![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#1081 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De argumentatie of het in een 'natuurlijke omgeving' of niet zou zijn raakt kant noch wal als het gaat over de definitie van een mens.... of zie je alle mensen die zonder enige kunstmatige hulp zouden te komen sterven als niet-mensen ? Het gaat erover dat jouw uitleg de lading niet dekt... ongeacht of de visie de 'juistere' zou zijn. Dat maakt dat het nog steeds over een arbitrair punt gaat zonder verdere onderbouwing. |
|
|
|
|
|
|
#1082 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Onzekerheid? Op welk punt dan wel? |
|
|
|
|
|
|
#1083 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor overige heb ik niets aangegeven over een mogelijke "natuurlijke omgeving". Jawel, de onderbouwing is gegeven. Door Paulus als mezelf. Tot meerdere malen toe. U bent daar misschien niet mee akkoord, maar enige intellectuele eerlijkheid gebiedt u nu eenmaal dit te erkennen. |
|
|
|
|
|
|
#1084 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Zolang jouw visie geen werkelijkheid is mag een stuk weefsel eveneens aanzien worden als een ander willekeurig object. Dat maakt dus als het zelfbeschikkingsrecht zou betekenen dat een vrucht wordt weggehaald dit net hetzelfde is als het weghalen van een tumor, vetgezwelletje... of wat dan ook. De vraag naar 'eigendom' is compleet irrelevant..... voor dezelfde prijs kan juridisch-technisch een orgaan nog steeds als 'eigendom' beschouwd worden van de oorspronkelijke donor... het maakt niet uit voor dat zelfbeschikkingsrecht. |
||
|
|
|
|
|
#1085 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1086 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Je maakt van mijn term 'onding' ( duidelijk figuurlijk bedoeld ) handig gebruik om me te terecht te kunnen wijzen op het 'ontmenselijken' van dit vrucht. ( Nog even en Godwin komt weer op de proppen ) Hoe je het wenst te noemen deert me niet. De visie dat het hier over een (volwaardige) mens gaat vanaf de conceptie is immers de jouwe... ik kan dus niet 'ontmenselijken' wat niet is. Deze hele zijdelingse discussie is immers begonnen omdat jij überhaupt de noodzaak zag over 'eigendom' te beginnen, terwijl dat er helemaal niet toe doet. |
||
|
|
|
|
|
#1087 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1088 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1089 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1090 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat erover in eerste instantie dat ik me ( niet alleen ik daarbij ) die vrijheid wel toeken te denken in een waardeschaal. . Citaat:
't Is weer van datte .... dat stukje : ' inherente waarde van een vrucht' .... dat is jouw visie en tot nu toe ben je nog niet verder geraakt dan je eigenste overtuiging dat er van dan af sprake is van een mens ....over een ad hoc gesproken. Citaat:
Daar kan ik met de beste moeite niks van maken.... Kan je dat eens herformuleren ? |
|||
|
|
|
|
|
#1091 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik gaf eerder al het voorbeeld van de plant en een primaat ( dacht ik ). Welke 'morele verplichtingen' zie jij dan in het in leven laten van die twee ? |
|
|
|
|
|
|
#1092 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En 't strafste is nog dat ik jou herhaaldelijke malen op bepaalde tekortkomingen inzake finaliteit heb gewezen. Uw uitleg over dat begin rammelt langs alle kanten... laat staan moest die waterdicht zijn dat het daarom een argumentatie-basis zou zijn om plots over een mens te gaan spreken. De mijne,echter, hoe ongelukkig en arbitrair die je ook mag vinden, is tot nu toe nog niet doorprikt. |
|
|
|
|
|
|
