![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Psychotherapie wordt bovendien niet terugbetaald en de werkzaamheid verschilt heel erg van psycholo(o)g(e) tot psycholo(o)g(e). Als de klik tussen patiënt en psycholoog er al is. Maar mensen die erdoor zitten hebben jammergenoeg niet de neiging om zorgvuldig uit te kiezen naar welke psy ze gaan, met wie het klikt, of zo assertief te zijn om te zeggen dat ze de samenwerking niet echt zien zitten. Laat staan dat ze iedere week braaf op afspraak naar de therapeut(e) gaan. We spreken hier over zwaar depressieven, dit zijn mensen die je zelfs niet gemotiveerd krijgt om een ijsje te gaan eten bij wijze van spreken... Daarbij veronderstel je dan nog dat ze de financiële middelen en mogelijkheden hebben om therapie aan te gaan. Daar wil het schoentje ook wel eens knellen. Maar eerst en vooral moet er al motivatie en dus nog iets van hoop of moed zijn... In de praktijk zijn er mensen die suïcide plegen, zonder dat ze ooit een psycholo(o)g(e) of psychiater van kortbij hebben gezien.
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ik persoonlijk schuif de 'schuld' naar ons economisch monetair kapitalistisch systeem, waar je alles in het leven slechts kan realiseren met geld; iets wat in zekere zin een collectieve illusie is. Maargoed, dat is een ander onderwerp. |
|
|
|
|
|
|
#204 | |
|
|
Citaat:
Gelukkig worden lopende leningen om het huis af te betalen automatisch stopgezet, net als alle andere facturen, van zodra je op een werkloosheidsuitkering terugvalt. Mensen hebben vaak niet eens in de gaten wat hen nu net zo somber tot zelfs depressief maakt! Veelal is het een samenhang van factoren. En stel je voor dat je iemand hebt die alles op zijn werk schuift (wat misschien wel terecht kan zijn): van werk veranderen meneer. Daag, tot nooit meer! Maar wat als dat werk dan na een tijd weer tegenvalt? Wat als hij geen ander werk vindt? Wat als hij om de één of andere reden aan dat werk gebonden is (dat bestaat hoor) voor een bepaalde tijd, wat als deze persoon van werk verandert, en het betert niet ... Behalve dan dat hij zich een idioot voelt, omdat hij dacht dat van werk veranderen hielp en zijn vorige werk bij nader inzien toch interessanter bleek... Ik denk eigenlijk dat na het lezen van jouw posts, heel veel mensen zijn gekomen tot hetgeen wat jij ziet als dè oorzaak van het hoge aantal zelfdodingen : alle slechte dingen aan zichzelf attribueren. Zodra zien we aan de statistieken, wanneer jij van leer bent getrokken.
|
|
|
|
|
#205 | |
|
|
Citaat:
Veel bekrachtiging halen de meeste mensen bv. niet uit depressieve gevoelens. Het leidt tot self-fulfilling prophecies, dat wel. Soms zijn schema's overigens heel moeilijk tot zelfs niet veranderbaar. En ... alle onzin en DSMetjes ten spijt, objectief gezien kan je niet zeggen dat de ene zijn beeld van de werkelijkheid objectiever en per definitie realistischer is dan dat van de ander, of dat van de ander vroeger. Dat we radartjes zijn in een samenleving waarbij de economie en winst maken voorop staat, met als voornaamste doel dat ik consumeer en zo weinig mogelijk kost, maakt mij bv. allesbehalve tevreden. Ik kan bijgevolg twee dingen doen: zeggen tegen mezelf dat het anders is (wat volgens mij niet zo is, maar je weet nooit: je zelf iets wijsmaken kan een aanvaardbare strategie zijn om er mee om te gaan) en dan "verander ik dus mijn denkschema" of ik kan het proberen accepteren en ondanks het feit dat het zo is, er toch proberen het beste van te maken ... Bij dat laatste is mijn schema over de wereld/de mensheid niet veranderd, maar het kan wel zijn dat ik het zo beter kan hanteren en het dus tot minder sombere gevoelens leidt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 18:16. |
|
|
|
|
|
|
#206 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een denkkader is zelfbekrachtingend, waarmee ik bedoel: (Ax. 0): Elk denkkader zal op elke mogelijke manieren streven naar het behoud van zichzelf en zal ontkrachting trachten te weerstaan. Het denkkader is de persoon niet. Maar als een denkkader zeer nadelig is voor een persoon, zal het moeilijk zijn om eruit te stappen omdat het denkkader inert is, niet weg wilt. |
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik stel alleen in de brousse gaan wonen ook niet voor als alternatief. Wat wil je eigenlijk zeggen?
