Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2011, 02:24   #181
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat beseffen is al een grote stap. Een degelijke zelfanalyse maken ook. Dan een actieplan, ja.
Da's niet zo simpel, allemaal. Jij spreekt hier alsof jij het helemaal doorhebt en dat anderen het ook maar moeten doen want anders zijn ze zwak en dom.
Hoe inlevend van je, psycholoogje.
D�*t is dus compleet je eigen interpretatie.
Had je liever gehad dat ik zei dat je je beter niet dergelijke 'waarom' vragen stelt en beter gewoon blijft waar je bent en langzaam wegteert?

Hierboven was er iemand die zei dat hij er volledig door zat omwille van zijn werk. Ik zie niet in wat er verkeerd aan zou zijn om een persoon in die situatie te vragen waarom je daar dan blijft. Dat is een legitieme vraag hoor. Geen teken van zwak en dom zijn. Iedereen komt in zijn leven in situaties waar hij niet wil zijn.
Oud 1 februari 2011, 02:26   #182
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
D�*t is dus compleet je eigen interpretatie.
Had je liever gehad dat ik zei dat je je beter niet dergelijke 'waarom' vragen stelt en beter gewoon blijft waar je bent en langzaam wegteert?

Hierboven was er iemand die zei dat hij er volledig door zat omwille van zijn werk. Ik zie niet in wat er verkeerd aan zou zijn om een persoon in die situatie te vragen waarom je daar dan blijft. Dat is een legitieme vraag hoor. Geen teken van zwak en dom zijn. Iedereen komt in zijn leven in situaties waar hij niet wil zijn.
Het is de manier waarop. Goed voor een fameuze, euhm, interne locus op te doen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 02:28   #183
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets tussen die twee. Ik neem niks wat mensen doen echt persoonlijk. Ze weten niet beter. Moesten ze beter weten zouden ze het niet doen. Het is niet echt hun schuld.
Dat is goed voor jou.
Ik heb echter geen zin om daar m'n tijd in te steken. Ik heb ook geen zin om m'n tijd te steken in mensen die me proberen kwetsen (emotioneel of fysiek). Ik ben ook niet geneigd om tegen mensen te zeggen dat ze nu net met die mensen moeten omgaan.
Waarom is het volgens jou een verkeerde eigenschap van een psycholoog om het geen goed idee te vinden om je tijd te blijven steken in mensen die je toch alleen maar willen kwetsen?
Oud 1 februari 2011, 02:29   #184
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is de manier waarop. Goed voor een fameuze, euhm, interne locus op te doen.
Opnieuw, jouw interpretatie. Ik vrees dat je hierin gewoon leest wat je zelf wil lezen.
Oud 1 februari 2011, 02:31   #185
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is goed voor jou.
Ik heb echter geen zin om daar m'n tijd in te steken. Ik heb ook geen zin om m'n tijd te steken in mensen die me proberen kwetsen (emotioneel of fysiek). Ik ben ook niet geneigd om tegen mensen te zeggen dat ze nu net met die mensen moeten omgaan.
Waarom is het volgens jou een verkeerde eigenschap van een psycholoog om het geen goed idee te vinden om je tijd te blijven steken in mensen die je toch alleen maar willen kwetsen?
Straks denken ze nog dat we iets hebben.
Oud 1 februari 2011, 02:32   #186
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Opnieuw, jouw interpretatie. Ik vrees dat je hierin gewoon leest wat je zelf wil lezen.
Of dat jij niet van staat bent om je analyse los te maken van je eigen mening.
Oud 1 februari 2011, 12:37   #187
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit, en niet werkdruk of stress of wat dan ook, het grootste probleem is.

En wat je zegt is zo herkenbaar. Soms ziet men dat gewoon aan mensen. Zeker als men weet wat er scheelt met iemand die men dan waarneemt in zijn/haar vriendenkring.

