Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2011, 23:06   #1081
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, die is wel uniek. Wat u immers aanhaalt, is slechts hypothetisch en in hooguitzonderlijke gevallen (gecreëerd binnen een niet natuurlijke omgeving) het geval. M.a.w. u haalt juist een zeldzame uitzondering aan die de regel bevestigt.
Al helemaal niet hypothetisch sinds een aantal jaren, Jan.... en al zeker niet hooguitzonderlijk.
De argumentatie of het in een 'natuurlijke omgeving' of niet zou zijn raakt kant noch wal als het gaat over de definitie van een mens.... of zie je alle mensen die zonder enige kunstmatige hulp zouden te komen sterven als niet-mensen ?

Het gaat erover dat jouw uitleg de lading niet dekt... ongeacht of de visie de 'juistere' zou zijn.
Dat maakt dat het nog steeds over een arbitrair punt gaat zonder verdere onderbouwing.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:07   #1082
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Steeds weer grappig....
Je spreekt over subjectief en objectief en over leven en dood als ware het vaste gegevens ... net zaken waar we over aan het palaver zijn.
En je schijnt niet eens te beseffen dat jouw overtuiging net met hetzelfde probleem te kampen heeft.
Het enige wat ik jouw visie kan nageven dat ze met een grotere zekerheid niet toelaat een einde te stellen aan dat nog nader te definiëren begrip van menselijk leven.
Makkelijk zat natuurlijk... maar niets in vergelijking met een nog strengere benadering... dus zal je me toch eens moeten uitleggen waarom je zulke grote onzekerheid tolereert.
Ja, ik vond het ook wel grappig. U stelt immers zaken voor als objectieve feiten, terwijl u dan weer wat later aangeeft dat ze geen eeuwigheidswaarde hebben. M.a.w. ze zijn helemaal niet objectief, maar subjectief invulbaar.

Onzekerheid? Op welk punt dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:08   #1083
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al helemaal niet hypothetisch sinds een aantal jaren, Jan.... en al zeker niet hooguitzonderlijk.
De argumentatie of het in een 'natuurlijke omgeving' of niet zou zijn raakt kant noch wal als het gaat over de definitie van een mens.... of zie je alle mensen die zonder enige kunstmatige hulp zouden te komen sterven als niet-mensen ?

Het gaat erover dat jouw uitleg de lading niet dekt... ongeacht of de visie de 'juistere' zou zijn.
Dat maakt dat het nog steeds over een arbitrair punt gaat zonder verdere onderbouwing.
Jawel, hoor, sterk hypothetisch al en even hooguitzonderlijk.

Voor overige heb ik niets aangegeven over een mogelijke "natuurlijke omgeving".

Jawel, de onderbouwing is gegeven. Door Paulus als mezelf. Tot meerdere malen toe. U bent daar misschien niet mee akkoord, maar enige intellectuele eerlijkheid gebiedt u nu eenmaal dit te erkennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:13   #1084
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of eigendomsrecht meer of minder is dan beschikkingsrecht, is niet van die aard om deze conclusie te trekken.
Dan vraag ik me af waarom jij het überhaupt daarop wilt gooien ?

Citaat:
Het is inderdaad een stom voorbeeld, maar dan wel in de betekenis die u er niet aan geeft. Juist omdat het niet gaat om eenzelfde geval. Andere elementen, andere redenering dus.
Dat doet er helemaal niet toe....ik had eveneens ook een ander voorbeeld kunnen geven.
Zolang jouw visie geen werkelijkheid is mag een stuk weefsel eveneens aanzien worden als een ander willekeurig object.
Dat maakt dus als het zelfbeschikkingsrecht zou betekenen dat een vrucht wordt weggehaald dit net hetzelfde is als het weghalen van een tumor, vetgezwelletje... of wat dan ook.
De vraag naar 'eigendom' is compleet irrelevant..... voor dezelfde prijs kan juridisch-technisch een orgaan nog steeds als 'eigendom' beschouwd worden van de oorspronkelijke donor... het maakt niet uit voor dat zelfbeschikkingsrecht.
Oud 30 januari 2011, 23:15   #1085
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor. Daar valt zelfs niet aan te twijfelen.
Waarom blijf je er dan op hameren dat ik de vrucht beschouw als 'eigendom' of als deel van het lichaam van de vrouw met respect naar het onderdeel zelfbeschikkingsrecht ?
Oud 30 januari 2011, 23:23   #1086
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad een onding, een ding. En daarmee schiet u uzelf in de eigen voet:
helemaal niet
Citaat:
de vrucht in de moederschoot is geen ding, verre van.
semantische spelletjes, Jan
Je maakt van mijn term 'onding' ( duidelijk figuurlijk bedoeld ) handig gebruik om me te terecht te kunnen wijzen op het 'ontmenselijken' van dit vrucht.
( Nog even en Godwin komt weer op de proppen )

