![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een omgeving kan 'moetens' creëren. Denkkaders kunnen ervoor zorgen dat je in een omgeving terechtkomt, of er niet meer uitgeraakt. Het moment waarop je niet eens meer in een omgeving zit maar wel vierkant draait in een denkkader is een dodelijke situatie, tenzij je de bronnen vindt om dat denkkader uit te dagen. En ik weiger mee te gaan in het denkkader dat dat uitdagen onmogelijk is.
|
|
|
|
#222 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De messias, als het ware. "Sta op, en wandel". |
|
|
|
|
|
|
#223 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ga evenmin beweren dat er een moment komt dat je kan zeggen: hey, fijn, nu heb ik opeens een tof en productief denkkader en het oude is weg. Maar vanaf het moment dat er iéts een klein beetje verandert ben je wel aan het evolueren eh. In gang komen lijkt me moeilijker dan in gang blijven. En in gang blijven is dan al moeilijk, omdat je af en toe terug geworpen wordt op je oude denkkader. Maar dan weet je tenminste al dat er iets kan bewegen.
|
|
|
|
#224 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Misschien is "als ge nu opstaat, ga je voorover kwakken en u zeer doen, maar ge gaat tenminste voelen dat ge nog leeft" beter.
|
|
|
|
#225 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jups. En ik ben iedere dag dankbaar dat ik die mensen heb gevonden.
|
|
|
#226 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vaak is het niet kwade wil, maar is het gewoon een gedachte dat men toch niks kan veranderen aan de situatie van die persoon, dat men niet "bevoegd" is, en vaak ook een moraliserend lijntje van "die moet gewoon een doel hebben in het leven". 't Is een beetje het probleem in deze maatschappij. Ik probeer dit zoveel mogelijk niet te doen. En anderen aanzetten. |
|
|
|
|
|
|
#227 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#228 |
|
Minister-President
|
zeer mooi twee mensen met een geschiedenis in depressies,
die mekaar op het internet ontmoeten
|
|
|
#229 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#230 |
|
Minister-President
|
geraak je snel in negativiteit?
|
|
|
#231 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Je doet alsof het heel makkelijk is, een pure evidentie. Voor niet iedereen is het dat, dus. Te meer omdat oplossingen niet altijd zo simpel zijn, zoals jij je voorstelt. Er zijn genoeg situaties te bedenken waar je niet zo maar uitkomt. Minder dan een jaar (mss twee) geleden besprak je nog hoe je deze mensen tegenkwam in je praktijk en vroeg je me hoe ik erop zou reageren. Nu doe je alsof dat soort situaties niet bestaan en het allemaal 'aan de persoon ligt'. Jij hebt het iq, ik vermoed ook de financiële mogelijkheden, familie, vrienden, ... maar sta er eens bij stil dat niet iedereen dat heeft. En iets opbouwen is op het moment dat je een suïcide-ideatie hebt ook niet bepaald evident. Laat staan dat er moed voor is! Dat het niet makkelijk is, bewijst inderdaad zeker een geval als Yasmine die het verder ook in mijn ogen wel allemaal mee had. Wat een wonder dat je me weer iets in de schoenen probeert te schuiven. Echt hopeloze en uitzichtloze situaties, daarvoor is er euthanasie voorzien, trouwens.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 21:54. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Het gaat eerder om een 'niet anders meer kunnen' en self-fulfilling prophecies. Het is geen eigen entiteit binnen de persoon en het heeft geen eigen wil. Citaat:
