![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
#242 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het aantal leerlingen dat Nederlandstalig onderwijs volgt is daarentegen wel gestegen van circa 10% in 1980 tot ongeveer 30% nu. Weggegooid geld, zei je?
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 februari 2011 om 15:48. |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als men het telkens heeft over een Vlaamse vlucht uit Brussel de afgelopen decennia, geldt dat eigenlijk evenzeer voor de franstalige Brusselaar. De rampzalige immigratiepolitiek zorgt er immers voor een groot deel voor dat ook zij uitwijken naar de Brusselse rand (en steeds verder). Een soort <i>lebensraum opzoeken</i> die nota bene mede werd veroorzaakt door de mensen waar zij liefst op zouden willen blijven stemmen. Dat het merendeel van die immigranten uit landen komen die vroeger door de Fransen werden gekoloniseerd - (Noord-)Afrika - is dan ook een logische oorzaak dat men de franstalige cijfers kan optrekken. Jammer genoeg vinden Zuid-Afrikanen en mensen uit Suriname en de Antillen het prima in hun land om die verhoudingen recht te trekken. ![]()
![]() |
![]() |
#247 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou volgens mij véél meer effect hebben. Het is Brussel dat toenadering tot Vlaanderen moet zoeken, niet omgekeerd. Niet wij zijn de zwakke partij in deze! Laatst gewijzigd door Zeno! : 8 februari 2011 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
#248 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
steden hebben geen zelfbeschikkingsrecht! waarom denk je dat de mr nu mag meedoen? enkel en alleen opdat het franstalige front uitbreiding brussel op tafel kan leggen. want bij geen corridor zijn ze brussel ... kwijt. |
|
![]() |
![]() |
#249 | |
|
![]() Citaat:
althans, tussen de 20 en 25% van de schoolgaande jeugd doet dat. In het Hoger Onderwijs heeft het Nederlandstalig onderwijs in Brussel inderdaad een marktaandeel van ca. 30% Hoe jonger, hoe hoger het percentage, dus valt voor de komende jaren nog een stijgende lijn te verwachten.
![]() |
#250 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Gouverneur
|
![]() Uw plaatje blijft hangen, hoor. Het is hier al uitvoerig aangehaald dat steden ook zelfbeschikkingsrecht kunnen hebben. Evenals er stadstaten kunnen bestaan. Gezien het specifieke karakter van Brussel meen ik dat het gewoonweg beter is Brussel het statuut van een stadstaat te gunnen. Zo kunnen de Brusselaars zelf inkleuren hoe alles precies geregeld moet worden. En wat de Nederlandssprekende Brusselaars betreft: als minderheid zal Brussel (in wat voor vorm dan ook) de nodige faciliteiten moeten voorzien voor deze minderheid.
|
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
ik ben aan het wachten op het voorbeeld van een stad die de laatste 10 jaar onafhankelijk is geworden. Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 februari 2011 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#254 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik spreek Nederlands, en de meerderheid in mijn omgeving noemt zijn taal het Nederlands. Iedereen komt wel in contact met Nederlanders, en niemand die ik ken beweert een vreemde taal te spreken in hun contacten met Nederlanders noch aapt een pseudo-Hollands na. Gekke discussie eigenlijk, maar inderdaad propaganda kan zelfs taalkundigen (want hun vak is een niet-nieuwkeurige wetenschap) zwaar beïnvloeden, bah. http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=vls (volgens niet-Nederlandstalige Nederlandsonkundige 'experts', volgens politiek geëngageerde particularisten, volgens strenge wereldvreemde taalvorsers die de kleinste verschillen scherp afgrenzen, beslist over onze hoofden) http://www.ethnologue.com/show_country.asp?name=IE (onder English dialects; verschilt vaak meer van het Standaardengels, nochtans, dan het Brabants van het AN doet) http://www.ethnologue.com/show_country.asp?name=ES (onder Spanish dialects; Andalusisch is moeilijk te verstaan voor iemand die nieuw is in de Castiliaanse taal, nochtans geen 'aparte taal', en terecht want dat is het ook niet). Voor mij behoeft het alleszins geen bewijs dat onze taal Nederlands is. Het is dwaas anders te beweren. Welke taal zijn we hier anders aan het schrijven ? Welke taal spreek ik met Nederlanders ? Verstaan Nederlanders me wel ? Antwoorden: Nederlands, Nederlands en ja. Al voor ik wist dat onze taal Nederlands heet wist ik dat Nederlandstaligen hun taal deelde, want ik verstond Nederlanders en Surinamers toen al (ik was vier jaar, maar ja ik ben een moedertaalspreker natuurlijk). Andere taal, andere gewichten. Overduidelijk. Volledig akkoord dus met u.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 februari 2011 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
#255 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het Brussels een archaïscher Brabants dan het Antwerps, omwille van de Franse invloedssfeer waardoor het opgeslokt werd. Een evolutie die niet plaatsvond hier. Je hebt ook nog een Brussels Frans, dat een Brabantsachtig Frans is. Dat is uiteraard wel een aparte taal, gezien het een Romaanse taal is met een sterke Germaanse inbreng. Het Brussels dat vroeger veel gesproken werd was een Germaanse taal met een sterke Romaanse inbreng.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 februari 2011 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
#257 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Respect !
Van niet-Nederlandstalige Vlamingen moet uiteraard wel worden geëist dat ze volwaardig deel willen uitmaken van de door hen zelf gekozen politieke structuur, onder meer door respect op te brengen voor het Nederlands als officiële en publieke taal in Vlaanderen. Kortom, het is niet onze doelstelling anderstaligen te doen verhuizen, maar hen aan te zetten alle consequenties te aanvaarden van hun keuze om deel uit de maken van Vlaanderen. Lees verder ... |
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door het grote aantal anderstalige scholen is het % leerlingen dat in het primair naar een Franstalige school gaat onder de 50 % gezakt trouwens. Geen nood, 's avonds kijkt iedereen naar TF1. Dat dan wel. |
|
![]() |
![]() |
#259 | |
|
![]() Citaat:
waren erg verrast toen ik zei dat het 100% tot VL behoorde. Laatst gewijzigd door azert : 8 februari 2011 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
#260 |
Minister
|
![]() franstaligen denken dat gans vlaanderen een faciliteitengemeente is
![]() soit, erg verschieten doe ik daar niet van hoor... Het overgrote gedeelte van de vlaamse bevolking zal ook niet alle faciliteitengemeenten kunnen opnoemen.
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |