![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze kwam net in beeld op het VTM nieuws (een zekere joyce) en ze vertelde dat ze een hoofddoek mocht dragen, deze kreeg ze zelfs van haar manager.
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
en voor haar bekeringsfamilie erbij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zag wel een item over een dame die werkt bij H&M. Ze solliciteerde er met hoofddoek, werd aanvaard (kreeg een contract) en wordt aanvaard door collega's en klanten. Het is steeds weer dezelfde kwestie. Zie je een mens als mens, of zie je geen mens maar vooroordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 | |
|
![]() Citaat:
Mijn mening: Enerzijds - De HEMA heeft het volste recht haar contract niet te verlengen. Punt. Als iemand zich niet in een team wil schikken kun je zo iemand niet gebruiken. Daarbij: Een tijdelijk contract kent andere bepalingen dan een vast contract.; - Het hoofddoekje is geen religieus voorschrift maar een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Er is dus geen enkele reden voor de jonge vrouw om zich te beroepen op religieuze vrijheid.; - Deze jonge vrouw is een autochtone Limburgse (die zich heeft bekeerd tot de islam). Haar goed recht maar aangezien het hoofddoekje geen religieus voorschrift is én onze - hedendaagse - cultuur geen hoofddoekjes (meer) kent vraag ik me af wat zij zo nodig met dat hoofddoekje moet. Behalve dan dat een bekeerling altijd fanatieker is dan een oorspronkelijke gelovige, welke religie je ook aanhangt. Ook �*k voel wrevel, maar meer om: - De islam, of religie in het algemeen maar in dit geval de islam. Het opdringen van gebruiken en waarden aan niet-gelovigen of ongelovigen vind ik stuitend. In veel gevallen wordt het hoofddoekje inderdaad gebruikt om de vrouw 'eronder' te houden. Wat mij betreft: Hoe minder hoe liever. Anderzijds - De HEMA, als winkelketen, kent kledingvoorschriften waarvan het hoofddoekje integraal deel uitmaakt. Hoe laf ben je dan als je zwicht voor een paar klachten? Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie en als je ergens in gelooft, als je ergens voor staat, heb je de morele taak dat uit te dragen. De HEMA overtreedt geen wettelijke regels maar haar eigen regels.; - Het hoofddoekje was een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Tegenwoordig is het ook - vooral voor jonge moslima's - een manier om hun identiteit uit te dragen. Nadrukkelijk niet als de voorpost van een agressieve ideologie maar om hun weg te vinden in de maatschappij. Wie zijn wij om die uitingen in te perken? Worden 'kruisjes' geweerd? Worden punksters, gothics, tattoos geweerd?; - De HEMA is bedoeld als 'van het volk'. Als een deel van het volk hecht aan hoofddoekjes en ze draagt, waarom daar zo moeilijk over doen? Het gaat verdorie slechts om een hoofddoekje van een meisje dat achter een kassa zit. Het is niet dat zij uw kinderen satanistische rituelen leert of zo. Of met een sportvliegtuigje de grote kerk van Genk doorboort. - Het is symptoombestrijding en pakt de kern van het probleem niet aan. Wat mij betreft: Hoe minder hoofddoekjes hoe liever. Maar dan wel op geheel vrijwillige basis. Ik hoop dat jonge vrouwen zelf tot het besef komen dat de fundamentalistische islam niet de weg is, zoals ik ook hoop dat refo-fundi's tot dat besef komen en conservatieve katholieken. Maar je kunt iemands denken toch niet veranderen door een symbool te verbieden? - Iemand hier noemde haar daarom een landverraadster, dat is absurd. Integendeel, iemand die van haar vrijheid van godsdienst gebruik maakt volgens de Belgische grondwet kun je daarom nooit een landverraadster noemen. Je eraan ergeren is één ding, verbieden een ander. - Je geeft het verkeerde signaal af aan mensen die hun best doen te integreren in de maatschappij. Nu is hier sprake van een Vlaamsgeboren moslima maar het signaal dat je afgeeft is dat ook allochtone moslima's (met hoofddoekje) niet welkom zijn en het nooit goed kunnen doen. Dan ook niet zeuren als ze oververtegenwoordigd zijn in de werkloosheidsstatistieken. Wat me weer brengt op: Enerzijds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De meest onaangename/moeilijkste collega's op mijn werk zijn niet toevallig de jehova's...het is namelijk moeilijk bescheiden te blijven als je tot een 'uitverkoren' ras behoort.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#670 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben benieuwd naar de omzet van de Hema in Genk in de komende tijd. Met het best wel hoge aantal moslims in Genk zou er wel eens een daling kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#671 | |
|
![]() Hopelijk gaat em failliet.
![]() |
![]() |
![]() |
#672 |
Banneling
|
![]() Dikke kans dat die eventuele omzetverlaging in dat ene filiaal in Genk niet opweegt tegen de omzetverhoging in de andere filialen van de HEMA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, de kans op aanwerving , uitgezonderd in niceberoepen, met gezichtspiercings, duidelijk zichtbare tatoes of Gothic/Punk/Wals/Tango/Flamenco/muziekgenre watdanook make-up/kledij/juwelen is VEEL kleiner dan wanneer in dagdagelijks aanvaarde, propere kledij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En daar heeft religie weinig mee te maken. In theorie. Een religie die duidelijk stelt dat elk succesje of tegenslagje de wil van het onzichtbare vriendje is, daar is het wel meer voorkomend dat de volgelingen geen moeite meer willen doen, zeker als de omgeving voor hen zorgt.
![]() |
![]() |
#675 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#676 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#677 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#678 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De samenleving hoort zich niet aan te passen aan islam maar omgekeerd, die grens bewaken zie ik wel als noodzakelijk. Toch erken ik het recht van vrouwen de hoofddoek, guillotine van hun rechten, te dragen in hun privéleven. Het dragen van een hoofddoek gaat dus om een interpretatie ( waarvoor gekozen word of die opgelegd is) en die totaal haaks staat op de visie over vrouwen binnen onze samenleving; bijgevolg hoort ze dan ook thuis in het privéleven en indien een werkgever dit niet wil, niet op het werk. Je bepaald dus zelf of je jezelf uitsluit of niet. Je kent blijkbaar de Joodse gemeenschap slecht, de meesten herken je niet eens, enkel de orthodoxe Joden onderscheiden zichzelf en dit is een minderheid onder Joden. Maar zelfs zij doen zaken met niet Joden en hun winkels zijn bedoeld om kosher te kunnen inkopen, van het " bannen van autochtonen" is helemaal geen sprake, gezien de zakelijke relaties die onderhouden worden en het aanzien wat hun handel geeft aan Antwerpen als diamantcentrum waar ook veel autochtone Belgen tewerkgesteld zijn. Ik heb nog nooit rel geweten van iemand die een keppeltje droeg, wel steevast van dames wiens hoofddoek primeert op werk wat nogal hypocriet is, want werkloosheid trekken is wel in strijd met de Koran, daar hoor je niemand over! Het gaat dus over geloof a la carte, waarbij de samenleving opgelegd krijgt wat moet vanuit Islamitisch standpunt, dat is een sluipende dictatuur en natuurlijk kun je dat niet toelaten. Wil je niet werken zonder hoofddoek? Dat mag maar dan ook geen uitkering! Werkgevers zouden dit moeten kunnen melden en de RVA mag dan de uitkering van mij gerust weigeren. Ik heb trouwens geen " Hollandse identiteit"maar ben net zoals jij Belg! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#680 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |