Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2011, 22:41   #13881
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik bespeur in het algemeen maar weinig evolutie in het boek van Smeyers moet ik zeggen.
Dan moet u het toch eens opnieuw lezen, hoor. In het midden van de 19e eeuw is de betekenisverschuiving van het woord "Vlaanderen" een feit dat niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 22:41   #13882
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Doordat deze klasse deze termen heeft overgenomen, moet de elite hier niets meer van weten, die richt zich juist weer op een beschaafde uitspraak. Op den duur zal dat ook de andere klassen weer intreden.
En dat fenomeen slaat toe over de gehele wereld, zeker de Germaanse. In de Franstalige wereld geven ze hun kinderen nog braafjes een Franse naam; om jaloers op te zijn. Ik wou dat ze het in Vlaanderen/Nederland dat ook deden met onze namen, meer Nederlandse namen geven. Ikzelf heb ook een naam die eindigt op een -y.
Nu vind ik het niet erg, maar ik vind dat het beter heeft gekund. De naam stamt af van een Bijbelse naam en heeft - naast een Hebreeuwse - ook zelfs een Nederlandse variant. Twee varianten die mooier hadden geweest dan wat ik nu heb.

Een grappig Duits artikel erover, trouwens:
http://de.uncyclopedia.org/wiki/Kevinismus
Citaat:
Es gibt verschiedene Symptome, die auf eine Erkrankung an Kevinismus hindeuten:

* die favorisierten Namen sind ausnahmslos Doppel- oder Dreifachnamen
* Einzelnamen und gesellschaftlich bereits etablierte Namen werden verächtlich kommentiert
* mindestens einer der Namen endet auf -ia, beinhaltet ein y oder beginnt mit Ch oder J
* ungewöhnliche Verwendung diakritischer Zeichen wie ?*, ë oder ŷ
* werden die Namen niedergeschrieben, so werden sie stets mit Herzchen oder blinkenden Smilies verziert
* der Wohlklang der erwählten Namen wird der Umwelt durch Autoaufkleber auf der Heckscheibe kundgetan
* manisches Verlangen, die Namen französisch oder englisch angehaucht aussprechen zu wollen (es bleibt beim Versuch)
* die Konversation mit anderen Erkrankten führt in der Regel innerhalb weniger Minuten zur Hyperventilation

Die Erkrankten reagieren auf Kritik verbal äußerst aggressiv. Sie sind zu weiteren Diskussionen nicht in der Lage und flüchten sich in Beschimpfungen und Ignoranz.

Nomen est omen. Het is belangrijk je spruitjes deftige namen te geven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 maart 2011 om 22:46.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 22:46   #13883
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
En dat fenomeen slaat toe over de gehele wereld, zeker de Germaanse. In de Franstalige wereld geven ze hun kinderen nog braafjes een Franse naam; om jaloers op te zijn. Ik wou dat ze het in Vlaanderen/Nederland dat ook deden met onze namen, meer Nederlandse namen geven. Ikzelf heb ook een naam die eindigt op een -y.
Nu vind ik het niet erg, maar ik vind dat het beter heeft gekund. De naam stamt af van een Bijbelse naam en heeft - naast een Hebreeuwse - ook zelfs een Nederlandse variant. Twee varianten die mooier hadden geweest dan wat ik nu heb.

Ik wist daar nooit van! Wat leuk, dat Kevinismus vooral een ziekte onder wereldwijde beroemdheden, trouwens. Idols-winnares Raffaëla noemde haar kind een aantal jaren geleden ''Beautifull Hope'' (expres met twee ll'en!)
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 23:14   #13884
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik wist daar nooit van! Wat leuk, dat Kevinismus vooral een ziekte onder wereldwijde beroemdheden, trouwens. Idols-winnares Raffaëla noemde haar kind een aantal jaren geleden ''Beautifull Hope'' (expres met twee ll'en!)
braak
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 23:16   #13885
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
braak
Doe maar gewoon.
Oud 10 maart 2011, 23:18   #13886
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo cliché, om de boeren Twents te laten spreken De enige Twentenaren die ik ken komen uit de stad
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 00:11   #13887
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat valt te bezien.

Nee hoor:
Citaat:
Platte kaas / plattekaas
Vraag
Welke spelling is correct: platte kaas of plattekaas?

