Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2011, 19:21   #661
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
oei! jamaar! ge gaat ze nog laten inzien dat Dolfke zijn mosterd uit de koran heeft gehaald? Dat wordt nogal eens dikwijls vergeten;

Muzelmensen mogen ook geen oranje dragen: dus geen dokwerkers van muzelmaanse overtuiging in hun oranje overalls!
Mooi zo, dan mogen ze ook niet voor Oranje spelen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:22   #662
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Sedert gisterochtend bijna 700 posts.
Terecht voor zo'n wereldschokkend nieuws.

Blijkbaar werkte deze dame al een tijdje in de winkel en waren er geen problemen, geen klachten. Tot de dag dat ze, met toestemming, een hoofddoek droeg.
Plots zagen een deel van de klanten en haar collega's haar niet meer zoals voorheen.
Me dunkt dat er serieus wat scheelt aan de perceptie van heel wat mensen.
De collega's ook?

Ze kwam net in beeld op het VTM nieuws (een zekere joyce) en ze vertelde dat ze een hoofddoek mocht dragen, deze kreeg ze zelfs van haar manager.
Oud 9 maart 2011, 19:29   #663
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Sedert gisterochtend bijna 700 posts.
Terecht voor zo'n wereldschokkend nieuws.

Blijkbaar werkte deze dame al een tijdje in de winkel en waren er geen problemen, geen klachten. Tot de dag dat ze, met toestemming, een hoofddoek droeg.
Plots zagen een deel van de klanten en haar collega's haar niet meer zoals voorheen.
Me dunkt dat er serieus wat scheelt aan de perceptie van heel wat mensen.
nochtans is dat net de bedoeling van de hoofddoekendracht: niet de persoon telt nog, maar het "innerlijke"... en blijkbaar was dat niet zo leuk voor de klant?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:30   #664
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
De collega's ook?

Ze kwam net in beeld op het VTM nieuws (een zekere joyce) en ze vertelde dat ze een hoofddoek mocht dragen, deze kreeg ze zelfs van haar manager.
Had haar best eveneens een 'One war ticket' voor 'Marokko' kunnen geven ook!
en voor haar bekeringsfamilie erbij.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:30   #665
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De collega's ook?

Volgens, ik weet niet meer welke media, waren er ook klachten van collega's. Plots. Vanaf dat ze een hoofddoek droeg.

Ik zag wel een item over een dame die werkt bij H&M. Ze solliciteerde er met hoofddoek, werd aanvaard (kreeg een contract) en wordt aanvaard door collega's en klanten.

Het is steeds weer dezelfde kwestie. Zie je een mens als mens, of zie je geen mens maar vooroordelen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:35   #666
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wat ik niet begrijp hé, is hoe het in godsnaam mogelijk is dat mensen die zichzelf politiek-correct en links durven noemen, onder de schermnaam van verdraagzaamheid, vrijheid en onvoorwaardelijke naastenliefde een bijzonder extremistische, racistische en onverdraagzame ideologie willen accepteren.

We hebben �*l ervaring met zeer extremistische, racistische en onverdraagzame ideologieën. We weten waar het toe leidt als je die accepteert!
Gaan we opnieuw dezelfde fout maken ??? Ik denk dat vele van jullie voorvaderen zich omdraaien in hun graf!!

ALLES waarvoor die mensen bloed, zweet en tranen gevochten hebben, willen jullie bij het grof huisvuil zetten?

Begrijpen jullie dan niet dat de Islam een ideologie is die onder het mom van vrijheid, zoveel mogelijk vrijheid van anderen probeert af te pakken?? Het is de meest vrijheidsinperkende ideologie en godsdienst die er bestaat!!
En de islam is ook verantwoordelijk voor global warming. Ik vind uw bericht bedenkelijk, agressief en onzinnig. U vereenzelvigt een meisje-met-een-hoofdbedekking met een complete ideologie en kent haar ook nog eens alle slechte eigenschappen ervan toe. Over ontmenselijking gesproken...

