![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dient men kinderen op school het gebruik van het woord 'plezant' af te leren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
39 | 86,67% |
weet niet / geen mening / andere mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens Van Dale:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2011 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jammer genoeg is dat vaak niet het geval. Ik heb jarenlang het gefoeter van mijn (West-Vlaamse) ouders over de Brabantse arrogantie moeten aanhoren, en ben onderhand tot de conclusie gekomen dat ze ergens wel gelijk hebben. Een Algemeen Brabants waar de scherpe kantjes vanaf zijn gevijld is geen 'Vlaams-Nederlands', laat staan 'Vlaams', punt uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat niet kan gezegd worden van Gents of Brugs of zo.
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens mij ligt dat aan een zeker minderwaardigheidscomplex. Jammer, want fenomenen als 'de Strangers' of 'Gaston en Leo' zijn nu niet bepaald om jaloers op te zijn. Dat zij het taalgebruik beïnvloedden is niet mijn schuld. Voor een A'penaar is mijn taalgebruik vrij netjes bovendien, maar het suffix '-ke' gebruik ik op gezette tijden en ik vind niet dat het ongehoord is in bepaalde gevallen. Ik zal het echter niet als 'net Nederlands' beschouwen, wel als een dialect van het Standaardnederlands of het Nederlands zo je wil. Het is niet het vuile geïsoleerde platte dialect, zeg maar.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik noem het gewoonlijk Brabants. Er zijn echter woorden die in het gehele Vlaamse Gewest middels media bekend zijn geraakt. Het is logisch dat een landgebied dat een politieke unie vormt sedert eeuwen en gescheiden is gebleven van een ander stuk land uit hetzelfde taalgebied andere woordenschat ontwikkelt. Gemakshalve spreek ik over het 'Vlaams' en het 'Hollands', als varianten van het Nederlands. Het Zuid-Nederlands, daar reken ik het Noord-Brabants ook bij, trouwens.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De notie "verstaanbaarheid" is enorm subjectief. Als u niet vertrouwd bent met een bepaald dialect of zelfs tongval, kan de graad van begrijpelijkheid sterk dalen zonder dat daarom de taalkundige afstand daarom groot moet zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=none *WTF is die Johnson? Laatst gewijzigd door filosoof : 9 maart 2011 om 23:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Gents vind ik vrij inoffensief (is trouwens zelf half verbrabantst), en Brugs, ja, dat is inderdaad redelijk onverstaanbaar voor mensen die niet vertrouwd zijn met het West-Vlaams. Maar als ze AN spreken, bijvoorbeeld in contact met mensen van andere provincies, is het wel vaak veel beter dan dat van een Antwerpenaar die denkt dat hij correct Nederlands aan het spreken is terwijl dat absoluut niet het geval is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gents verstaat alleen een Gentenaar feitelijk. Brugs idem. Het is moeilijk, ik heb daar ook dikwijls problemen mee omwille van de verschillen op nauwelijks enkele km afstand. En ieder denkt dat hij de taal der talen spreekt nu eenmaal en dat al de anderen dat ook maar moet verstaan.
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, gewoon omdat het demografisch gewicht van die groep nu eenmaal zwaar doorweegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart hier overduidelijk het soapserietaaltje (een soort AN met Brabantse/Antwerpse invloeden) met echt Brugs en Gents dialect. In die series wordt heus geen Antwerps gebruikt. Wel iets wat naar klank en bepaalde woorden naar Antwerps neigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet het ook niet meer. Het blijft aanpassen. Ik heb zo een klanten ronde ; Kortrijk-Roeselare-Brugge-Oostende-Knokke....en moet dus 5 keer per dag aanpassen. Mijn dialect om daar allemaal tussen te passen is iets dat weinigen kennen. En ik ben van Gent...maar veel Gentenaars zitten hier ook al niet meer dus dat is alweer aanpassen ter plekke.
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Moderne Gentenaars spreken Nederlands met een Gents accent. Plat Gents, dat versta ik niet nee. Trouwens, als ik oude mensen dialect hoor praten articuleren ze niet eens. Je moet al kunnen anticiperen wat ze gaan zeggen. Komt nogal 'dom' over, vind ik.
Let niet op de vulgaire inhoud, maar ga eens naar 3:24 op: http://www.youtube.com/watch?v=xCpRW0II8Dw Ergens zegt die vrouw ook dat haar schoonmoeder een Hollandse was, en dat ze er niet mee kon praten. Vroeger kregen mensen ook 'slecht onderwijs' dat bijna 'geen onderwijs' is. Mij zou het niet verwonderen dat de vrouw in kwestie analfabeet is. Niet haar schuld, maar zó lang is het niet geleden hè ? Ik snap niet hoe je een volk zo lang achter kunt stellen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Niet alleen is dat arbitrair en zinloos, maar het is ook nog eens een strategische blunder van formaat. Zelfs iemand die absoluut niet Vlaamsgezind is ziet hopelijk wel in waarom het aantrekkelijker is om deel uit te maken van een taalgemeenschap van 23 miljoen Nederlandstaligen verspreid over verschillende landen dan om onze taal willekeurig te beperken tot 6 miljoen Vlamingen die leven in één subnationale eenheid van één klein land. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 9 maart 2011 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu weet ik wel dat er een mentaliteit bestaat dat angstig is voor een taalsplitsing. Ik bezit die angst niet. Bij mij is het ergernis omwille van een 'door mij ervaren' bekrompenheid en het feit dat het gezelschap me niet bevalt. Indien het Vlaams zou splitsen van het Nederlands, dan zou ik er niet om rouwen. Ik zou mezelf alleen nog steeds Nederlandstalig beschouwen en medelijden hebben met de arme massa die hun taalgebruik zo 'Hollandofoob' mogelijk wensen te houden. ![]() Ik zie ze al zeggen: 'Elaba, 'kapsones' is een Ollands woord !' - 'Eigenlijk Jiddisch.' Mijn taalgebruik is Hollandofiel noch -foob. Ik maak neologismen aan de lopende band (al dan niet onbewust) en ik gebruik woorden die ik het meest geschikt acht. Waar ik geen liefhebber van ben, echter, is slordig taalgebruik (grammaticale fouten). Archaïsmen en lichte dialectismen hanteer ik wel eens bij tijden, maar enkel wanneer er een gemoedelijke sfeer heerst of wanneer ik op een discussieforum iets wil parodiëren of benadrukken. Nu ja, je begrijpt mijn punt. Taal voel je aan, beschrijf je niet echt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat bedoel ik nu net. Iedere streek, stad of dorp heeft zo zijn eigen streektaal dat voor een buitenstaander dom of achterlijk lijkt te zijn. Ga je als Belg naar Amsterdam en je praat in je mooist beschaaft Nederlands dan vragen ze of je soms een Duitser bent of zo. ![]()
![]() |