Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2011, 01:00   #121
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoeveel wint u dan wel? Twee minuten? Vijf? En hoelang zit u op het toilet te suffen? Of hoeveel tijd verliest u met uw haar te kammen? Enz.
Weinig, maar ik ben daar rap in
Citaat:
Meestal is "ik wil tijd winnen door snel te rijden" een drogreden, want in ons dagdagelijks bestaan verspillen we op heel veel andere vlakken enorm veel tijd. Alleen staan we daar niet bij stil (en ik zie dat strikt genomen ook niet als verspilling). Alleen als het om koning auto gaat, kan het niet snel genoeg gaan. En dat is slechts een uiting van egoïsme, want omwille van die snelheid moet alles wijken.
Het is niet aan jouw om die afweging te maken in mijn plaats en mij te dwingen tot traagheid. Sta jij 10 minuten naast jou auto als je dan toch tijd teveel hebt.
Oud 16 januari 2011, 01:11   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, er scheelt iets met de mentaliteit van menig autobestuurder die meent dat hij geen rekening moet houden met de specificiteit van een bebouwde kom of binnenstad. Hij blijft naar eigen goeddunken het gaspedaal indrukken, net alsof hij de enige op de weg is.
Idd, eigenlijk burgerlijke ongehoorzaamheid.

Maar dat zal met menig ander bestuurder ook zo zijn als er bepaalde snelheidsbeperkingen opgelegd worden. Of bepaalde verkeersregels moeten opgevolgd worden.
Van fietser tot professionele busbestuurder, politieauto of ...

Ik ken eigenlijk geen landen waar bestuurders ~ netjes snelheidsbeperkingen zoveel mogelijk opvolgen zeggen we pakweg 90 % van alle weggebruikers.

Op het Eiland Man zijn onbeperkte gewone wegen en snelheidsbeperkte gewone wegen (buiten bebouwde kom) met quasi hetzelfde uitzicht en karakter, de gemeten snelheden verschillen er eigenlijk nauwelijks, of er nu een 50 mph (80 kmh-bord) staat of geen bord de gereden snelheden (V85) verschilden nauwelijks, soms werd er zelfs trager gereden op wegen waar geen snelheidsbeperking staat.

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transpo...e_of_Man#Roads
There is no national speed limit, but local speed limits are prevalent in a similar manner to the UK. Nevertheless, measured travel speeds are often relatively low.

Isle of Man travel speeds[2]
Measurement site Speed limit (mph) 85% percentile Measurement dates
Eastbound Westbound

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 01:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 01:13   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht

Het is niet aan jouw om die afweging te maken in mijn plaats en mij te dwingen tot traagheid. Sta jij 10 minuten naast jou auto als je dan toch tijd teveel hebt.
Als u tot "traagheid" gedwongen wordt, dan is dat weldegelijk omdat er ook andere weggebruikers zijn die net als u recht hebben op de weg of omdat er ook nog andere (f)actoren zijn die in bepaalde omstandigheden en plaatsen de primauteit hebben boven de wagen. Het is dan aan u uw egoïsme aan de kant te zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 01:15   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, eigenlijk burgerlijke ongehoorzaamheid.

Maar dat zal met menig ander bestuurder ook zo zijn als er bepaalde snelheidsbeperkingen opgelegd worden. Of bepaalde verkeersregels moeten opgevolgd worden.
Van fietser tot professionele busbestuurder, politieauto of ...

Ik ken eigenlijk geen landen waar bestuurders ~ netjes snelheidsbeperkingen zoveel mogelijk opvolgen zeggen we pakweg 90 % van alle weggebruikers.
Er zullen inderdaad wel altijd mensen zijn die het vertikken met anderen rekening te houden, want zich aan de verkeersregels houden is nu eenmaal een daad van medemenselijkheid. Jammer genoeg bestaan er op deze wereld egoïsten, dus ook in het verkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 09:59   #125
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet die "meestal" maar, gemeten objectieve cijfers van BIVV spreken andere taal.

Af en toe een levende snelheidsremmer en een verkeersdrempel gaat ook niet veel veranderen, want nadien geven vele een extra dot gas.
.
En precies om dat tegen te gaan zou dat al goed voor zijn.
Wellicht ook voor die artiesten die denken mij nog snel voorbeij te kunnen steken als ik aan het zebra stop om een voetganger door te laten.
Blijkbaar hebt ge nog steeds niet begrepen dat 30 zone over de binnenstad gaat. Dus smalle straatjes met parkerende auto's, voorrang van rechts, spelende kinderen, schooluitgangen,fietsers en zelfs voetgangers.
De ring valt daar niet onder en op hoofdassen hoeft dat ook niet te gelden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 10:04   #126
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht

En in welk stadscentrum heeft u 10 minuten nodig om daar door te rijden, zelfs aan 30 ?
Oud 16 januari 2011, 10:05   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zullen inderdaad wel altijd mensen zijn die het vertikken met anderen rekening te houden, want zich aan de verkeersregels houden is nu eenmaal een daad van medemenselijkheid. Jammer genoeg bestaan er op deze wereld egoïsten, dus ook in het verkeer.
Zeg gerust, vooral in het verkeer.
Oud 16 januari 2011, 10:14   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet, maar ik neem aan dat als BIVV spreekt van zone 30 voor Vlaanderen dat dat representatief uitgerekend is is voor alle zones 30 (totaal kms zone 30) in Vlaanderen.
En ik denk dat het over de zone 30 aan schoolpoorten gaat.
Daar is dan ook veel over te zeggen.
Oud 16 januari 2011, 11:11   #129
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ni slecht , 't snelste dat ik deed met een vrachtwagen was helaas maar 130
Gek, want een niet afgestelde vrachtwagen kan even snel als de meeste personenauto's en haalt zonder problemen meer dan 160km/u.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 11:13   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En in welk stadscentrum heeft u 10 minuten nodig om daar door te rijden, zelfs aan 30 ?
Probeer Brasschaat dorp maar eens tegen 10km/u door te geraken, ja hebt daar voor een afstand van 3km meer dan 15minuten nodig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 12:27   #131
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Zoveel mogelijk auto's uit het stadscentrum bannen is een mooie zaak.
Onlangs moest ik in het provinciestadje Tielt op een aantal verschillende adressen zijn. Vroeger ging dat behoorlijk vlot, maar sinds onder impuls van de groene jongens de Markt afgesloten is voor verkeer, moet je de halve stad omrijden om van plaats 1 naar plaats 2 1km verderop te raken (ah ja, want eenrichtingsverkeer vormt een bijkomende struikelblok).

Een aantal zaken zijn intussen ook op de fles gegaan. De passage viel weg en klanten hadden geen zin om 5 km om te rijden voor een brood als er een andere bakker op 1-2 km was. Tielt is nu als het ware in 3 gesneden: door de Markt en door de spoorweg (die er al langer was, dat klopt, je hebt dat veel dat steden en dorpen echt in twee gedeeld zijn door een fysieke barriere zoals een kanaal of een spoorweg, Beernem is daar ook een voorbeeld van).

De groene jongens kwamen zelfs met een bende kinderen protesteren voor de verkeersvrije markt. Ik heb nog nooit kinderen gezien sinds dat ogenblik, laat staan dat ze er spelen.

Verkeersvrij centrum? Ik ben voor, maar alles geval per geval bekijken.
Oud 16 januari 2011, 16:04   #132
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ik weet alleszins dat mijn auto aan 30 km/u evenveel verbruikt als aan 140 'toch als ik de verbruiksmeter mag geloven). Auto's zijn hier gewoon niet voor gemaakt.
Volgens de ISO-normen is de verhouding tussen motor, versnellingsbak en transmissie van een personen- of gezinswagen zodanig berekend dat het voertuig het zuinigst in verbruik is tegen een gemiddelde snelheid van 90 km/h. Snelheden boven en onder 90 km/h resulteren altijd tot meer brandstofverbruik. Geloof uw verbruiksmeter maar.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:09   #133
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Probeer Brasschaat dorp maar eens tegen 10km/u door te geraken, ja hebt daar voor een afstand van 3km meer dan 15minuten nodig.
Zeker weten! Zelfs op een door-de-weekse werkdag heb je minstens een kwartuur nodig om buiten de dorpskern van Brasschaat te raken.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 16 januari 2011 om 16:10.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 17:08   #134
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Precies, en een toegelaten snelheid van 120 zou daar niets aan verhelpen.
Oud 16 januari 2011, 18:24   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En precies om dat tegen te gaan zou dat al goed voor zijn.
Een bord 30 houdt niemand tegen sneller te rijden ook verkeersdrempels niet.

Citaat:
Blijkbaar hebt ge nog steeds niet begrepen dat 30 zone over de binnenstad gaat. Dus smalle straatjes met parkerende auto's, voorrang van rechts, spelende kinderen, schooluitgangen,fietsers en zelfs voetgangers.
De ring valt daar niet onder en op hoofdassen hoeft dat ook niet te gelden.
Ma man toch, in de gemeente waar ik woon, ttz in het (kleine) stadscentrum bestaat de zone 30 binnen de kleine ring al 9 jaar, op ALLE wegen binnen de kleine ring ook de hoofdassen, waar gij mee afkomt.
(de kleine ring is nog 50, maar op alle invalswegen naar het centrum staan bordjes zone 30)

Spelende kinderen in een (ons) stadscentrum, waarda, wanneer ?
Fietsers rijden (daar) meestal op het voetpad omdat de stadsweg te slecht is.

Neen, bij ons in de woonwijken vd omliggende dorpen zijn soms spelende kinderen na schooltijd bij goed weer, maar daar is overal 50.