Mijn mening:

Enerzijds

- De HEMA heeft het volste recht haar contract niet te verlengen. Punt. Als iemand zich niet in een team wil schikken kun je zo iemand niet gebruiken. Daarbij: Een tijdelijk contract kent andere bepalingen dan een vast contract.;

- Het hoofddoekje is geen religieus voorschrift maar een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Er is dus geen enkele reden voor de jonge vrouw om zich te beroepen op religieuze vrijheid.;

- Deze jonge vrouw is een autochtone Limburgse (die zich heeft bekeerd tot de islam). Haar goed recht maar aangezien het hoofddoekje geen religieus voorschrift is én onze - hedendaagse - cultuur geen hoofddoekjes (meer) kent vraag ik me af wat zij zo nodig met dat hoofddoekje moet. Behalve dan dat een bekeerling altijd fanatieker is dan een oorspronkelijke gelovige, welke religie je ook aanhangt. Ook �*k voel wrevel, maar meer om:

- De islam, of religie in het algemeen maar in dit geval de islam. Het opdringen van gebruiken en waarden aan niet-gelovigen of ongelovigen vind ik stuitend. In veel gevallen wordt het hoofddoekje inderdaad gebruikt om de vrouw 'eronder' te houden. Wat mij betreft: Hoe minder hoe liever.

Anderzijds

- De HEMA, als winkelketen, kent kledingvoorschriften waarvan het hoofddoekje integraal deel uitmaakt. Hoe laf ben je dan als je zwicht voor een paar klachten? Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie en als je ergens in gelooft, als je ergens voor staat, heb je de morele taak dat uit te dragen. De HEMA overtreedt geen wettelijke regels maar haar eigen regels.;

- Het hoofddoekje was een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Tegenwoordig is het ook - vooral voor jonge moslima's - een manier om hun identiteit uit te dragen. Nadrukkelijk niet als de voorpost van een agressieve ideologie maar om hun weg te vinden in de maatschappij. Wie zijn wij om die uitingen in te perken? Worden 'kruisjes' geweerd? Worden punksters, gothics, tattoos geweerd?;

- De HEMA is bedoeld als 'van het volk'. Als een deel van het volk hecht aan hoofddoekjes en ze draagt, waarom daar zo moeilijk over doen? Het gaat verdorie slechts om een hoofddoekje van een meisje dat achter een kassa zit. Het is niet dat zij uw kinderen satanistische rituelen leert of zo. Of met een sportvliegtuigje de grote kerk van Genk doorboort.

- Het is symptoombestrijding en pakt de kern van het probleem niet aan. Wat mij betreft: Hoe minder hoofddoekjes hoe liever. Maar dan wel op geheel vrijwillige basis. Ik hoop dat jonge vrouwen zelf tot het besef komen dat de fundamentalistische islam niet de weg is, zoals ik ook hoop dat refo-fundi's tot dat besef komen en conservatieve katholieken. Maar je kunt iemands denken toch niet veranderen door een symbool te verbieden?

- Iemand hier noemde haar daarom een landverraadster, dat is absurd. Integendeel, iemand die van haar vrijheid van godsdienst gebruik maakt volgens de Belgische grondwet kun je daarom nooit een landverraadster noemen. Je eraan ergeren is één ding, verbieden een ander.

- Je geeft het verkeerde signaal af aan mensen die hun best doen te integreren in de maatschappij. Nu is hier sprake van een Vlaamsgeboren moslima maar het signaal dat je afgeeft is dat ook allochtone moslima's (met hoofddoekje) niet welkom zijn en het nooit goed kunnen doen. Dan ook niet zeuren als ze oververtegenwoordigd zijn in de werkloosheidsstatistieken.

Wat me weer brengt op: Enerzijds.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:38   #667
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens, ik weet niet meer welke media, waren er ook klachten van collega's. Plots. Vanaf dat ze een hoofddoek droeg.

Ik zag wel een item over een dame die werkt bij H&M. Ze solliciteerde er met hoofddoek, werd aanvaard (kreeg een contract) en wordt aanvaard door collega's en klanten.

