Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2010, 23:15   #1221
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dan moet ge toch specifieren over welke soort je het hebt
Wat wens je dat ik nog meer specifiëer?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 23:36   #1222
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firgo Bekijk bericht
Gewoon een vraagje aan de mensen die zich bekeerd hebben tot het RMK geloof?
Wat of welke gebeurtenis was hier de reden voor?
Ik voelde mij best goed maar toch was er iets dat ontbrakt. ik was toen een vurige christenhater. Ik vond ze allemaal belachelijk en achterlijk. Toen ik God ontdekte en in Hem geloofde vroeg ik me af welke religie ik moest volgen. Door op zoek te gaan naar verschillende soorten, via islam, jodendom, protestanten, evangelisten, ... Ten laaste ging ik naar een mis bij RKK(na 2 jaar lange zoektocht welke kerk/religie ik moest volgen, die God beter uitlegde) en toen voelde ik dat ik juist zat.

Laatst gewijzigd door Inno : 11 december 2010 om 23:37.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 23:40   #1223
Albrecht
Banneling

Standaard

Mijn eerste mis was een enorme tegenvaller. Ik verwachtte een devoot, sacraal gebed, maar kreeg precies een soort kitscherig optreden.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 23:47   #1224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Mijn eerste mis was een enorme tegenvaller. Ik verwachtte een devoot, sacraal gebed, maar kreeg precies een soort kitscherig optreden.
Nieuwe "mis"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 00:22   #1225
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ken een hele waaier aan katholieken. Van praktiserend tot niet-praktiserend.
Ja, ze volgen de katholieke leer; beter zelfs dan de paus en een deel van de geestelijken.
Beter dan de Paus, dat lijkt mij wat overdreven.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 00:36   #1226
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Met alle respect voor u, beste collega.
Maar je kan niet over ratio spreken, sterker nog: je hebt (mogelijk) geen ratio.

Heb je een positivistische visie van de mens, dan moet je verstand positivistisch gaan verklaren, het kan dan reductionistisch gezien een proces die zich onderwerpt aan de fysische wetten (determinisme): in dit geval is er geen verschil tussen het bevestigen van een uitspraak en het ontkennen van deze. Ofwel is uw verstand een wezen, een vorm van bio-chemische reacties die er veranderen en verandering impliceert een verandering in de uitspraak, dus hetgeen u nu zegt heeft geen waarde = je bent een sofist.

Zo niet, wat is een verstand dan?
Moeilijke vraag. Zeker voor een zondagmorgen.

Of verstand bestaat weet ik niet. Iets zegt me wel dat 1+1 gelijk is aan 2. En ik weet dat 111+222 gelijk is aan 333. Ik hoef daar zelfs niet over na te denken. Het is logisch. Het is een feit. Mijn verstand lepelt dit in.
Uiteraard, ben ik niet noodzakelijk verstandig, of toch niet altijd, meestal wel. Het is niet verstandig te roken, of vreemd te gaan zonder condoom, bijvoorbeeld.
Gelovigen kunnen verstandige mensen zijn, zolang ze niet te veel beginnen over hun geloof. Dat is mijn perceptie.
Verstand en gevoel zullen wel iets met neurotransmitters te maken hebben. Maar ik ben geen psychiater.

Ben ik nu gebuisd op godsdienst ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 december 2010 om 00:37.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 00:44   #1227
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Moeilijke vraag. Zeker voor een zondagmorgen.

Of verstand bestaat weet ik niet.
Waarom spreek je dan over het verstand?
Het is verstandig om ... of verstand bestaat weet ik niet .. transcendentie is met geen verstand te benaderen ..

