Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 20:20   #1221
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik besef maar al te goed wat er rond mij gebeurt. U weet best wel wat ik denk van 'venten' die aan illegale polygamie doen. Daar hebben wij 2 het vaak over gehad Wat ik ook besef is dat vele mannen de dag van vandaag misbruik van vrouwen (ook 'de oprechte', tussen aanhalingstekens).
Goed dat jij het beseft, daarom juist is polygamie een oplossing (in een goede islamitische gemeenschap)!!

Ze doen dat wel, dus indien ze het doen met iemand die je kent, en je weet dat die vrouw gezond is, geen aids dragend of een hoer is, dan is het toch veel beter, of niet?

Citaat:
Ik biecht op, wat dat betreft ben ik enorm egoïstisch. Ik zou niet kunnen leven met de gedachte dat een vent aan mn lijf zit en 2 uur later bij een ander zit. Zoiets zou me breken. En zou me zelfs aanzetten om wraak te nemen. Maar ja, dat zal waarschijnlijk wel aan mn rotkarakter liggen.
Nee, er is hier geen sprake van rotkarakter, het is gewoon dat je het praktisch niet moet accepteren, maar theologisch moet je het wel accepteren, dus je moet wel geloven dat polygamie islamitisch is, maar je moet zelf in de praktijk de polygamie niet accepteren en zeker als het misbruikt wordt of jou schade toebrengt. Het moet niet, het is geen plicht, het is een recht van de man, geen plicht van de man, en geen plicht van de vrouw om te accepteren in de praktijk.

Citaat:
Zusterschap is mooi wanneer iemand dat omzet in daden. Als ik mn man zou moeten delen met een zuster, dan zou ik die persoon meer zien als een concurrent (lees: een vijand). U moet begrijpen dat ik ook nog mn gevoelens heb, die ik niet zomaar aan de kant kan schuiven. Iemand die geen rekening met zn vrouw houdt, moet in de eerste plaats niet trouwen. Zulke mannen zijn van slechte wil. Een man zou een opbouwende factor moeten zijn porpo, geen afbrekende.
Ja, daarom gebeurt het ook zelden, niet iedereen kan het doen. Niet alle mannen kunnen het en niet alle vrouwen kunnen het accepteren.

Beluister hier de mening van Dr. Lisa Killinger
http://www.youtube.com/watch?v=5qZPSBAW9nY

Citaat:
Dus ik ben volgens de definitie (en vele andere moslima's met mij geen goed gelovige moslima. Nou ja, ik kan er best wel mee leven. Alleen Allaah (swt) heeft het recht om over mij en anderen te oordelen dus die definitie is totaal overbodig indien u waarachtig en oprecht bent.
Dat is waar, maar in de islam ben jij moslim, momin of mohsin. Indien jij in een islamitische gemeenschap beseft dat polygamie een oplossing is, jouw man is in staat om rechtvaardig te handelen, de polygamie schaadt jou mentaal, emotioneel en sociaal niet, en toch blijf jij egoistisch, dan is het wel moeilijk om van een goede mohsina te spreken. Een goede moslima kan en een goede momina kan, maar een goede mohsina?

Citaat:
Geen enkele ziel is perfect, niemand heeft dat hier ook beweerd. Het punt is dat de mannen van vandaag, excuseer ik bedoel venten niet rechtvaardig kunnen zijn. Hallo, wakker worden?
Ja, daarom is het niet verplicht om te doen en accepteren, hé.

Citaat:
Over polygamie gaat u me niet veel meer kunnen bijbrengen hoor. Zal ik u eens verlichten. Hier in België komt polygamie niet veel voor. In Nederland heb ik imaams gekend waar je wel kon trouwen met een 2e vrouw. Tegenwoordig doen ze dat niet meer omdat ze tot de conclusie zijn gekomen dat velen misbruik maken van het huwelijk.
Jammer dat dit de waarheid is, ze hebben het recht om te verbieden, maar een totale verbod is ook niet goed. Er zijn altijd mannen die het kunnen en er zijn altijd vrouwen die het accepteren en zelfs beter vinden. Alle moslims over éen kam scheren, lijkt mij ook niet echt eerlijk.

Citaat:
Vrouwen krijgen niet meer waar ze recht op hebben. Met de ene vrouw trouwt men voor de wet en met de andere 'slechts' voor de imaam en die moet dan maar bij de sociale diensten aankloppen omdat Mijnheer niet voor 2 huizen kan zorgen, 20 kinderen en onderhoud betalen. Ik heb er zelf gekend die de 2e vrouw nemen omwille van hun lusten. Is dat de islam dan? Tegen dat soort mannen zeg ik: gebruik je hersenen om te denken en niet je geslachtsdeel.
In dit land voor de imam trouwen is niet islamitisch en dat weet jij zelf ook en voor de imam trouwen bestaat noch in dit land noch in een ander land noch in de islam. Dat is gewoon een achterlijke manier om "overspel" te omzeilen. Men zoekt altijd ergens een inspiratiebron om zich niet schuldig te voelen. (voor imam trouwen? ) Walgelijk!

Citaat:
Stel dat deze 2e vrouw wordt gescheiden (ik ken zelf zo eentje). Die vrouw leeft momenteel in armoede en heeft geen recht op alimentatie, op niets. Die vrouw is kapot en gebroken door een 'broeder'. Mooi hé, broederschap! Geweldig gewoon, ik raak bijna ontroerd.

Geen enkele normale kleinburger kan 2 gezinnen onderhouden op een 100% halale manier.

Kom eens buiten broeder, zal ik u eens laten zien hoeveel vrouwen er verlaten zijn omwille van een 1e vrouw. En laten we die kleine, onschuldige kinderen niet vergeten.

Ik wil niks verbieden dat toegestaan is binnen de religie. Wat ik wel wil doen, is vrouwen beschermen tegen mannen met slechte bedoelingen. En die hebben we in overvloed de dag van vandaag. Wie aan polygamie wilt doen, verhuist maar naar SA of Iran.
Ik ga in het algemeen akkoord, maar in details niet. Je kan tweede vrouw nemen zonder dat je voor beide vrouwen moet zorgen en of dit compleet islamitisch is, is afhankelijk van je doel en motief. (bijvoorbeeld wanneer de tweede vrouw onafhankelijk is, en ze onderhoudt zichzelf en alles, maar ze wilt een man? Oplossing is wat vandaag in golfstaten populair is geworden: Zawaj al-Misyar)

Laatst gewijzigd door porpo : 4 januari 2011 om 20:21.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 20:23   #1222
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Recht op shura met haar man, hem proberen te overtuigen INDIEN daar problemen mee heeft natuurlijk of indien het slechte gevolgen zou kunnen hebben. Daarom zeg ik: er is geen bepaald antwoord op deze vraag.
Dat is duidelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 20:34   #1223
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Nee is nee , is dat niet genoeg dan ?
Nee is nee? Geen probleem, op één voorwaarde, dat je het volgende ook geen probleem vindt:

1 op de 3 noemt overspel als reden voor hun echtscheiding.

1 op de 4 zegt dat seksuele problemen de reden waren voor hun echtscheiding.

http://www.heinpragt.com/scheiding/e...ingcijfers.php
Oud 4 januari 2011, 20:58   #1224
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse Bekijk bericht
@ Porpo, beste
Vrede zij met u.
Oud 4 januari 2011, 21:02   #1225
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Ik wil niet oordelen. Mijn oordeel heeft noch belang noch impact.