De wil van zulke mensen om gewoon uit te schreeuwen dat ze hulp nodig hebben. Maar ze kunnen het niet doen. Ze denken/weten dat niemand hen zal begrijpen.
ik spreek dan ook uit ervaring
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 17:23   #188
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Maar waarom zou een mens zo willen afhangen van de omgeving? Ik begrijp dat eigenlijk niet helemaal. Ik kan enkel aan iedereen aanraden om je te bevrijden van die omgeving.
Wat een onzin. Je hebt geen keuze. Tenzij je in de brousse wilt gaan wonen. Maar zelfs dan nog. Overleven op eigen houtje en zonder iemand is voor een modern westers mens geen sinecure meer. Gesteld dan dat je hutje en biotoopje nog een tijdje blijft bestaan.
Je weet ook dat "bevrijd jezelf van de omgeving" grote prietpraat is. Zelfs over de plas heeft men al achterhaalt dat het toch maar een spotgoedkoop politiek en zwaar theoretisch ideetje blijft.

Als ik me niet vergis bepleitte jij hier een tijdje geleden diezelfde bevrijding van de omgeving als nu. Je zou niet meedoen aan de rat race, waarom moest iedereen gaan werken? Studies waren ook voor niets nodig. Je zou je beter voelen in de bouwsector en je eigen ding doen binnen onze samenleving. Luxe zei je niets...
In een andere recente discussie zei je echter dat je 13 uren per dag werkte. (En weet je in alle ernst daar obesitas aan, net alsof iedereen tegenwoordig 13 uur per dag zittend moét werken om rond te komen. )

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 17:25.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 17:24   #189
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ik spreek dan ook uit ervaring
Dat vind ik jammer.

Oud 1 februari 2011, 17:27   #190
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wat een onzin. Je hebt geen keuze. Tenzij je in de brousse wilt gaan wonen. Maar zelfs dan nog. Overleven op eigen houtje en zonder iemand is voor een modern westers mens geen sinecure meer. Gesteld dan dat je hutje en biotoopje nog een tijdje blijft bestaan.
Je weet ook dat "bevrijd jezelf van de omgeving" grote prietpraat is. Zelfs over de plas heeft men al achterhaalt dat het toch maar een spotgoedkoop politiek en zwaar theoretisch ideetje blijft.

Als ik me niet vergis bepleitte jij hier een tijdje geleden diezelfde bevrijding van de omgeving als nu. Je zou niet meedoen aan de rat race, waarom moest iedereen gaan werken? Studies waren ook voor niets nodig. Je zou je beter voelen in de bouwsector en je eigen ding doen binnen onze samenleving. Luxe zei je niets...
In een andere recente discussie zei je echter dat je 13 uren per dag werkte. (En weet je in alle ernst daar obesitas aan, net alsof iedereen tegenwoordig 13 uur per dag zittend moét werken om rond te komen. )
Het gaat in dit geval hierom:

Sommige mensen zitten vast in een denkstramien dat hen diep ongelukkig maakt. Maar om te beseffen dat men eruit moet, uit dat stramien, moet men eerst beseffen dat er iets mis is met het stramien, wat nogal moeilijk is als het bestaat uit "alles loopt voor mij fout, ik handel correct maar kan gewoon geen geluk meemaken".
Nynorsk gelooft dat men "gewoon zomaar moet kunnen eruitgeraken" omdat ze dat zelf heeft gedaan.
Oud 1 februari 2011, 17:32   #191
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Iets bereiken gaat meestal in stapjes denk ik. Als je zo diep zit dat er niet meer wil zijn is iedere stap eigenlijk goed. Een tussenoplossing is ook een oplossing. Maar het is niet altijd even simpel om dat ook in te zien.

ja, maar 'k vond dat eigenlijk nog steeds wat negatief verwoord.

maar eigenlijk hoeft niemand eenzaam te zijn. er zijn ontelbaar veel lieve, toffe, luisterbereide mensen in eenieders omgeving, je kent er maar een minieme fractie van. Eenzaamheid IS dodelijk, maar over het algemeen oh zo onterecht.
Je hoeft je niet tot mij te richten hoor.