Laatst gewijzigd door porpo : 12 december 2010 om 00:44.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 07:23   #1228
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Waarom spreek je dan over het verstand?
Het is verstandig om ... of verstand bestaat weet ik niet .. transcendentie is met geen verstand te benaderen ..
Moest hij eerst uw toestemming vragen misschien?
De man stelt zich vragen, en dat is een heel zinvolle oefening.
Volgens mij zinvoller dan klakkeloos een eeuwenoud vraag-en-antwoorden-boek af te ratelen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 08:05   #1229
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nieuwe "mis"?
Een zwakke Novus Ordo, met vreemde gewaden, Oosterhuisliedjes, weinig respect voor de H. Communie. In het Nederlandse 's Hertogenbosch, bij het seminarie, zijn de Novus Ordo missen al een stuk beter.

Het beste is nog altijd toen ik dit jaar voor de eerste keer ter kerke ging in de Kapel van het Allerheiligste Sacrament.
Oud 12 december 2010, 08:39   #1230
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zwakke Novus Ordo, met vreemde gewaden, Oosterhuisliedjes, weinig respect voor de H. Communie. In het Nederlandse 's Hertogenbosch, bij het seminarie, zijn de Novus Ordo missen al een stuk beter.

Het beste is nog altijd toen ik dit jaar voor de eerste keer ter kerke ging in de Kapel van het Allerheiligste Sacrament.
Breng een gids uit:
"Albrechts Lonely Chuch Guide"

Geloof draait bij u vooral om uiterlijkheden, in zekere zin bent u een fetisjist.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 08:46   #1231
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Dus de beide bekeerlingen alhier aanwezig waren vroeger vurige katholiekenhaters (sic) en agressieve anti-theisten (sic)...

Ik geloof er geen bal van.
Oud 12 december 2010, 08:49   #1232
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Beter dan de Paus, dat lijkt mij wat overdreven.
Neen.
Er zijn nogal wat praktiserende katholieken die vinden dat het standpunt van de paus en andere geestelijken over homo's en over vrouwen niet in overeenstemming is met de katholieke leer van naastenliefde, iedereen gelijk en een rechtvaardige God; wat toch basisprincipes zijn binnen de katholieke leer.
De paus komt ook niet op voor de armen in de maatschappij, in tegenstelling tot Jezus.
Oud 12 december 2010, 09:03   #1233
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien was dat inderdaad niet nodig, maar het kwam me op een bepaald moment voor dat u cirkeltjes aan het draaien was en dat het zich beperkte tot het herhalen van hetzelfde zonder in te gaan op de vraag: "Waarom hoort godsdienstonderwijs niet in het onderwijs thuis?" En eigenlijk heeft u daar bij mijn weten nog niet ten gronde op ingegaan.
Het gevoel dat ik had i.v.m. met de niet echt vrij keuze, wegens beperkingen. Die dan uiteindelijk "extra factor" genoemd wordt.

Ik heb wel al uitgelegd waar godsdiesntles niet in het onderwijs hoort.
Omdat het niets bijbrengt en geld kost.
Omdat het contradictorisch is zo'n les te zetten tussen lessen die tot doel hebben kennis over te dragen en leerlingen te leren nadenken en redeneren.

Laatst gewijzigd door artisjok : 12 december 2010 om 09:04.
Oud 12 december 2010, 09:04   #1234
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Op alle zinnetjes daarin heb ik al geantwoord. Ik zie daarin geen enkele grond die uw opvatting kan steunen.
Neen, je hebt hier niet op geantwoord. :

Als jij die godsdienstlessen belangrijk vindt, zal je voor je idealen die extra factor er wel bijnemen.
Op die manier ambeteren we de niet-gelovigen niet meer met die godsdienstlessen.
Dan hoeven we ook die dure 2 netten niet meer in stand te houden.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1103
Oud 12 december 2010, 11:07   #1235
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op die manier ambeteren we de niet-gelovigen niet meer met die godsdienstlessen.
Toch even dit. Tegenwoordig kan je op school toch een keuze maken. Je hoeft geen godsdienstlessen te volgen. Tenzij in een katholieke school, bijvoorbeeld. Maar dit hoort dan ook bij de schoolkeuze.

