![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik verwerp niet dat er geen doel is, verre van, wij lijken enorm op een kweek op sommige gebieden. Ik zeg enkel dat de opgelegde "reglementen" niets te maken hebben met dat doel. De enige overeenkomst die ik zie is van gezond verstand te kweken (een eigen moraal als dusdanig) die je toelaat om te functioneren in de maatschappij en als individu betere omstandigheden voor persoonlijke evolutie terug te krijgen. Afzetten tegen de religie en als mens zijnde een nieuwe moraal te kweken is wat ik als doel als zou kunnen beschouwen voor de menselijke levensvorm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Functioneer jij dan doelbewust of doelloos? Kies jij voor wat beter is of onderwerp jij je gewoon aan de blinde wetten van de evolutie en natuur? Laatst gewijzigd door porpo : 4 januari 2011 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Volgens de zuivere logica kan je objecten alleen empirisch leren kennen en 'begrijpen'. Je kan jezelf niet empirisch leren kennen en begrijpen. Je kan jezelf niet als een object fysiologisch en psychologisch onderzoeken. Je 'zelf' is geen ding dat je kan waarnemen. Hoe kan je dan weten dat 'je' een subject bent en wat je als subject bent, dat 'je' bent? Het zelf of het ego is een mentale voorstelling van 'het ding' op basis van kennis in ons geheugen en op basis van het bewust zijn van behoeften. Perceptie, geheugen en behoeften vormen het bewustzijn. Het zelf wordt door voortdurende ervaringen deterministisch bepaald. De mens is het product van zijn omgeving. Je besef van recht, wet of moraal is het resultaat van je ervaringen, het is niet bij de conceptie ingeplant. Moraal is niet absoluut, het heeft in het kosmisch gebeuren nog minder betekenis dan de bewegingen van de hemellichamen in ons zonnestelsel. Laatst gewijzigd door Piero : 4 januari 2011 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die pijl van jouw grafiek kan wel betekenen "gaat deel uitmaken van". Elke succesvol geverifieerde hypothese levert kennis op, en die kennis draagt bij aan een bepaalde wetenschappelijke theorie. Citaat:
Dat is ook wat dat chromosoom 2 aantoont. Dit chromosoom van de moderne mens (met dus 23 chromosomenparen) is herkenbaar een fusie van 2 chromosomen die nu nog bij de moderne apen (met 24 paren) voorkomt. Ooit waren we dus dezelfde soort, en de sub-populatie 'voorouderapen' waarbij deze mutatie/fusie is opgetreden is uiteindelijik geevolueerd tot de homo sapiens. Citaat:
Een hypothetische link tussen moraal en evolutie is in het domein van de evolutionaire psychologie te zoeken, niet bij de biologische evolutie, en dus is het belangrijk dat je ze niet onterecht gelijkstelt aan elkaar. Citaat:
Citaat:
2) Moraliteit en biologie zijn zoals aangetoond niet verwant, dus hier zal je toch nog het nodige verband moeten aantonen. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Als hij beweert dat moraliteit een god vereist, dan is de volgende vraag natuurlijk 1) hoe hij daartoe komt, 2) hoe hij dat wil aantonen, en 3) hoe hij de tegenindicaties uitlegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je kan niet over object en subject spreken indien je jezelf niet hebt kunnen bewijzen en je bewijst jezelf niet als je zomaar blindelings zich onderwerpt aan doelloze vormen van de natuur. Jij en natuur zijn één geheel met continuïteit en samenhang. Object en subject in deze context is betekenisloos. Ik hoop dat het zo duidelijk wordt. Citaat:
Citaat:
Besef en niet besef van iets en niets blijft evenmin doelloos en betekenisloos. Dit is het grootste probleem van blinde doelloze evolutie. Ik probeer hier over moraal te spreken omdat het belangrijk is dan alle andere zaken die wij gebruiken, maar die met blinde doelloze evolutie niet verklaard kunnen worden, en die je met deze evolutie geen zin kunt toekennen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Omgaan met mensen? Dat zullen we misschien in een andere thread moeten gaan bediscussiëren, hier is moraal vs. doelloze blinde evolutie; met andere woorden wat de morele implicaties van blinde doelloze evolutie zijn. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Staatssecretaris
|
![]() Je moet ons toch eens uitleggen waarom jij denkt dat evolutie blind is.
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=910dz5sCb1I |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 4 januari 2011 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of we hetzelfde idee hebben over wat een 'bronvermelding' is, maar hier zijn alleszins nogmaals de definities: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_law http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothesis Evolutie kan veel dingen betekenen, maar aangezien je er Darwin bij betrekt ga ik er van uit dat je de http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_evolution bedoelt. Citaat:
Het is best wel heel interessant hoor, je moet eens de moeite getroosten. Citaat:
Een begrip van de menselijke evolutie is onontbeerlijk voor het begrip van diens psyche, maar een begrip van de psyche van een boom is niet nodig voor een begrip van diens biologische evolutie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Staatssecretaris
|
![]() Als jij een pagina terugscrollt zie je dat ik nog altijd op een antwoord wacht.
![]() |
#76 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens u is elke correcte hypothese een theorie? Dat klopt toch niet, hoor.Deze beweringen vind ik nergens in die wiki links, sorry. Citaat:
Citaat:
Wat ik nu lees is een vermoeden, zelfs geen hypothese, me dunkt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe je fysiek beweegt en op acties reageert mag je van mij moraal noemen zolang je maar overleeft he, maar het probleem is natuurlijk daar een betekenis aan koppelen; dit kunnen we niet met blinde evolutie doen. Onmogelijk! (Ik denk dat het onmogelijk is, maar misschien ben ik verkeerd, daarom is er deze discussie). Laatst gewijzigd door porpo : 4 januari 2011 om 22:25. Reden: srry voor typefoutjes :oops: |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je gebruikt één aspect uit de evolutie en claimt daarna dat de hele evolutie blind is?
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. Laatst gewijzigd door Dionysus : 4 januari 2011 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je argument dat je niet over object en subject kan spreken als je jezelf niet hebt kunnen bewijzen is dus lariekoek. Bovendien kan jij jezelf, dwz, je oorsprong, je bestaan en je wezen, niet bewijzen. Het enige wat je doet is deftige beweringen uiten. Laatst gewijzigd door Piero : 5 januari 2011 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
A scientific theory comprises a collection of concepts, including abstractions of observable phenomena expressed as quantifiable properties, together with rules (called scientific laws) that express relationships between observations of such concepts. A scientific theory is constructed to conform to available empirical data about such observations, and is put forth as a principle or body of principles for explaining a class of phenomena. Citaat:
Normaals, je moet van mij niet naar het bewijs kijken, je mag geloven wat je wil; maar dan mag je niet meer zo'n dingen schrijven als "Ik geloof niet in evolutie want ik heb daar geen bewijs voor". Dat is dan die ergste vorm van een argument from ignorance, nl. een argument from intentional ignorance. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zegt onmogelijk. Neem dan nu eindelijk eens een stelling in waarom dat zo zou zijn? |
|||||||
![]() |
![]() |