11 december 2010, 16:34   #1165
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik ken alleen maar bekeerlingen.
Enne, wie of wat is de rest dan ?
Oud 11 december 2010, 16:39   #1166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat "indoctrinatie" is, dan is iedere vorm van opvoeding ook "indoctrinatie". De kerken zijn trouwens niet leeggelopen doordat de "indoctrinatie" niet meer vlot loopt, maar omdat de Kerk zelf in het Westen sedert Vaticanum II enkele belangrijke verkeerde opties heeft genomen. Daarnaast kwam er natuurlijk ook de toenemende mate van secularisering die echter een ander soort "indoctrinatie" voor gevolg had.
Indoctrinatie op basis van dogma's is op termijn altijd niet-tegensprekelijk. Of in het kort samengevat: 'het is zo en niet anders!'.
Christelijke- en moslim-indoctrinatie steunt op 'heilige' dogma's die men klakkeloos dient te aanvaarden.

Opvoedingprincipes daarentegen kunnen worden bijgesteld. Katholieke principes nooit, omdat ze worden verondersteld te zijn afgeleid uit woorden van een 'god'. Een dogmatiek die dus steunt op een zogenaamde 'goddelijke' waarheid, of op een 'goddelijke openbaring'. Idem dito voor de islam. Edoch, niemand weet eigenlijk of die principes wel zo goddelijk waren of ooit zijn geweest.

http://www.dailymotion.com/video/x6e...n-foutaise_fun

Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 17:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 16:47   #1167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet geïndoctrineerd geweest op school of ergens anders rond de Katholieke Kerk. Ik ben uit mezelf bekeerd.
Meestal beseffen de geïndoctrineerden niet eens dat ze het zijn. Zo beschouwt u als katholiek homofiel gedrag als 'zondig' gedrag en dus 'fout' gedrag. En dit omdat uw godsdienst u dat voorschrijft.

Als u me nu, bijvoorbeeld, één rationele reden zou kunnen geven waarom homofielen zich 'zondig' gedragen wanneer ze naar bed gaan met iemand van hun eigen geslacht, dan beschouw ik u als 'indoctrinatie-vrij'. Ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 16:51.
Oud 11 december 2010, 17:03   #1168
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enne, wie of wat is de rest dan ?
De katholieken die ik ken zijn niet gelovig opgevoed.
Oud 11 december 2010, 17:11   #1169
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u me nu, bijvoorbeeld, één rationele reden zou kunnen geven waarom homofielen zich 'zondig' gedragen wanneer ze naar bed gaan met iemand van hun eigen geslacht, dan beschouw ik u als 'indoctrinatie-vrij'. Ik ben benieuwd.
De bestempeling "zonde" is volledig gebonden aan de religie.

Als we ons baseren op de evolutietheorie, is het zo dat homoseksuelen niet voortplanten. Ze vertragen de evolutie, en dus de aanpassingssnelheid van de menselijke soort. Waren we allemaal homoseksueel, dan zouden we uitsterven.
Oud 11 december 2010, 17:14   #1170
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De bestempeling "zonde" is volledig gebonden aan de religie.

Als we ons baseren op de evolutietheorie, is het zo dat homoseksuelen niet voortplanten. Ze vertragen de evolutie, en dus de aanpassingssnelheid van de menselijke soort. Waren we allemaal homoseksueel, dan zouden we uitsterven.
Wat een hoop larie. U weet heel goed dat de aarde aan het kraken is onder de wereldbevolking. Maar goed dat er wat homofielen zijn.

Wat u hier vertelt, is dus ver naast de kwestie. Trouwens, als ik u goed begrijp, dan zou een homofiel geen zondige homofiel zijn, indien hij maar, naast zijn homofiele praktijken, zorgt voor een nageslacht! Dat is nog grotere larie.

Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 17:16.
Oud 11 december 2010, 17:48   #1171
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een hoop larie. U weet heel goed dat de aarde aan het kraken is onder de wereldbevolking. Maar goed dat er wat homofielen zijn.
Is ze niet. Het is hoe de bevolking verdeeld is.

Citaat:
Wat u hier vertelt, is dus ver naast de kwestie. Trouwens, als ik u goed begrijp, dan zou een homofiel geen zondige homofiel zijn, indien hij maar, naast zijn homofiele praktijken, zorgt voor een nageslacht! Dat is nog grotere larie.
Het ging hier niet om zonde, dat zoals ik al zei, volledig is gebonden aan religie.
Oud 11 december 2010, 17:51   #1172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is ze niet. Het is hoe de bevolking verdeeld is.
Het zal nog niet. Elke dag komen er 600.000 mensen bij.

Trouwens, waarom willen die godsdiensten altijd dat mensen zoveel kinderen hebben? Bij de islam is dat maar net hetzelfde.

Laatst gewijzigd door system : 11 december 2010 om 18:06.
Oud 11 december 2010, 18:31   #1173
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om goede godsdienstles te krijgen, hoef je niet noodzakelijk iets te horen 'over' Thomas van Aquino. Wel is het interessant iets te horen 'van' Thomas.
Ok, dan.
Ik heb ook niets van hem gehoord.

Citaat:
En ja, in het eerste leraar zo'n methode, later een andere methode. Bij iedere leeftijd is een eigen aanpak nodig.
Alvast geen ratio.