Nu om even voort te borduren - ik ga dat onderzoek even overslaan - : je geeft toe (tussen de regels weliswaar) dat de algemene toepassing dus toch ergens te wensen overlaat. De gelovigen vragen hier begrip en (voor ons) uitzonderingen voor de islam maar vervolgen hun geloof in hun thuisbasis niet even radicaal. Eender wat wij doen staan er ambassades te branden. Ik zie in de islamitische wereld nochtans nu geen opstanden terwijl een paar regeringen toch wel zeer respectloze dingen tov hun geloof hebben gedaan. Wij zien een beeld waarbij een individu binnen die samenleving toch zeer belangrijk is, waar dat individu een vreselijk gelijkaardig pad als een ongelovige volgt. Net als bij ons zijn er zonden waar elke gelovige voor dient op te passen, niet elk huwelijk (eindelijk komt ik terug aan het topic) met 'minderjarigen' is daarom ingegeven voor een goede inpassing in de samenleving maar net als bij ons onderworpen aan een primaire perversie/goddeloze consumptie. Waarom kan het wachten zoveel kwaad? Wij leven langer als toen ze het boek geschreven hebben. Je doet nog steeds wat je god vraagt, je stelt het gewoon wat uit.
Oud 4 januari 2011, 21:08   #1226
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen legale polygamie en illegale polygamie? Hier is polygamie altijd illegaal: een huwelijk dat enkel door een imam werd afgesloten IS illegaal en zelfs strafbaar. Men moet eerst een burgerlijk huwelijk afsluiten alvorens een religieus huwelijk af te sluiten; dus een tweede polygaam huwelijk voor de imam is illegaal.
Klopt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En wat is het verschil met de westerse monogame man die er een minnares op nahoudt? Hij onderhoudt die, zorgt voor onderdak en kleding. so?
Helpt het als ze eerst bij de voodoo-priester zijn langsgeweest die een hoele hoele hoele dansje maakt?
Ik denk niet dat het helpt.
Oud 4 januari 2011, 21:12   #1227
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee is nee? Geen probleem,

Dat was voldoende ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 21:14   #1228
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was voldoende ...
Voor u, dat mag en ik wens jou veel succes ermee.
Oud 4 januari 2011, 21:17   #1229
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee is nee? Geen probleem, op één voorwaarde, dat je het volgende ook geen probleem vindt:

1 op de 3 noemt overspel als reden voor hun echtscheiding.

1 op de 4 zegt dat seksuele problemen de reden waren voor hun echtscheiding.

http://www.heinpragt.com/scheiding/e...ingcijfers.php
Wat wilt ge daar mee aantonen ?
Dat verkrachting binnen het huwelijk ook onder seksuele problemen valt. ?
Of dat overspel vaker als reden gezien wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 21:20   #1230
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor u, dat mag en ik wens jou veel succes ermee.

Ik respecteer dan ook het vrouwelijk geslacht en bekijk hen niet als minderwaardig of onderdanig .
Oud 4 januari 2011, 21:22   #1231
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik respecteer dan ook het vrouwelijk geslacht en bekijk hen niet als minderwaardig of onderdanig .
Het is u geraden.
Oud 4 januari 2011, 21:23   #1232
tomcruse
Burger

Standaard

@ porpo, beste,

Nu we het toch over polygamie hebben moeten we eerst een correctie maken.

In de Islam moeten we het over polyginie hebben want het hebben van meerdere partners is slechts aan de man toegestaan onder bepaalde voorwaarden.

Nu heeft God in al Zijn Wijsheid toch wel even veel mannen als vrouwen geschapen zeker. Waarom?

Omdat elke man zijn wederhelft zou kunnen vinden?
Het huwelijk is toch verplicht in de Islam?

Als er nu mannen zijn die vinden dat ze recht hebben op twee of drie of vier stukken van de taart dan kan men ze terecht egoïsten noemen.

Meer zelfs, het zijn onrustzaaiers, dieven om zo te zeggen.
Maatschappij-ontwrichters?

Maar soms zijn er effectief vrouwen op overschot zoals in België bv.
Zo'n 250000 vrouwen op overschot. Ja dan zou het een aanrader kunnen worden! Niet?
Ware het niet dat ze allemaal boven de zestig zijn.

Niemand van hen zou het erg vinden, denk ik, om door een welstellende man naar het restaurant uitgenodigd te worden in het gezelschap van zijn eerste vrouw en een gratis appartementje aan de zee ter beschikking te krijgen.
Al moeten ze nog zelf koken als de rekening door hem vereffend wordt zullen ze echt hun best doen om haute-cuisine op tafel te brengen.
Zelfs drie of vier gezelschapsdames zouden het best met elkaar kunnen vinden, denk ik dan.