Citaat:
Niettemin is de bevolking zulke snelheidsbeperkende maatregelen minder genegen. Zo bewijst bijvoorbeeld het referendum in Peer, midden januari 2002: de bevolking verwerpt een voorgestelde snelheidsbeperking tot 70 km/u op de gemeentewegen, en wil evenmin een zone 30 in dorpscentra en woonwijken. Daarentegen spreekt zij zich wel uit voor strengere snelheidscontroles. Die laatste komen er dan ook, zegt CD&V-burgemeester Theo Kelchtermans. Nogmaals wordt dus gepleit voor uitgebreidere controles in plaats van verstrengde maatregelen.
http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkee.../dossier.asp#7
67 % van het (´geldige´) referendum (´volgens de voorwaarden en beloftes´) was tegen de algemene zone 30 in de binnenstad.

ook:
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...2/beknop23.pdf

En toch heeft men ons kort nadien een zone 30 door de strot geduwd (tja beloftes van politiekers gelden uiteraard niet) , men heeft nadien wel de meeste wegen binnen de kleine ring met zeer ongelijke klinkers voorzien zodat de indruk onstaat dat de auto uiteenvalt bij alle mogelijke snelheden... fietsers rijden op het voetpad omdat de weg te slecht geworden is...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 18:33.
Oud 16 januari 2011, 18:45   #136
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bord 30 houdt niemand tegen sneller te rijden ook verkeersdrempels niet.
Maar het maakt het wel gemakkelijker iemand die anderen in gevaar brengt te verbaliseren.
Citaat:
Ma man toch, in de gemeente waar ik woon, ttz in het (kleine) stadscentrum bestaat de zone 30 binnen de kleine ring al 9 jaar, op ALLE wegen binnen de kleine ring ook de hoofdassen, waar gij mee afkomt.
(de kleine ring is nog 50, maar op alle invalswegen naar het centrum staan bordjes zone 30)
En ge hebt het overleefd ?
Citaat:
Spelende kinderen in een (ons) stadscentrum, waarda, wanneer ?
Fietsers rijden (daar) meestal op het voetpad omdat de stadsweg te slecht is.

Neen, bij ons in de woonwijken vd omliggende dorpen zijn soms spelende kinderen na schooltijd bij goed weer, maar daar is overal 50.
In uw centrum misschien niet maar als ik door Gent of mijn centrum rij komen ze langs alle kanten te voet en met fietsjes van tussen de geparkeerde auto's.
Citaat:
67 % van het (´geldige´) referendum (´volgens de voorwaarden en beloftes´) was tegen de algemene zone 30 in de binnenstad.
ook:
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...2/beknop23.pdf

En toch heeft men ons kort nadien een zone 30 door de strot geduwd (tja beloftes van politiekers gelden uiteraard niet) , men heeft nadien wel de meeste wegen binnen de kleine ring met zeer ongelijke klinkers voorzien zodat de indruk onstaat dat de auto uiteenvalt bij alle mogelijke snelheden... fietsers rijden op het voetpad omdat de weg te slecht geworden is...
Volgende verkiezing kunt ge ze er op afrekenen.
Oud 16 januari 2011, 19:13   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het maakt het wel gemakkelijker iemand die anderen in gevaar brengt te verbaliseren.
En toch houdt zich maar 4 % aan de 30 kmh...

Citaat:
En ge hebt het overleefd ?
Ik wel, ik woon dan ook 5 km verder als het centrum.

Maar de handelaars en winkels en aanwonenenden klagen natuurlijk door de leegloop, en het extra lawaai door die ongelijke klinkers bij 30 kmh.

Citaat:
In uw centrum misschien niet maar als ik door Gent of mijn centrum rij komen ze langs alle kanten te voet en met fietsjes van tussen de geparkeerde auto's.
En gaan de voetgangers netjes aan het zebrapad (binnen 30 m) oversteken, of wanen ze zich veilig en negeren ze de voorrang van de auto´s door eender waar de weg op te lopen ?

Citaat:
Volgende verkiezing kunt ge ze er op afrekenen.
Is natuurlijk de daaropvolgende verkiezing al gebeurd, de CD&V verloor zijn absolute meerderheid en tuimelde ruim 10 % naar beneden.

Tja, dan vormen ze natuurlijk een coalitie met de Sossen, die springen overal op de kar waar iets te rapen valt.

Maar Kelchtermans bleef/blijft natuurlijk burgemeester. De grootste partij blijft baas hé.
Oud 16 januari 2011, 20:37   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuk voor u.
Voor mijn part start ge er naar een draadje over.
Hoeveel automobilisten houden zich aan de snelheidsbeperkingen.
Oud 16 januari 2011, 20:42   #139
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En gaan de voetgangers netjes aan het zebrapad (binnen 30 m) oversteken, of wanen ze zich veilig en negeren ze de voorrang van de auto´s door eender waar de weg op te lopen ?
Je rijdt toch ook met de auto ?
Doen alle kinderen en jongeren dat volgens u ?
Oud 16 januari 2011, 20:42   #140
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oplossing ligt voor de hand: om de 50 meter een flitspaal en consequent elke overtreder flitsen en vervolgen. Binnen de maand houdt 96% zich aan de 30 kmh.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be