#1093 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In post #1061 daar reageerde je met Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#1094 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1095 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag is over welke (mijn) overtuiging het wel ging .... dan pas kan ik proberen wat te repliceren op het stukje dat eronder stond : Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#1096 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Allez vooruit... dan hadden we er beiden tenminste wat aan
Citaat:
Op het louter arbitraire gegeven van ( geboorte -> mens ) heb ik me nergens uitgesproeken dat die dingen objectief te benaderen zouden zijn. Citaat:
Dat volgens bepaalde visies je ook geen mug mag doodslaan .... want dat kan een mens- in-wording zijn. Misschien zijn er er wel visies die elke individuele cel als een gehele mens beschouwen. Heel veel onzekerheden dus ...dat wilt dus zeggen dat je dat standpunt (zygote = mens), maar vooral ( al de rest is geen mens ) wel erg hard moet kunnen maken... iets wat tot nu toe nog niet echt gelukt is |
||
|
|
|
|
|
#1097 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Straf hoor...Iets dat met een regelmaat van een klok gebeurt sinds een tiental jaren en waar de Kerk zich volop tegen verzet heeft ( en nog steeds doet ) is volgens jou zuiver fictie ? Citaat:
Citaat:
Het standpunt, de visie is tot meermaals geopperd.... de alternatieven zijn meermaals aangevochten ... maar er is geen onderbouwing voor gegeven anders dan een zuiver semantische doorspekt met een uitleg in een context van potentie en wat weet ik nog. Die uitleg rammelt niet alleen maar heeft , indien ze zou koppen, niet eens een meer betekenis dan een zuivere definitie van wat een mens is. Kijk, ik vat het nog eens summier voor je samen.... je moet maar weten te vertellen wat ik vergeet of niet goed begrepen heb en waar ik in de fout zou gaan. ( pijltjes slaan p weerwerk ) 1) zygote ontstaat als samensmelting van twee componenten : eicel, spermacel -> dat blijkt niet zo te hoeven zijn 2) zowel eicel als spermacel zijn niet in staat uit te groeien tot een mens -> big deal: op een zygote is geen enkele andere cel dat 3) De zygote is iets 'nieuws' ( een samenstelling van de twee componenten ) -> big deal: Dit is te zeggen van elk cel die een bepaalde verandering ondergaat -> of bedoelde je : een nieuwe dna-combinatie ? -> ook dat is geen alleenstaand feit 4) De zygote is wel in staat uit te groeien tot een mens. -> niet op zich zelf, tal van randvoorwaarden dienen eveneens te voldaan zijn... die worden oa net geleverd door de baarmoeder... in het begin zijn beiden moeilijk afzonderlijk te beschouwen en wie weet wat vergeet ik hier nog... Niet meer dan een hoop definities, en zoals al gezegd ... als je dan toch ergens iets of wat afzonderlijk met de nodige potentie uit te groeien tot een mens zou moeten voorzien ... waarom dan niet een eicel ( als de omstandigheden juist zijn ) of het geheel ? |
|||
|
|
|
|
|
#1098 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een beproefde truc van Jan: de discussie op een zijspoor brengen en dan eindeloos doorleuteren over pietluttigheden. Zijn brother in arms, Paulus, is daar trouwens ook zeer sterk in.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 31 januari 2011 om 06:28. |
|
|
|
|
|
#1099 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je draagt niks inhoudelijks bij. Het enige wat je doet is vanaf de zijlijn staan schreeuwen dat het allemaal niet waar is. En als men vraagt waarom dan wel, dan kan men vanuit je antwoorden niet anders dan concluderen dat je daar niet eens hebt over nagedacht. Zoals de eerste beste meeloper ook doet. Maar dat wisten we natuurlijk al langer... Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#1100 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
het spijt mij, doch de reden waarom u zich moeit in het leven van anderen is net omdat uw eigen leven nergens op gebaseerd is; u hebt geen aarding in dit leven, dit zou u anders kunnen brengen tot het aanvaarden van andere mensen als evenwaardig levende wezens die best wel voor zichzelf kunnen uitmaken of ze nieuw leven willen baren of niet.
|
|