![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1181 |
Banneling
|
![]() RMK geloof? Dat lijkt me een vreemde afkorting.
Mijn reden? Ik heb de leegte willen vullen, al lang. In mijn vroege tienerjaren behoorde ik tijdelijk tot een paganistische sekte, toen al voelde ik een leegte. Uiteindelijk werd het niets, en ben ik nogal redelijk agressief anti-theïst geworden. Oh, hoe haatte ik het Christelijke geloof. Maar het moment dat ik stopte met wegduwen, trok het me aan. Ik was begonnen met het bestuderen van allerlei religies, en het Christendom trok me het meeste aan. Na het veel bestuderen van de Bijbel, ben ik tot de conclusie gekomen dat het Katholieke geloof er het dichtst bijstond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle grondleggers van de positieve wetenschappen waren ten andere allemaal gelovigen. Meerderen ervan zelfs heel vurige. Uw stelling als zou het geloof niet compatibel zijn met de rede, klopt dus ergens niet. Natuurlijk lijkt het allemaal heel mooi: daarmee sluit u immers zelf het hoofdstuk af en doet het boek dicht. Aldus zorgt u ervoor dat er geen discussie moet gevoerd worden, want alles wat nog maar naar geloof ruikt, is toch buiten "enige logica". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welneen, de dogma's aanvaard je helemaal niet "klakkeloos"; je aanvaardt ze vanuit het geloof. Daar zit de sleutel. Dit houdt evenwel niet in dat je de dogma's ook vanuit de ratio kunt benaderen, wat de theologie dan doet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bent u trouwens in uw afwijzing van het geloof niet eerder een prooi van een atheïstische indoctrinatie, een meedrijven met wat vandaag de dag in is en het dus onnadenkend achterna hollen van wat de mening is van de grote stroom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand is zonder zonde. Daarom hebben we allen vergeving nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 |
Vreemdeling
|
![]() inderdaad het moest RK geloof zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1189 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeker geen volledig seculiere staat als Frankrijk, met een verziekt scholensysteem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 |
Vreemdeling
|
![]() Gebeurt er niet elke dag indoctrinatie?
Zowel in de media als op school. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Thomas van Aquino hield voor dat je door het gebruik van de rede de samenhang in de godsdienst kan onderkennen. Dit rationeel denken gebeurt dan in de theologie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, ze volgen de katholieke leer; beter zelfs dan de paus en een deel van de geestelijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moet u hen eens vragen in hoeverre hun opvoeding hun geloof heeft gevormd, dan wel of hun geloof na een geloofscrisis in hun adolescentie weer werd opgenomen als een persoonlijke invulling van het bestaan. In zulke gevallen kun je al moeilijk spreken van het gevolg van conditionering of indoctrinatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 |
Vreemdeling
|
![]() Daar ben ik nog niet zo zeker van,grijpt men meestal niet terug naar zaken die men het best kent of die in de lijn van de opvoeding ligt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meestal? Er zijn talloze voorbeelden van mensen die na een dergelijke geloofscrisis in niets meer geloven of naar iets anders grijpen. Uit wat ik van anderen hoor (ik ben zelf katholiek opgevoed en heb ik in mijn adolescentie geen geloofscrisis doorgemaakt maar eerder een verdieping en versterking, vandaar kan ik niet uit eigen ervaring spreken), merk ik dat hun actueel geloof niet hetzelfde is als het geloof uit hun kindertijd. Het heeft een andere dimensie, vandaar is het onjuist te stellen dat "men teruggrijpt naar zaken die men van vroeger kent".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 |
Vreemdeling
|
![]() Het zal inderdaad wel zo zijn de het geloof anders is dan in de kindertijd,daar twijfel ik niet aan,maar het is wel en geloof dat ze al kennen en ervaring me hebben.
Naar mijn mening is er dus ergens wel een terug grijpen allen worden het inderdaad misschien anders ingevuld. Laatst gewijzigd door firgo : 11 december 2010 om 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1200 |
Vreemdeling
|
![]() sorry voor de schrijffouten zelfs na 10 keer nalezen sluipen er naar nog fouten in.
|
![]() |
![]() |