Het is steeds weer dezelfde kwestie. Zie je een mens als mens, of zie je geen mens maar vooroordelen.
De kans dat iemand die zich hardnekkig vastklampt aan enggeestige principes niet de meest sociale persoon is blijft zeer groot..

De meest onaangename/moeilijkste collega's op mijn werk zijn niet toevallig de jehova's...het is namelijk moeilijk bescheiden te blijven als je tot een 'uitverkoren' ras behoort..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:41   #668
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En
- De HEMA, als winkelketen, kent kledingvoorschriften waarvan het hoofddoekje integraal deel uitmaakt. Hoe laf ben je dan als je zwicht voor een paar klachten? Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie en als je ergens in gelooft, als je ergens voor staat, heb je de morele taak dat uit te dragen. De HEMA overtreedt geen wettelijke regels maar haar eigen regels.;

Wat me weer brengt op: Enerzijds.
als beursgenoteerd bedrijf hebt je aandeelhouders die geen zak interesse hebben in het uitdragen van maatschappelijke waarden tenzij die zichtbaar worden in de 'omzet'
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:44   #669
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
En de islam is ook verantwoordelijk voor global warming. Ik vind uw bericht bedenkelijk, agressief en onzinnig. U vereenzelvigt een meisje-met-een-hoofdbedekking met een complete ideologie en kent haar ook nog eens alle slechte eigenschappen ervan toe. Over ontmenselijking gesproken...
Tegenlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:50   #670
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
als beursgenoteerd bedrijf hebt je aandeelhouders die geen zak interesse hebben in het uitdragen van maatschappelijke waarden tenzij die zichtbaar worden in de 'omzet'
Ik ben benieuwd naar de omzet van de Hema in Genk in de komende tijd. Met het best wel hoge aantal moslims in Genk zou er wel eens een daling kunnen zijn.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:53   #671
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik ben benieuwd naar de omzet van de Hema in Genk in de komende tijd. Met het best wel hoge aantal moslims in Genk zou er wel eens een daling kunnen zijn.
Hopelijk gaat em failliet.
Oud 9 maart 2011, 19:55   #672
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dikke kans dat die eventuele omzetverlaging in dat ene filiaal in Genk niet opweegt tegen de omzetverhoging in de andere filialen van de HEMA.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:56   #673
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Yep!

Dan gaan ze allemaal naar de Hema in Maasmechelen. Maasmechelen hogere inkomsten!
Oud 9 maart 2011, 19:56   #674
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Mijn mening:

Enerzijds

- De HEMA heeft het volste recht haar contract niet te verlengen. Punt. Als iemand zich niet in een team wil schikken kun je zo iemand niet gebruiken. Daarbij: Een tijdelijk contract kent andere bepalingen dan een vast contract..
En zelfs met een vast contract is het geen enkel probleem iemand te ontslaan kost alleen wat geld.

Citaat:
- Het hoofddoekje is geen religieus voorschrift maar een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Er is dus geen enkele reden voor de jonge vrouw om zich te beroepen op religieuze vrijheid.
Probeer dat maar eens aan het verstand te brengen van hen die hoofddoeken 'verplicht" zien door hun onzichtbaar, almachtig vriendje.

Citaat:
- Deze jonge vrouw is een autochtone Limburgse (die zich heeft bekeerd tot de islam). Haar goed recht maar aangezien het hoofddoekje geen religieus voorschrift is én onze - hedendaagse - cultuur geen hoofddoekjes (meer) kent vraag ik me af wat zij zo nodig met dat hoofddoekje moet. Behalve dan dat een bekeerling altijd fanatieker is dan een oorspronkelijke gelovige, welke religie je ook aanhangt. Ook �*k voel wrevel, maar meer om:- De islam, of religie in het algemeen maar in dit geval de islam. Het opdringen van gebruiken en waarden aan niet-gelovigen of ongelovigen vind ik stuitend. In veel gevallen wordt het hoofddoekje inderdaad gebruikt om de vrouw 'eronder' te houden. Wat mij betreft: Hoe minder hoe liever.
Boenk erop. Ik kan me wel vinden in dit betoog.
Citaat:
Anderzijds

De enige regel een firma zoals Hema heeft is de winst-uitkering voor haar aandeelhouders, al de rest is praat voor de vaak en willekeur van filiaalleiders.