|
|
|
|
#208 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#209 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#210 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
voel je maar niet persoonlijk aangesproken, het was algemeen bedoeld.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weiger gewoon te aanvaarden dat dit een oplosbaar probleem is voor het individu. Het cynische van de zaak is dat er op 500m afstand van elkaar 2 mensen eenzaam kunnen zitten wezen die prima zouden klikken met elkaar.
|
|
|
|
#211 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat wil je eigenlijk dat ik zeg? Als ik zeg dat ik het terecht vind dat sommige mensen mensen zelfmoord plegen zal het vast ook niet goed zijn voor jou eh? Er zijn inderdaad situaties waarin ik het eens zou zijn met de keuze van de zelfmoordenaar, maar het lijkt me dat dat toch maar een minderheid is hoor. Toen Yasmine zelfmoord pleegde, heb jij dan écht niet eens gedacht: gvd meid, dat was dom, je kon nog gelukkig worden. Zelfs al kan je begrijpen waarom iemand dat deed, ik slaag er echt niet in om dat in al die gevallen de slimste optie te vinden, verre van. Maar goed, ik mag besluiten dat sommigen de situatie van zelfmoordenaars als hopeloos beschouwen?
|
|
|
|
#212 |
|
Banneling
|
meisjes,meisjes ...
wie zelfmoord pleegt is ziek hé it's the chemicals ! |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#214 |
|
Banneling
|
ik hoop dat ik geen brokken maakte :o wat bedoel je met Laatst gewijzigd door Anna List : 1 februari 2011 om 20:25. |
|
|
|
|
|
#215 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat hier over zelfmoord. Iemand die op het punt staat om zelfmoord te plegen omdat hij op -500% staat op het werk, omdat hij het niet meer aankan dat hij thuis mishandeld wordt,... heeft in principe niet veel keuze hoor. Het is weggaan of sterven. Eigenlijk is op zo'n moment de rest wel wat bijzaak. Als je doodgaat, is er geen toekomst meer. Als je weggaat misschien wel eh. Als één van m'n familieleden of vrienden zo diep zit dat hij er een eind aan wil maken ga ik in ieder geval niet zeggen: je moet gaan werken, dat moét, anders is er misschien geen goeie toekomst meer. Jij toch ook niet? Ik kan die alleen maar aanraden om dan naar de dokter te gaan, je tenminste efkes thuis te laten zetten. Da's beter dan doodgaan, niet? En vandaar zie je dan wel. Misschien kan je na een tijd terug gaan met progressieve tewerkstelling. Misschien is psychiatrie nodig. Misschien moet er langer gerecupereerd worden. Misschien kan er tijdens die periode naar een nieuwe job gezocht worden. In ieder geval is er eerst rust nodig. Op is op. Ik vind het in ieder geval allesbehalve een schande dat mensen dat doen hoor. Wat raad je nu mensen aan? Blijven verder gaan? Als er een vriendin naar je toekomt die zegt dat ze er een eind aan wil maken omdat ze het niet meer aankan dat haar man haar iedere dag slaat en verkracht, dan kom je toch niet aanzetten met "oei, en ja, je kan er ook niet van weg want hoe ga je dat dan doen met de lening enzo". Die lening is dan redelijk fokking bijzaak zenne. Eerst leven, dan lening.
|
|
|
|
#216 |
|
Banneling
|
Misschien ontstond hier een misverstand gisterennacht.
Ik was steeds bezig over het denkkader van een persoon, en niet over de omgeving. |
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk dat medemensen toch wel het belangrijkste zijn. En in principe het énige.
|
|
|
|
#218 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vrees dat ik over beiden bezig ben.
|
|
|
#219 |
|
Banneling
|
Ja, dat. Medemensen die niet enkel gewillig zijn, maar voldoende kwaliteiten hebben om hun goede wil effectief te kunnen doorstralen op een manier die werkt.
|
|
|
|
|
|
#220 |
|
Banneling
|
Wel, het is niet zo makkelijk om zomaar een uitspraak te doen over beiden.
Het zit zo: Indien iemand duidelijk in een contraproductieve situaie zit, is het inderdaad aan te raden om de persoon van situatie te doen veranderen, zoals jouw voorbeeld met de lening. In sommige gevallen is dit doenbaar. In andere hangt de omgeving nauw vast aan het denkkader. Een denkkader ondermijnen is veel, veel moeilijker dan een situatie te veranderen. Tegen iemand die in een dwaze situatie zit kan men nog roepen "stap eruit, nu!!!". "Verander van denkkader, nu!!!" is dan weer iets wat nooit zal werken. |
|
|
|