Mensen zijn nl uiteraard volledig bewust van al hun schema's en cognities en weten nog meer welke precies daarvan ziekmakend kunnen zijn. Indien dat het geval is, kunnen ze die daarnaast nog perfect omtunen tot niet-ziekmakende cognities en een dag later huppelen ze door het leven. Niet dus. Schema's zijn niet zo flexibel en je kan niet uit de omgeving stappen. De omgeving is nu eenmaal de omgeving, punt. Je kan daar een beetje esoterisch en abstract over beginnen doen, maar je kan er niet onderuit dat wat er gebeurt ook gebeurt, tenzij je in twijfel trekt dat wat zich aan je voordoet mogelijk niet de werkelijkheid is. (Wat me ook een ziekmakende cognitie lijkt, dus dat kan niet want jij bent daarvan verlost.) Of is er ook internet op Mars?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 22:01. |
|||
|
|
|
|
|
#233 | ||||||||
|
|
Ik heb een hekel aan postverknippers.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ken genoeg mensen die er nooit in geslaagd zijn vrienden te behouden (en soms zelfs te hebben) hoor. Oppervlakkige contacten genoeg, maar echte vrienden? Als in mensen waar je echt op kan rekenen en waar je van op aan kunt? Denk jij trouwens dat ieder kakarter of persoonlijkheid zo makkelijk is? Wat met een Borderliner? Ik denk niet dat er daar ten overvloede sprake is van stevige Wat met de ouderen die in het patroon zijn vervallen te zagen. En als die mensen er dan in theorie wel zijn. Hoe ga je ze tegenkomen? Als je ze tegenkomt: hoe ze aanspreken? Hoe ervoor zorgen dat je ermee afspreekt? Hoe meermaals afspreken? ... Vragen die mensen je zullen stellen... zeker als je het zo voorspiegelt als een kant-en klaar maaltijd die je continu overal op bestelling en op maat wordt aangeboden maar dat sommige mensen altijd willens nillens hebben weggewenkt. Citaat:
Laatst werden we gebeld door een oud-collega van mijn moeder. Ze was ooit een zeer goede vriendin des huizes en we hadden super contacten. Dat is langzaamaan een beetje doodgebloed. Ieder zijn leven, hoe gaat dat hé? De wegen des levens. Het contact werd dus een stuk minder tot bijna niets meer. Laatst belde ze in nood. Ze had iets nodig, was immobiel en ... blijkbaar moest ze op ons beroep doen om het te brengen. Ondanks dat ze familie had die dichterbij wonen, buren, ... We waren stomverbaasd en in negatieve zin verrast. We bouwen het contact terug op. Maarja, hoe doe je zoiets? De vraag moet er zijn hé. Je kan jezelf moeilijk beginnen opdringen �* la "ah, ik geloof dat jij niemand hebt dus laten we samen een glaasje wijn gaan drinken". Die vrouw had overigens een zeer druk verenigingsleven en sportte... nu nog zelfs. Dan hebben we nog niet thema's als verlegenheid, sociale angst en sociale vermijding aangesneden. Je gaat ook voorbij aan het feit dat mensen op een bepaalde leeftijd studeren, verhuizen, zich settlen, een partner kiezen, kindjes krijgen, ... vooral nog bezig zijn met de familie en werk, geen zeeën van vrije tijd hebben naast dit leven, ... Dat kan nogal eens roet in de vriendschap strooien hé. Echt, de werkelijkheid is een pak minder rooskleurig dan je dat beschrijft. Of het moet zijn dat al die mensen gewoon achterlijke, onwelriekende debielen zijn met rotkarakters waardoor geen mens hen langer dan 5 minuten kan dulden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Neen, Txiki zei het ooit: "in België zegt iedereen: "we moeten nog eens afspreken"", maar er wordt nooit een datum geprikt. Btw, je hebt zelf vrienden waarop je kan rekenen dus. Vind je dat iets wat een ander mag afbreken of kapotmaken? Of iets wat een ander mag gaan misbruiken?
|
|
|
|
|
#234 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag is natuurlijk waar je de grens trekt. Je kan ook omslaan naar het omgekeerde, en je "bevoegd" gaan voelen voor zaken waar je niet bevoegd voor bent. De vraag is dan precies waar je niet bevoegd voor bent.
|
|
|
|
#235 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je doet gewoon tegen om tegen te zijn.