Citaat:
En neen, bij de dogma's wordt de ratio niet uitgesloten. De aanvaardiging gebeurt door het geloof, niet door het uitsluiten van uw verstandelijke vermogens. Geloof en ratio hebben elk hun eigen plaats en vormen dus geen tegenstelling waarvoor u het aanziet.
Het aanvaarden van de dogma's gebeurt dus door geloof; niet door ratio.
Welke plaats heeft de ratio dan binnen de godsdienst(les)?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 18:49   #1174
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
De katholieken die ik ken zijn niet gelovig opgevoed.
Had ik ondertussen wel begrepen. Het zijn bekeerlingen. Nogmaals, wie of wat waren het voor ze het licht hadden gezien ?
Oud 11 december 2010, 18:50   #1175
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had ik ondertussen wel begrepen. Het zijn bekeerlingen. Nogmaals, wie of wat waren het voor ze het licht hadden gezien ?
Ongelovigen, net zoals mezelf.
Oud 11 december 2010, 18:52   #1176
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ok, dan.
Ik heb ook niets van hem gehoord.

Alvast geen ratio.

Het aanvaarden van de dogma's gebeurt dus door geloof; niet door ratio.
Welke plaats heeft de ratio dan binnen de godsdienst(les)?
Transcendentie is met geen verstand te benaderen.
Oud 11 december 2010, 19:05   #1177
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In het katholiek onderwijs is er geen probleem met zulke zaken; voor de joodse en christen-extremistische scholen is het voor mij nog wel aanvaardbaar dat men 'bloot' wegschrapt uit de boeken (who cares?) en streng godsdienst onderwijst, maar dat men de evolutietheorie niet geeft of geeft op een foute manier is onaanvaardbaar. Dat is deel van het curriculum.
Heel goed respublica, dit is wat ik ook wou zeggen.
Het probleem ligt echt niet in het onderwijzen van de evolutieleer, maar in de manier hoe het wordt gedaan en hoe het verder wordt toegepast in het denken en wat men ermee wil bereiken.

En toch is het beter om geen wetenschappelijke hypotheses (en theorieën die niet --meermaals-- worden toegepast) in het onderwijs te leren; in plaats daarvan leren ze beter logica, wiskunde, wetenschappelijke methode, wetenschappelijke gegevens en filosofie.

Met wetenschappelijke gegevens bedoel ik bijvoorbeeld informatie doorgeven over een gevonden fossiel met een nadruk op de methodologie van archeologie en archeologische interpretaties:
Without an audible voice from the past, experts often arrive at different archaeological interpretations from the same data...
archaeologyexpert.co.uk
Men moet kunnen beseffen dat een nu-soort aan een fossiel (dat er anders uitziet) gaan linken, verre van logisch is!!

Dit is belangrijk voor een leerling om ruim en onderzoekend te leren denken. Wanneer een kind op school leert dat democratie de beste manier is, dan vind ik het onterecht; het maakt niet uit of er iets beters bestaat of niet, maar toch moet deze mogelijkheid aangeboden worden.

In het vak geschiedenis moet zoiets ook aan bod komen, je leert iets historisch? Ok goed, maar de leerstof zou beter referenties omvatten naar wat er anders wordt gezegd met andere argumenten en bronnen.

Verleden week was ik een Hollandse vwo biologie cursus aan het bekijken; ik ging doorblaaderen naar evolutietheorie en in de inleiding bestond er iets raars: verschillende "theorieën" over het ontstaan van soorten, er stond iets van Aristoteles, Lamarck, Darwin en ook "schepping" !!!!! Dit is dom en met geen enkel woord te rechtvaardigen, het is logisch en realistisch onverantwoordelijk.

Schepping is geen theorie en er is logisch gezien geen verschil (laat staan strijd) tussen de evolutie van Microsoft besturingssysteem (Ms-Dos ---> Windows 7) enerzijds, en anderzijds Microsoft heeft het besturingssysteem (Ms-Dos ---> Windows 7) gemaakt.

Wat betreft de realiteit, de schepping is geen theorie!! De (gewone) mens is kennelijk aangeboren om in een hogere kracht te geloven, en de geleerden baseren hun geloof hierin op dezelfde logica en rationele argumenten waarop de wetenschap en wetenschappelijke methode is gesteund.
Zie het gedeelte (natuurwetenschap en het verklaren van de werkelijkheid) in debat van William Lane Craig vs Peter Atkins (what is the evidence for/against the existence of God?)

Laatst gewijzigd door porpo : 11 december 2010 om 19:06.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 19:20   #1178
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Transcendentie is met geen verstand te benaderen.
Met alle respect voor u, beste collega.
Maar je kan niet over ratio spreken, sterker nog: je hebt (mogelijk) geen ratio.

Heb je een positivistische visie van de mens, dan moet je verstand positivistisch gaan verklaren, het kan dan reductionistisch gezien een proces die zich onderwerpt aan de fysische wetten (determinisme): in dit geval is er geen verschil tussen het bevestigen van een uitspraak en het ontkennen van deze. Ofwel is uw verstand een wezen, een vorm van bio-chemische reacties die er veranderen en verandering impliceert een verandering in de uitspraak, dus hetgeen u nu zegt heeft geen waarde = je bent een sofist.

Zo niet, wat is een verstand dan?

Laatst gewijzigd door porpo : 11 december 2010 om 19:20.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 19:23   #1179
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke standpunten. "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" of "laat de kinderen tot mij komen" ?
Sorry, 't was een beetje sterker dan mezelf.
rofl ... good one
Oud 11 december 2010, 20:16   #1180
firgo
Vreemdeling

firgo's schermafbeelding

Standaard

Gewoon een vraagje aan de mensen die zich bekeerd hebben tot het RMK geloof?
Wat of welke gebeurtenis was hier de reden voor?
firgo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be