Maar als het allemaal zo makkelijk en evident zit, zitten er nu onterecht duizenden Belgen te sterven aan eenzaamheid.
Om die eenzaamheid op te lossen is meer nodig dan iemand die ooit eens naar je luistert (en knikt of 'uhuh' zegt. Cursussen sociale vaardigheden in het onderwijs implementeren, zou geen slecht idee zijn.

Ik heb je hier in K&K weten te vertellen dat je zat te verkommeren zonder eten.... dus je hebt zelf al aan den lijve ondervonden dat het ook een kwestie is van de juiste mensen kennen, mensen kennen die bereid zijn om ... en dat die mensen op dat moment beschikbaar moeten of willen zijn.

Terzijde kan je ook niet van mensen verwachten dat ze onvoorwaardelijk en voor eeuwig vriendjes worden hé, en al je grillen bv. doorstaan en behoeftes inlossen. Of je kan wat losse relatietjes aanknopen, maar daar heb je op den duur dus ook niets aan. De gulden middenweg bewandelen wordt nogal eens verstoord door de agenda van het leven.

Opnieuw, goedkoop en vooral onterend antwoord vind ik dit eerlijk gezegd. Eenzaamheid is één van dè problemen van het decennium!
Oud 1 februari 2011, 17:34   #192
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het gaat in dit geval hierom:

Sommige mensen zitten vast in een denkstramien dat hen diep ongelukkig maakt. Maar om te beseffen dat men eruit moet, uit dat stramien, moet men eerst beseffen dat er iets mis is met het stramien, wat nogal moeilijk is als het bestaat uit "alles loopt voor mij fout, ik handel correct maar kan gewoon geen geluk meemaken".
Nynorsk gelooft dat men "gewoon zomaar moet kunnen eruitgeraken" omdat ze dat zelf heeft gedaan.
Neen, daar ging het niet over (zie de post waarop er gereageerd werd, tot enkele posts terug).

Moest ze dat denken, dan is dat een heel naïef standpunt. Cijfers bewijzen namelijk dagelijks het tegendeel. Of misschien zijn het de genen, en is men wel gewoon voorbestemd. Misschien was het voor haar veel makkelijker om eruit te geraken dan het bij de anderen is, en gaat het dus zeker niet om meer wilskracht.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 17:36.
Oud 1 februari 2011, 17:37   #193
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik vraag me gewoon oprecht af waarom mensen in een kader willen zitten waar ze niet gelukkig in worden. "Omdat het niet anders kan", maar eigenlijk kan het wél anders.

Ik adviseer je ten stelligste een beetje meer down-to-earth te komen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 17:38.
Oud 1 februari 2011, 17:40   #194
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het kan anders als ze hun denkkader verlaten. Dat kunnen ze vaak niet omdat hun denkkader zelfbekrachtigend is.

Die "denkkaders" zou ik nu niet direct zien als iets wat ultramakkelijk aanpasbaar is. Laat staan dat de meerderheid der mensen er zich bewust van zijn.
Een denkkader wordt geschapen van zodra je het levenslicht ziet, en voor een stuk zelfs daar al voor. Het wordt mee geshaped door al de ervaringen en indrukken die je opdoet in de wereld. Niet iets dat je zomaar verandert dus. En ook niet iets dat je bewust kiest, al ware het een assortiment ijs in verschillende smaken.