Hoe je het wenst te noemen deert me niet.
De visie dat het hier over een (volwaardige) mens gaat vanaf de conceptie is immers de jouwe... ik kan dus niet 'ontmenselijken' wat niet is.

Deze hele zijdelingse discussie is immers begonnen omdat jij überhaupt de noodzaak zag over 'eigendom' te beginnen, terwijl dat er helemaal niet toe doet.
Oud 30 januari 2011, 23:25   #1087
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, neen, niets te "vergeet het maar". Het is nu eenmaal zo.
Wat is nu eenmaal zo ?

Dat jij van alles in mijn mond wilt leggen ?.... ja dat is inderdaad eenmaal zo.
Oud 30 januari 2011, 23:27   #1088
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, kunt u dat eens vertalen naar begrijpbaar Nederlands?
Dat is perfect verstaanbaar Nederlands, beste Jan.

Dit soort strategie, van je, is me dan ook niet onbekend.
Oud 30 januari 2011, 23:28   #1089
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha. Dus u denkt toch in zwart-wit verhoudingen!

Sorry hoor.... ik vrees dat het nu mijn beurt is te moeten vragen : 'Bent U dronken of zo ?'
Oud 30 januari 2011, 23:36   #1090
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er valt nergens te lezen waar u die waardenschaal op baseert,
Dat hoeft dan ook niet ( meteen)
Het gaat erover in eerste instantie dat ik me ( niet alleen ik daarbij ) die vrijheid wel toeken te denken in een waardeschaal.
.

Citaat:
want waar zit dan wel het verschil tussen de inherente waarde van een vrucht van één dag, van één maand en van zes maanden?
Ik wil best proberen te antwoorden.... maar dan zonder jouw suggestieve vraagstelling.
't Is weer van datte ....
dat stukje : ' inherente waarde van een vrucht'
.... dat is jouw visie en tot nu toe ben je nog niet verder geraakt dan je eigenste overtuiging dat er van dan af sprake is van een mens ....over een ad hoc gesproken.

Citaat:
Als die niet eeuwig is, stelt u dan dat dus (de waarde van) een mensenleven niet objectiveerbaar is?
Op wat slaat dit stukje ?
Daar kan ik met de beste moeite niks van maken....
Kan je dat eens herformuleren ?
Oud 30 januari 2011, 23:38   #1091
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen is daar dan een morele grens die een oorzaak, reden heeft. U geeft die niet.
Sinds wanneer hoeft dat nu weer een morele grens ( 't hangt misschien weer af ... van hoe ruim je dat wilt zien ) te zijn ?
Ik gaf eerder al het voorbeeld van de plant en een primaat ( dacht ik ).
Welke 'morele verplichtingen' zie jij dan in het in leven laten van die twee ?
Oud 30 januari 2011, 23:42   #1092
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik concludeer slechts op basis van wat u schrijft. Alleen heb ik de sterke indruk dat u eigenlijk nooit goed nadenkt over de zaken die u schrijft. U denkt niet tot de finaliteit van wat u allemaal neerschrijft. En juist dat is het probleem, waardoor u dan natuurlijk voor schut wordt gezet.
Gek... ik had eerder die indruk van jou.
En 't strafste is nog dat ik jou herhaaldelijke malen op bepaalde tekortkomingen inzake finaliteit heb gewezen.
Uw uitleg over dat begin rammelt langs alle kanten... laat staan moest die waterdicht zijn dat het daarom een argumentatie-basis zou zijn om plots over een mens te gaan spreken.