Citaat:
- Het hoofddoekje was een cultureel gebruik afkomstig uit islamitische landen waarin dit ingeburgerd is. Tegenwoordig is het ook - vooral voor jonge moslima's - een manier om hun identiteit uit te dragen. Nadrukkelijk niet als de voorpost van een agressieve ideologie maar om hun weg te vinden in de maatschappij. Wie zijn wij om die uitingen in te perken? Worden 'kruisjes' geweerd? Worden punksters, gothics, tattoos geweerd?;
Ik geloof nooit dat ik aangenomen zou zijn bij mijn huidige werkgever indien ik op solicitatie was geweest in Kilt.
En ja, de kans op aanwerving , uitgezonderd in niceberoepen, met gezichtspiercings, duidelijk zichtbare tatoes of Gothic/Punk/Wals/Tango/Flamenco/muziekgenre watdanook make-up/kledij/juwelen is VEEL kleiner dan wanneer in dagdagelijks aanvaarde, propere kledij.

Citaat:
- De HEMA is bedoeld als 'van het volk'. Als een deel van het volk hecht aan hoofddoekjes en ze draagt, waarom daar zo moeilijk over doen? Het gaat verdorie slechts om een hoofddoekje van een meisje dat achter een kassa zit. Het is niet dat zij uw kinderen satanistische rituelen leert of zo. Of met een sportvliegtuigje de grote kerk van Genk doorboort.
Wat is er mis met Satanische rituelen? Waarom discrimineerd U hierop. Als de muzelmannetjes en vrouwtjes ritueel 5 keer per dag tapijtstudies uitvoeren, waarom zou een Satanist dan eens geen rondedansje mogen maken rond een pentagram?

Citaat:
- Het is symptoombestrijding en pakt de kern van het probleem niet aan. Wat mij betreft: Hoe minder hoofddoekjes hoe liever. Maar dan wel op geheel vrijwillige basis. Ik hoop dat jonge vrouwen zelf tot het besef komen dat de fundamentalistische islam niet de weg is, zoals ik ook hoop dat refo-fundi's tot dat besef komen en conservatieve katholieken. Maar je kunt iemands denken toch niet veranderen door een symbool te verbieden?
Integendeel, daarmee versterk je het symbool alleen maar. Een beter tactiek zou zijn het gewoon belachelijk te maken. Maar tja, als je dan met een inherent aggressief en vooral humorloos woestijnroversgeloof zit, is dat wel een risico.

Citaat:
- Iemand hier noemde haar daarom een landverraadster, dat is absurd. Integendeel, iemand die van haar vrijheid van godsdienst gebruik maakt volgens de Belgische grondwet kun je daarom nooit een landverraadster noemen. Je eraan ergeren is één ding, verbieden een ander.
Ze geeft zichzelf over aan een almachtig onzichtbaar vriendje en de uitverkorenen. Toch een mooie zaak nietwaar.

Citaat:
- Je geeft het verkeerde signaal af aan mensen die hun best doen te integreren in de maatschappij. Nu is hier sprake van een Vlaamsgeboren moslima maar het signaal dat je afgeeft is dat ook allochtone moslima's (met hoofddoekje) niet welkom zijn en het nooit goed kunnen doen. Dan ook niet zeuren als ze oververtegenwoordigd zijn in de werkloosheidsstatistieken.
België heeft vrij weinig behoefte aan niet afgestudeerden, of mensen met een certificaat "kamelenjockey classe A" of een Masters als geitenhoeder of een bachelor bananenjager.
En daar heeft religie weinig mee te maken. In theorie.
Een religie die duidelijk stelt dat elk succesje of tegenslagje de wil van het onzichtbare vriendje is, daar is het wel meer voorkomend dat de volgelingen geen moeite meer willen doen, zeker als de omgeving voor hen zorgt.
Oud 9 maart 2011, 19:56   #675
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Nee hopelijk gaat de directie het kunnen afbollen wegens te slechte cijfers en imagoschade.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:57   #676
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dikke kans dat die eventuele omzetverlaging in dat ene filiaal in Genk niet opweegt tegen de omzetverhoging in de andere filialen van de HEMA.
En die omzetverhoging komt er omdat...? VB'ers gaan massaal kopen bij de Hema?
Oud 9 maart 2011, 19:58   #677
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Yep!