|
|
|
|
#236 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik ben van mening dat het gewoon doodzonde is dat mensen zelfmoord plegen, omdat er in de meeste gevallen wél nog mogelijkheden waren om iets te doen. Waarom vind je dat zo schuldinducerend? Ik heb hier in verschillende posts duidelijk gemaakt dat het moeilijk is én dat het meestal niet lukt zonder uitdagers. Groentjes boodschap aan iedereen die graag positiever zou denken en uit zijn klotesituatie zou geraken: Citaat:
|
|
|
|
#237 | ||||||
|
|
Citaat:
Die mensen hebben de moed niet meer om weg te gaan, om iets aan de situatie te veranderen. Dat is het 'm net. Aangeleerde hulpeloosheid, zegt je dat iets? Eén en ander komt dus net door de idee geen controle meer te hebben: de situatie veranderen heeft geen zin meer, ik geraak hier niet meer uit (uit die negatieve gedachten en gevoelens dus!). Dan is het te laat. Trouwens, op het punt dat je zo diep zakt wordt het ook geen puur psychologische aangelegenheid meer, maar komen ook fysiologisch, medische, ... processen om de hoek krijgen. Die maken de zaken nog wat ingewikkelder. Logisch denken is er dan ook bepaald niet meer bij. Waardoor wat jij stelt nogal onrealistisch is allemaal. Als je dood wil, wil je ook geen toekomst meer. Simpel as that. Anders verhuis je naar de Bahama's en start je daar bv. gewoon volledig opnieuw hé, gesteld dat je de financiële middelen hebt. Citaat:
Citaat:
(Zet je thuis neer zodat je niets meer doet en nog wat meer kan nadenken. Bij voorkeur alleen zodat je zeker niet gestoord wordt bij ... oh wacht. :-/ ) Maar dat mensen doorsturen naar betalende diensten, dat is nu exact wat er wordt aangeklaagd. Citaat:
Citaat:
Maar de mensen alleen thuis zetten lijkt me ook geen goed idee. Niet dat je iemand met een doodswens best nog laat werken tot hij er helemaal het bijltje bij neerlegt. Citaat:
Maar de realiteit zal ook wel ooit komen aankloppen ja, mogelijk onder de verschijning van een deurwaarder. En net dat is nu het probleem. Bij mensen met suïcide-gedachten loopt het meestal niet op één bepaald levensterrein mis. Meestal is er een heel deel wat misgaat waardoor de situatie al redelijk gecompliceerd is en er keuzes moeten gemaakt worden. Uiteraard kies je dan voor leven op korte termijn d'uh. Maar ik wil zeggen: het is echt niet zo evident als jij voorstelt. Precies alsof iedereen er actief voor kiest om in de put te blijven steken. Trouwens... de mensen die zoiets al gaan uiten, doen in se al een hulpvraag. Dat is al 'een goed teken', deze mensen hebben namelijk nog niet plots of direct voor de dood gekozen. En zolang er nog leven is, is er nog hoop. Dit is toch gunstiger dan iemand die totaal niets laat uitschijnen en het gewoon plots doet. Daarbij kan je niet veel meer doen... :-/
|
|
|
|
|
#238 | ||
|
|
[quote=Nynorsk;5270186]Voor sommigen lijkt het anders soms wel zo.
Citaat:
Iemand die zegt 'ik kan deze situatie niet meer aan', is een heel gemakkelijke patiënt. Maar wat met een situatie die onveranderbaar is. Wat ga je dan doen? Of bestaat dat volgens jou niet? Moeten die mensen maar meer doen om uit de situatie te komen? Zoals bv. uit de gevangenis proberen te ontsnappen misschien? Veelal gaat het niet om een echte gevangenis, maar wel om beperkte mogelijkheden. Nogmaals: niet iedereen is behept met een iq dat hem toelaat om de job uit te oefenen die hij wil, niet iedereen maakt de juiste keuzes (terwijl iedereen ze wel maar één keer kan doen, en voor veel mensen is dat ook de laatste keer gezien ze niet de financiële middelen hebben om het nog eens over te doen!), niet iedereen kan zijn droompartner strikken (en niet iedereen kan het slikken dat dit niet lukt), niet iedereen heeft genoeg financiële middelen... Je hebt zèlf dit soort situaties geschetst en vroeg me wat ik in zo'n geval zou doen. Ik had toen ongeveer jouw mening, alleen iets genuançeerder. Citaat:
Maar dat is goed nieuws sè, naar welke planeet ga je emigreren? En hoe is die georganiseerd?
|
|
|
|
|
#239 |
|
|
Btw, het is smog nu. Zoals je wel al weet, heb ik nu heel erg last van brandende keelpijn.
Ik zou graag uit die omgeving stappen. Jij kan me zeker vertellen hoe dat kan?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 22:39. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Banneling
|
|
|