De mijne,echter, hoe ongelukkig en arbitrair die je ook mag vinden, is tot nu toe nog niet doorprikt.
Oud 30 januari 2011, 23:47   #1093
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is een loutere bewering, want er vallen nergens objectiveerbare of objectieve elementen te vinden voor uw redenering.
Maar man toch... 't ging over die uitleg van jou.

In post #1061 daar reageerde je met
Citaat:
Dat is slechts uw bewering. Alleen valt mij iets bij uw stelling op, nl. dat alles relatief is. Blijkbaar is dus ook uw benadering slechts een "overtuiging" waar "elke andere overtuiging tegenover staat". M.a.w. u laat het schijnbaar toe dat men subjectieve elementen hanteert om op een objectieve manier te beslissen over leven en dood. Hier valt u wel heel erg door de mand.
op mijn stukje
Citaat:
Een basis vanuit een overtuiging, niet meer dan datte.... daar staat elke andere overtuiging tegenover.
Als we jou er dan op wijzen dan krijgen we een vreemde uitleg over een nieuw gegeven samengesteld uit twee componenten die niet op zich zouden kunnen uitgroeien tot een menselijk iets.
Een uitleg die niet alleen kant noch wal raakt maar eveneens niet uniek is voor het gegeven zygote.
De bewering/vaststelling slaat dus enkel op het stuk waar ik jou op wees dat jouw uitleg geen kant noch wal raakte... nu begin je weer over die van mij
Oud 30 januari 2011, 23:48   #1094
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet dus zelf niet wat de waarde is van uw eigen redeneringen? Dit wordt dan wel heel erg...
Nog steeds weerlegging dus ?
dat zegt dan wel zéér veel
Oud 30 januari 2011, 23:51   #1095
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere overtuiging natuurlijk, daar u het als een algemeen geldend principe stelt.
Je antwoord niet... je ontwijkt weeral.
De vraag is over welke (mijn) overtuiging het wel ging .... dan pas kan ik proberen wat te repliceren op het stukje dat eronder stond :
Citaat:
M.a.w. u laat het schijnbaar toe dat men subjectieve elementen hanteert om op een objectieve manier te beslissen over leven en dood. Hier valt u wel heel erg door de mand.
Oud 31 januari 2011, 00:00   #1096
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik vond het ook wel grappig.
Allez vooruit... dan hadden we er beiden tenminste wat aan

Citaat:
U stelt immers zaken voor als objectieve feiten, terwijl u dan weer wat later aangeeft dat ze geen eeuwigheidswaarde hebben. M.a.w. ze zijn helemaal niet objectief, maar subjectief invulbaar.
Waar sprak ik over objectieve feiten, Jan ?
Op het louter arbitraire gegeven van ( geboorte -> mens ) heb ik me nergens uitgesproeken dat die dingen objectief te benaderen zouden zijn.

Citaat:
Onzekerheid? Op welk punt dan wel?
Dat je misschien voor de conceptie moet rekenen.
Dat volgens bepaalde visies je ook geen mug mag doodslaan .... want dat kan een mens- in-wording zijn.
Misschien zijn er er wel visies die elke individuele cel als een gehele mens beschouwen.

Heel veel onzekerheden dus ...dat wilt dus zeggen dat je dat standpunt (zygote = mens), maar vooral ( al de rest is geen mens ) wel erg hard moet kunnen maken... iets wat tot nu toe nog niet echt gelukt is
Oud 31 januari 2011, 00:18   #1097
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor, sterk hypothetisch al en even hooguitzonderlijk.
????
Straf hoor...Iets dat met een regelmaat van een klok gebeurt sinds een tiental jaren en waar de Kerk zich volop tegen verzet heeft ( en nog steeds doet ) is volgens jou zuiver fictie ?

Citaat:
Voor overige heb ik niets aangegeven over een mogelijke "natuurlijke omgeving".
Je wees anders op het verschil tussen beiden net op basis van 'natuurlijke omgeving'.