Antwoord
De juiste spelling is: plattekaas.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/661/
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 06:22   #13888
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik heb een collega op het werk zo ooit eens weten vertellen dat ze haar kinderen later zeker nooit een typisch Nederlandse naam zou geven. Haar redenering was dat indien dat kind later bijvoorbeeld later op het werk met mensen uit het buitenland in contact zou komen of naar het buitenland zou reizen, er daar niemand zou zijn die die naam zou begrijpen of kunnen uitspreken en hij daardoor wel eens belachelijk zou kunnen overkomen. Indien het kind een meisje zou zijn, dacht ze aan een naam als 'Louise' om te kiezen, bijvoorbeeld. Ik zeg ook maar wat ik letterlijk gehoord heb, he. Ik zit hier dus helemaal niets te verzinnen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 07:33   #13889
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
platte kaas is correct Nederlands .

echter in de betekenis van kaas die plat is (bijvoorbeeld 'niet rond')

om de betekenis van vlakke smaak mee te geven is het nodig dit samen te trekken tot plattekaas.
Oud 11 maart 2011, 07:35   #13890
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
platte kaas is correct Nederlands .

echter in de betekenis van kaas die plat is (bijvoorbeeld 'niet rond')

om de betekenis van vlakke smaak mee te geven is het nodig dit samen te trekken tot plattekaas.
En de kaas tussen uw tenen wat is dat dan? Stinkkaas?
Oud 11 maart 2011, 07:53   #13891
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En de kaas tussen uw tenen wat is dat dan? Stinkkaas?
bijvoorbeeld.

het kan ook platte stinkkaas zijn, maar geen plattestinkkaas voor zover ik weet
Oud 11 maart 2011, 09:50   #13892
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat een oeverlloos gezanik zeg over taal.
Zet je tv of radio op en luister.
Het woordgebruik, de vocabulaire en de uitspraak is in niets vergelijkbaar. Zelfs niet als het ongeveer dezelfde taal is.
En denk je nou écht dat dit alleen maar met het Nederlands het geval is? Je moet eerst eens een zekere tijd in Frankrijk verbleven hebben om je er rekenschap van te geven hoe sjofel en belachelijk het Belgisch Frans klinkt in vergelijking met hetgeen je bij de zuiderburen kunt horen. Overigens, bij die zuiderburen zelf is er, naargelang de regio waar je vertoeft ook een hele waaier van "français"-varianten. Ga je hier dan ook beweren dat het slechts "ongeveer dezelfde taal" is? Neen, natúúrlijk niet, dat is dan "wat anders" nietwaar?

Het komt doodgewoon hier op neer dat de Belgicisten alles aangrijpen om toch maar de gedachte aan een toenadering tussen Nederland en Vlaanderen met alle middelen te bestrijden. Ondermeer door varianten (zowel in uitspraak als in lexicon) die in elk taalgebied heel gewoon zijn, sterk uit te vergroten als het over het Nederlands gaat. Om voor de hand liggende redenen.
Oud 11 maart 2011, 12:18   #13893
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Indien het kind een meisje zou zijn, dacht ze aan een naam als 'Louise' om te kiezen, bijvoorbeeld. Ik zeg ook maar wat ik letterlijk gehoord heb, he. Ik zit hier dus helemaal niets te verzinnen.
Op een 'inmiddels' gesloten forum, een grappige draad erover: http://www.antimoon.com/forum/t15868.htm

In een andere draad, de mening van een doorsnee-Brit op dat forum:

Citaat:
Why does Dutch have a reputation of being difficult?
Because those Dutch hate themselves so much it's impossible to deal with them. They literally cringe at the sound of their own tongue, and in trembling fear and red-faced embarrassment they immediately shift to English. They lament their whole lives with great regret and bitterness that English wasn't their native language, and they do everything possible to cover up their "shameful" origins with the same zeal and repressed guilt as a reformed criminal tries to conceal the prison sentences of his shady past.
Dat forum is gesloten door trolgedrag en extreme politieke incorrectheid, maar vaak komen op die manier bepaalde waarheden boven. Over 'Dutch and Scandinavian wimps' hebben ze dan ook volledig gelijk.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 12:26.
Oud 11 maart 2011, 12:47   #13894
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Op een 'inmiddels' gesloten forum, een grappige draad erover: http://www.antimoon.com/forum/t15868.htm

In een andere draad, de mening van een doorsnee-Brit op dat forum:

Dat forum is gesloten door trolgedrag en extreme politieke incorrectheid, maar vaak komen op die manier bepaalde waarheden boven. Over 'Dutch and Scandinavian wimps' hebben ze dan ook volledig gelijk.
Dat van dat spijt hebben dat Engels hun moedertaal niet was mag je in Vlaanderen bij sommigen dan weer nu nog altijd vervangen door Frans. Zoals Wim Delvoye dat ooit eens liet optekenen in een interview: mocht de verfansing van Vlaanderen na 1830 gelukt geweest zijn, hadden de Vlamingen nu deel uitgemaakt van een grote cultuurgemeenschap en had iemand als Hugo Claus misschien wel de Nobelprijs voor literatuur gewonnen. Wat dat laatste betreft heeft hij misschien wel gelijk, maar persoonlijk zou ik het nooit als argument bovenhalen om mijn eigen origine en moedertaal er om te verloochenen. Vergelijk het voor mijn part met iemand die al zijn hele leven trouwe supporter is voor een middenmotor of tweedeklasser in het voetbal, die gaat toch ook niet zomaar ineens voor Anderlecht gaan supporteren om bij 'de groten' te kunnen horen?
Oud 11 maart 2011, 12:54   #13895
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat van dat spijt hebben dat Engels hun moedertaal niet was mag je in Vlaanderen bij sommigen dan weer nu nog altijd vervangen door Frans. Zoals Wim Delvoye dat ooit eens liet optekenen in een interview: mocht de verfansing van Vlaanderen na 1830 gelukt geweest zijn, hadden de Vlamingen nu deel uitgemaakt van een grote cultuurgemeenschap en had iemand als Hugo Claus misschien wel de Nobelprijs voor literatuur gewonnen. Wat dat laatste betreft heeft hij misschien wel gelijk, maar persoonlijk zou ik het nooit als argument bovenhalen om mijn eigen origine en moedertaal er om te verloochenen. Vergelijk het voor mijn part met iemand die al zijn hele leven trouwe supporter is voor een middenmotor of tweedeklasser in het voetbal, die gaat toch ook niet zomaar ineens voor Anderlecht gaan supporteren om bij 'de groten' te kunnen horen?
Wim Delvoye zijn kennis van het Frans trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=9pEXtuwsudU
Ouest-Flamand