Enfin, van jou kan ik dat nog begrijpen. Van Nynorsk iets minder. Maar mogelijk is het überflexibel ...
Oud 1 februari 2011, 17:42   #195
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Die "denkkaders" zou ik nu niet direct zien als iets wat ultramakkelijk aanpasbaar is. Laat staan dat de meerderheid der mensen er zich bewust van zijn.
Een denkkader wordt geschapen van zodra je het levenslicht ziet, en voor een stuk zelfs daar al voor. Het wordt mee geshaped door al de ervaringen en indrukken die je opdoet in de wereld. Niet iets dat je zomaar verandert dus. En ook niet iets dat je bewust kiest, al ware het een assortiment ijs in verschillende smaken.

Enfin, van jou kan ik dat nog begrijpen. Van Nynorsk iets minder. Maar mogelijk is het überflexibel ...
Dat is toch wat ik zeg? Zelfbekrachtigend, waardoor het zich verzet tegen aanpassingen.
Oud 1 februari 2011, 17:42   #196
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik hou niet van iedereen. Zie ook niet in waarom dat nodig zou zijn. Geen nood aan kloothommels in m'n leven.
Tip:

Als je iemand niet graag ziet, blijf dan ook uit die persoon zijn of haar leven...

Zij hebben mogelijks ook geen nood aan "kloothommels in hun leven"...
Oud 1 februari 2011, 17:46   #197
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik heb mezelf in ieder geval de vraag durven stellen waarom ik in hemelsnaam in een kader zat te zitten waar ik niet gelukkig van werd. En ik ga me blijven afvragen waarom andere mensen ook blijven zitten. Het zegt vooral veel over jezelf dat je dit beschouwt als een soort van aanval.
Bij mij heeft het in ieder geval geholpen dat ook andere mensen vroegen wat ik daar bleef doen. Uiteindelijk kom je er wel achter dat de redenen waarom je dat doet minder belangrijk zijn dan blijven leven. En dan komt er een actieplan . En ja, dat betekent: doe het verdomme gewoon. Voer het uit, of het wordt helemaal niks.
Echt ...

Blij dat je uit die donkere periode in je leven bent, maar om maar een tipje van de sluier te liggen van wat ik denk bij het lezen van deze post:

- niet alle anderen hebben hetzelfde diploma als jou, een diploma als psychologe wat je toegang tot kennis verschaft in de menselijke psy
- een diploma dat suggereert dat je IQ toch wel een stuk boven de 100 zal liggen normaalgezien, dat is ook iets waar niet iedereen vanzelfsprekend mee behept is. Je weet dat het gemiddelde IQ van de psychiatrische patiënten veel lager ligt dan het gewone populatiegemiddelde.
- deze mensen kregen ook niet noodzakelijk dezelfde kansen als jij (hangt samen met 1 en 2 uiteraard)

Je begint hier nog net niet met een beschuldigende vinger te wijzen naar al wie ooit aan suïcide-ideatie gedaan heeft of deed. De dommeriken. Lijkt me een beetje ongepast, zeker voor iemand die zelfs obesitas (niet veroorzaakt door medische toestanden) van de hand doet als "iets wat je overkomt".

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 17:47.
Oud 1 februari 2011, 17:46   #198
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch wat ik zeg? Zelfbekrachtigend, waardoor het zich verzet tegen aanpassingen.
Het verzet zich niet tegen aanpassingen, het persoonlijk referentiekader is eerder een organisch groeiend proces.
Je kan het veranderen, maar dit vraagt intensieve, langdurige therapeutische behandelingen.

Laatst gewijzigd door Spiritus : 1 februari 2011 om 17:46.
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 17:47   #199
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht
Het verzet zich niet tegen aanpassingen, het persoonlijk referentiekader is eerder een organisch groeiend proces.
Je kan het veranderen, maar dit vraagt intensieve, langdurige therapeutische behandelingen.
Therapie is allesbehalve de enige manier.
Oud 1 februari 2011, 17:48   #200
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Therapie is allesbehalve de enige manier.
Uiteraard, maar wat ik bedoel: het is hoedanook een langdurig & intensief proces dat bij vele mensen niet kan tot standkomen zonder externe hulp.
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be