Citaat:
Jawel, de onderbouwing is gegeven. Door Paulus als mezelf. Tot meerdere malen toe. U bent daar misschien niet mee akkoord, maar enige intellectuele eerlijkheid gebiedt u nu eenmaal dit te erkennen.
Niet zwansen hé... en vooral de zwarte piet niet doorschuiven.

Het standpunt, de visie is tot meermaals geopperd.... de alternatieven zijn meermaals aangevochten ... maar er is geen onderbouwing voor gegeven anders dan een zuiver semantische doorspekt met een uitleg in een context van potentie en wat weet ik nog.
Die uitleg rammelt niet alleen maar heeft , indien ze zou koppen, niet eens een meer betekenis dan een zuivere definitie van wat een mens is.

Kijk, ik vat het nog eens summier voor je samen.... je moet maar weten te vertellen wat ik vergeet of niet goed begrepen heb en waar ik in de fout zou gaan.
( pijltjes slaan p weerwerk )

1) zygote ontstaat als samensmelting van twee componenten : eicel, spermacel
-> dat blijkt niet zo te hoeven zijn
2) zowel eicel als spermacel zijn niet in staat uit te groeien tot een mens
-> big deal: op een zygote is geen enkele andere cel dat
3) De zygote is iets 'nieuws' ( een samenstelling van de twee componenten )
-> big deal: Dit is te zeggen van elk cel die een bepaalde verandering ondergaat
-> of bedoelde je : een nieuwe dna-combinatie ?
-> ook dat is geen alleenstaand feit
4) De zygote is wel in staat uit te groeien tot een mens.
-> niet op zich zelf, tal van randvoorwaarden dienen eveneens te voldaan zijn... die worden oa net geleverd door de baarmoeder... in het begin zijn beiden moeilijk afzonderlijk te beschouwen

en wie weet wat vergeet ik hier nog...
Niet meer dan een hoop definities, en zoals al gezegd ... als je dan toch ergens iets of wat afzonderlijk met de nodige potentie uit te groeien tot een mens zou moeten voorzien ... waarom dan niet een eicel ( als de omstandigheden juist zijn ) of het geheel ?
Oud 31 januari 2011, 06:25   #1098
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze hele zijdelingse discussie is immers begonnen omdat jij überhaupt de noodzaak zag over 'eigendom' te beginnen, terwijl dat er helemaal niet toe doet.
Een beproefde truc van Jan: de discussie op een zijspoor brengen en dan eindeloos doorleuteren over pietluttigheden. Zijn brother in arms, Paulus, is daar trouwens ook zeer sterk in.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 31 januari 2011 om 06:28.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 07:56   #1099
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Een beproefde truc van Jan: de discussie op een zijspoor brengen en dan eindeloos doorleuteren over pietluttigheden. Zijn brother in arms, Paulus, is daar trouwens ook zeer sterk in.
In deze thread ben jij het die een stelling poneert zonder enig fundament en de gefundeerde stellingen van je discussieparners 'wollig gewauwel' noemt, zonder te willen zeggen waarom.

Je draagt niks inhoudelijks bij. Het enige wat je doet is vanaf de zijlijn staan schreeuwen dat het allemaal niet waar is. En als men vraagt waarom dan wel, dan kan men vanuit je antwoorden niet anders dan concluderen dat je daar niet eens hebt over nagedacht. Zoals de eerste beste meeloper ook doet.

Maar dat wisten we natuurlijk al langer...

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 11:54   #1100
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, en dat hebben wij beiden al eerder aangegeven. Misschien vinden jullie dat geen gegronde reden, maar we hebben voor onze zienswijze weldegelijk een basis van waaruit we concluderen.

het spijt mij, doch de reden waarom u zich moeit in het leven van anderen is net omdat uw eigen leven nergens op gebaseerd is; u hebt geen aarding in dit leven, dit zou u anders kunnen brengen tot het aanvaarden van andere mensen als evenwaardig levende wezens die best wel voor zichzelf kunnen uitmaken of ze nieuw leven willen baren of niet.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be