http://www.youtube.com/watch?v=aADlt8jfcow
“Ja, het Frans heeft zoveel meer nuances” *trekt Cloaka-smoel als rare uiting van bewondering*

Maar - het dient gezegd - de Anglofiele zelfhaat is alomtegenwoordig in de gehele Nederlandstalige wereld, vooral bij de jonge generatie. Ik durf zelfs zeggen dat Vlaanderen er vandaag erger aan toe is ! Het Frans is in Vlaanderen vervangen door het Engels, da's al.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 12:57.
Oud 11 maart 2011, 12:59   #13896
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wim Delvoye zijn kennis van het Frans trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=9pEXtuwsudU
Ouest-Flamand
Dat heb ik Mark Uytterhoeven bij de verslaggeving van een wielerwedstrijd als co-commentator op de RTBF ook ooit eens horen zeggen. Hij had het toen over 'la Flandre de l'Ouest'.
Oud 11 maart 2011, 13:12   #13897
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat heb ik Mark Uytterhoeven bij de verslaggeving van een wielerwedstrijd als co-commentator op de RTBF ook ooit eens horen zeggen. Hij had het toen over 'la Flandre de l'Ouest'.
Uiteraard vind ik het oké wanneer een niet-Franstalige graag Frans gebruikt, maar sommige mensen doen het op zo'n zelfverloochenende en kruiperige manier en willen het koste wat het kost aan de wereld verkondigen, opgekropt dat ze hun emoties hebben. Sta me toe er een licht degoût van te hebben (om een Frans woord te gebruiken). Vaak beheersen ze het Nederlands nog middelmatig ook ('noemen' i.p.v. 'heten', 'die' waar 'dat' hoort, enz ...).
Dáárin zie ik ook mijn verklaring voor hun nood om het Nederlands tussen lijntjes minderwaardig te noemen, wanneer het gesprek er niet eens over gaat. Ze beheersen het niet voldoende, behalve als stug, inefficiënt communicatiemiddel om Bickies in te bestellen. Hoe zou men het kunnen in zijn omgeving ? Goed Nederlands spreken wordt er immers verketterd als zijnde 'nationalisme' en is een groot taboe.

Een Engelstalige New Yorker die in het Frans schrijft als Jonathan Littell is al heel wat minder zielig daartegenover.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 13:19.
Oud 11 maart 2011, 14:25   #13898
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard vind ik het oké wanneer een niet-Franstalige graag Frans gebruikt, maar sommige mensen doen het op zo'n zelfverloochenende en kruiperige manier en willen het koste wat het kost aan de wereld verkondigen, opgekropt dat ze hun emoties hebben. Sta me toe er een licht degoût van te hebben (om een Frans woord te gebruiken). Vaak beheersen ze het Nederlands nog middelmatig ook ('noemen' i.p.v. 'heten', 'die' waar 'dat' hoort, enz ...).
Dáárin zie ik ook mijn verklaring voor hun nood om het Nederlands tussen lijntjes minderwaardig te noemen, wanneer het gesprek er niet eens over gaat. Ze beheersen het niet voldoende, behalve als stug, inefficiënt communicatiemiddel om Bickies in te bestellen. Hoe zou men het kunnen in zijn omgeving ? Goed Nederlands spreken wordt er immers verketterd als zijnde 'nationalisme' en is een groot taboe.

Een Engelstalige New Yorker die in het Frans schrijft als Jonathan Littell is al heel wat minder zielig daartegenover.
Had u een slechte ervaring misschien of een trauma ofzo ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 14:28   #13899
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zit dat dan wel in zijn pleidooi om correct Nederlands te gebruiken? Wat is daar traumatisch aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 14:36   #13900
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is volkomen normaal een bepaald type mens minder leuk te vinden. Echt waar. Waar heeft u het eigenlijk over ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 14:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be