En, nogmaals, ik denk dat juist daar het schoentje wringt. Als ouders voor hun kind (eren) een katholieke school kiezen dan moeten de godsdienstlessen niet als vervelend worden beschouwd.
Oud 12 december 2010, 11:24   #1236
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch even dit. Tegenwoordig kan je op school toch een keuze maken. Je hoeft geen godsdienstlessen te volgen. Tenzij in een katholieke school, bijvoorbeeld. Maar dit hoort dan ook bij de schoolkeuze.

En, nogmaals, ik denk dat juist daar het schoentje wringt. Als ouders voor hun kind (eren) een katholieke school kiezen dan moeten de godsdienstlessen niet als vervelend worden beschouwd.
Nog ne keer.

Voor het basisonderwijs is er meestal geen probleem om te kunnen kiezen voor een school van het GO. (Alhoewel er niet in elke gemeente een GO-basisschool is)
Voor het middelbaar onderwijs kiest men in de eerste plaats voor een bepaalde richting. Als sommige richtingen in een stad enkel door het katholieke net worden ingericht, is er niet een echt vrije keuze. Er is immers een beperking, een extra factor.
Oud 12 december 2010, 11:31   #1237
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor het middelbaar onderwijs kiest men in de eerste plaats voor een bepaalde richting. Als sommige richtingen in een stad enkel door het katholieke net worden ingericht, is er niet een echt vrije keuze. Er is immers een beperking, een extra factor.
Ik vind dit geen sluitend argument. Wat jij stelt geldt nog meer voor hogescholen en universiteiten.
Wil je geen godsdienstles ? Dan kies je voor een school, waar die zich ook bevindt, en waar je je richting kunt volgen.
De beperking is dus enkel een kwestie van afstand. En sorry hoor, maar in Vlaanderen ligt niets ver uiteen, zelfs West-Vlaanderen en Limburg niet ook al verstaan we elkaar nie zo goe.
Oud 12 december 2010, 11:34   #1238
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind dit geen sluitend argument. Wat jij stelt geldt nog meer voor hogescholen en universiteiten.
Wil je geen godsdienstles ? Dan kies je voor een school, waar die zich ook bevindt, en waar je je richting kunt volgen.
De beperking is dus enkel een kwestie van afstand. En sorry hoor, maar in Vlaanderen ligt niets ver uiteen, zelfs West-Vlaanderen en Limburg niet ook al verstaan we elkaar nie zo goe.
Hoezo dit is geen sluitend argument?
Extra tijd en geld om naar het net van je keuze te gaan is geen beperking? Geen extra factor?

En mijn andere argumenten die je wegliet bij het citeren? Ga je daar wel mee akkoord om godsdienstlessen weg te halen uit het reguliere dagonderwijs?
Oud 12 december 2010, 12:17   #1239
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik denk dat de christelijke kerken ver afgezwalpt zijn van de bedoeling van Jezus. Jezus zei gewoon, dat, daar waar er mensen in zijn naam verenigd waren, dat zijn hem even moesten herdenken en dit door het brood en de wijn door te geven in zijn naam en ter zijner nagedachtenis. Meer zei Jezus niet.

Wat al die christelijke kerken er later van gemaakt hebben, trekt op niet veel. Heel die ritualitische en plechtige bedoening van de katholieke kerk bijvoorbeeld zoals die nu is opgezet, en die de kerk 'de heilige mis' noemt, was zeker niet het opzet van Jezus van Nazaret.

Laatst gewijzigd door system : 12 december 2010 om 12:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 13:37   #1240
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Dus de beide bekeerlingen alhier aanwezig waren vroeger vurige katholiekenhaters (sic) en agressieve anti-theisten (sic)...

Ik geloof er geen bal van.
Nee?

Hoe kan ik iets nog bewijzen van zoveel jaren geleden, zonder mijn persoonlijke gegevens te verspreiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Breng een gids uit:
"Albrechts Lonely Chuch Guide"

Geloof draait bij u vooral om uiterlijkheden, in zekere zin bent u een fetisjist.
Uiterlijkheden? Alles ter ere van God.

En respect voor de communie, en de inhoud van de Oosterhuisliedjes? Zijn dat ook Oosterhuisliedjes?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be