Maar of Porpo dat voor ogen heeft is zeer de vraag.
Nochtans heeft hij een goed voorbeeld aan zijn Profeet die met een oudere dame in het huwelijk trad en heel monogaam bleef tot ze overleed.
Daarna kon hij een "jong ding" uitkiezen om tevens een vriendschapsverdrag te versterken. Later kwamen er nog wat dames bij.
Om een weduwe op te vangen wiens man was omgekomen in de strijd. Of om zijn eigen echtgenote bij te staan in huishouden dat door zijn belangrijke taak niet eenvoudig was om te runnen.
Ga het lijstje eens af, beste Porpo en zie of je dan ook zijn voorbeeld wil volgen (wel niet meer dan 4 !)

Je kan misschien eens naar het boekje van het huwelijk kijken waarin Aicha haar uitleg doet over het huwelijk met meerdere vrouwen.
Je gelooft je eigen ogen niet.

Maar niet getreurd, niemand zal het je kwalijk nemen dat je een alleenstaande moeder met zes kinderen binnen haalt en hen allemaal van een dak en kleren en eten voorziet en de scholing betaalt.
Het is een nobele daad die hierboven op prijs zal gesteld worden.

Het is het recht van een man om onrecht tegen te gaan en mensen in nood te helpen en je echtgenote zal daar, indien ze een goede gelovige is, zelfs begrip kunnen voor opbrengen.

Maar.....
Met de nieuwe familiewet in Marokko (citaat indien gewenst) is echter de consensus van de eerste vrouw vereist opdat de rechter zou toestemmen in een tweede huwelijk.
Een reden zou kunnen zijn dat de eerste vrouw geen kinderen kan krijgen.

Dus.....
Soms wil de man ook wel eens een fris groen blaadje.
Als de eerste vrouw dan NIET toestemt in een tweede huwelijk door haar man vurig gewenst dan ontbindt de rechter in al zijn mannelijke collegialiteit en begrip het huwelijk met de eerste vrouw die dan plots zonder allimentatie al dan niet met kinderen de straat op kan gezet worden.
Ja, een lacune in die wet. De vrouw mag weigeren maar haar weigering kan kwalijke gevolgen hebben.

Zoals ook met een dochter die nee zegt tegen de papa kan wel eens uitgestoten worden en uit het huwelijksboekje geschrapt worden.

Kan je je hier allemaal in vinden.
Sorry voor mijn aanmatigende toon maar zo komt het er spontaan uit.
Ik wil je zeker de les niet spellen.

Vrede zij met u

Laatst gewijzigd door tomcruse : 4 januari 2011 om 21:44.
tomcruse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 21:29   #1233
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is u geraden.

Twijfelde jij daaraan ?
Oud 4 januari 2011, 21:34   #1234
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Twijfelde jij daaraan ?
Wisord, jij bent geen eikel. Het antwoord is dus: neen
Ik herhaal het voor het geval dat..

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 4 januari 2011 om 21:35.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 21:37   #1235
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Wisord, jij bent geen eikel. Het antwoord is dus: neen
Ik herhaal het voor het geval dat..
Mijn eekhoorn was anders al onderweg
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 21:38   #1236
Wisord
Banneling

Standaard

Hoe zit het eigenlijk met het touareg volk , bestaan die nog ? Hoe staat porpo tegenover hun cultuur ?
Oud 4 januari 2011, 21:39   #1237
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry voor mijn aanmatigende toon maar zo komt het er spontaan uit.
Sorry, voor wat? Er is geen sprake van aanmatigend of ontmoedigend toon, en ik reageerde twee keer op u. Eerste keer reageerde ik aandachtig en ik gaf u daar tijd in, hoe komt?
Ik had deze reactie "jammer" later gezien:
Citaat:
Ik ben benieuwd of Porpo nog een vraag heeft of voldoende is ingelicht.
Anders was de eerste reactie ook een
Indien jij snapt wat ik bedoel natuurlijk.
En voor deze reactie ook:
Citaat:

Laatst gewijzigd door porpo : 4 januari 2011 om 21:39.
Oud 4 januari 2011, 21:39   #1238
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht

Met alle respect maar van mijn eikel blijf jij af .
Oud 4 januari 2011, 21:40   #1239
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is u geraden.
Waarom?
Oud 4 januari 2011, 21:41   #1240
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
Hou dat ranzig beest maar. Bah.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be