Dan gaan ze allemaal naar de Hema in Maasmechelen. Maasmechelen hogere inkomsten!

boycot HEMA
Oud 9 maart 2011, 19:59   #678
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
En die omzetverhoging komt er omdat...? VB'ers gaan massaal kopen bij de Hema?

Die gaan hoofddoekspotten in winkelcentra's....
Oud 9 maart 2011, 20:01   #679
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt makkelijk praten met je hollandse nationaliteit. Denkt ge dat werk vinden met een hoofddoek voor een moslima zo makkelijk is ofzo?

En ja, de werkgever heeft zich niet te bemoeien met iemands kledingsstijl. En al helemaal niet wat het keppeltje, hoofddoek en kruisje betreft.

Stiekem vind ik het wel knap hoe de joden dit soort shit aanpakken. Die bannen de autochtonen en openen hun eigen zaken.
Ik denk dat iedere vrouw die werk boven het dragen van een hoofddoek zet werk vind. Ik denk dat wanneer je de hoofddoek boven werk zet je jezelf een moeilijker positie op de arbeidsmarkt geeft, daar ben je zelf dus verantwoordelijk voor. Ik vind dat het dragen van hoofddoeken terecht niet als een absoluut "recht" wordt gezien, ookal willen moslima's dit door de strot duwen van deze samenleving. Dat is het niet, het heeft zelfs geen religieuze maar puur culturele basis want nergens schrijft uw Koran voor dat dit moet.
De samenleving hoort zich niet aan te passen aan islam maar omgekeerd, die grens bewaken zie ik wel als noodzakelijk. Toch erken ik het recht van vrouwen de hoofddoek, guillotine van hun rechten, te dragen in hun privéleven.

Het dragen van een hoofddoek gaat dus om een interpretatie ( waarvoor gekozen word of die opgelegd is) en die totaal haaks staat op de visie over vrouwen binnen onze samenleving; bijgevolg hoort ze dan ook thuis in het privéleven en indien een werkgever dit niet wil, niet op het werk. Je bepaald dus zelf of je jezelf uitsluit of niet.

Je kent blijkbaar de Joodse gemeenschap slecht, de meesten herken je niet eens, enkel de orthodoxe Joden onderscheiden zichzelf en dit is een minderheid onder Joden. Maar zelfs zij doen zaken met niet Joden en hun winkels zijn bedoeld om kosher te kunnen inkopen, van het " bannen van autochtonen" is helemaal geen sprake, gezien de zakelijke relaties die onderhouden worden en het aanzien wat hun handel geeft aan Antwerpen als diamantcentrum waar ook veel autochtone Belgen tewerkgesteld zijn.

Ik heb nog nooit rel geweten van iemand die een keppeltje droeg, wel steevast van dames wiens hoofddoek primeert op werk wat nogal hypocriet is, want werkloosheid trekken is wel in strijd met de Koran, daar hoor je niemand over!
Het gaat dus over geloof a la carte, waarbij de samenleving opgelegd krijgt wat moet vanuit Islamitisch standpunt, dat is een sluipende dictatuur en natuurlijk kun je dat niet toelaten.
Wil je niet werken zonder hoofddoek? Dat mag maar dan ook geen uitkering!
Werkgevers zouden dit moeten kunnen melden en de RVA mag dan de uitkering van mij gerust weigeren.
Ik heb trouwens geen " Hollandse identiteit"maar ben net zoals jij Belg!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 20:02   #680
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
boycot HEMA
Ik zie niet in waarom ik dit zou doen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be