Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2011, 22:03   #1361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als er hersen-en hartactiviteit is men medisch gezien in leven.
Dit is helemaal niet de vraag. Wel of er "bewustzijn" is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 22:11   #1362
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is helemaal niet de vraag. Wel of er "bewustzijn" is?
Vraag dat eens aan een neuroloog, die zal u dat in geuren en kleuren uitleggen, aan de hand van diverse soorten hersenactiviteit.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 22:47   #1363
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vraag dat eens aan een neuroloog, die zal u dat in geuren en kleuren uitleggen, aan de hand van diverse soorten hersenactiviteit.
Ik vrees van niet.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 23:02   #1364
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als het bewustzijn voor langere tijd is uitgeschakeld, maar er toch hersen- en hartactiviteit is, heeft die mens dan opgehouden te bestaan of wordt hij dan niet langer als mens beschouwd?
Buiten bewustzijn is een burgerlijke term en moet dus niet kloppen met de feiten. Hersenactiviteit en hartslag stoppen niet, dus bewustzijn is nog aanwezig. Comapatiënten zijn voor zeer lange tijd "buiten bewustzijn" maar zij hebben soms nog zeer heldere herinneringen van dromen of bezoeken van personen. Dus NEEN, een lange periode waar een persoon niet bij positieven is telt niet als verlies van menselijkheid. Maar dit is natuurlijk weer een scheve vergelijking aangezien we hier al over een volledig gevormd persoon spreken.

Ik, en anderen, hebben een duidelijk testbaar punt waar bewustzijn begint: hartslag en hersenactiviteit. Wanneer loopt de ziel het lichaam binnen? Heb je daar enige testen voor?
Oud 3 februari 2011, 23:05   #1365
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik vrees van niet.

Paulus.
De tijd dat we niets over de functies van de hersenen afwisten is al zeer lang gepasseerd.
Oud 3 februari 2011, 23:10   #1366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Buiten bewustzijn is een burgerlijke term en moet dus niet kloppen met de feiten. Hersenactiviteit en hartslag stoppen niet, dus bewustzijn is nog aanwezig. Comapatiënten zijn voor zeer lange tijd "buiten bewustzijn" maar zij hebben soms nog zeer heldere herinneringen van dromen of bezoeken van personen. Dus NEEN, een lange periode waar een persoon niet bij positieven is telt niet als verlies van menselijkheid. Maar dit is natuurlijk weer een scheve vergelijking aangezien we hier al over een volledig gevormd persoon spreken.

Ik, en anderen, hebben een duidelijk testbaar punt waar bewustzijn begint: hartslag en hersenactiviteit. Wanneer loopt de ziel het lichaam binnen? Heb je daar enige testen voor?
Uw zogezegde wetenschappelijk aureool is er geen. Immers, u verwart iets. Hersen- en hartactiviteit zijn inderdaad wetenschappelijk vaststelbaar, maar de betekenis die eraan verbindt, is dan weer subjectief. U meent dat dit dan de start uitmaakt om abortus niet langer als moreel te rechtvaardigen. U verbindt dus iets medisch met iets moreels. En juist die combinatie is subjectief te noemen.
Oud 3 februari 2011, 23:26   #1367
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit wat u schrijft, moet ik concluderen dat hoogstwaarschijnlijk nog nooit met vrouwen hebt gesproken die een abortus ondergingen. Er is weldegelijk zoiets als moederinstinct, want ook na een spontane abortus die zich voordoet in de zwangerschap, gaan de meeste vrouwen door een moeilijke periode. Dat het nog allemaal veel zwaarder wordt voor een vrouw bij abortus provocatus laat zich gemakkelijk raden.
Dat laat zich helemaal niet raden. Integendeel zelfs. Dat een vrouw die gewild zwanger is na een miskraam door een moeilijke periode gaat, lijkt me inderdaad niet meer dan logisch. Er is echter geen enkele aanwijzing dat dat voor een vrouw na een abortus ook zo zou zijn, laat staan "veel zwaarder"...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 3 februari 2011 om 23:31.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 23:28   #1368
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je punt is?

Paulus.
dat het inderdaad niet zomaar een hoopje cellen is zoals een wrat.
Het gedraagt zich meer als een parasiet, die doen ook aan neuroimmuno-endocriene manipulatie om maar niet door het immuunsysteem aangevallen te worden
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 23:29   #1369
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het bewustzijn voor langere tijd is uitgeschakeld, maar er toch hersen- en hartactiviteit is, heeft die mens dan opgehouden te bestaan of wordt hij dan niet langer als mens beschouwd?
Stop toch eens met die onnozele vergelijkingen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 3 februari 2011, 23:29   #1370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat laat zich helemaal niet raden. Integendeel zelfs. Dat een vrouw die gewild zwanger is door een moeilijke periode gaat, lijkt me inderdaad niet meer dan logisch. Er is echter geen enkele aanwijzing dat dat voor een vrouw na een abortus ook zo zou zijn, laat staan "veel zwaarder"...
Jawel, hoor. In het verleden heb ik al gesproken met vrouwen die een abortus ondergingen.
Oud 3 februari 2011, 23:29   #1371
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uw zogezegde wetenschappelijk aureool is er geen. Immers, u verwart iets. Hersen- en hartactiviteit zijn inderdaad wetenschappelijk vaststelbaar, maar de betekenis die eraan verbindt, is dan weer subjectief. U meent dat dit dan de start uitmaakt om abortus niet langer als moreel te rechtvaardigen. U verbindt dus iets medisch met iets moreels. En juist die combinatie is subjectief te noemen.
U doet juist hetzelfde, aangezien u conceptie als de reden neemt om abortus te moreel te verbieden. Ik moet zelfs maar een paar woorden in die alinea te veranderen.

Uw zogezegde wetenschappelijk aureool is er geen. Immers u verwart iets conceptie is inderdaad wetenschappelijk vaststelbaar, maar de betekenis die u eraan verbindt, is dan weer subjectief. U meent dat dit een reden is om abortus helemaal onaanvaardbaar te maken. U verbindt dus iets medisch met iets moreels. En juist die combinatie is subjectief te noemen.

Er is op dit moment geen bewijs voor iets als een onsterfelijke ziel, als u iets heeft mag u dit altijd aanreiken. Voor zover we weten zijn de hersenen de bron van ons bewustzijn.
Oud 3 februari 2011, 23:31   #1372
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor. In het verleden heb ik al gesproken met vrouwen die een abortus ondergingen.
Ik ook. En dan?

Citaat:
Oud 3 februari 2011, 23:35   #1373
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet juist hetzelfde, aangezien u conceptie als de reden neemt om abortus te moreel te verbieden. Ik moet zelfs maar een paar woorden in die alinea te veranderen.

Uw zogezegde wetenschappelijk aureool is er geen. Immers u verwart iets conceptie is inderdaad wetenschappelijk vaststelbaar, maar de betekenis die u eraan verbindt, is dan weer subjectief. U meent dat dit een reden is om abortus helemaal onaanvaardbaar te maken. U verbindt dus iets medisch met iets moreels. En juist die combinatie is subjectief te noemen.

Er is op dit moment geen bewijs voor iets als een onsterfelijke ziel, als u iets heeft mag u dit altijd aanreiken. Voor zover we weten zijn de hersenen de bron van ons bewustzijn.
U slaat echt wel alles door elkaar, hoor. Ik heb in heel deze discussie nergens gesproken over de ziel, laat staan dat dit een argument zou geweest zijn in het geheel.

Ik noteer echter eens te meer de bijzonder opvallende tegenstelling in het pro-abortuskamp. U pretendeert dat de aanwezigheid van hersen- en hartactiviteit de toelaatbare abortusperiode afsluit, daar waar anderen hier met veel gemak stellen dat een vrouw recht heeft op een abortus gedurende de volledige duur van de zwangerschap. Als u echter uw standpunt serieus neemt, moet u wel ernstige bezwaren hebben tegen dergelijke standpunten. Of niet soms?
Oud 3 februari 2011, 23:35   #1374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ook. En dan?
U niet. Daar ben ik zeker van.
Oud 3 februari 2011, 23:36   #1375
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

nice try jan
Oud 3 februari 2011, 23:53   #1376
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dat het inderdaad niet zomaar een hoopje cellen is zoals een wrat.
Dat was mijn punt. Een punt dat jij aanvankelijk tegensprak.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1300

nice try Pieke

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 23:53   #1377
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U slaat echt wel alles door elkaar, hoor. Ik heb in heel deze discussie nergens gesproken over de ziel, laat staan dat dit een argument zou geweest zijn in het geheel.

Ik noteer echter eens te meer de bijzonder opvallende tegenstelling in het pro-abortuskamp. U pretendeert dat de aanwezigheid van hersen- en hartactiviteit de toelaatbare abortusperiode afsluit, daar waar anderen hier met veel gemak stellen dat een vrouw recht heeft op een abortus gedurende de volledige duur van de zwangerschap. Als u echter uw standpunt serieus neemt, moet u wel ernstige bezwaren hebben tegen dergelijke standpunten. Of niet soms?
U ziet bij conceptie het embryo al als een mens, welke redenen heeft u daarvoor dan buiten het feit dat het de mogelijkheid heeft om uit te groeien tot een volledig mens? Theoretisch gezien kan iedere cel in ons lichaam dat, ze bevatten allemaal voldoende informatie om een volledig mens te bouwen, maar u roept niet moord bij iedere verloren cel. Daaruit moet ik concluderen dat er bijkomende redenen zijn.

Het pro-abortuskamp is dan ook geen officiële organisatie met een overeengekomen standpunt. Mijn standpunt heb ik hier al meermaals gegeven, abortus tot 12 weken daarna alleen bij levensgevaar. Ik zie de hersenen als bron van bewustzijn, dat is inderdaad subjectief, voordat je erop springt. Dat wil niet zeggen dat ik het andere standpunt niet kan begrijpen, maar als het aan mij lag zou het niet zo gaan.
Oud 3 februari 2011, 23:56   #1378
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet juist hetzelfde, aangezien u conceptie als de reden neemt om abortus te moreel te verbieden.
Dat is niet helemaal juist. Het mens-zijn van de bevruchte eicel is de reden waarom ik abortus zou verbieden. Niet de conceptie.

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 23:58   #1379
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn punt. Een punt dat jij aanvankelijk tegensprak.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1300

nice try Pieke

Paulus.
selectief quoten is verwerpelijk, en zielig
Oud 3 februari 2011, 23:59   #1380
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U ziet bij conceptie het embryo al als een mens, welke redenen heeft u daarvoor dan buiten het feit dat het de mogelijkheid heeft om uit te groeien tot een volledig mens?
Geen. Voor mij is die reden genoeg.

Citaat:
Theoretisch gezien kan iedere cel in ons lichaam dat, ze bevatten allemaal voldoende informatie om een volledig mens te bouwen, maar u roept niet moord bij iedere verloren cel. Daaruit moet ik concluderen dat er bijkomende redenen zijn.
Dat geloof ik niet.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be